6 Barang Yang Ibu Bapa Wajib Sediakan Sendiri Untuk Anak Anak Sebelum Ke Sekolah Sewaktu Pandemik Covid 19


Nampaknya ibu bapa ada yang sudah mula ambil ringan dengan keperluan anak-anak yang bersekolah. Jika diawal-awal sekolah dibuka selepas 3 bulan sekolah ditutup , ramai ibu bapa yang  mengambil berat dengan keperluan anak-anak. 
Semuanya serba lengkap dalam bag sekolah anak-anak kita. 



Tapi nampaknya ada yang sudah mula lepas tangan. Dah tak kuasa nak ambik tahu. Mungkin juga ada yang terlupa nak perhatikan keperluan anak-anak ni. 
Tunggu anak bersuara  mungkin , baru lah mak ayah nak sediakan semuanya seperti awal-awal dulu. Saya pun terkejut bila anak balik sekolah mengadu kawan minta wet tissue, kawan minta pinjam pemadam, kawan nak pinjam kain lap meja.
Saya pulak yang pening kepala nak memikirkan masalah anak orang. Ye la, kalau dah asyik minta anak saya punya barang, baik lah saya ambik kawan dia tu jadi anak angkat saya je. hahaha. Comfirm semua benda saya akan sediakan untuk dia.
Disebabkan ada mak ayah yang mungkin terlupa disini saya nak senaraikan beberapa keperluan wajib yang perlu anak-anak bawa kesekolah setiap hari sepanjang pendemik covid 19.
6 Barang yang wajib di bawa ke sekolah1- Wet tissue Wet tissue ni bagi saya benda yang wajib anak-anak bawa ke sekolah. Bukan saja untuk anak-anak lap tangan tapi juga untuk mereka lap meja sebaik sahaja masuk ke kelas. 


2- sapu tanganKain sapu tangan sangat penting bagi anak kita lap tangan dan mulut selepas makan. Boleh juga bekalkan anak dengan tisu kering untuk lebih selamat.


3- face Maskface mask memang sudah diwajibkan bagi anak-anak untuk pakai sepanjang waktu persekolahan dan juga jika berada didalam bas sekolah. Bekalkan anak dengan face mask mereka sendiri. Ada yang face mask jatuh ke lantai tapi mereka tak sedar. Jadi anak terus tak pakai face mask sehari tu.
Ibu bapa sila letak face mask lebih dalam bag untuk anak guna jika face mask mereka rosak atau hilang.
 Ada anak-anak yang setakat letak kat dagu saja. Pesan lah pada anak-anak  jangan biar face mask di dagu. Face mask perlu dipakai dengan betul sepanjang masa .


4- sudu dan garfuPastikan anak ada sudu dan garfu khas untuk mereka bawa ke sekolah. Sampai rumah cuci bersih2 dan terus masuk kan semula dalam bag anak supaya tak lupa. 
Kesian anak-anak kena makan guna tangan lepas tu , terpaksa turun atau keluar kelas basuh tangan. Kita nak elak kan anak-anak menyentuh benda-benda yang berada diluar kelas.


5- Alat tulis sendiri yang lengkapAnak-anak perlu elak kan menggunakan alat tulis orang lain. Jadi tugas ibu bapa memastikan lat tulis anak-anak lengkap. Jangan la kata nak sediakan alat tulis pun tak mampu. Cukup la setakat ada Pensel. pemadam, pembaris dan pensil warna. 
Asah la mata pensil dan pensiil warna siap-siap dirumah. 
Kalau sebelum ni tak pe la nak pinjam2 barang kawan2 tapi sekarang dah tak boleh. Sama ada pinjam atau meminjam , dua-dua tak boleh tau.


6- Hand sanitizerSekolah anak saya cuma benarkan mencuci tangan sebelum masuk kelas . Jadi sepanjang berada dalam kelas hand sanitizer mungkin diperlukan oleh anak-anak kita . Jadi ini juga adalah barang yang perlu dibawa sendiri setiap murid.



Perkara yang Anak-anak perlu tahu sewaktu di sekolah.Setiap sekolah juga mesti ada SOP yang perlu anak-anak ikut sepanjang waktu persekolahan. Bagi semua waris atau ibu baga perlu memastikan anak-anak tahu dan ikut setiap SOP yang telah di tetapkan.
1. Setiap pagi ambil suhu di pintu masuk sekolah.
2. Bagi murid yg perlu tempah makanan, perlu tempah sebelum naik ke kelas. 
3. Cuci tangan di singki yg disediakan sebelum naik ke kelas.
4. Jika perlu beli peralatan menulis di kedai buku, perlu beli sebelum naik ke kelas. Tidak dibenarkan turun ke bawah selepas naik ke kelas. 
5. Semua murid wajib duduk di tempat masing-masing. Tidak dibenarkan berjalan ke tempat rakan-rakan dan tidak dibenarkan untuk meminjam sebarang peralatan dari kawan-kawan.
6. Pada waktu rehat, beratur dengan penjarakan fizikal dan bejalan ke kantin untuk mengambil makanan.
7. Semua murid wajib makan dengan menggunakan sudu. Ibu bapa perlu bekalkan sudu utk anak-anak. 
8. Murid-murid perlu bersihkan meja masing-masing selepas makan. 
9. Sebelum waktu balik, murid perlu lap meja dan kerusi masing-masing dgn sanitizer. 
Terima kasih kerana membaca artikel 6 Barang Yang Ibu Bapa Wajib Sediakan Sendiri Untuk Anak-anak Sebelum Ke sekolah Sewaktu Pandemik Covid 19







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/10/6-barang-yang-ibu-bapa-wajib-sediakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Pengecualian Kehadiran Anak Ke Sekolah Untuk Ibu Bapa

Surat Pengecualian Kehadiran Anak Ke Sekolah Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 1573 hits
Cara Buat Surat Pengecualian Kehadiran Anak Ke Sekolah Semasa COVID19 Sekali lagi kita diuji dengan peningkatan kes COVID19 yang mendadak naik dan munculnya pelbagai jenis Kluster Semakin menjadi jadi dan hari demi hari negara kita catat re...
Jadilah Ibu Bapa Yang Sampai Hati Tegas Jangan Asyik Tak Sampai Dengan Anak

Jadilah Ibu Bapa Yang Sampai Hati Tegas Jangan Asyik Tak Sampai Dengan Anak

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 332 hits
Alahai kesiannya tengok anak kena bangun awal macam ni Dahla baru 7 tahun Ada 2 sesi persekolahan pulak tu Tak sampai hati rasanya nak kejutkan dahla semalam balik tuisyen lambat Jika diikutkan kehendak anak dia mungkin mahu terus tidur Nam...
Ibu Mengadu Teman Lelaki Anak Buka Peti Ais Macam Rumah Sendiri Coolest Mom

Ibu Mengadu Teman Lelaki Anak Buka Peti Ais Macam Rumah Sendiri Coolest Mom

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 423 hits
Sebagai ibu bapa dan tuan rumah apabila ada tetamu seperti rakan sekolah anak anak yang datang ke rumah pastinya mereka akan meminta tetamu untuk buat seperti rumah sendiri agar tetamu mereka selesa dan tidak rasa malu untuk bergaul Hakikat...
Anak Ini Didapati Bersalah Bunuh Sebelum Rebus Badan Ibu Bapanya Dalam Periuk Besar

Anak Ini Didapati Bersalah Bunuh Sebelum Rebus Badan Ibu Bapanya Dalam Periuk Besar

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 418 hits
Kisah paling mengerikan apabila seorang anak tergamak mengerat dan merebus mayat kedua ibu bapanya sendiri hanya kerana mereka enggan menyara kehidupannya lagi Lelaki yang berusia 32 tahun itu tinggal bersama ibu bapa kandungnya bertindak s...
Kenapa Dengan Ibu Suami Bunuh Isteri 2 Anak Perempuannya Sebelum Dibuang Dalam Tangki Minyak

Kenapa Dengan Ibu Suami Bunuh Isteri 2 Anak Perempuannya Sebelum Dibuang Dalam Tangki Minyak

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 424 hits
American Murder The Family Next Door adalah filem dokumentari jenayah sebenar yang baru disenaraikan dalam Netflix yang banyak menggunakan video footage mahkamah polis dan gambar serta video yang diberi oleh keluarga mangsa Filem dokumentar...
Anak Usia 6 Tahun Sempat Salam Ibu Sebelum Jatuh Flat

Anak Usia 6 Tahun Sempat Salam Ibu Sebelum Jatuh Flat

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 321 hits
Ibu bapa mana yang tidak sedih dengan pemergian anak dan dalam kejadian yang berlaku di Terengganu ini melibatkan seorang kanak kanak berusia 6 tahun Ibunya tidak menyangka bahawa huluran salam daripada anaknya menjadi kenangan terakhir ber...
Simpan Demi Masa Depan Anak Bulan Menabung Sspn Galak Ibu Bapa Menabung

Simpan Demi Masa Depan Anak Bulan Menabung Sspn Galak Ibu Bapa Menabung

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 413 hits
Menabung adalah amalan yang wajib dididik pada anak anak kita Disaat kecemasan tabungan inilah yang bakal menyelamatkan kita dari pelbagai kesukaran Bagi ibu bapa yang baru pertama kali bergelar ibu dan ayah tabungan haruslah diwujudkan dem...
Sekolah Tun Fatimah Lawatan Ibu Bapa 16 Oktober 2020

Sekolah Tun Fatimah Lawatan Ibu Bapa 16 Oktober 2020

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 677 hits
Sekolah Tun Fatimah Lawatan Ibu Bapa 16 Oktober 2020 Akhirnya Lawatan ibu bapa dibuka juga setelah tempoh berkurung sekian lama Hampir dua bulan juga ya Amik sesi yang paling awal 9 pagi Setiap sesi hanya 20 minit melibatkan 15 keluarga Sam...
Bertekak Depan Anak Anak Wajarkah Wahai Ibu Bapa

Bertekak Depan Anak Anak Wajarkah Wahai Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 320 hits
Assalammualaikum wbtBERTEKAK DEPAN ANAK ANAK WAJARKAH WAHAI IBU BAPA Ibu bapa pun manusia biasa yang tidak pernah lepas daripada melakukan kesalahan besar atau kecil Khilaf itu boleh sahaja dilakukan oleh sesiapa pun dan di mana pun pada bi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang