5117 Kasih Seorang Mualaf Setia Jaga Bapa Hidap Strok Sinar Harian 30 07 2019



KUALA TERENGGANU – Biarpun berlainan agama, ia bukan halangan bagi seorang mualaf, Syahidee Foo Kai Cheng, 52 dari Kampung Bukit Kecil, di sini, untuk terus setia menjaga bapanya yang diserang angin ahmar (strok).
Bapanya, Foo Fong Chor, 92 yang beragama Budha tidak boleh berjalan dan hanya bergerak dengan bantuan kerusi roda sejak tiga tahun lalu.
“Dia jaga dan membesarkan saya. Sekarang tugas saya untuk jaga dia sehingga akhir hayat. Saya tak akan sekali-kali meninggalkan dia.
“Sejak kecil hingga dewasa saya tak pernah berpisah dengan dia walaupun dah berkahwin saya tetap tinggal sekali dengan ibu bapa saya,” katanya ketika ditemui di kediamannya, hari ini.
Selain menjaga bapanya, Syahidee juga menggalas tanggungjawab menguruskan lima anaknya yang masih bersekolah sejak dia tidak lagi bersama isterinya, lima tahun lalu.
Lebih merumitkan, kekangan waktu yang dimiliki Syahidee serta tugas besar yang dipikul memaksanya untuk tidak keluar bekerja menyebabkan dia tidak mempunyai punca pendapatan yang tetap.
“Dulu saya bekerja, macam-macam kerja saya buat. Tetapi, setelah isteri tiada, saya terpaksa berhenti kerja sebab tidak menang tangan menguruskan semua anak saya. Lagipun, bapa saya tak boleh tinggal seorang diri. Dia perlu dibantu untuk menguruskan diri sendiri.
Syahidee (kiri) terpaksa mendekatkan mulut ke telinga bapanya untuk memberitahu sesuatu kerana bapanya mengalami masalah pendengaran
“Sebab itulah saya tidak bekerja dan tidak mempunyai pendapatan tetap. Sebelum ini saya ada dapat wang bantuan yang diperoleh oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), kini saya agak ‘tawar hati’ untuk mendapatkan wang bantuan daripada Maidam atas faktor birokrasi,” katanya yang telah memeluk Islam sejak 2003.
Kesulitan yang ditanggung Syahidee tidak pernah dikongsi bersama bapa serta ibunya, Chen Yek Yeen yang telah meninggal dunia, tiga bulan lalu.
“Saya jaga ibu saya hingga hujung usia. Sama macam ayah saya, dia ada sakit strok. Dua-dua ada strok dan komplikasi penyakit lain seperti darah tinggi dan penyakit jantung,” katanya.
Empat anak Syahidee iaitu Nur Alyaa Shahida, 16; Muhammad Haikal, 13; Muhammad Daniel Hakim, 11 dan Muhammad Hazi, 7 bersekolah di Sekolah Rendah (SRJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Chung Hwa, di sini.
Sementara itu, seorang lagi anaknya, Nur Nadia Safiya, 6, belajar di sebuah taska berhampiran kediamannya di Flat Bukit Kecil.
Menurutnya, sebanyak RM35 diperuntukkan setiap hari untuk perbelanjaan persekolahan bagi kelima-lima anaknya itu selain keperluan perubatan bapanya.
“Setiap hari saya berfikir mengenai sumber kewangan. Tak pernah tak fikir, saya fikir macam mana saya nak dapatkan sumber kewangan tetapi tidak perlu meninggalkan bapa saya seorang diri di rumah.
“Nak harapkan anak-anak saya mereka masih kecil,” katanya.
Kesulitan yang ditanggung Syahidee mendapat perhatian Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang berkunjung ke kediamannya untuk menyampaikan sumbangan keperluan pada 24 Julai lalu.

Artikel oleh: Sinar Harian
KASIH SEORANG MUALAF, SETIA JAGA BAPA HIDAP STROK
https://www.sinarharian.com.my/article/40542/EDISI/Terengganu/Kasih-seorang-mualaf-setia-jaga-bapa-hidap-strok


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/07/5117-kasih-seorang-mualaf-setia-jaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5121 Wafiq Terima Banyak Aduan Pekerja Dilarang Berhijab Sinar Harian 01 08 2019

5121 Wafiq Terima Banyak Aduan Pekerja Dilarang Berhijab Sinar Harian 01 08 2019

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 505 hits
SHAH ALAM Pertubuhan Ikatan Wanita Antarabangsa bagi Institusi Keluarga dan Pendidikan Berkualiti menerima banyak aduan daripada pekerja swasta terutama sektor perhotelan yang mendakwa mereka dilarang untuk memakai hijab ketika bekerja Exco...
Akibat Seorang Bapa Terlupa Bayi Kembar Temui Ajal

Akibat Seorang Bapa Terlupa Bayi Kembar Temui Ajal

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 210 hits
Mungkin kedengaran tidak masuk akal apabila seorang bapa memberi alasan terlupa tentang bayi kembarnya yang diletakkan di tempat duduk belakang kereta sehingga menyebabkan bayi berkenaan menemui ajal Bayi kembar berkenaan yang bernama Mariz...
5142 4 Beranak Diburu Along Tinggalkan Kampung Berita Harian 06 08 2019

5142 4 Beranak Diburu Along Tinggalkan Kampung Berita Harian 06 08 2019

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 552 hits
Kuala Lumpur Empat beranak terpaksa melarikan diri dari kampung mereka selepas diugut along sejak sebulan lalu disebabkan pinjaman RM1 200 Lebih menyedihkan apabila dua anaknya yang menyambung pelajaran di universiti awam di Pantai Timur ju...
5141 Along Ala Islamik Harian Metro 06 08 2019

5141 Along Ala Islamik Harian Metro 06 08 2019

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 367 hits
KUALA LUMPUR Saya terpaksa membawa keluarga berteduh di beberapa pantai untuk mengelak dikesan along Selama 15 hari saya bersama isteri berusia 53 tahun serta dua anak tiri perempuan berusia 23 dan 25 tahun tinggal di sana selain terpaksa m...
Pengarang Sinar Harian Dan Al Kisah Awang Hitam Serta Awang Dogol

Pengarang Sinar Harian Dan Al Kisah Awang Hitam Serta Awang Dogol

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 248 hits
Here is Sinar Harian with an about the awang hitam or Africans PERNAHKAH awang hitam beri sumbangan kepada negara kita sebagai pakar inovasi bagi memudahkan urusan rakyat Ataupun membantu rakyat Malaysia susah tahi dibuat awang hitam buat m...
Sujud Syukur Seorang Bapa

Sujud Syukur Seorang Bapa

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 250 hits
Setelah sekian lama menunggu k3s der4 yang menyeb4bkan kem4tian seorang penuntut UPNM Zulfarhan Osman Zulkarnain akhirnya terjawab juga hari ini Sujud syukur seorang bapa
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na