6 Agama Sesat Paling Dahsyat



Order of the Solar Temple
Kultus Order of the Solar Temple, yang diasaskan oleh Joseph Di Mambro dan Jouret Luc pada tahun 1984, adalah kongsi gelap yang mendakwa menjadi penerusan moden Knights Templar. Kepercayaan mereka menggabungkan konsep Kristian, Perintah Rosicrucian, British occultist Aleister Crowley dan falsafah Zaman Baru. Mereka taksub dengan kematian, yang mereka percaya untuk menjadi satu ilusi bahawa seseorang mesti melalui dengan api untuk mencapai sebuah dunia baru di planet lain.
Pembunuhan besar-besaran kultus bermula pada bulan Oktober 1994, di Morin Heights, Quebec, dengan pembunuhan seorang bayi yang dipercayai oleh Di Mambro untuk menjadi jelmaan Dajjal. Kanak-kanak ditikam berulang kali dengan pangkal kayu. Beberapa hari kemudian di Switzerland, Di Mambro telah mengadakan jamuan terakhir untuk 15 ahli dalam bulatan, yang akhirnya mati dengan meminum racun. Tiga puluh yang lain meninggal dunia oleh luka tembakan atau dengan menyesakkan nafas pengikutnya dan lapan mati atas sebab-sebab lain. Ramai yang memakai jubah hitam istiadat dan beg plastik atas kepala mereka, badan mereka berkedudukan dalam bentuk bintang dengan kaki di tengah-tengah. Struktur di mana kebanyakan mayat ditemui telah dibakar. Di Perancis, 15 pengikut kultus membunuh diri dengan cara yang sama antara 15 dan 16 Disember, 1995, dan lima lagi di Quebec Mac 1997. Jumlah kematian yang disebabkan oleh kematian besar-besaran ini adalah 74 termasuk kanak-kanak. (Gambar: sisa-sisa salah satu tapak di Switzerland)



Paradise
Pemimpin kultus Paradise, Park Soon-ja, 48, dipanggil "Benevolent Mother" oleh pengikutnya, berkhutbah bahawa dunia adalah korup dan dalam kemusnahan, tetapi meyakinkan pengikutnya yang mereka boleh sampai ke syurga tanpa perlu mati. Mereka hidup dan bekerja di kilang, Park, yang terletak di kawasan terpencil di dalam hutan di Yongin, Korea Selatan, (gambar) di mana mereka membuat perhiasan dada Korea, tembikar dan mainan untuk dijual kepada pelancong. Park memberitahu pengikutnya bahawa dia bercakap bagi Tuhan dan bahawa Dia mahu mereka untuk memberi semua harta benda mereka.
Kultusnya mendapat perhatian pihak berkuasa selepas dua bekas ahli kultusnya telah dipukul apabila mereka meminta kembali barang-barang kepunyaan mereka. Pada tahun 1987 Park adalah di bawah siasatan pihak berkuasa kerana didakwa memeras $ 8.7 juta daripada 220 pengikutnya. Di kilang Park pada Ogos 29, tiga orang dewasa kanak-kanak dan 28 yang lain telah ditemui mati di kilang oleh suaminya. Badan-badan dalam longgokan, ramai dengan tali atau kain yang diikat pada leher mereka. Kehadiran botol ubat di tempat kejadian jenayah membawa polis untuk mempercayai bahawa ahli kultus tertelan ubat sebelum mencekik antara satu sama lain. Yang terakhir mati menggantung dirinya.


The People's Temple
The People's Temple, yang diasaskan oleh Reverend Jim Jones (kiri), menyokong sosialisme kerasulan, mengajar bahawa, "those who remained drugged with the opiate of religion had to be brought to enlightenment: socialism" Jones menikmati populariti yang lebih besar daripada pemimpin kebanyakan kultus , mendapatkan mesyuarat dengan beberapa tokoh politik peringkat tinggi pada zamannya, seperti Naib Presiden Walter Mondale dan First Lady Rosalynn Carter. Kultusnya bergerak ke sana tetapi akhirnya menubuhkan satu penyelesaian di Guyana yang menjadi dikenali sebagai Jonestown, yang adalah untuk menjadi Utopia mereka. "Saya percaya kami adalah komunis yang paling tulen yang pernah ada," kata Jones, "... berdedikasi untuk hidup untuk sosialisme, kesaksamaan ekonomi, kaum dan sosial. Kami di sini hidup berkelompok." Ia tidak berkesan.
Pada November 17, 1978, ahli Kongres Amerika Leo Ryan North Carolina datang dengan ahli-ahli media Amerika untuk mendapatkan pengikut kultus yang mahu meninggalkan Jonestown, dan Jones memutuskan bahawa dia telah gagal. Beliau menghantar pengikutnya Larry Layton dengan Ryan, mengarahkan Layton untuk membunuh Ryan semasa penerbangan pulang supaya pesawat akan berlanggar dan akan hilang di dalam hutan.Layton melepaskan tembakan ketika pesawat masih berada di landasan dan mencederakan beberapa penumpang yang lain. Penumpang lain melucutkan senjata Layton, tetapi ahli kultus yang berada berhampiran pesawat itu melepaskan tembakan. Ryan dan empat penumpang lain telah dibunuh, dan sembilan yang lain cedera.
Pada keesokan harinya, Jones dipanggil mesyuarat dan pembantunya menyediakan tong logam yang dipenuhi dengan racun Flavor Aid dengan Valium, chloral hydrate, cyanide dan Phenergan. Jones memberitahu pengikut-pengikutnya apa yang telah dilakukan dan ahli kongres itu telah mati. Beliau berkata bahawa kultus akan diserbu dan semua kanak-kanak akan ditangkap dan ditukar menjadi fasisme. Beliau menggesa mereka untuk melakukan "revolusi bunuh diri." Ramai yang berbuat demikian, dan mereka mula mati dan menyebabkan ramai yang lain panik. Beberapa orang dipaksa untuk minum, sementara orang lain berjaya melepaskan diri. Jones telah dibunuh dengan satu tembakan di kepala. Seramai 918 orang telah mati di Jonestown (gambar) dan di landasan kapal terbang




The Movement for the Restoration of the Ten Commandments of God
Pengikut kultus hari kiamat Uganda Pergerakan untuk Pemulihan Sepuluh Hukum Tuhan percaya bahawa wahyu akan berlaku pada tahun 2000. Mereka garang disimpan Hukum Sepuluh dan kononnya mengajar perkataan Jesus. Kumpulan ini begitu takut dilaknat kerana tidak sengaja melanggar perintah kesembilan, tidak menjadi saksi palsu, bahawa mereka bercakap sedikit dan digunakan hanya menandatangani bahasa pada beberapa hari tertentu. Seks dilarang, sabun adalah dilarang dan hanya satu hidangan dimakan Jumaat dan Isnin.
Kumpulan serpihan kultus Katolik yang dijumpai asal usul dengan Paulo Kashaku, yang mendakwa mempunyai visi yang diilhamkan oleh Tuhan. Mwerinde Credonia anak perempuannya (gambar) mendakwa mempunyai visi yang sama. Dia bersama dengan Joseph Kibweteere dan Tait Bee mengasaskan kumpulan itu pada tahun 1980. Walaupun kumpulan telah dipecahkan dengan Gereja Katolik, ia menarik banyak paderi dan biarawati, yang telah diberi jawatan dan kuasa.
Selepas persediaan penuh kegilaan,tarikh 1 Januari, 2000, berlalu tanpa kejadian. Pengikut mula hilang kepercayaan dan pemimpin kultus menetapkan satu lagi tarikh akhir dunia: Mac 17, 2000. Pada hari yang besar lebih 500 pengikut kultus di bandar Kanungu tiba di sebuah gereja, tetapi tidak lama kemudian, ia meletup dan dibakar. Pada mulanya ia dianggap telah bunuh diri beramai-ramai, tetapi apabila tanda-tanda menjerut dan keracunan menjadi jelas, punca kematian telah ditukar kepada pembunuhan. Carian hartanah kultus lain menemukan sehingga beratus-ratus mayat, lebih ramai pengikut nampaknya dibunuh beberapa hari sebelum berlakunya letupan dan kebakaran akhir (gambar).


Heaven's Gate
Kultus Heaven's Gate adalah agama U.F.O. yang menggabungkan beberapa pemikiran Kristian dahsyat dengan konsep popular dalam fiksyen sains. Pengikut yang percaya bahawa Bumi akan dimusnahkan dalam "the great recycling" yang besar dan satu-satunya cara untuk terus hidup adalah untuk meninggalkan planet ini dengan berkembang ke tahap yang seterusnya. Kultus ini diasaskan pada tahun 1970-an oleh Marshall Applewhite (gambar) selepas dia mempunyai visi dirinya dalam Kitab Bible, dan sebagai saudara Jesus, dan akhirnya sebagai makhluk asing yang berada dalam bentuk manusia. Kultus percaya bahawa untuk menjadi layak untuk naik ke peringkat seterusnya kewujudan, ahli-ahli perlu memberikan semua hal-hal berkenaan manusia: harta benda, wang, pekerjaan, individualiti, seksualiti, rakan-rakan, keluarga dan malah kehidupan itu sendiri.
Ahli-ahli memutuskan bahawa jika mereka membunuh diri mereka pada ketika yang tepat, mereka tidak akan mati, tetapi akan diambil sehingga kapal angkasa makhluk asing yang disembunyikan oleh ekor Komet Hale-Bopp kemudian meninggalkan Bumi. Menariknya kumpulan ini dibiayai sendiri dengan melakukan perniagaan pembangunan web. Pada 26 Mac, 1997, badan-badan Applewhite dan 38 pengikut-pengikutnya telah ditemui mati dalam rumah agam yang di sewa kultus. Polis percaya bahawa mereka telah membunuh diri mereka dalam kumpulan di dalam masa tiga hari ebrturut-turut. Pengikut kultus meelan dos maut daripada phenobarbital walaupun autopsi menunjukkan kehadiran sianida dan arsenik dan, dan meletakkan beg plastik ke kepala mereka. Semua mati ditemui berbaring di kubu mereka yang berpakaian seragam, dan memakai armband "Heaven's Gate Away Team"


Aum Shinrikyo
Kultus Jepun Aum Shinrikyo (Kebenaran Tertinggi) diasaskan di pangsapuri Shoko Asahara (sisipan) pada tahun 1984 sebagai kelas meditasi yoga di Tokyo. Pada tahun 1989, ia telah diberikan status rasmi sebagai sebuah organisasi agama oleh kerajaan Jepun. Menjelang tahun 1995, kumpulan itu mendakwa mempunyai lebih 40,000 ahli di seluruh dunia. Kepercayaan kultus menggabungkan Yoga, Buddha, Hindu, Kristian dan tulisan-tulisan Nostradamus. Asahara percaya dirinya "Jesus Jepun" yang akan hapuskan dosa dan akan menyelamatkan pengikutnya daripada Harmagedon nuklear beliau meramalkan.
Pada tahun 1980-an kultus yang semakin kontroversi dituduh memaksa ahli untuk menderma wang, memegang tawanan ahli dan melakukan sekurang-kurangnya satu pembunuhan yang cuba untuk meninggalkan pemujaan, tetapi mengekalkan beberapa penerimaan popular. Pada 1990-an Asahara telah mengambil pandangan bahawa Amerika Syarikat akan menyerang Jepun dan mula Times Akhir. Kecenderungan ganas kultus meningkat, dan mereka mula mengumpul stok senjata dan kelengkapan ketenteraan. Menjelang 1993 orang ahli ialah pembuatan sarin dan gas VX.
Pada bulan Mac 1995, Asahara menerima info bahawa pihak polis telah merancang untuk menyerang kemudahan kultusnya. Dalam usaha untuk mengalihkan perhatian mereka, pada 20 Mac, beliau mengarahkan pembebasan gas sarin di sistem kereta api bawah tanah Tokyo (gambar) membunuh 13 orang, serius mencederakan 54 dan mendedahkan lebih 980 kepada gas Sarin(mungkin lebih, kerana ramai mangsa Jepun jenayah enggan melaporkan ). Polis menemui bahan letupan, kimia dan senjata biologi (termasuk antraks dan budaya Ebola), sebuah helikopter tentera Rusia, cukup sarin untuk membunuh empat juta orang, LSD, methamphetamine, kebenaran serum, berjuta-juta dolar wang tunai dan emas, dan teramat, mangsa diadakan ditawan oleh kultus dalam sel-sel di atas hartanah kultus. Asahara ditangkap, tetapi peguam beliau menegaskan beliau tidak mempunyai pengetahuan serangan sarin disebabkan kepada kesihatannya yang menurun. Beliau dibicarakan dan dihukum mati dengan digantung pada 27 Februari, 2004. Rayuan beliau telah dinafikan. Asahara keluar daripada kultus, yang masih wujud hari ini sebagai Aleph, untuk mengelakkan pembubarannya.
<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://iniceritadunia.blogspot.com/2021/10/6-agama-sesat-paling-dahsyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jabatan Agama Islam Negeri Kesan 47 Ajaran Sesat

Jabatan Agama Islam Negeri Kesan 47 Ajaran Sesat

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 258 hits
Oleh EVA NATASHA SADALI KUALA LUMPUR Sebanyak 47 kes ajaran sesat membabitkan pemujaan perbuatan atau ajaran salah doktrin palsu dan dakwaan palsu dikesan di negara ini sejak Januari tahun lalu hingga September lalu Menteri di Jabatan Perda...
Bisnis Dropship Paling Menguntungkan Dan Pengelolaannya Dengan Buku Warung

Bisnis Dropship Paling Menguntungkan Dan Pengelolaannya Dengan Buku Warung

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 160 hits
Bisnis Dropship Paling Menguntungkan dan Pengelolaannya dengan Buku Warung Dropship adalah sebuah model bisnis yang populer di era internet Model bisnis ini melibatkan pihak ketiga yang menjembatani hubungan antara pembeli dan produsen atau...
Cara Menghapus Plugin Wordpress Paling Mudah

Cara Menghapus Plugin Wordpress Paling Mudah

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 208 hits
terlalu banyak bisa menyebabkan loading website menjadi lambat Untuk itu kamu perlu mengatasinya dengan cara menghapus plugin WordPress atau bisa juga dengan menonaktifkannya apabila tidak terlalu penting untuk digunakan Karena percuma saja...
Cara Install Plugin Wordpress Paling Mudah

Cara Install Plugin Wordpress Paling Mudah

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 252 hits
Dengan cara install plugin WordPress kamu bisa menambahkan berbagai fitur tambahan untuk mendukung kinerja website Tapi sebaliknya tanpa tambahan plugin maka website yang kamu buat akan terkesan sederhana dan biasa saja
Cara Masak Sup Ikan Merah Ala Thai Paling Simple Sedap

Cara Masak Sup Ikan Merah Ala Thai Paling Simple Sedap

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 361 hits
Sup Ikan Merah Ala Thai ni jika kena gaya masak dan campuran rencahnya memang sedap dan menyelerakan Malah tidak hanyir Biasa makan sup Ayam Sup Daging dan ketam kan Apa kata kali ini cuba resipi Sup Ikan Merah Ala Thai perkongsian saudari ...
Resipi Kuih Lapis Coklat Pandan Paling Mudah Bahan Hanya Sukat Guna Cawan Je

Resipi Kuih Lapis Coklat Pandan Paling Mudah Bahan Hanya Sukat Guna Cawan Je

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 217 hits
Sedapnya Kuih Lapis Coklat Pandan ni Bagi anda yang sukakan Kuih Lapis anda wajib cuba resipi yang dikongsi oleh saudari Cik Pooja ini Sungguh sedap dan lembut teksturnya malah cara memasaknya juga cukup mudah Selain enak dimakan hasilnya j...
Orang Yang Paling Layak Untuk Diumpat Adalah Ibu Ku

Orang Yang Paling Layak Untuk Diumpat Adalah Ibu Ku

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 175 hits
Saidina Hasan al Basri katanya ketika seorang datang kepada beliau Ya Imam itu si fulan telah menceritakan tentang keburukan mu yakni dia mengumpat kami Kata Saidina Hasan al Basri Alhamdulillah Saidina Hasan al Basri masuk ke dalam rumahny...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats