5 Perkara Penting Dalam Persediaan Pdpr


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

5 Perkara Penting Dalam Persediaan Pengajaran dan Pembelajaran dari Rumah (PdPR) untuk guru-guru dan para pelajar dalam menyediakan diri dalam pelaksanaan PdPR. Seperti kita sedia maklum, sekolah di seluruh Malaysia akan ditutup selepas cuti Hari Raya akibat terdapat penularan wabak Covid-19 di dalam kluster pendidikan. Pelaksanaan PdPR akan dimulakan selepas cuti hari raya selama dua minggu.
Jadi perkongsian ini, dapat memberi panduan kepada guru menyediakan bahan-bahan dan perkara penting yang diperlukan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) kelak.
Bukan sahaja guru dan pelajar, ibu bapa juga perlu memainkan peranan utama dalam memberikan kemudahan kepada anak-anak agar proses PdPR berjalan lancar dan teratur. Sebagai seorang pendidik, mereka perlu sentiasa mempersiapkan diri untuk menjalankan proses pembelajaran tidak kira dalam apa jua cara demikian dengan situasi pandemik di ketika ini.
Perkara Penting Untuk Persediaan PdPR 1. Capaian Internet Perkara pertama yang amat penting ketika melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran dari Rumah (PdPR) ialah akses internet guru, murid dan ibu bapa.
Capaian internet adalah perkara utama kerana para guru dan murid akan berinteraksi secara atas talian melalui platform seperti Whatsapp, Google Meet, Zoom dan Microsoft Team. Semua pihak perlu mempunyai capaian internet yang stabil dan kuat agar PdPR dapat dijalankan dengan lancar.

2. Peranti Elektronik Dalam memastikan kelancaran proses PdPR ini, bahan bantu belajar yang diperlukan ialah peranti elektronik. Guru dan pelajar perlulah menyediakan sekurang-kurangnya satu peranti elektronik untuk mengakses proses PdPR.

3. Buku Teks Digital Pihak Kementerian Pendidikan telah menyediakan portal DELIMa kepada para guru dan pelajar untuk mendapatkan pelbagai bahan-bahan mengajar secara percuma. Guru dan pelajar boleh mendapatkan kemudahan buku teks digital di dalam portal DELIMa.
Sebelum ini kami ada kongsikan cara memuat turun Buku Teks Digital melalui portal DELIMa.

4. Tempat Belajar Yang Kondusif Persekitaran tempat belajar amat penting untuk keselesaan ketika belajar. Ibu bapa memainkan peranan penting untuk menyediakan persekitaran yang bersih, selesa kepada anak-anak supaya dapat mengikuti sesi PdPR dengan lancar.
Oleh itu, tempat belajar yang kondusif dan selesa merupakan antara perkara penting dalam mengikuti Pengajaran dan Pembelajaran Dari Rumah (PdPR).

5. Persediaan Mental dan Fizikal
Pelaksanaan PdPR memerlukan kekuatan mental dan juga fizikal. Semua pihak perlu memastikan mental dalam keadaan bersedia dalam menghadapi pelbagai jenis kekangan semasa menjalankan PdPR. Kekangan yang bermungkinan akan berlaku adalah capaian internet yang lambat, tidak mempunyai peranti yang cukup dan sebagainya.
Oleh itu, pihak terlibat perlu mengawal kesihatan mental dan fizikal dengan melakukan aktiviti berfaedah yang boleh membantu menghilangkan tekanan.
Manfaat Bersama Semoga dengan perkongsian kami kali ini 5 Perkara Penting Dalam Persediaan PdPR dapat membantu para guru serta murid dalam persediaan melaksanakan PdPR selepas cuti Hari Raya kelak. Semua pihak perlu bekerjasama dan berganding bahu untuk memastikan sistem pendidikan negara kita dapat dijalankan dengan lancar lebih-lebih lagi pada musim pandemik ini. Layari laman sesawang kami Sistem Guru Online untuk info berkaitan pendidikan dan sebagainya.
5 Perkara Penting Dalam Persediaan PdPR
NurFatin Nadia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/05/5-perkara-penting-dalam-persediaan-pdpr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 320 hits
Perintah Kawalan Pergerakan akan mula berkuat kuasa pada 12 Mei ini umum Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Berikut antara perincian berkenaan PKP tersebut 1 Larangan rentas daerah dan rentas negeri kecuali untuk tujuan kecemasan kesi...
Tips Persediaan Dan Senarai Semak Untuk Temu Duga Upu

Tips Persediaan Dan Senarai Semak Untuk Temu Duga Upu

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 334 hits
Senarai Semak Untuk Temu Duga UPU dikongsikan kepada pelajar pelajar yang terpilih untuk sesi temu duga dalam melanjutkan pengajian peringkat selanjutnya Sebelum menjalani temu duga ke UPU calon calon perlu membuat persediaan awal dengan le...
Persediaan Raya Ulangkaji Amalan Sunat Aidilfitri Kaedah Pelaksanaan Solat Sunat Aidilfitri Dan Teks Khutbah Aidilfitri

Persediaan Raya Ulangkaji Amalan Sunat Aidilfitri Kaedah Pelaksanaan Solat Sunat Aidilfitri Dan Teks Khutbah Aidilfitri

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 269 hits
Tentu ramai yang sedang sibuk memasak untuk hari raya esok kan Saya tak ada apa nak disibukkan raya berdua je di rumah PP ni Tak ada keluarga terdekat Petang nanti nak cuba buat Burnt Cheesecake guna air fryer dan malam baru merebus ketupat...
Rujukan Persediaan Hadapi Ujian Spier Kdn

Rujukan Persediaan Hadapi Ujian Spier Kdn

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 241 hits
Cari rujukan untuk hadapi Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen Ujian ini adalah merupakan ujian khas berkaitan personaliti dan menguji integriti untuk calon calon yang akan berkhidmat dalam instistusi atau jabatan di bawah Kementerian Dalam N...
Modul Pdpr Matematik Tahun 4 Tajuk Perpuluhan

Modul Pdpr Matematik Tahun 4 Tajuk Perpuluhan

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 823 hits
Modul PDPR Matematik Tahun 4 Tajuk Perpuluhan ini dikongsikan sebagai persediaan para guru guru untuk menjalankan proses pembelajaran dan pengajaran di rumah Modul PDPR ini boleh diagihkan kepada murid murid bagi memudahkan proses pengajara...
Pdpr Setahun Covid Kpm Tiada Dasar Urus Pembelajan Di Sekolah Rumah

Pdpr Setahun Covid Kpm Tiada Dasar Urus Pembelajan Di Sekolah Rumah

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 249 hits
Sistem pendidikan negara seharusnya memberi jaminan agar tahap keciciran murid tidak tinggi apabila mengembalikan semula Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah Menurut Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan kaedah buka dan tutup sekolah yang...
Vaksin Covid 19 Yang Penting Rakyat Capai 80 Imuniti Kelompok

Vaksin Covid 19 Yang Penting Rakyat Capai 80 Imuniti Kelompok

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 338 hits
Meskipun Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid 19 pada 5 Januari lalu berpuas hati dengan pencapaian Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan namun banyak aspek yang perlu diperbaikki oleh kerajaan Salah seorang anggota Jawatank...
Cara Susun Atur Dan Simpan Dokumen Penting Bil Resit Dan Sijil Sijil Di Rumah Agar Lebih Kemas Teratur By Hani Mynis

Cara Susun Atur Dan Simpan Dokumen Penting Bil Resit Dan Sijil Sijil Di Rumah Agar Lebih Kemas Teratur By Hani Mynis

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 684 hits
Assalamualaikum Hi Semua Baru baru ni terdetik pula di hati untuk susun atur semula fail fail dan sijil penting di rumah Serabut rasanya apabila dokumen penting seperti akademik bercampur pula dengan dokumen dokumen kesihatan dan sebagainya...
6 Hal Penting Yang Harus Diketahui Soal Pijat Bayi Ada Manfaat Dan Risikonya

6 Hal Penting Yang Harus Diketahui Soal Pijat Bayi Ada Manfaat Dan Risikonya

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 192 hits
Jadi Moms nggak perlu khawatir berlebihan jika anak rewel karena kelelahan asal tahu manfaat dan risiko dari pijat bayi itu apa saja
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran