5g Di Malaysia Dilema Antara Kelebihan Dan Kekurangan Entiti Tunggal



Persoalan sedang ditimbulkan sama ada pelancaran rangkaian 5G yang diterajui kerajaan, sebuah entiti tunggal – akan meletakkan syarikat telekomunikasi swasta (telco) pada kedudukan yang tidak menguntungkan.
Sementara DNB, iaitu syarikat kenderaan tujuan khas (SPV) milik kerajaan sedang berusaha bekerjasama dengan telco untuk melancarkan 5G di negara ini, terdapat dua set pemikiran yang masih berlegar menjadi dilema sesama mereka.
Di satu pihak, dengan kerajaan sebagai pemilik tunggal spektrum dan infrastruktur 5G, syarikat telekomunikasi tidak akan dibebani dengan perbelanjaan modal pendahuluan yang berat berbanding infrastruktur 5G yang digunakan secara individu.
Tidak seperti Malaysia, banyak negara telah menggunakan pendekatan lelongan yang membolehkan kerajaan memperuntukkan gelombang frekuensi 5G kepada pembida tertinggi. Walau bagaimanapun, lelongan kompetitif akan membawa kepada kos permulaan yang lebih tinggi untuk syarikat telekomunikasi dan menyebabkan tekanan aliran tunai.
Model SPV Malaysia boleh mengelak isu sebegitu dan pada masa yang sama mewujudkan medan permainan sama rata. Sebaliknya, terdapat kebimbangan bahawa pendekatan Malaysia akan menjejaskan margin syarikat telekomunikasi dalam jangka panjang disebabkan kos tambahan.
Model SPV mungkin akan lebih mahal untuk dilaksanakan kerana ia akan diselaraskan secara berpusat. Kos tinggi yang dikaitkan dengan pelancaran entiti tunggal mungkin akan diserahkan kepada pengendali perkhidmatan dalam bentuk kos borong yang lebih tinggi.
Seterusnya pengendali akan mendapati sukar untuk mengeluarkan margin yang lebih tinggi daripada menjual perkhidmatan ini kepada pelanggan mereka.
Keuntungan yang lebih rendah juga bermakna kurang dana bagi pengendali untuk melabur dalam pembangunan perkhidmatan, dan melemahkan keupayaan pengendali untuk membezakan diri mereka daripada syarikat pesaing.
Perkhidmatan nilai tambah (value-addes services) akan menjadi kunci bagi pengendali untuk mengembangkan pengaruh 5G mereka dan memberikan lebih nilai kepada pelanggan melangkaui kelajuan yang lebih pantas.
Atas sebab ini, syarikat telekomunikasi perlu memberi tumpuan kepada kualiti perkhidmatan dan produk, memandangkan tiada pemilikan spektrum oleh mereka. Telco seperti Maxis dan Celcom berkemungkinan akan kehilangan ‘keistimewaan’ dalam rangkaian mereka kerana 5G menjadi komoditi yang dikongsi di bawah model rangkaian borong tunggal (single wholesale network – SWN).
Syarikat telekomunikasi mungkin perlu melihat cara untuk menginovasi produk yang digabungkan dan melibatkan diri secara aktif dengan pelanggan mereka untuk memberikan pengalaman pelanggan yang baik dan unik berbanding pesaing. Bagaimanapun, memandangkan terdapat pengurangan beban modal awal untuk syarikat telekomunikasi di bawah model SPV, ia membuka jalan untuk hasil dividen yang mampan bagi syarikat-syarikat lain seperti Digi.
Perlu diperhatikan bahawa syarikat telekomunikasi telah membelanjakan 11% hingga 15% dari hasil perkhidmatan mereka untuk melancarkan 3G di seluruh negara dan 13% hingga 16% pula untuk rangkaian 4G.
Di tengah-tengah kebimbangan mengenai pendekatan SPV untuk melancarkan 5G, penganalisis TA Securities Research, Wilson Loo percaya model entiti tunggal adalah ‘ideal’ untuk sektor telekomunikasi.
Beliau berkata syarikat telekomunikasi juga akan dapat terus fokus pada usaha untuk memenuhi sasaran sambungan mudah alih tetap dan 4G di bawah pelan infrastruktur digital nasional.
Telco akan mengelakkan beban belanja modal yang berat dan tekanan aliran tunai yang terlibat dalam pelancaran 5G jika digunakan secara individu (pelaburan dalam rangkaian 5G dianggarkan menelan belanja 25% hingga 75% – lebih dari 4G) manakala pengguna akan mendapat manfaat dari akses kepada perkhidmatan 5G pada tarif yang kompetitif.
Di samping itu, oleh kerana penggunaan 5G berkemungkinan akan meningkatkan permintaan untuk gentian, pemain talian tetap seperti Telekom Malaysia dan TIME Dotcom akan mendapat manfaat daripada pembangunan itu.
Namun begitu, risiko terbesar untuk pelancaran 5G adalah pada keupayaan SPV untuk melaksanakannya seperti yang dijanjikan. Kerajaan telah berkata bahawa SPV yang dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan, akan diberikan spektrum 700MHz, 3,500MHz dan 28GHz untuk memiliki, melaksana dan mengurus infrastruktur 5G di seluruh negara selama 10 tahun.
Beroperasi melalui model borong, syarikat telekomunikasi akan dibenarkan untuk mengakses rangkaian dengan kadar dan terma yang dikawal. Secara keseluruhannya, RM15 bilion akan dilaburkan dalam tempoh 10 tahun dengan belanjawan didahulukan.
Perkhidmatan 5G disasarkan untuk tersedia secara terpilih mulai akhir 2021. Dengan spektrum 5G menjadi komoditi yang dikongsi, nampaknya persaingan akan semakin sengit dalam industri telekomunikasi di Malaysia.
The post 5G Di Malaysia: Dilema Antara Kelebihan Dan Kekurangan Entiti Tunggal appeared first on OMG! Hackers?.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/5g-di-malaysia-dilema-antara-kelebihan-dan-kekurangan-entiti-tunggal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bencana Banjir Pecah Tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Tidak Ada Kerjasama Antara Menteri

Bencana Banjir Pecah Tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Tidak Ada Kerjasama Antara Menteri

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 244 hits
1 Bencana Banjir pecahkan tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Sebenar tidak ada kerjasama sesama Menteri antara Menteri BN UMNO dengan Menteri PN 2 Malah Menteri dari PN PAS pun ikut senyap sunyi Walhal dua Menteri PAS jaga Alam Sekitar da...
Malaysia Antara 60 Negara Teratas Dalam Indeks Kemajuan Sosial

Malaysia Antara 60 Negara Teratas Dalam Indeks Kemajuan Sosial

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 243 hits
MALAYSIA NOW Prestasi Malaysia meningkat dari sudut penjagaan perubatan dan kesejahteraan namun menurun dari segi hak peribadi dan akses kepada pendidikan tinggi Prestasi Malaysia menunjukkan peningkatan paling tinggi tahun ini dalam sektor...
Antara Kpi Sepanjang Pemerintahan Ismail Sabri Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Antara Kpi Sepanjang Pemerintahan Ismail Sabri Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 256 hits
1 Barang Najib yang disita di kembalikan semula 2 Najib tidak dipenjarakan walaupun mahkamah menjatuhkan hukuman 12 tahun penjara 3 Kerajaan Ismail Sabri ada banduan nasional 4 Najib dapat pasportnya untuk keluar negara 5 Rosmah dapat paspo...
Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 317 hits
Oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bertanyakan sesuatu kepada peniaga sayur sayuran ketika mengadakan tinjauan harga barang di Myfarm Outlet Kasih Putrajaya GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN akan melaksanakan Skim Harga Maksimu...
Malaysia S E Commerce Jumps 23 Pct In First Nine Months Of 2021 Zafrul

Malaysia S E Commerce Jumps 23 Pct In First Nine Months Of 2021 Zafrul

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 231 hits
Malaysia s digital economy growth is gaining traction with e commerce income rising close to US 190 billion an increase of 23 percent for the first nine months of this year compared to the same period last year Finance Minister Tengku Zafru...
Building Lasting Memories And Awesome Friendships At Legoland Malaysia Resort

Building Lasting Memories And Awesome Friendships At Legoland Malaysia Resort

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 425 hits
Building Lasting Memories and Awesome Friendships at LEGOLAND Malaysia Resort The resort s largest fun filled Friendship Fest kicks off emphasising the importance to connect and The post appeared first on
All Close Contacts To Malaysia S First Omicron Case Negative For Covid 19

All Close Contacts To Malaysia S First Omicron Case Negative For Covid 19

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 222 hits
All seven close contacts to Malaysia s first recorded case of the Omicron variant as well as the student infected herself have tested negative for Covid 19 Health Ministry director general Dr Noor Hisham Abdullah said the seven close contac...
6069 Aktiviti Majlis Pelancaran Wagon Tea Amo Malaysia Ke 10 Ppim 03 12 2021

6069 Aktiviti Majlis Pelancaran Wagon Tea Amo Malaysia Ke 10 Ppim 03 12 2021

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 288 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi menghadiri ke Majlis Pelancaran Wagon Tea Amo Malaysia Ke 10 di Shell Greenwood Gombak Turut hadir Pengarah Urusan Shell Malaysia Trading Sdn Bhd Tuan Shairan Huzani Husain En Adzhar CEO Tea Amo Malaysi...
Malaysia S Unseen Modern Slaves

Malaysia S Unseen Modern Slaves

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 142 hits
The golden growth years for the Asean region peaking by the mid 1990s were largely due to the widely available foreign labour But in the global crisis that has left no country untouched how are low skilled migrant workers being treated by t...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku