5 Faktor Pengaruhi Si Pembeli Buku




Dalam setiap perkara, pasti ada faktor pendorong yang akan mempengaruhi setiap keputusan. Begitu juga yang berlaku bila si pembeli buku ingin memilih buku pilihan. Pelbagai persoalan akan muncul di minda. Namun, apakah yang akan menjadi faktor utama dalam mereka membuat keputusan.

Baru-baru ini, kami telah membuat satu tinjauan ringkas di laman FB Theulatbuku. Terima kasih kepada semua yang telah memberi respon kepada tinjauan tersebut. Semua respon anda amat kami hargai. 


Berdasarkan komen dan respon yang diberikan, kami telah membuat analisis. 5 faktor pendorong telah dapat dikenalpasti. Faktor ini bakal mempengaruhi si pembeli buku. Ingin tahu? Jom kita lihat keputusan tinjauan tersebut.




1) GENRE Genre sesebuah buku telah menjadi faktor utama. 31% respon dari si pembeli buku berpendapat genre buku penting untuk mereka membuat keputusan. Jika kita lihat, pembaca di Malaysia ramai yang cenderung kepada satu genre sahaja. Ada yang suka membaca cerita seram, ada yang suka novel cinta, ada yang suka membaca travelog. Setiap mereka mempunyai minat yang tersendiri. 

2) PENULISPopulariti seseorang penulis juga antara faktor penting yang akan mempengaruhi pembeli. Jadi penulis perlu membina nama dan populariti untuk menarik perhatian peminat buku. Contohnya, nama-nama besar  seperti   HAMKA, RAMLEE AWANG MURSHID dan PAK LATIF memiliki kelompok peminat yang sentiasa menanti karya terbaru mereka dan akan  terus membeli tanpa ragu-ragu. HAMKA, walaupun beliau telah lama tiada, namun namanya terus hidup hingga ke hari ini dan buku-bukunya sentiasa dicari.


3) HARGAHarga sebuah buku menduduki tempat ke-3 dalam tinjauan ini. Pada masa sekarang, kos hidup semakin hari semakin meningkat. Mungkin bagi sesetengah orang, buku bukan satu keperluan yang wajib dibeli. Jadi harga untuk buku tersebut agak tinggi, mereka akan mengetepikan dahulu. Alternatif lain seperti membuat pinjaman di perpustakaan, membeli buku preloved juga antara pilihan untuk mereka.
4) REVIEW / ULASAN

Ulasan buku telah menjadi satu trend pada masa kini. Sudah banyak platform yang wujud untuk pembaca buku mencari ulasan tentang sesebuah buku sebelum membelinya. Platform seperti Goodreads, Instagram, Facebook, Twitter mempunyai banyak ulasan tentang sesebuah buku. Jadi melalui ulasan dapat membantu si pembeli membuat pilihan yang bijak.
5) CADANGAN DARI TEMAN RAPAT

Kadang kala, bila kawan syorkan sesebuah buku, si pembeli buku akan lebih senang terpengaruh. Jadi cadangan dari teman rapat ini memang memberi kesan dalam pilihan dan keputusan pembelian buku. Admin pun selalu juga dipengaruhi oleh kawan-kawan tentang buku apa yang hendak dibeli. 

Selain dari 5 faktor ini, terdapat banyak lagi faktor lain yang dipertimbangkan oleh pembeli buku. Antara respon lain yang kami perolehi ialah, design kulit buku, tajuk, sinopsis, penerbit, isi kandungan buku, kualiti cetakan, populariti buku dan akhir sekali koleksi.

Jika kita lihat dari tinjauan ini, setiap elemen pada buku itu memberikan kesan kepada pilihan pembaca. Ada yang melihat dari segi luaran buku seperti design kulit buku yang menarik, tajuk yang catchy, kualiti buku dan penerbit. Ada yang melihat dari segi dalaman seperti apa isi kandungan buku, apa kata mereka yang sudah membaca buku itu (ulasan) dan cara penulisan. Ada juga yang memilih buku berdasarkan minat mereka, jadi genre akan menjadi faktor utama.


Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua. Untuk mereka yang baru berjinak-jinak menjadi ulat buku, anda boleh mula mempertimbangkan faktor ini ketika membeli buku.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dulatbuku.blogspot.com/2019/08/5-faktor-pengaruhi-si-pembeli-buku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ormas Di Makassar Geruduk Toko Buku Sisir Buku Berbau Komunis

Ormas Di Makassar Geruduk Toko Buku Sisir Buku Berbau Komunis

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 240 hits
Kapolrestabes Makassar Kombes Wahyu Dwi Ariwibowo menyampaikan apa yang dilakukan oleh ormas tersebut bukanlah suatu bentuk razia Ia mengatakan hal itu hanyalah sebuah imbauan kepada pengelola toko buku untuk tidak menjual buku buku berbau ...
Mamat Exist Akui Hidupnya Kini Serba Kekurangan Mahu Tebus Kesilapan Lalu Dan Mulai Buku Baru

Mamat Exist Akui Hidupnya Kini Serba Kekurangan Mahu Tebus Kesilapan Lalu Dan Mulai Buku Baru

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 797 hits
Bekas vokalis kumpulan Exist iaitu Mamat terpaksa menumpang di beberapa rumah kenalannya di Kuala Lumpur selepas mengambil keputusan untuk kembali aktif sebagai penyanyi Mamat atau nama sebenarnya Mohd Ali Kamarudin 36 berkata semenjak berp...
Pengalaman Menulis Buku Anekdot Mama Kopi Wi Fi

Pengalaman Menulis Buku Anekdot Mama Kopi Wi Fi

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 302 hits
Pengalaman pertama menulis buku anekdot Mama Kopi Wi FI Alhamdulillah impian aku untuk menulis buku dimakbulkan Allah Walaupun penglibatan aku tidaklah secara menyeluruh tapi pengalaman menulis bersama rakan rakan yang punyai minat yang sam...
Salinan Resit Bayaran Rm2 Juta Tiada Dalam Buku Resit Umno Saksi

Salinan Resit Bayaran Rm2 Juta Tiada Dalam Buku Resit Umno Saksi

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 211 hits
Seorang saksi hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa beliau tidak mengetahui bagaimana salinan pendua resit pembayaran RM2 juta yang diberikan Tengku Adnan Tengku Mansor kepada Pengarah Urusan Syarikat Aset Kayamas Sdn Bhd Chai...
Brigade Muslim Datangi Gramedia Makassar Sweeping Buku Marxis Dan Lenin

Brigade Muslim Datangi Gramedia Makassar Sweeping Buku Marxis Dan Lenin

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 151 hits
Berdalih bebaskan Makassar dari paham Marxisme dan Lenismisme empat orang yang mengatasnamakan Brigade Muslim Indonesia Sulawesi Selatan menggerebek gerai Gramedia Trans Mall Sabtu pukul 16 00 wita
Polisi Minta Keterangan Ahli Terkait Buku Karl Marx Lenin Di Gramedia Makassar

Polisi Minta Keterangan Ahli Terkait Buku Karl Marx Lenin Di Gramedia Makassar

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 148 hits
Tentu Polda akan meminta pendapat dari para saksi ahli apakah buku yang dijual pihak Gramedia itu menyebarkan ajaran komunisme atau tidak kata Dicky
Bpip Nilai Razia Buku Bertentangan Dengan Konstitusi

Bpip Nilai Razia Buku Bertentangan Dengan Konstitusi

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 112 hits
BPIP Nilai Razia Buku Bertentangan dengan Konstitusi Ia mengharapkan supaya aparat kepolisian menindak pihak pihak yang melakukan razia buku secara semena mena Karena lanjut Benny hal itu jelas bertentangan dengan nilai nilai demokrasi Panc...
Design Banner Backdrop Tag Dan Kulit Buku Cenderamata Untuk Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Batu Pahat

Design Banner Backdrop Tag Dan Kulit Buku Cenderamata Untuk Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Batu Pahat

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 994 hits
Design Banner Backdrop Tag dan Kulit Buku Cenderamata Untuk Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Batu Pahat Berminat untuk dapatkan design Bleh hubungi saya Berminat untuk tempah design poster banner bunting sticker logo editing vide...
7 Kutipan Dari Buku Yang Cocok Buatmu Kalimatnya Nampar Dan Bikin Kamu Jadi Sadar

7 Kutipan Dari Buku Yang Cocok Buatmu Kalimatnya Nampar Dan Bikin Kamu Jadi Sadar

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 126 hits
Buat kamu yang membutuhkan untaian kalimat untuk memotivasi diri untuk bangkit dari patah hati baca deh artikel ini
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli