Orang Yang Paling Layak Untuk Diumpat Adalah Ibu Ku





Saidina Hasan al Basri katanya ketika seorang datang kepada beliau 'Ya Imam, itu si fulan telah menceritakan tentang keburukan mu, yakni dia mengumpat kami'. Kata Saidina Hasan al Basri 'Alhamdulillah' Saidina Hasan al Basri masuk ke dalam rumahnya ambil buah-buahan.
Orang yang mengumpat Saidina Hasan al Basri datang ke rumahnya. Saidina Hasan al Basri berkata' Terima kasih banyak engkau dah mengumpat aku. engkau telah beri pahala kamu kepada aku kerana engkau mengumpat. Aku sebagai tanda balas dengan ehsan yang telah engkau berikan kepada aku, aku hanya boleh bagi buah kepada engkau.
Si mengumpat berasa hairan. Mengumpat pun dapat hadiah. Itu teguran yang tajam. Saidina Hasan al Basri mengatakan dengan mengumpat pahala si mengumpat diberikan kepadanya. Dalam hadis Nabi Muhammad SAW, tahukah kamu siapa yang akan bankrap nanti di hari khiamat? orang yang bankrap itu datang dengan banyak pahala. Pahal puasa, pahala zakat, pahala solat, banyak pahala. Tetapi dia ambil hantar si fulan, dia maki fulan, dia bunuh fulan maka fulan-fulan yang dizalimi termasuk fulan yang diumpat itu akan diberikan pahala solatnya, pahala zakatnya diberikan kepada orang-orang yang dizalimi sehingga habis pahalanya.
Bankrap. Bersusah payah di dunia beribadah, mulutnya tidak dijaga. Susah payah dia qiamullai, dia baca Al-Quran. Peluang mulut itu gunakan untuk kebaikan tetapi dia gunakan untuk mengumpat orang lain sehingga kesusah payahannya dia di dunia beribadah orang lain yang dapat. Lailahaillallah. Lihat bahayannya mengumpat. 
Saidina Hasan al Basri berkata" Kalau aku hendak mengumpat orang lain, orang yang paling layak aku umpat adalah ibu ku" Nak mengumpat ibunya, macam mana hendak mengumpat ibu. Ya kerana dia lebih layak mendapat pahala kita berbanding orang lain. Kita mengumpat orang lain, kita beri pahala kita kepada orang lain. Nak beri pahala siapa yang lebih layak untuk mendapatkan kebaikan adalah orang yang paling berjasa dengan kita iaitu ibu kita. Ini kiasan bukan bermaksud Saidina Hasan al Basri hendak mengumpat ibunya. 
Perasaan cemburu kepada Safiyah, biasanya perasaan cemburu antara isteri-isteri Nabi antara satu dengan yang lain, kebiasaan kecemburuan itu ada. Sehingga Aisyah berkata kepada Nabi untuk berlebihkan dirinya direndahkan orang lain. Wahai Rasulullah Safiah itu begini dan begitu. Aisyah mengatakan pendek (ciri fizikal Safiyah). Tengok hanya mengatakan pendek, mungkin ciri fizikal Safiyah itu pendek tapi kalau dikatakan pendek itu, dia tak akan suka kerana itu menyentuh kepada kehormatannya, maruahnya. Tidak mahu dilihat direndahkan dengan kata-kata orang. Nabi berkata kepada Aisyah, kamu telah mengatakan satu perkataan pendek, jika dicampur dengan air lautan akan berubah lautan itu dengan satu perkataan yang dikeluarkan tadi.
Kalau air itu jika dicampur dengan sesuatu yang berwarna maka air itu akan bertukar berwarna. Kalau sesuatu itu berbau maka air itu akan bertukar baunya. Tetapi bayangkan air lautan, bertukar kerana satu benda kecil sahaja akan mengubah air lautan. Kalau air kolah, air yang banyak jika ada yang buang najis. Kalau air lautan orang buang najis macam mana pun tidak mengubah air lautan itu. Kata Nabi kerana satu kalimah yang keluar daripada lidah itu bila campur dengan air lautan akan berubah baik pada rasanya, atau pada baunya atau pada warnanya. Yakni kalau kita kiaskan perubahan itu. 
Bertapa kecilnya kalimah yang keluar daripada lisan dan bertapa dasyatnya implikasi dari kata-kata tersebut. Kita ini tidak pernah kira dalam suatu hari ini berapa kali kita berucap. Kadang-kadang tengok surat khabar, kata memang teruk lah dia ini. Kalau orang yang kita kata teruk ini, kalau dia dengar suka atau tidak suka? Kalau dia tidak suka, kita telah umpat dia. Kadang-kadang kita tidak sedar kita mengumpat bahkan seronok mengumpat, seronok mendengar umpatan. laillahaillallah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://detikislam.blogspot.com/2021/10/orang-yang-paling-layak-untuk-diumpat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/UHQdyX+(Detik+Islam)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suka Tengok Hrithik Roshan Semasa Hamil Ibu Kongsi Anak Lahir Dengan 11 Jari Subhanallah Anugerah Allah Paling Terindah

Suka Tengok Hrithik Roshan Semasa Hamil Ibu Kongsi Anak Lahir Dengan 11 Jari Subhanallah Anugerah Allah Paling Terindah

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 494 hits
Gara gara suka melihat Hrithik Roshan sepanjang kehamilannya seorang ibu terkejut apabila bayi lelaki yang dilahirkan mempunyai 11 jari sama seperti aktor Bollywood itu Menerusi platform TikTok seorang ibu yang dikenali sebagai Reeen berkon...
4 Tips Memilih Deodoran Untuk Ibu Hamil Nggak Bisa Asal Milih Komposisinya

4 Tips Memilih Deodoran Untuk Ibu Hamil Nggak Bisa Asal Milih Komposisinya

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 213 hits
Selain dari segi kenyamanan Moms perlu memperhitungkan keamanan saat memilih deodoran ya
Melihat Lebih Dekat Pembangunan Ibu Kota Baru Mesir

Melihat Lebih Dekat Pembangunan Ibu Kota Baru Mesir

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 274 hits
Melihat Lebih Dekat Pembangunan Ibu Kota Baru Mesir Mesir kini tengah menyelesaikan megaproyek pembangunan ibu kota baru untuk menggantikan Kairo yang penduduknya semakin padat dan berbagai permasalahan seperti kemacetan kemiskinan dan pena...
Ibu Tunggal 9 Anak Dijatuhi Hukuman Mati Mandatori

Ibu Tunggal 9 Anak Dijatuhi Hukuman Mati Mandatori

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 884 hits
Tertuduh yang juga penjual ikan didakwa memiliki dadah jenis syabu seberat 113 9 gram di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Pangkalan Wakuba Batu 15 Jalan Apas Tawau pada jam 5 30 petang 10 Januari 2018 TAWAU Seorang ibu tunggal kepada...
Niko Al Hakim Buka Suara Soal Kasus Rachel Vennya Dia Tetap Ibu Dari Anak Anakku

Niko Al Hakim Buka Suara Soal Kasus Rachel Vennya Dia Tetap Ibu Dari Anak Anakku

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 167 hits
Mantan suami Rachel ini akhirnya buka suara terkait kasus karantinya yang menimpa mantan istrinya itu
Dijatuhi Hukuman Gantung Bersalah Edar Syabu Ibu Tunggal 9 Anak Meraung Keluar Mahkamah

Dijatuhi Hukuman Gantung Bersalah Edar Syabu Ibu Tunggal 9 Anak Meraung Keluar Mahkamah

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 363 hits
Tular sebuah video memaparkan seorang ibu tunggal kepada sembilan orang anak meraung ketika melangkah keluar daripada Mahkamah kerana tidak dapat menerima keputusan yang dijatuhkan Menurut laporan Astro Awani Ibu tinggal itu telah dijatuhi ...
Kreatif Sungguh Ibu Ini Kongsi Tips Gunting Rambut Anak Guna Pelitup Muka Video

Kreatif Sungguh Ibu Ini Kongsi Tips Gunting Rambut Anak Guna Pelitup Muka Video

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 225 hits
Kreatif Sungguh Ibu Ini Kongsi Tips Gunting Rambut Anak Guna Pelitup Muka VIDEO Walaupun kedai gunting rambut dah dibenarkan beroperasi mesti ramai ibu bapa yang berhati hati untuk membawa anak anak keluar gunting rambut di kedai lebih lebi...
Ibu Tunggal Longlai Keluar Mahkamah Dijatuhi Hukuman Mati Edar Dadah

Ibu Tunggal Longlai Keluar Mahkamah Dijatuhi Hukuman Mati Edar Dadah

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 196 hits
Di TikTok tular rakaman video memaparkan seorang wanita longlai dan meraung saat keluar daripada pintu mahkamah
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri