6 Masakan Asli India Yang Sungguh Sedap Terasa Aura Depavali


Gabungan rempah ratus India dengan yogurt menjadi rahsia masakan India disukai ramai. Rasanya yang pedas hangat menjadikan ramai ketagih. Apa kata sempena Depavali ini korang cuba salah satu dari enam menu masakan asli India yang sungguh sedap ini. Percayalah tak rugi mencuba.

ROGAN JOSH LAMB CURRY
BAHAN-BAHAN:
600gm daging kambing | botong dadu3 sudu makan rempah1 sudu makan serbuk cili1 sudu makan air asam Jawa3/4 cawan yogurt2 biji tomato | potong dadu kecil1/2 cawan daun pudina | cincang1/2 cawan daun ketumbar cincang1/4 cawan minyak masakGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
1 biji bawang besar2 ulas bawang putih3cm halia2 biji cili hijauBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang5 biji buah pelaga5-6 kuntum bunga cengkihCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan rempah penumis.Setelah wangi masukkan bahan kisar hingga naik bau.Kemudian masukkan, pes kari (campuran rempah kari, serbuk cili dan sedikit air).Kacau rata dan tumis hingga pecah minyak.Masukkan daging kambing dan air asam Jawa. Terus kacau hingga daging kecut.Jika liat tambah sedikit air, reneh seketika.Setelah daging empuk masukkan yogurt dan perasakan dengan garam dan gula.Kacau rata dan kecilkan api, biarkan mereneh seketika.Sebelum tutu api masukkan hirisan daun ketumbar dan pudina.Kari sedia dihidangkan.
FISH MAKHANI
BAHAN-BAHAN:
PERAPAN IKAN:2 keping hirisan ikan merah1/2 biji lemonSedikit garamBAHAN REMPAH PENUMIS
6 kuntum bunga cengkih1 batang kuli kayu manis3 biji buah pelage1cawan yogurtBAHAN KUAH:
3 sudu makan minyak masak1 biji bawang besar | cincang halus4 ulas bawang putih | kisar2 cm halia |kisar2 sudu makan serbuk kentumbar2 sudu teh serbuk jintan½ sudu teh serbuk kunyit2 biji tomato | kisar250ml air stok ikan1 sudu makan serbuk Kasuri Methi (serbuk daun halba)2 sudu makan mentegaGaram secukup rasaDaun ketumbar |untuk hiasan.CARA MEMASAK:
Gaulkan ikan dengan jus limau nipis bersama garam dan serbuk cili, kemudian perap sekurang-kurangnya satu jam dalam bekas bertutup.Panaskan kuali non-stick dengan api kecil,goreng sangai bunga cengkih, lada hitam, kulit kayu manis, buah pelaga dan badam sehingga garing. Kemudian kisar menjadi serbuk.Campurkan bahan serbuk ini dengan yogurt. Serbuk ketumbar, kunyit dan jintam, gaul rata.Kemudian gaulkannya pada ikan yang telah diperap tadi, perap lagi untuk beberapa jam.Seterusnya, panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang besar hingga kekuningan dan masukkan bawang putih dan halia kisar tadi, kacau lagi seketika.Kemudian masukkan ikan yang telah diperap tadi. Diikuti pes tomato kisar , stok ikan, kasuri methi dan lebihan campuran yogurt tadi.Teruskan mereneh hingga ikan masak, perasakan dengan garam secukupnya. Tutup api.Kemudian panaskan mentega dalam kuali kecil tuangkan di atas ikan dan hiaskan dengan daun ketumbar.Sedia dihidangkan.
VEGETABLE BRIANI
BAHAN-BAHAN:3 cawan beras basmathi3 cawan air1/2 cawan lobak merah | potong dadu kecil1/2 cawan kacang panjang | hiris kecil1/2 cawan cili benggala merah | potong dadi1/2 cawan cili benggala hijau | potong dadu1 biji tomato | cincang halus1 sudu makan serbuk pati ayam1 sudu makan serbuk ketumbar1 sudu makan serbuk cili1 sudu teh garam masala1 sudu teh serbuk jintan manis1 sudu teh air rose1 cawan yogurtSedikit daun pudinaSedikit pewarna kuning2 sudu makan minyak masak2 sudu makan mentegaSedikit hirisan daun pudinaSedikit hirisan daun ketumbarGaram secukup rasaREMPAH PENUMIS:
2 kuntum bunga lawang1 batang kulit kayu manis4 biji buah pelagaBAHAN KISAR:
1 biji bawang besar2 ulas bawang putih3cm haliaCARA MEMASAK:
Panaskan minyak bersama mentega di dalam periuk, tumis rempah penumis bersama bahan kisar hingga wangi.Masukkan pula bahan campuran serbuk cili, ketumbar, jintan manis dan garam masala dengan sedikit air. Kacau rata.Tambah ke dalamnya yogurt, masukkan beras, daun pudina, ketumbar, garam dan serbuk perasa ayam.Angkat dan tukarkan ke dalam periuk nasi elektrik. Biarkan mendidih.Setelah air kering masukkan hirisan lobak merah, cili benggala merah dan hijau. Kacang panjang dan tomato, gaul rata.Setelah nasi masak, buatkan beberapa lubang pada nasi, dan tuangkan sedikit pewarna kuning.Tutup semula dan biarkan lima minit baru tutup api.Sedia dihidangkan bersama lauk yang telah disediakan.
CHICKEN TIKA MASALA
BAHAN-BAHAN:
PERAPAN AYAM:1 kg isi dada ayam1 cawana yogurt1 cawan daun ketumbar cincang2 sudu makan halia kisar1 sudu makan serbuk cili1 sudu teh serbuk kunyit3 sudu makan bawang putih kisar3 sudu makan garam masala3 sudu makan jus limau nipisBAHAN UNTUK KUAH:
2 biji bawang besar | potong dadu6 ulas bawang putih | cincang halus5 biji buah pelaga5 biji tomato | cincang halus2 sudu makan garam masala2 sudu makan gula perang1 cawan cream masak3 sudu makan serbuk badam3 sudu makan minyak masakGaram secukup rasaCARA MEMASAK:
Masukkan semua bahan perapan kecuali yogurt hingga menjadi pes.Kemudian tuangkan dalam mangkuk berisi yogurt, Kacau rata.Gaulkan dalam ayam hingga rata. Kemudian tutup bekas dan perapkan dalam peti sejuk.Panaskan minyak dalam kuali dengan api sederhana, tumis bawang besar hingga layu.Kemudian masukkan bawang putih, kacau lagi baru masukkan garam masala, gula perang, tomato, serbuk badam, kacau rata dan biarkan mereneh.Masukkan ayam, dan kacau lagi dan tutup periuk seketika.Setelah ayam empuk, masukkan krim masak dan perasakan dengan garam secukupnya.Biarkan mereneh 2-3 mint, tutup api dan taburkan daun hirisan daun ketumbar.Ayam Tika Masala sedia dihidangkan bersama roti Naan atau nasi putih.
KOFTA BEEF CURRY
BAHAN-BAHAN:
BAHAN KOFTA:500gm daging cincang2 biji bawang besar | dadu halus3 ulas bawang putih | kisar2cm halia | kisar1 sudu makan garam masala | untuk campuran kofta1 sudu makan sos tomato3 sudu makan daun ketumbar | cincang halusGaram secukupnyaBAHAN KUAH:
2 sudu makan minyak masak2cm halia | kisar halus3 ulas bawang putih | kisar halus1/2 cawan yogurt2 sudu teh serbuk ketumbar1/2 sudu teh serbuk jintan manis1/2 sudu teh serbuk kunyit1sudu teh serbuk cili1sudu teh serbuk cili1sudu teh garam masala1biji tomato | potong dadu kecilCARA MEMASAK:
Campurkan daging cincang semua bahan kofta dalam mangkuk, gaul rata dan sebati.Bulat-bulatkan sebatian daging cincang dan ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng kofta hingga keperangan, kemudian tambahkan bawang putih dan halia kisar.Terus goreng lebih kurang dua minit lagi.Seterusnya, campurkan serbuk ketumbar, kunyit, jintan manis, cili dan garam masala, tambahkan sedikit air dan kacau rata. Ketepikan.Sementara itu panaskan minyak, tumiskan pes masala yang siap dicampurkan tadi.Tumis hingga pecah minyak, kemudian tambahkan dengan yogurt dan tomato yang telah dipotong dadu.Tambahkan satu cawan air suam dan perasakan dengan garam secukupnya.Akhir sekali masukkan kofta, kecilkan api dan biarkan mereneh lebih kurang 3-5 minit.Tutup api,kofta sedia dihidangkan bersama nasi putih dan roti.
UDANG GORENG KARALA
BAHAN-BAHAN:200gm udang segar saiz XL | buang kepala1 sudu teh serbuk kunyit1 sudu teh serbuk lada sulah4 sudu makan minyak masak1 sudu teh mustard1 tangkai daun kari1 sudu teh serbuk cili1 biji cili merah| cincang kasar1 biji bawang besar| hiris bulat1 biji limau nipis | ambil jusSedikit daun ketumbar | cincangCARA MEMASAK:
1. Gaulkan udang bersama serbuk kunyit, serbuk lada sulah, garam dan sedikit air. Gaul rata.
2. Seterusnya panaskan kuali dan masukkan udang yang telah diperap tadi, kacau rata lebih kurang tiga minit. Angkat dan ketepikan.
3. Panaskan sedikit minyak dalam kuali lain, masukkan daun kari, kemudian masukkan campuran serbuk kunyit, serbuk cili, garam dan lada sulah, kacau rata.
4. Masukkan udang, gaul rata lebih kurang tiga minit lagi, kemudian tutup api dan masukkan udang dalam pinggan.
5. Untuk hiasan, gunakan kuali yang sama, masukkan sedikit minyak, tumiskan bawang dan cili merah cincang.
6. Setelah layu,tutup api dan taburkannya di atas udang tadi, kemudian perahkan jus limau nipis dan taburkan hirisan daun ketumbar.
7. Sedia dihidangkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/10/6-masakan-asli-india-yang-sungguh-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Puan Vasantha Kongsi 6 Menu Masakan India Untuk Hidangan Depavali

Puan Vasantha Kongsi 6 Menu Masakan India Untuk Hidangan Depavali

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 410 hits
Hidangan menu masakan India dari Puan Vasantha ini memang terbaik kaya dengan aroma rempah ratus dan rasanya memang sedap Tak hairanlah kalau kediamnya menjadi kunjungan sanak saudara dan sahabat handai kerana air tangannya memang sedap dan...
Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit Rambai

Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit Rambai

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 889 hits
Masakan Sedap Dari Kampong Resepi Masak Lemak Kulit RambaiHari ni masak sayur lemak kulit buah rambai sapa tahu ni suka kita geng memang rezeki betul pegi mall jumpa buah rambai ni terus beli tak fikir apa dah suke sangat2sis makan kulit ta...
Nasi Goreng Ikan Yang Sedap Di Kedai Koffie Kg Losong Haji Long Bagai Masakan Ibu

Nasi Goreng Ikan Yang Sedap Di Kedai Koffie Kg Losong Haji Long Bagai Masakan Ibu

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 818 hits
Kedai Koffie di Kg Losong Haji Long kini menjadi tumpuan dengan pelbagai menu menarik dan suasana kedai yang santai dan menarik Pelbagai menu menjadi tarikan pengunjung dari masakan panas masakan barat malah hingga ke snek berat dan ringan ...
Inilah Rasanya Menu Masakan India Utara Dan India Selatan Di Cafe Bld Hotel Renaissance Hotel Johor

Inilah Rasanya Menu Masakan India Utara Dan India Selatan Di Cafe Bld Hotel Renaissance Hotel Johor

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 654 hits
Inilah Rasanya Menu Masakan India Utara dan India Selatan di Cafe BLD Hotel Reinassance Hotel Johor Namaste Hello food lover Makan apa tu Whatever food you takes make sure you menikmatinya dan berhenti sebelum terlalu kenyang Okay WHAT TO S...
Buat Sendiri Talam Berlauk Sungguh Mewah Sedap

Buat Sendiri Talam Berlauk Sungguh Mewah Sedap

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 881 hits
Kuih Talam Berlauk antara kuih pedas yang disukai ramai dan membuatnya juga senang Jadi kenapa perlu membeli untuk makan kalau selalu tidak cukup dan puas makan kerana harga kuih sekarang juga mahal Sesekali cuba buat sendiri kerana kuih in...
Brokoli Sayuran Magik Kaya Serat 4 Gaya Masakan Paling Asli Sedapnya

Brokoli Sayuran Magik Kaya Serat 4 Gaya Masakan Paling Asli Sedapnya

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 302 hits
Brokoli sayuran hijau tinggi serat dan memang banyak manfaat kesihatannya Tapi sebelum masak tu pastikan ulat kecil sudah dinyahkan terlebih dahulu Rendam dalam garam sekurang kurangnya 30 minit atau campurkan sedikit cuka Kemudian basuh be...
Didakwa Bunuh Rakan Sebab Tegur Masakan Tak Sedap Pekerja Ladang Ke Tali Gantung

Didakwa Bunuh Rakan Sebab Tegur Masakan Tak Sedap Pekerja Ladang Ke Tali Gantung

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 428 hits
TEMERLOH 22 Oktober Seorang pekerja ladang dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah membunuh rakan sekerjanya dua tahun lepas Hakim Datuk Hassan Abd Ghani menjatuhkan hukuman itu terhadap M...
Bunuh Rakan Kerana Komplen Masakan Tak Sedap Tertuduh Dihukum Gantung Sampai Mati

Bunuh Rakan Kerana Komplen Masakan Tak Sedap Tertuduh Dihukum Gantung Sampai Mati

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 424 hits
Seorang pekerja ladang dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah membunuh rakan sekerjanya dua tahun lepas Hakim Datuk Hassan Abd Ghani menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohamad Rosli Naqur G...
Masak Paprik Campur Dengan Sos Paprik Thai Sedap Juga

Masak Paprik Campur Dengan Sos Paprik Thai Sedap Juga

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 386 hits
Jarang aku masak lauk masak paprik ini sebab ia bukanlah jenis masakan berkuah Jadi lebih suka masak tomyam Lagipun masak paprik ini lebih kurang saja dengan tomyam Bezanya ia tanpa kuah dan ada sedikit bahagian yang berlainan Di sebabkan a...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan