6 Menu Jalanan Thai Yang Simple Sedap Kalau Nak Buat Bisnes Boleh Cuba Ni


Kata orang, Thailand syurga makanan kerana di negara ini terdapat pelbagai makanan yang sedap, murah dan segar.  Oleh itu,  kalau anda berpeluang ke Thailand jangan lupa menikmati beberapa makanan streat food yang memang terbaik dan sesuai dengan tekak kita orang Malaysia. Tapi kalau nak buat sendiri takda masalah. Berikut RASA kongsikan beberapa resipinya di sini.

DAGING GORENG DAUN SELASIH (PAD GRA PROW)
BAHAN-BAHAN:
150gm daging | hiris nipis & gaul dengan 1 sudu teh minyak dan 2 sudu teh tepung jagung4 ulas bawang putih | cincang halusSedikit hirisan cili benggala1/2 biji bawang besar | hiris1 sudu teh kicap cair1 sudu  teh kicap pekat1 sudu teh sos tiram1 sudu teh gula1 sudu makan sos ikan1 cawan daun selasih ThaiSedikit daun ketumbar | untuk hiasanSedikit minyak untuk menumisCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan daging hingga berubah warna. Keluarkan dan ketepikan.Masukkan sedikit minyak lagi, kemudian tumiskan bawang putih dengan cili benggala.Kacau seketika, masukkan pula bawang besar.Tumis hingga wangi dan bawang layu.Masukkan semula daging, diikuti kicap, kicap pekat, sos tiram, sos ikan dan gula.Apabila bahan sos sebati dengan daging, masukkan daun selasih.Gaul lagi hingga daun selasih layu.Tutup api dan daging sedia dihidangkan dengan nasi putih.
PAIS IKAN KARI THAI (HOR MOK PLA)
BAHAN-BAHAN:
200 gram isi ikan tenggiri1 sudu makan pes kari merah150 gm santan2 sudu teh sos ikan1 sudu teh gula1 biji telur3-5 helai daun limau purut | hiris nipis10-15 helai daun selasih Thai1 biji cili merah |untuk hiasanDaun pisang | untuk mangkukCARA MEMASAK:
Masukkan isi ikan tenggiri, telur, pes kari merah, sos ikan, gula dan santan dalam bekas.Kacau rata dan sebati.Seterusnya masukkan hirisan daun selasih dan sedikit daun limau purut di tapak mangkuk daun pisang.Masukkan isi ikan yang telah digaul sebati sehingga 3/4 mangkuk.Kukus selama 10-15 minit.Sebelum hidang letak sedikit baki santan di atas permukaan Horm Mok Pla dan hias dengan sedikit hirisan daun limau purut dan cili merah di atasnya. 
NASI BRIANI THAI (KAO MOK GAI)
BAHAN-BAHAN:
REMPAH RATUS (DI KISAR):
2 sudu teh serbuk kari ayam/daging1 sudu teh serbuk kunyit1 sudu teh serbuk ketumbar1/2 sudu teh serbuk jintan putih1/2 sudu teh serbuk jintan manis1/2 sudu teh serbuk kayu manis1 sudu teh garam1 sudu teh gulaNASI:
5 cawan beras basmathi | rendam 30 minit kemudian tos4 sudu makan minyak sapi4-5 ulas bawang merah | hiris3 cm halia| hiris4 ulas bawang putih | hiris3 batang akar ketumbar2-3 sudu makan rempah Kao Mok Gai200ml susu cair1 ekor ayam  | potong lapan8 cawan airgaram secukup rasaBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis 2 bunga lawang3 biji pelaga4 biji bunga cengkihCARA MEMASAK:
Cuci ayam dan toskan dan ketepikan.Panaskan minyak sapi dengan api perlahan.Tumiskan bahan rampah penumis bersama bahan hirisan hingga wangi.Masukkan rempah Kao Mok Gai dan terus kaca, setelah garing masukkan akar ketumbar dan air.Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.Tutup api dan angkat ayam kemudian toskannya.Gaulkan ayam dengan satu sudu remah Kao Mok Gai, sedikit serbuk kunyit dan garam. Gaul rata dan perapkan seketika.Sementara itu sediakan nasi, masukkan tujuh caawan air rebusan ayam dalam periuk elektrik bersama susu cair.Apabila mendidih , perasakan dengan garam secukupnya sebelum dimasukkan beras yang teah ditoskan tadi.Tutup periuk dan biarkan nasi masak seperti biasa.Sementara nasi masak, panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng ayam yang telah diperap tadi menggunakan api sederhana.Setelah garing angkat dan hidang bersama nasi Kao Mok Gai bersama hirisan timun, tomato dan sos cili Thai.
TELUR DADAR RANGUP (HOT TOD)
BAHAN-BAHAN:
200gm udang | buang kulit1/2 cawan tauge | buang ekor1/2 cawan daun ketumbar | hiris1/2 sudu teh sos ikan3 ulas bawang putih | cincang halus1/2 biji bawang besar | dadu halus3 biji telur2 sudu makan tepung ubiGaram secukup rasaSerbuk lada hitam secukup rasaSedikit minyak masakCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam kuali leperSementara itu campurkan tepung ubi, garam,serbuk lada hitam dan sedikit air.Kemudian tuang adunan ke dalam kuali, kemudian letakkan isi udang, sedikit hirisan bawang dan daun ketumbar di atasnya,Kemudian tuang bancuhan telur yang telah dikacau dengan sedikit garam, sos ikan di atas dan ratakanTambah lagi isi udang, daun ketumbar, hirisan bawang dan tauge.Apabila nampak garing anda boleh balikkan pancake. Untuk rasa lebih ranggup.Jika tidak mahu, anda boleh terus hidangkan dengan sos cili Thai.
CUCUR IKAN THAI(TOP MAN PLA)
BAHAN-BAHAN:
300gm isi ikan siakap | asingkan kulit dan hancurkan isinya1 biji telur2 sudu makan hirisan halus kacang panjang3 helai daun limau purut | mayang halus1 sudu teh gula1 sudu teh garam1 1/2 pes kari merah Thai2 cawan minyak masakACAR TIMUN:
2 sudu makan cuka makan1 sdu makan gula1/2 batang timun | potong dagu atau hiris nipis1 tangkai cili merah1 sudu makan kacang tanah yang telah ditumbuk kasarCARA MEMASAK:
ppotong dadu isi ikan dan masukkan dalam mesin pengisar dan kisar hingga halus.Keluarkan masukkan dalam mangkuk adunan.Campurkan bersamanya telur, hirisan kacang panjang, daun limau purut, garam, gula dan pes kari merah Thai. Adun rata.Kemudian panaskan minyak dalam kuali, bentukkan doh ikan bulat-bulat kecil kemudian goreng menggunakan api sederhana.Goreng hingga bebola ikan bertukar menjadi keperangan. Angkat dan toskan.Sementara itu sediakan acar timun. Campurkan garam, gula dan cuka secukup rasa dan kemudian gaulkan dengan timun, bawang merah dan cili Thai.Hidangkan bersama dengan Top Man Pla serta nasi putih.
KUETIAU GORENG THAI (PHA THAI)
BAHAN-BAHAN:
300gm kuetiau2 ulas bawang putih2 ulas bawang merah Thai100 udang dibuang kulit50gm tauge1 sudu teh serbuk cili Thai10gm daun bawang| potong 3 cm1 sudu makan pes asam jawa1 sudu makan sos ikan2 sudu makan minyak masak2 biji telurBAHAN PELENGKAP:
1 hiris limau nipisSedikit tauge dan daun bawangCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumis bawang putih dan bawang merah hingga wangi.Masukkan udang, kacau lagi hingga udang masak.Diikuti mi Thai dan jus asam jawa, serbuk cili Thai dan sedikit air gaulkan 2-3 minit.Akhir sekali masukkan tauge, daun kucai, gula dan garam secukup rasa.Tolakkan ke tep kuali mi Thai, tambah sedikit minyak dan pecahkkan telur di dalamnya.Kacau rata, apabila sudah berketul-ketul, gaulkan besama Pha Thai.Angkat dan hiaskan dengan bahan pelangkap, taburkan cili flakes, hirisan limau nipis, daun bawang dan tauge sebelum dihidangkan.Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/01/6-menu-jalanan-thai-yang-simple-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Menu Dessert Dari Buah Naga Yang Osem Boleh Cuba Ni

3 Menu Dessert Dari Buah Naga Yang Osem Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 533 hits
Sedapnya buah naga kalau anda penggemar buah yang kaya khasiat ini cer cuba pelbagaikan cara pengambilannya dengan mengolah buah eksotik dalam beberapa menu deseert yang sedap Tak percaya ini RASA kongsikan tiga resipi dessert yang sedap Ka...
5 Cara Buat Kacang Salut Tepung Yang Sedap Mudah Sangat Boleh Cuba Ni

5 Cara Buat Kacang Salut Tepung Yang Sedap Mudah Sangat Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 1341 hits
Kacang Tanah Salut Tepung antara kudapan menjadi kegemaran ramai terutamanya Apabila tiba musim perayaan seperti Hari Raya permintaannya menjadi tinggi sehingga kehabisan di pasaran Pun begitu ada juga sesetengah kacang yang dijual tidak ra...
3 Resepi Kuih Dari Bunga Telang Yang Boleh Anda Cuba Sedap Dan Unik Rasanya

3 Resepi Kuih Dari Bunga Telang Yang Boleh Anda Cuba Sedap Dan Unik Rasanya

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 926 hits
3 Resepi Kuih Dari Bunga Telang Yang Boleh Anda Cuba Sedap Dan Unik RasanyaBunga telang berwarna biru dan boleh menjadikan makanan menjadi unik disebabkan warnanya
Jangan Ikut Sedap Kote Awak Je Isteri Bengang Suami Nak Rasa Adik Sendiri

Jangan Ikut Sedap Kote Awak Je Isteri Bengang Suami Nak Rasa Adik Sendiri

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 2475 hits
assalamualaikum admin Mohon hide profile saya Cerita dia macam ni Semalam saya tidur dekat rumah mak saya Saya dah berkahwin Umur dalam 20 an Suami pun dalam 20 an jugak Kahwin dah nak masuk 4tahun Anak sorang umur 2tahun lbh Kite orang sem...
Kakak Kongsi Cara Mudah Buat Tart Telur Kulit Paratha Anda Pun Boleh Cuba

Kakak Kongsi Cara Mudah Buat Tart Telur Kulit Paratha Anda Pun Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 468 hits
Kakak Kongsi Cara Mudah Buat Tart Telur Kulit Paratha Anda Pun Boleh Cuba Mak mak penggemar tart telur tak perlu susah susah dah nak buat kulit tart ni Cara yang paling mudah boleh guna kulit paratha yang dibeli di kedai
Jangan Pening Nak Hidang Apa Untuk Famili Nah 2 Jenis Roll Untuk Anda Cuba Masak

Jangan Pening Nak Hidang Apa Untuk Famili Nah 2 Jenis Roll Untuk Anda Cuba Masak

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 352 hits
Mak mak jangan pening nak sediakan hidangan apa untuk famili Buat sesuatu yang simple tapi sedap Salah satunya adalah roll Anak anak pun suka dan teruja sebab senang nak dimakan Biasanya budak yang jenis memilih makanan mereka akan suka mak...
Rupanya Dia Cuba Nak Pegang Aku Gadis Trauma Naik Lrt Seorang Diri Nyaris Diraba Lelaki Gatal

Rupanya Dia Cuba Nak Pegang Aku Gadis Trauma Naik Lrt Seorang Diri Nyaris Diraba Lelaki Gatal

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 1033 hits
The Reporter Lelaki sebelah ni pegang pegang aku dalam LRT Cover dengan bag pastu tangan dia cam bodoh Trauma sia Cepatlah sampai Lepas ambil gambar tahu pula terus berdiri dan turun di stesen lain Dasar tak ada otak demikian tweet awal man...
8 Koleksi Resipi Sotong Paling Senang Masak Mak Mak Boleh Cuba Ni

8 Koleksi Resipi Sotong Paling Senang Masak Mak Mak Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 597 hits
Sotong antara seafood yang digemari ramai kerana rasanya yang sedap mudah disedia dan sedapdimakan Menariknya sotong boleh dipelbagai cara memasak dan menu ikut selera keluarga korang Kepada penggemar sotong berikut RASA kongsikan lapan res...
Hanya Dengan 2 Bahan Ini Sudah Boleh Buat Biskut Susu Yang Simple Rangup

Hanya Dengan 2 Bahan Ini Sudah Boleh Buat Biskut Susu Yang Simple Rangup

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 1214 hits
Percaya tak anda boleh membuat biskut susu yang sedap dengan hanya menggunakan2 bahan Mungkin ada yang tak perasan biskut ini kerap juga menjadi viralterutamanya ketika menjelang hari perayaan Biskut susu 2 bahan yang dimaksudkan ini memang...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik