5 Langkah Bijak Elak Orang Pinjam Duit Anda



Secara perinsipnya, memberi hutang itu satu kerugian kerana:
Sebab Pertama:
Rugi sekiranya hutang yang diberi tidak dijelaskan dengan jumlah yang penuh. RM 10,000 yang dipinjam. Sekiranya hanya RM 9,000 yang berjaya dibayar. Rugi RM 1,000 dibuatnya.
Sebab Kedua:
Rugi sekiranya hutang tidak dapat diselesaikan mengikut tempoh masa yang dipersetujui. Banyak pekara yang boleh dibuat dengan duit yang dipinjamkan seperti digunakan untuk urusan harian, untuk tujuan pelaburan dan sebagainya.Semua rancangan yang ingin dibuat dengan duit itu menjadi sia-sia selagi duit tersebut ada ditangan peminjam.Sebab Ketiga:
Rugi dari segi potensi keuntungan yang dapat diperolehi dari duit tersebut sekiranya tidak dipinjamkan. Pinjaman sebanyak RM 10,000 yang diletakkan dalam instrument kewangan seperti ASB selama setahun menghasilkan keuntungan dalam bentuk dividen sebanyak RM 550 (Sekiranya dividen diberi sebanyak 5.5%).Nampak tak kerugian yang ditanggung apabila duit tersebut dipinjamkan.
Sebab Keempat:
Rugi dari segi kuasa beli duit yang dipinjamkan. Kuasa beli RM 10,000 pada tahun ini tidak sama dengan kuasa beli RM 10,000 pada tahun depan walaupun jumlahnya tetap sama.Oleh itu, bagi mengelakkan kerugian, disini saya sertakan 5 langkah bijak mengelak dari memberi pinjam kepada orang lain.
Tips 1: Jangan Bagi Pinjam. Beri Sahaja Ikut Kemampuan
Katakanlah, ada orang ingin meminjam duit dari anda tetapi anda berat hati untuk memberi atas sebab-sebab tertentu. Jalan penyelesaiannya, bagi sahaja duit yang anda sanggup korbankan (tanpa menjejaskan kewangan anda).
Anggap sahaja ia sebagai satu sedekah. Anda tidak perlu bersusah payah untuk meminta kembali duit yang telah dipinjamkan. Sekiranya duit itu dikembalikan kemudian, ia dikira sebagai satu bonus. Bagi dan lupakan duit tersebut.
Tips 2: Tukar Duit Dalam Bentuk Aset Seperti Emas Dan Perak
Hendak menggelak duit kita dipinjam oleh orang lain? Senang sahaja. Tukar duit yang ada siap-siap ke bentuk aset seperti Emas dan Perak. Pasti terselamat dari dipinjam kerana peminjam mahukan duit bukannya emas.
Lagipun emas agak leceh untuk ditukar kembali menjadi duit dan peminjam hendak menggunakan duit dengan kadar segera. Bukan semua orang sanggup membayar semula dalam bentuk emas.
Tips 3: Rahsiakan Kekayaan Kita
Kekayaan menarik orang untuk mencuba nasib meminta pertolongan dari kita dengan cara berhutang (pinjam duit kita). Untuk mengelak atau sekurang-kurangnya mengurangkan masalah ini, elok jangan tonjolkan kekayaan kita. Hidup bersederhana. Biar nampak biasa tapi poket tebal.
Tips 4: Tolak Tanpa Alasan
Cara paling mudah tetapi amat berat untuk dilaksanakan adalah dengan berterus terang sahaja bahawa anda menolak untuk memberikan pinjaman.
Katakan sahaja TIDAK tanpa sebarang alasan. Hanya tolaknya secara baik serta beradab. Biar bergaduh sekarang, dari bergaduh ketika ingin meminta balik duit yang dipinjamkan.

Tips 5: Tolak Dengan Alasan Kukuh
Cara ini sama sahaja seperti dalam tips 4. Yang membezakannya hanya cara ini disertakan dengan alasan kukuh. Sekiranya anda tidak mampu memberi alasan secara spontan, bagi sahaja alasan seperti “Saya fikir dahulu”.
Sekiranya tiada alasan kukuh sekalipun. Bagi sahaja apa-apa alasan sebagai isyarat anda memang tidak mahu bagi pinjam.
Kenapa perlu tahu pekara ini? Kerana memberi pinjaman itu salah satu sebab kebocoran wang. Ia juga cara hendak elak dari hilang kawan.
"Hendak Hilang Kawan, Bagi Pinjam Duit. Hendak Diingati Sentiasa, Pinjam Duit Dia"


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mdfaiez84.com/2020/06/5-langkah-bijak-elak-orang-pinjam-duit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenali Formula Urus Duit Dengan Bijak

Kenali Formula Urus Duit Dengan Bijak

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 298 hits
Gaji masuk Sales masuk je tapi habis tak tahu pergi mana Lepas tu heran macam mana orang lain boleh buat simpanan banyak banyak Dalam Financial sllnya kita guna Formula 30 60 5 5 atau kita panggil Kompas Wang Apa dia tu Kompas ini terbahagi...
Duit Anak Duit Masa Depannya Ibu Bapa Mesti Bijak Tahu Buat Simpanan

Duit Anak Duit Masa Depannya Ibu Bapa Mesti Bijak Tahu Buat Simpanan

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 308 hits
Duit raya atau duit simpanan anak apa yang anda buat Simpan dalam bank atau buat belanja beli apa apa Jika anda ada plan nak buat simpanan waktu anak masih kecil ini lah masa yang sesuai Simpanan ini untuk masa depan anak anak dan jika kons...
Rakyat Suka Bantuan Tak Sedar Menteri Kewangan Mahu Pinjam Duit

Rakyat Suka Bantuan Tak Sedar Menteri Kewangan Mahu Pinjam Duit

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 449 hits
Rakyat terutama orang Melayu dinasihatkan jangan terlena dengan Bantuan Prihatin Nasional dan bakul makanan Kononnya pentadbiran PM Muhyiddin Yassin kaya raya Sedangkan Menteri Kewangan sedang mencari cari peminjam yang sesuai untuk mengata...
Minat Orang Perempuan Tak Sama Ada Suka Emas Set Periuk Simpan Duit Janganlah Pertikaikan

Minat Orang Perempuan Tak Sama Ada Suka Emas Set Periuk Simpan Duit Janganlah Pertikaikan

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 402 hits
Sejak akhir akhir ini banyak perkongsian tentang kepuasan seorang wanita bila dapat beli emas Ada sesetengahnya bersetuju ada juga sebaliknya Ye sebenarnya jika dilihat ikutlah kemampuan masing masing Mungkin cara setiap orang tak sama Jika...
Menteri Kewangan Kata Negara Kena Utang Dia Nak Pinjam Dari Siapa Agaknya Rakyat La Kena

Menteri Kewangan Kata Negara Kena Utang Dia Nak Pinjam Dari Siapa Agaknya Rakyat La Kena

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 300 hits
1 Ini bukan scam Ini berita benar dan pahit daripada Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz 2 Selepas tidak sampai sebulan berkata kewangan negara kukuh dan kerajaan ada duit sekarang Menteri dunia korporat itu kata kerajaan akan berhuta...
Elak Dari Terkena Cancel Culture Di Internet

Elak Dari Terkena Cancel Culture Di Internet

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 311 hits
1 Suatu ketika dulu masa aku baru buat blog Buasir Otak 8 tahun lepas aku agak lantang suarakan suatu isu Tibai hentam troll menganjing semua aku pernah buat pasal politik kaum isu semasa hiburan K Pop anime dan sebagainya 2 Benda ni biasan...
Rugi Rm168 000 Sebab Nak Pinjam Wang Rm230 000

Rugi Rm168 000 Sebab Nak Pinjam Wang Rm230 000

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 280 hits
SEORANG wanita rugi RM168 000 selepas diperdaya syarikat pemberi pinjaman kewangan tidak wujud di Bera Kuantan Pahang Wanita berusia 39 tahun itu dipercayai terpedaya dengan iklan syarikat itu di laman sosial kerana memaparkan nama sebuah b...
Malaysia Lubuk Duit Orang Luar Negara

Malaysia Lubuk Duit Orang Luar Negara

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 416 hits
1 Malaysia adalah sebuah negara yang unik Dari dulu lagi Malaysia dah menjadi lubuk duit bagi pekerja pekerja asing yang datang secara sah mahu pun tidak sah terutama dari negara membangun untuk bekerja mencari rezeki di negara kita terutam...
Yb Datuk Bn Kebas Duit Peladang Beli Bangunan Melebihi Harga Tawaran

Yb Datuk Bn Kebas Duit Peladang Beli Bangunan Melebihi Harga Tawaran

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 371 hits
MALAYSIA DATELINE Seorang wakil rakyat BN bergelar Datuk dikatakan sanggup menyeleweng peruntukan jutaan riggit yang sepatutnya dimanfaat untuk kepentingan golongan peladang di negara ini Bekas Ahli Jemaah Pengarah Pertubuhan Peladang Keban...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis