5 Destinasi Menarik Dan Mesra Muslim Untuk Percutian Hujung Tahun


Penghujung tahun semakin menghampiri. Tinggal dua bulan lagi berbaki sebelum kita menjengah tahun baru 2019. Cuti sekolah juga tidak lama lagi akan bermula. Jika anda merancang untuk melancong ke luar negara, lima destinasi di bawah sangat menarik dan mesra muslim untuk dimasukkan di dalam jadual perjalanan anda.
#1- Iceland

Siapa yang tidak terpegun apabila melihat cahaya Aurora sekalipun melalui gambar dan video-video di Youtube. Ia adalah salah satu senarai impian atau ‘wishlist’ mereka yang suka mengembara. Jika anda ingin melalui sendiri pengalaman menakjubkan tersebut, maka Iceland adalah tempat paling tepat. Bukan itu sahaja, di Iceland juga terdapat kecantikan semulajadi yang lain seperti air pancut panas, kolam air panas, air terjun dan gunung berapi.
Cara yang paling sesuai untuk bersiar-siar melihat keindahan di Iceland ialah dengan memandu kereta sendiri. Anda boleh menyewa kereta di sana dan berhenti di mana-mana tempat yang anda suka. Bagi mereka yang beragama Islam, usah risau, anda boleh mencuba Restoran Ali Baba di Reykjavik yang beroperasi sehingga lewat malam.
#2- Uzbekistan

Uzbekistan ialah tempat yang sangat kaya dengan budaya, senibina dan sejarah. Mereka yang berkunjung ke sini boleh menelusuri jalan sutera yang menjadi laluan pedagang pada zaman dahulu. Bandar seperi Khiva, Samarkand dan Bukhara adalah tiga bandar untama yang berada di laluan tersebut.
Oleh kerana Uzbekistan pernah dikuasai oleh kekuasaan Soviet, maka anda juga dapat menyaksikan kesan tinggalan senibina gaya Rusia pada bangunannya.
Di sini, hampir 80 peratus penduduknya beragama Islam, maka tidak ada masalah untuk mendapatkan makanan halal. Laman web The Halal Food menyarankan para pengunjung supaya mencuba sumalak, manisan terkenal di sini yang dibuat daripada tunas gandum muda yang biasanya dihidangkan ketika Perayaan Navruz.
#3- Croatia

Croatia sangat menggalakan pelancongan yang mesra Muslim. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, 46 pengusaha makanan di sini telah mendapat sijil halal dan ianya semakin meningkata dari tahun ke tahun. Berita baik buat warga Malaysia dan Brunei, mereka dapat berkunjung ke Croatia tanpa visa.
Bersempadan dengan Bosnia, terdapat Taman Negara Plitvice, iaitu taman negara tertua di Croatia. Taman negara ini terletak di kawasan pergunungan di tengah Croatia dengan keluasan kira-kira 300 kilometer kaki persegi.
Tersenarai sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco, taman negara ini mempunyai 16 tasik yang dihubungkan dengan banyak air terjun. Menariknya, kandungan mineral batu kapur yang terdapat di sini menjadikan air tasik boleh berubah warna, adakala hijau, ada kala biru dan kelabu.
#4- Georgia

Gerogia merupakan negara yang masih baru berkembang dalam dunia pelancongan. Tempat ini terletak di antara benua Asia dan Eropah atau lebih dikenali sebagai Eurasia. Oleh kerana, lokasinya terletak di antara dua sempadan, maka ia juga dikenali sebagai “The Balcony of Europe” Tempat-tempat menarik di sini antaranya ialah bandar-bandar klasik dengan seni bina sentuhan Eropah, pusat peranginan tepi pantai, biara lama dan juga tempat-tempat bersejarah .
Pengasas dan pengurus bagi Crescent Rating and Halal Trip, Fazal Bahardeen berkata bahawa penduduk di sini semakin mesra Muslim sekaligus dapat menarik lebih ramai pengunjung beragama Islam.
#5- Bosnia Herzegovina

Bosnia Herzegovina juga negara yang masih baru dalam senarai tempat pelancongan pilihan orang ramai. Namun, tempat ini kaya dengan sejarah yang bercampur antara Eropah dan juga Turki Uthmniyah.
Pemandangan yang sangat indah dengan cerun, jeram, gunung, air terjun dan juga istana lama merupakan latar menarik untuk mereka yang suka bergambar. Anda yang berkunjung ke sini juga boleh mencuba kopi Bosnia yang pekat, kebab dan juga burek. Tempat ini juga sesuai bagi mereka yang ingin ‘backpack’ dan berbelanja secara minimum.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post 5 Destinasi Menarik Dan Mesra Muslim Untuk Percutian Hujung Tahun appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/5-destinasi-menarik-dan-mesra-muslim-untuk-percutian-hujung-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jom Bercuti Packist Tawarkan Pakej Percutian Menarik Dan Unik

Jom Bercuti Packist Tawarkan Pakej Percutian Menarik Dan Unik

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 437 hits
ANDA SEDANG MENCARI CARI PAKEJ PERCUTIAN YANG PREMIUM UNIK SERTA EKSKLUSIF TAK KIRA DI DALAM NEGARA MAHUPUN LUAR NEGARA CUBALAH PACKIST Kalau korang nak tahu Packist nih adalah agensi perlancongan dalam talian tempatan Sekarang nie Packist ...
10 Tempat Percutian Menarik Di Cameron Highlands

10 Tempat Percutian Menarik Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 891 hits
10 Tempat Percutian Menarik Di Cameron Highlands l Jika anda jemu dengan cuaca panas dan kesesakan ibu kota larilah sebentar ke Cameron Highlands Destinasi nyaman yang terkenal dengan udara sejuknya yang dingin dan pemandangan yang menakjub...
Muslim Travel Di Asia Akan Capai Usd33 Billion Tahun 2020

Muslim Travel Di Asia Akan Capai Usd33 Billion Tahun 2020

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 242 hits
Pelancong Muslim yang mengunjungi negara di Asia semakin meningkat saban tahun Dianggarkan Muslim Travel Di Asia Akan Capai USD33 Billion pada tahun 2020 dan ia adalah angka yang besar untuk dibelanjakan Sudah pasti angka ini akan beri mana...
Tahun Keenam Lebih Menarik Dan Istimewa Luahan Diana Danielle Kepada Farid Kamil

Tahun Keenam Lebih Menarik Dan Istimewa Luahan Diana Danielle Kepada Farid Kamil

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 606 hits
Biarpun cinta Diana dan Farid bermula dengan pelbagai dugaan namun hubungan mereka bertahan selama 11 tahun PELAKON Datin Diana Danielle mengakui ulang tahun keenam perkahwinannya dengan Datuk Farid Kamil adalah tahun yang istimewa buat mer...
Destinasi Baru Percutian Di Kedah

Destinasi Baru Percutian Di Kedah

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 476 hits
PULAU BUNTING adalah satu destinasi baru percutian di Utara Kedah Ada sebuah jambatan sepanjang 2 5km yang menghubungkan antara tanah besar dengan pulau iaitu di Jalan Sedaka Yan Kedah Perjalanan hanya mengambil masa 10 minit untuk ke pulau...
Majlis Anugerah Inovasi Jpn Johor Tahun 2018

Majlis Anugerah Inovasi Jpn Johor Tahun 2018

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 423 hits
Majlis Anugerah Inovasi JPN Johor Tahun 2018 Selesai aje budaya quran majlis diteruskan lagi dengan anugerah inovasi Tahniah pada semua pemenang Anda memang terbaeekkk majlis bermulabacaan doaucapan pengarahpembentangan inovasimenarikpenyam...
Tasha Shilla Dedah Sudah Dua Tahun Alami Kemurungan

Tasha Shilla Dedah Sudah Dua Tahun Alami Kemurungan

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 321 hits
Dalam entri terbaru yang dimuat naik Tasha Shilla pelakon itu mendedahkan beliau pernah mengalami kemurungan selama dua tahun Jelas Tasha disebalik senyuman The post appeared first on
Dua Tahun Hidap Depression Tasha Shila Buka Cerita Pulih Dari Kemurungan

Dua Tahun Hidap Depression Tasha Shila Buka Cerita Pulih Dari Kemurungan

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 603 hits
Pelakon Tasha Shila yang sering menghiasi kaca televisyen dengan drama lakonannya baru baru ini telah memuat naik gambar di Instagram Dalam kapsyennya dia berkongsi pengalaman dirinya yang berhadapan dengan tekanan kemurungan Berikutan pend...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran