5 Cara Untuk Dekat Dengan Al Quran




 Sebda Rasulullah SAW 
يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَارْتَقِ وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ فِى الدُّنْيَا فَإِنَّ مَنْزِلَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَؤُهَا
“Dikatakan kepada Shahibul Quran (orang yang membaca/menghafalkan Al Qur’an) nanti: ‘Bacalah dan naiklah serta tartillah sebagaimana engkau mentartilnya di dunia. Kerana kedudukanmu adalah pada akhir ayat yang engkau baca (hafal).” (HR. Abu Daud no. 1464 dan Tirmidzi no. 2914. Syaikh Al-Albani dalam As-Silsilah Ash-Shohihah no. 2240 mengatakan bahwa hadis ini shohih)
Tentunya membaca dan menghafalkan, serta berulangkali mengulangi bacaan telah membuat kita dekat dengan al-Quran. Namun ada hal-hal lain lagi yang dapat membuat kita lebih dekat lagi dengan al-Quran. Mari kita ikuti bersama penjelasan di bawah ini.
1-Tafakkur dan tadabbur
Allah SWT berfirman:
(أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا) (محمد:24)
“Maka apakah mereka tidak men-tadabburi Al Quran ataukah hati mereka terkunci?” (QS. Muhammad: 24).
Tafakkur dan tadabbur adalah gerbang bagi kita untuk mengambil hikmah dan pelajaran yang tersimpan di dalam Al-Quran baik secara terang-terangan maupun secara tersembuyi. Dengan sering bertafakkur dan tadabbur, kita akan semakin terpesona akan betapa indahnya pesan-pesan yang Allah SWT sampaikan kepada kita. Keimanan dan Ilmu kita akan bertambah. Dan akhlak kita semakin sesuai dengan aklaq al-Quran.
2 Belajar Tafsir
Bagi seorang yang sedang menjalani proses tahfiz al-Quran, belajar tafsir akan menguatkan pemahaman terhadap al-Quran sehingga menambah kecintaan pada al-Quran. Belajar tafsir yang paling ideal adalah dengan berguru secara khusus kepada Ustaz ahli tafsir. Jika memang itu tidak memungkinkan, hadirilah kajian-kajian tafsir yang diadakan secara rutin di masjid ataupun lembaga pendidikan terbaik yang terdekat dari kediaman anda.
Jika itu masih belum memungkinkan, bacalah buku tafsir. Dengan memperbanyak membaca kitab tafsir akan membantu kita untuk memahami lebih dalam kandungan makna dalam tiap ayat yang kita hafalkan.
3 Mempelajari Bahasa Arab
Sungguh adalah sebuah kenikmatan jika kita berdiri untuk solat, lalu kita memahami tiap bacaan yang dibaca atau imam. Saat ayat al-Quran menegaskan tentang larangan riba, kita teringatkan untuk menjauhi riba. Ketika Allah berbicara tentang pedihnya azab di neraka, jiwa kita terhenyak dan tersadar. Saat kalam ilahi tersebut bertutur tentang keindahan dan kenikmatan syurga, hati kita serasa damai dan tenang.
Maka tidak hairan jika kita menyaksikan beberapa orang menangis saat membaca al-Quran, bahkan saat membaca al-Quran dalam solat. Hal tersebut kerana mereka memang memahami kandungan dari ayat yang dibaca.
Tentunya kunci untuk memahaminya adalah dengan mempelajari bahasa Arab.
Bahasa Arab adalah sebuah bahasa yang akan selalu ada hingga hari kiamat. Mengapa? Kerana Allah telah berjanji akan menjaga Al-Quran. Dan kerana Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, maka dengan demikian keberadaan bahasa Arab juga terjaga sebagaimana terjaganya Al-Quran.
Dalam surat Yusuf ayat 2, Allah SWT secara eksplisit menjelaskan bahawa Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab agar kita memahami dan mengerti.
اِنَّآ اَنْزَلْنٰهُ قُرْاٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُوْنَ
Ertinya: “Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Qur’an berbahasa Arab, agar kamu mengerti.”
Kalimat ‘ta’qiluun’ dalam bahasa arab merupakan bentuk mudhari’ (present tense) dari ‘aqala (عقل) yang bererti “adraka haqaaiqu al-asyyaa’” (mengetahui hakekat sesuatu).
Dengan kata lain, diturunkannya al-Quran dengan bahasa Arab adalah agar kita benar-benar mengetahui dengan jelas dan terang hakekat dari apa yang Allah sampaikan kepada kita.
Belajar bahasa Arab juga memudahkan kita dalam mempelajari kitab tafsir langsung dari bahasa Arab. Tidak dapat dipungkiri, sebuah bahasa selalu memiliki keunikan dan kedalaman makna yang tidak dapat diterjemahkan ke dalam bahasa lain. Terlebih lagi dalam bahasa Arab.


Pelajarilah bahasa Arab. Setidaknya pelajari dasar kata-katanya. Setelah pelajari dasarnya, tingkatkan hingga mempelajari nahu dan sharafnya. Setelah itu, tingkatkan lagi dengan mempelajari balaghah-nya. Kemudian, tingkatkan lagi dengan menajamkan zauq (sense) bahasa dengan melahap buku-buku berbahasa Arab.


4 Mendalami tahsin qiroah saat tahfidz Quran
Membaca, apalagi tahfiz Quran dengan bacaan yang benar (baik secara tajwid maupun makharijul huruf-nya) akan mencegah terjadinya kesalahan dalam memahami al-Quran. Kerana kesalahan dalam membaca satu huruf saja, akan dapat mengubah erti hingga 180 derajat.
Misal sederhana, kata لا secara tajwid harus dibaca dengan mad thabii, yaitu sepanjang 2 harakat. dalam bahasa Arab, kata ini berarti ‘tidak’. Namun jika dibaca pendek, kata لَ justru merupakan sebuah penekanan yang berarti ‘sungguh’
Contoh lainnya, huruf ‘ain (ع) harus dibaca dengan makharijul huruf yang tepat. Jika tidak tepat, maka ia akan terdengar sebagai huruf hamzah (ء). Kata ‘aliim (عليم)akan berbeda sangat jauh ertinya dengan aliim (أليم). Yang pertama berarti ‘Maha Mengetahui’, sementara yang kedua berarti ‘(azab) yang pedih’
5 Mengamalkan kandungan al-Quran
Tentunya akan menjadi sebuah kerugian jika seorang yang telah menghafal serta memahami al-Quran namun tidak mengalkan isinya. Jangan sampai kita termasuk dalam golongan yang diibaratkan sebagai keledai dalam ayat ini:
مَثَلُ الَّذِيْنَ حُمِّلُوا التَّوْرٰىةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوْهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ اَسْفَارًاۗ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِيْنَ كَذَّبُوْا بِاٰيٰتِ اللّٰهِ ۗوَاللّٰهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظّٰلِمِيْنَ
Perumpamaan orang-orang yang diberi tugas membawa Taurat, kemudian mereka tidak membawanya (tidak mengamalkannya) adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Sangat buruk perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. (QS Al-Jumuah: 5)
Demikian 5 hal yang dapat kita lakukan agar saat kita menjalani tahfidz al-Quran kita dapat kian dekat dengan al-Quran dan semakin dicintai Allah SWT.
 copy edit






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2021/01/5-cara-untuk-dekat-dengan-al-quran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Masak Ayam Paprik Sedap Macam Dekat Warung Thailand

Cara Masak Ayam Paprik Sedap Macam Dekat Warung Thailand

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 79 hits
Terasa nak makan lauk Ayam sedap dan mudah masak Resipi perkongsian saudari Maslinda Kamaruddin memang kena cuba Sangat senang dan bahan bahan pun yang mudah didapati Jom cuba Pasti berselera makan nasi hari ni RESIPI AYAM PAPRIK WARUNG THA...
Tips Berkemas Cara Mudah Dan Efektif

Tips Berkemas Cara Mudah Dan Efektif

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 87 hits
Tip yang boleh dicuba oleh mereka yang mahu mencari jalan lebih singkat mudah dan efektif dalam memastikan rumah mereka sentiasa bersih dan tersusun 1 Selalu berlaku apabila kita mengangkat sampah untuk dibuang terdapat koyakan kecil yang m...
Panduan Bergambar Cara Pengeluaran Duit Asb Online

Panduan Bergambar Cara Pengeluaran Duit Asb Online

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 117 hits
Di zaman teknologi yang canggih ini semua benda boleh dilakukan di jari sekiranya anda mempunyai gadjet canggih dan talian internet yang stabil Anda tidak perlu bersusah payah beratur di kaunter seperti zaman tradisional dahulu Seperti juga...
Cara Nak Mohon Dan Hubungi Facebook Marketing Expert Malaysia

Cara Nak Mohon Dan Hubungi Facebook Marketing Expert Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 50 hits
Saya rasa perkongsian saya kali ini saya tidak mahu buat artikel panjang Cukup sekadar saya kongsikan pengalaman saya bagaimana Facebook Marketing Expert Malaysia boleh hubungi kita dan bagaimana kita juga boleh memohon Cuma ini hanya dari ...
Cara Semak Bpn 2 0 Lulus Tarikh Duit Masuk Penerima Tanpa Akaun Bank

Cara Semak Bpn 2 0 Lulus Tarikh Duit Masuk Penerima Tanpa Akaun Bank

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 144 hits
Cara Semak BPN 2 0 Lulus Tarikh duit masuk Penerima tanpa akaun Bank Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Kelmarin 13 Januari 2021 Google dan sosial media seperti facebook twitter trending searches tentang BPN 2 0 Fasa 2 2021 bila Me...
Penyebab Insomnia Dan Cara Pengobatannya

Penyebab Insomnia Dan Cara Pengobatannya

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 74 hits
Penyebab Insomnia dan Cara Pengobatannya Secara medis faktor penyebab insomnia cukup beragam mulai dari gaya hidup ruang tidur kurang nyaman masalah psikologis kesehatan fisik bahkan efek samping obat obatan kimia Terlepas apapun penyebabny...
Cara Keluarga Atau Waris Mangsa Pemandu Mabuk Minta Ganti Rugi

Cara Keluarga Atau Waris Mangsa Pemandu Mabuk Minta Ganti Rugi

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 88 hits
Bolehkah keluarga atau waris mangsa pemandu mabuk minta ganti rugi Menurut perkongsian Saudara Mufarwa Farid melalui facebooknya memang boleh Memandangkan duit denda bagi yang melangar tidak akan dapat ke keluarga si mati jadi adakah cara l...
Cara Delete Purchases Di Google Play Melalui Komputer

Cara Delete Purchases Di Google Play Melalui Komputer

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 58 hits
Cara Delete Purchases di Google Play Melalui Komputer Dapat mesej kena charge RM27 99 dari Google Play Cik en yang sekarang ini mudah lupa mulalah sakit kepala fikir cik en beli apa ye kat Google Play sedangkan cik en pengguna Apple Store s...
Cara Hubungi Fb Support Menerusi Chat Messenger Atau Emel

Cara Hubungi Fb Support Menerusi Chat Messenger Atau Emel

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 56 hits
Bagi media buyers seperti FB ads buyer ataupun ads specialist anda mungkin menghadapi masalah secara tiba tiba apabila anda sendiri menjalankan kempen pemasaran Facebook melalui medium FB Ads Persoalan yang akan timbul adalah bagaimana untu...
Amalan Seks Gila Dan Tidak Masuk Dek Akal Di Seluruh Dunia Amat Mengejutkan

Kenapa Semua Salah Kan Saya Nelydia Senrose

5 Cara Menghalau Monyet Dan Babi Hutan Tanpa Membunuh

Aku Baru Sedar Pentingnya Simpan Emas 2021 Ini Sebabnya

Jutawan Segera Tercipta Bila Lelaki Ini Menang Cabutan Bertuah Bsn Dia Adalah Yang Termuda Sekali

15 Infected With Covid 19 After Symptomatic Relatives Attend Tahlil

Nasib Hangpa Orang Kedah Ooi Bila Dapat Mb Balak

Hospital Kpj Ampang Puteri Terbakar Video Awal



Ganja Tumbuh Meliar di Kampung Tersembunyi Himalaya Ini Malana Village

6 Tahap Kawalan Autonomi Kenderaan Yang Bakal Menggantikan Manusia

Mengapa Majoriti Sekolah di Dunia Mewajibkan Uniform

Biodata 12 Fakta Instafamous Coki TikTok Yang Ramai Tak Tahu

Apa Yang Berlaku Jika Anda Disedut Ke Dalam Lubang Empangan


Tabung Haji Reduced To A Ponzi Scheme

Menteri Naik Bas Ekspres Tanda Besar Pru Sudah Muncul

Enaknya Laksa Teluk Kechai Resepi Pun Mudah

Ini Rahsia Dan Petua Amalan Mudah Hidup Sihat

Resort Kasih Bunga Raya

Design Poster Webinar Israk Mikraj 11 Mac 2021 Khamis 27 Rejab 1442