5 Jenis Biji Kopi Penggemarnya Patut Ambil Tahu Pilihlah Sesuai Citarasa


Biji kopi ni nampak sama aje, tapi sebenarnya berbeza rasa. Jika anda tahu dan kenal jenis dan spesis kopi pastinya ia memberi satu persepktif baru terhadap kopi dan menjadikan anda lebih menghargai nikmat kopi.
Perasan tak kadang-kadang kopi tu tidak memberi kenikmatan rasa yang tidak seperti anda harapkan, itu mungkin anda sebenarnya ‘mengidamkan’ kopi spesis yang lain.
Meh, min tunjukkan 5 spesis kopi popular dan profilnya. Jadi bila anda ke pasaraya nanti ,dah tahu jenis kopi yang ingin dibeli dan sesuai dengan citarasa anda.
1. ARABIKA Foto : teavillage.com
Jenis biji kopi ini menguasai lebih 60 peratus keluaran kopi dunia. Pohon arabica ini rendng dan tidak melebihi enam meter tinggi dan mudah dituai. Kopi jenis ini biasanya berasal dari Brasil atau Etopia.Biji kopi Arabika adalah paling asidik berbanding jenis lain dan ia biasanya dipanggang tidak terlalu gelap atau terlalu ‘terang’ warna biji kopinya.
Foto : dankoff.com.my
Biji kopi arabika juga memiliki bentuk yang lebih ‘membujur’/oval dibandingkan biji kopi jenis robusta. Arabika sangat digemari ramai, kandungan kafeinnya juga lebih rendah berbanding jenis lain, tetapi harus diakui rasa dan aromanya lebih nikmat. Sudah pastilah ia lebih mahal daripada robusta. Arabika adalah kopi yang paling mendapat ‘recommendation’ dan penilaian terbaik daripada pengkaji kopi.
2.ROBUSTAFoto : ecplaza.net
Kopi robusta dapat tumbuh di tempat-tempat yang tidak sesuai untuk penanaman kopi arabika namun lokasi yang paling baik adalah pada ketinggian tanah 400-800 meter dari aras laut dan saiz pokoknya lebih besar. Kopi robusta menjangkaui hampir 30% pasaran kopi dunia.
Hampir sama rupa dengan kopi Arabika, tapi ukuran biji kopinya lebih berbentuk membulat, memiliki kadar kafein yang lebih tinggi dan aroma kurang harum. Ia kurang asidik dan lebih ‘terangkat’ dibancuh dengan gula dan susu. Kandungan kafeinnya lebih tinggi menjadikan kopi robusta pilihan terbaik untuk campuran espreso dan kopi o ais ‘americano’.
3. LIBERIKAFoto :misteransel.com
Jika anda memilih kopi jenis ini, bererti anda telah memilih jenis kopi yang berasal dari Afrika, tepatnya dari Liberia, Afrika Barat. Tumbuhan kopi jenis ini dapat tumbuh hingga 9 meter tingginya
Di Asia Tenggara liberika diperkenalkan hasil pengeluarannya oleh Amerika Syarikat di Filipina. Hingga Filipina menjadi pembekal kopi liberika terbesar , banyak negara di dunia masih menggunakan campuran kopi Filipina dan liberika.
Rasanya seakan rasa bunga, buah-buahan dan aroma salai. Menambahkan 10 peratus daripada kopi liberika ke dalam sebarang campuran kopi akan menyebabkan rasanya menjadi lebih sedap dan baik lagi.
4. KOPI LUWAKFoto :bali-divine-island.blogspot.com
Sebelum anda memilih kopi ini, ketahuilah bahwa kopi luwak berasal dari biji kopi arabika atau robusta yang dimakan oleh haiwan luwak atau sejenis spesis musang.
Musang ini akan menelan buah kopi yang sudah berwarna merah lalu memprosesnya dengan enzim yang berada di dalam perutnya. Tahap berikutnya adalah biji dari buah kopi itu akan keluar bersama najisnya.
Foto : grubstreet.com
Mengapa kopi ini menjadi istimewa sehingga kerap menjadi kegemaran saat memilih kopi? Ini kerana musang ini sebenarnya hanya mencari buah kopi yang sudah 90% matang.Ia menggunakan daya baunya yang tajam dan selalu mencarinya di malam hari. Boleh dikatakan kopi diambil oleh musang ini mempunyai nilai kematangan tertinggi yang berpengaruh pada ketika kopi dihidangkan. Kopi ini adalah yang paling mahal di dunia.
5. EXCELSAFoto :amazon.com
Pengeluaran kopi excelsa adalah sejumlah 7 peratus dari pengeluaran kopi dunia. Ia biasanya tumbuh di Asia Tenggara. Meminumnya menyebabkan deria rasa pada lidah terasa melekat lama dengan rasa buah-buahan tapi dengan rasa kopi hitam.
Rasanya memang unik dan rasa yang amat menarik deria rasa. Tetapi biasanya penggemar kopi akan memasukkan dalam campuran jenis kopi lain.
Jadi mana satu yang lebih menarik citarasa anda. Cubalah variasi kopi yang ada ni. Mana tau mungkin anda akan lebih tertarik dengan jenis kopi yang lain pula.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/04/5-jenis-biji-kopi-penggemarnya-patut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Jenis Kopi Yang Aman Diminum Oleh Penderita Mag

Ini Jenis Kopi Yang Aman Diminum Oleh Penderita Mag

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 213 hits
Umum dipercaya bahwa kopi merupakan salah satu minuman yang dihindari oleh penderita penyakit mah Namun menurut dokter spesialis penyakit dalam konsultan gastroenterologi hepatologi Hendra Nurjadin ada beberapa jenis kopi yang aman diminum ...
5 Jenis Serunding Sesuai Untuk Lauk Sahur Boleh Juga Buat Bisnes Bulan Puasa Ni

5 Jenis Serunding Sesuai Untuk Lauk Sahur Boleh Juga Buat Bisnes Bulan Puasa Ni

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 608 hits
5 Jenis Serunding Sesuai Untuk Lauk Sahur Boleh Buat Bisnes Bulan Puasa Ni Bila dekat dengan bulan puasa ramai yang cari serunding untuk lauk berbuka rasa garing dan pedas memang memancing selera bersahur tak kala mata masih kelat Kebanyaka...
Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis

Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 684 hits
Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis Masyarakat kita sememangnya gemar mengadakan sebarang majlis tidak kira majlis berbentuk ilimah mahupun sebagainya Dan seandainya kalian sendiri secara tiba tiba di minta untuk menja...
Banyak Penghitungan Suara Tak Sesuai C1 Di Situng Kpu Buka Layanan Pengaduan

Banyak Penghitungan Suara Tak Sesuai C1 Di Situng Kpu Buka Layanan Pengaduan

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 206 hits
Komisi Pemilihan Umum membuka layanan pengaduan atau help desk bagi masyarakat untuk melaporkan adanya kesalahan data di sistem informasi penghitungan suara di situs resmi KPU
Punca Najis Berdarah Dan Rawatan Sesuai Untuk Atasinya

Punca Najis Berdarah Dan Rawatan Sesuai Untuk Atasinya

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 436 hits
PUNCA NAJIS BERDARAH DAN RAWATAN SESUAI UNTUK ATASINYAPakar bedah dari Hospital Columbia Asia Dr Rosliza Ghazali kongsikan penyebab najis berdarah dan rawatan yang perlu dilakukan untuk mengatasinyaPernahkah anda mengalami masalah najis ber...
Pakaian Sesuai Acara Mereka Lupa Saya Masih Muda

Pakaian Sesuai Acara Mereka Lupa Saya Masih Muda

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 360 hits
Pelakon dan model Amelia Henderson sering bualan ramai dan menjadi perhatian terutama kaum lelaki gara gara sering memuat naik gambarnya yang berpakaian terdedah The post appeared first on
Prabowo Tegaskan Akan Lakukan Tindakan Sesuai Konstitusi

Prabowo Tegaskan Akan Lakukan Tindakan Sesuai Konstitusi

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 216 hits
Calon Presiden 02 Prabowo Subianto mengatakan pihaknya akan selalu melakukan hal hal yang sejalan dengan konstitusi dalam memperjuangkan haknya
Minyak Hitam Apa Yang Sesuai Untuk Motor Yamaha 135lc

Minyak Hitam Apa Yang Sesuai Untuk Motor Yamaha 135lc

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 2163 hits
Ini artikel pertama mengenai MotoVlog di blog www sayaiday com Sebelum ni Fakhrul ada publish satu video di channel Youtube Sayaiday tentang Setakat ini video tersebut mendapat tontonan 28 ribu lebih Terima kasih kepada mereka yang menonton...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions