6 Jenis Resepi Masakan Telur Sedap Dan Mudah Disediakan




Kalau sebut masakan telur ni sebenarnya banyak jenis masakan telur sedap-sedap yang boleh kita sediakan. Lagi-lagi masa tengah nak berjimat cermat maka telur la yang paling senang dan cepat untuk dimasak. Teringat zaman kecil-kecil dulu masakan telur la antara yang paling saya gemari terutamanya telur goreng mata kerbau. Nikmatnya makan dengan kicap dan cili potong.


Masa tu kalau ada kenduri kahwin sanggup minta pada tuan rumah kalau ada telur rebus lebih untuk dibawa pulang. Macam-macam jenis masakan telur boleh dibuat dengan telur rebus nih. 


Antara Resepi Masakan Telur Sedap Serta Jimat Disediakan:

1. Telur Goreng Mata Kerbau Masak Kicap:
Bahan-bahannya:

5 biji telur1 ulas bawang putih3 ulas bawang merah1 sudu besar sos tiram2 sudu besar sos tomato1 sudu besar sos cili4 sudu cawan kicap lemak manisSedikit stok ayamHirisan membulat bawang besar untuk hiasan
Cara-caranya :

Mayang nipis bawang putih dan bawang merahGoreng telur sebiji demi sebiji dan asingkanTumis bawang merah dan putih hingga naik bauMasukkan semua jenis sos dan tumis sebentarMasukkan kicap dan kacau serta masukkan sedikit airTambahkan stok ayam dan sedikit garam jika masih tiada rasaTambahkan air setengah cawan dan kacau lagiMasukkan telur tadi biarkan didihTaburkan hirisan bawang besar.Sedia dihidangkan.

2. Telur Rebus Goreng Sambal Tumis:kredit photo : Anekaresipi.comBahan-bahannya:

5 biji telur direbus dahulu6 biji bawang merah3 biji bawang putih2 tangkai cili merah1 biji bawang merah dihiris membulat untuk hiasan (jika suka)Sedikit garam dan gula
Cara-caranya:

Tumbuk cili merah, bawang merah dan juga bawang putihKemudian telur rebus tu gorengkan dahulu sehingga sedikit garing dan asingkanTumiskan bahan tumbuk sehingga naik minyak dan masakMasukkan telur rebus yang sudah digoreng dahulu tadiGaul rataBoleh tambah hirisan bawang besar secara membulat jika sukaTambahkan garam, gula secukup rasaSedia dihidangkan

3. Kari Telur Rebus Sedap:

1 biji bawang merah besar3 ulas bawang putih3 sudu besar serbuk kari (jenama apa tak kisah)Minyak masak2 cawan air6 biji Telur Ayam1 sudu teh pati asam jawa adabi1 sudu teh garam secukup rasasantan kotak 200mlCara-caranya :
Rebus telur dan kupas kulitnya selepas disejukkan Hiris nipis bawang merah dan bawang putihPanaskan minyak di dalam kuali Tumiskan bawang putih dan merah yang dipotong. Tumis sehingga naik bau dan sedikit layu.Bancuh serbuk kari dengan sedikit air dan masukkan dalam tumisan sehingga sedikit garingMasukkan pati asam jawa dan air.Masukkan telur yang telah dikupas tadiTunggu sehingga kari mendidih, dan masukkan santan jika sukaPerisakan dengan garam secukuo rasaSiap untuk Dihidangkan
4. Sup Telur:Kredit photo : Daridapur.com
Bahan-bahannya:

3 ke 4 biji telur ayam2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih1 inci halia dihiris nipis1 batang sederi 2 biji ubi kentang dibuang kulit dan potong dadu besarSedikit suhun dan tauhu fucuk (jika suka)GaramDaun supCara-caranya:Hiris nipis bawang merah, putihBatang saderi dipotong menyerong sederhana nipisPanaskan sedikit minyak dan tumis bahan hiris tadi.Kemudian masukkan air untuk kuahMasukkan kentang dan rebus sehingga empuk. Masukkan suun dan tauhu fucuk yang telah direndam seketika.Masukkan garam. Pecahkan telur satu demi satu. Jangan kacau kerana tak nak telur pecah. Biarkan mendidihseketika.Taburkan daun sup.Sedia dihidangkan

5. Telur Dadar Gebu:baca lagi : SINI 
Bahan-bahannya :

Telur 2 ke 3 biji (3 orang makan)Cili giling sedikit (hujung sudu makan)Bawang merah 2-3 biji di racik-racikGaram secukup rasaKacang panjang/cendawan butang - Optional (nak masukkan ke tak pun boleh ikut selera)
Cara-caranya :Kacau semua bahan diatas dengan laju dan bancuhan gebu.Panaskan minyak sehingga cukup panas dalam kualiTuangkan bancuhan dan goreng seperti biasaTerbalikkan telur dengan berhati-hati.Hidang dengan nasi panas.
6. Telur Gulung Ala Korea [ Omelette Gyeran Mari]
Bahan-bahannya (Untuk 2 orang)4 biji telur ayamSayur-sayuran kegemaran korangGaram secukup rasaSerbuk lada hitamMarjerin/Butter sesudu
Cara Masak Egg Roll Ala Korea [Rolled Omelette] :Pecahkan 4 biji telur ayam dalam mangkuk bersihCampurkan dengan sayur-sayuran kegemaran yang telah dicincang halusTambah sedikit garam dan lada hitam (*optional)Tambahkan sedikit butter/majerin (*optional tak nak pun tak apa)Panaskan kuali/pan yang sesuaiTuangkan campuran telur tadi pada kuali sedikit demi sedikitBiarkan agak separuh masak dah gulungKemudian tambah lagi campuran telur ,ulang proses sehingga habis.Tunggu gulungan telur agak masakSejukkan sedikit , potong dah hidangkan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2021/07/6-jenis-resepi-masakan-telur-sedap-jimat-dan-mudah-disediakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Telur Lemak Cendawan Sedap Rupanya

Resepi Telur Lemak Cendawan Sedap Rupanya

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 148 hits
RESEPI TELUR LEMAK CENDAWAN SEDAP RUPANYASelama ni tak pernah terpikir pun nak masak lemak telur dengan cendawan Bila dah masak sedap rupanya
Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah Dan Sedap

Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 172 hits
Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah dan SedapBahan bahanSetengah kilo udang Sekotak santan Sayur kacang panjang 2 batang serai Kunyit hidup 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 5 biji cili padi Asam kepingGaramCara Masak Gulai Lemak...
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 137 hits
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah dan SedapBahan bahanTerung 20 ekor ikan bilis goreng garing3 sudu besar cili kering kisar2 ulas bawang merah kecil 2 ulas bawang putih Sedikit belacan Garam dan serbuk perasaCara Masak Sambal Terung Ika...
15 Resipi Nasi Goreng Sedap Yang Mudah Disediakan

15 Resipi Nasi Goreng Sedap Yang Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 186 hits
15 Resipi Nasi Goreng Sedap Yang Mudah Disediakan l Assalamualaikum Kadang ada masa kita buntu tak tahu nak masak apa kan Celik mata dah start fikir nak masak menu apa untuk family Bagi ibu ibu yang bekerja lagi lah terkejar kejar masa bila...
Resepi Sayur Kangkung Goreng Belacan Sedap Dan Mudah

Resepi Sayur Kangkung Goreng Belacan Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 234 hits
Resepi Sayur kangkung Goreng Belacan Sedap dan MudahBahan bahanSayur kangkung seikat 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 6 biji cili padi Beberapa ekor ikan bilis Sedikit belacan Garam dan minyak masakCara Masak Sayur kangkung Goreng Be...
Roti Chessy Balut Telur 4 Bahan Buatnya Mudah Makan Panas Panas Sedap Sangat

Roti Chessy Balut Telur 4 Bahan Buatnya Mudah Makan Panas Panas Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 169 hits
Anak anak gemar makan roti telur Apa kata mama cuba pula resipi yang ini Dengan menggunakan cheese boleh buat sesiapa saja jatuh cinta Tak susah pun sebenarnya nak sediakan asal ada empat bahan ini Jika anak tak suka cheese tak ada masalah ...
13 Koleksi Resepi Rendang Sedap

13 Koleksi Resepi Rendang Sedap

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 215 hits
13 Koleksi Resepi Rendang Sedap Entahlah raya kali ni rasa macam tak raya pun ada Dah lost pengiraan tarikh Hari Raya Aidil Adha kali ni sebab kalau dulu kita pasti dengar hebahan penerbangan pertama dan terakhir menuju ke Tanah Suci tapi t...
Resepi Telur Pecah Hancur Meletop

Resepi Telur Pecah Hancur Meletop

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 254 hits
TELUR PECAH HANCUR MELETOPBahan bahan 3 biji telur4 s mkn cili yg telah dikisar bersama dgn bawang merah putih3 s mkn cili sos1 s mkn gula merah2 s mkn gula pasirgaram secukup rasaCara caranya 1 tumis cili kering hingga masak2 masukkan cili...
Resepi Biskut Coklat Chip Ala Che Nom Rangup Sedap Sangat Confirm Licin

Resepi Biskut Coklat Chip Ala Che Nom Rangup Sedap Sangat Confirm Licin

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 160 hits
Samada musim raya atau tidak coklat yang satu ini iaitu Coklat Chip sentiasa jadi rebutan semua orang Lagi lagi yang rangup memang layan makan depan televisyen dengan anak anak Resepi biskut coklat chip ala ala chef media sosial terkenal Ch...
The Best Project Ideas When It Comes To Balcony Decor

Azmin Ali Nafi Bawa Keluarga Lawatan Kerja Ke Eropah

Apakah Siri Kayangan Akan Berakhir Hari Ini Atau Teruskan

Najib Akan Putuskan Bertanding Pru 15 Bila Tiba Masanya

Spekulasi Terkini

Dosa Itu Bukan Miliknya

Lee Seojin Lalui Transformasi Mengejutkan Dalam Drama Internal Medicine Doctor Park

9 Makanan Yang Kaya Zat Besi



Bagaimana Produk IKEA Dinamakan

7 Fakta Mengenai Insomnia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Gila Gila Cinta Slot Lestary TV3

Kahwin Uqasha Senrose Ini 10 Fakta Biodata Kamal Adli Yang Ramai Tak Tahu

6 Fakta Menakjubkan Tentang Orang Sherpa Yang Ramai Tak Tahu


Kajian Di Tapak Tengkorak Prasejarah Pada Februari Depan

It Could Be A Year Till Najib S Case Is Heard In Apex Court Says Dr M

Dulu Malu Apa Bossku Sekarang Tular Memalukan Negara

Pengalaman Road Trip Yang Menarik Elak Kesesakan Musim Cuti Panjang

Ex Boyfriend Dato Siti Nurhaliza Bongkar Rahsia

The Most Important Possibilities For Condos For Rent In Kayu Ara Now