4 Tips Simpan Duit Dan Berjimat Cermat


4 tips simpan duit dan berjimat cermat.
Memang tahun 2022 ni tahun yang mencabar buat kita semua. Specially dari segi kewangan dan untuk kelangsungan hidup. Selepas diuji dengan wabak Covid-19, ramai yang terkesan dan kehilangan punca pendapatan. Belum sempat kita memulihkan tahap ekonomi kita sendiri, diuji pula dengan keadaan ekonomi dunia yang tak menentu.

Mana tidaknya dengan harga barang yang mahal, kenaikan kadar OPR, ada yang kehilangan pekerjaan dan sebagainya. Perniagaan baru nak pulih, ditambah pula dengan nilai ringgit yang lemah dan pelbagai lagi.
Bagi yang mempunyai pinjaman rumah, kereta dan lain-lain, sudah pasti merasai kenaikan bayaran bulanan kepada pihak bank. Memang terasa peningkatannya tu. Nak tak nak kena jugalah kita absorb dan buat penjimatan drastik.
Bagi yang tiada punca pendapatan bulanan, ada juga cara lain untuk tambah pendapatan. Contohnya berniaga online, buat servis penghantaran dan menjual makanan dari rumah.
Insha allah jika rajin dan kuat berusaha, pasti akan jumpa jalannya.
Perkongsian 4 tips simpan duit Kalau nak diikutkan, saya juga dah mula berjimat cermat dengan duit gaji bulanan. Bukan apa, bila anak dah ramai ni kita wajib berjimat untuk pastikan tidak membazir dan ada duit simpanan waktu kecemasan.

Kalau ingat dulu saya pernah kongsikan cara saya buat tabungan dengan duit RM20. Dari situ saya dah ada target apa nak buat dengan hasil tabungan tersebut. Tak lain tak bukan menyimpan untuk persekolahan anak dan keperluan rumah.

Selain itu juga saya ingin kongsikan beberapa tips berjimat cermat seperti di bawah. Semoga ianya sedikit sebanyak dapat memberi panduan untuk semua.
1. Perbandingan harga barang Pertama sekali, waktu beli barangan saya wajib buat perbandingan harga. Contohnya nak beli barangan dapur dan lauk basah. Macam contoh saya suka membeli di pasaraya Segifresh. Selain lauk basahnya segar, harganya juga berpatutan.
Banyak juga beza harga dengan tempat lain. Dan kalau untuk grocery pula saya suka beli di Speedmart. Jadi adalah penjimatan sikit kat situ.
2. Beli keperluan dapur secara mingguan dan kerap memasak di rumah Perasan tak sekarang ni harga makanan siap masak yang dijual di luar agak mahal? Jadi langkah untuk memasak makanan untuk keluarga adalah langkah terbaik. Syukurla saya ni kira spesies rajin memasak, jadi dah jadi rutin untuk saya setiap hari.
Memang menjimatkan kalau kita masak sendiri. Dan kuantitinya juga mencukupi untuk ahli keluarga yang ramai.
3. Utamakan keperluan dan bukan kehendak Sudah masanya kita mengambil kira mana barangan yang perlu dan yang tidak. Of course kena dahulukan beli makanan untuk family, dan barangan keperluan lain.
Dan kalau contoh ada niat nak upgrade handphone ke, kereta ke. Stop dulu niat murni tu, selagi boleh pakai aset lama, kita guna tu dulu.
4. Sediakan tabung kecemasan dan mulakan simpanan Ini pula ada banyak cara. Kalau contoh, di rumah ada tabung kecemasan. Misal kata buat tabungan  harian, mingguan atau bulanan. Jadi dari situ, kita ada duit sampingan untuk menampung waktu kecemasan.
Dan bagi yang ada gaji bulanan, dah boleh buat simpanan 20%-30% dari duit gaji dan masukkan ke dalam Tabung Haji atau ASNB. Kita bab menyimpan ni kalau tak dipaksa memang tak jadi.
Jadi wajib kena set kat minda untuk buat tahungan dan simpanan. Berguna kat korang juga kan, bukannya orang lain. Dan andai kata ada yang memerlukan, bolehlah kita sedekahkan duit tersebut.
Insha allah bertambah berkatnya.
Panduan menyimpan wang dengan Savingscalculator
Pernah tak terfikir kalau kita buat simpanan, berapa jumlah kita akan dapat dalam satu-satu tempoh? Contohlah kita ada matlamat untuk menyimpan dan kita gunakan selepas waktu persaraan. Mesti nak tahu jumlah waktu tu kan?.
Ada pernah dengar aplikasi Savingscalculator tak? Aplikasi ni memang sangat membantu untuk mengira jumlah simpanan kita termasuk dividen yang kita akan perolehi selepas satu-satu tempoh kita menyimpan.
Kira-kira untuk compound interest Contohnya jika kita masukkan jumlah simpanan bulanan, kadar pulangan dan berapa tahun simpanan tersebut. Hasilnya kita akan nampak berapa jumlah besarnya termasuk kadar pulangan dan juga selepas ditolak dengan cukai yang dikenakan.
ini adalah contoh pengiraan untuk simpanan RM100 sebulan
Boleh print jadual ini dan kongsikan kepada yang lain juga
Wah mudah betul, dah boleh tahu berapa yang bakal kita terima dari simpanan tersebut dan kita boleh buat anggaran untuk jangka masa yang dianggarkan. Kira-kira macam ni sangat membantu untuk kita tahu berapa jumlah simpanan masa depan.
Sebenarnya savingscalculator ni boleh terus digunakan di google tanpa perlu muat turun. Dan tiada caj dikenakan. Mudah sangat untuk kita key in dan cetak jadual simpanan tersebut.
Korang pun boleh terus buat kira-kira di sini. Semoga entri 4 tips simpan duit ini dapat membantu berjimat cermat dan merancang kewangan anda. Happy reading.
The post 4 tips simpan duit dan berjimat cermat appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2022/10/4-tips-simpan-duit-dan-berjimat-cermat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Simpan Duit Asb Online Tanpa Ke Kaunter Mudah Cepat

Cara Simpan Duit Asb Online Tanpa Ke Kaunter Mudah Cepat

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 235 hits
CARA SIMPAN DUIT KE ASB SECARA ONLINE Sekarang ni banyak betul kes orang hilang duit dalam akaun bank Sampai ada yang beratus ribu duit lesap entah dipindahkan ke akaun mana Bila tanya dan report ke bank proses siasatan akan memakan masa da...
9 Cara Mudah Simpan Duit Confirm Menjadi Bagi Yang Susah Nak Menyimpan

9 Cara Mudah Simpan Duit Confirm Menjadi Bagi Yang Susah Nak Menyimpan

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 282 hits
9 Cara Mudah Simpan Duit Confirm menjadi bagi yang susah nak menyimpan Selepas pandemik Covid 19 situasi kehidupan kita sedikit berubah Kos sara hidup mula meningkat Segenap lapisan masyarakat dan semua golongan terkesan dengan situasi kewa...
7 Tips Cara Menyimpan Duit Gaji Rm1200

7 Tips Cara Menyimpan Duit Gaji Rm1200

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 328 hits
Kerajaan Malaysia telah umum kenaikan gaji minimum daripada RM1200 ke RM1500 Namun tidak semua syarikat yang mampu untuk memenuhi kenaikan gaji tersebut Justeru masih ramai rakyat Malaysia yang memiliki minimum gaji RM1200 Itupun belum dito...
Sempoi Datin Belanja Anak Kat Pasar Je Duit Berkepuk Tapi Rendah Diri Ds Shahida Dipuji

Sempoi Datin Belanja Anak Kat Pasar Je Duit Berkepuk Tapi Rendah Diri Ds Shahida Dipuji

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 217 hits
Kekayaan bukan ukuran untuk memewahkan anak untuk memiliki semua benda Biarpun kaya dan punya harta isteri kepada usahawan berjaya Datuk Seri Aliff Syukri Datin Sri Nur Shahida Mohd Rashid dipuji ramai kerana tidak kisah untuk berbelanja di...
Dia Minta Duit Daripada Pelancong Jung Ilwoo Ulas Watak Dalam Filem Highway Family

Dia Minta Duit Daripada Pelancong Jung Ilwoo Ulas Watak Dalam Filem Highway Family

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 159 hits
Pelakon Jung Il woo kini sedang memfokuskan diri kepada filem terbaru katanya ARTIKEL BERKAITAN Filem Highway Family yang diarahkan oleh Lee Sang moon mengisahkan mengenai sebuah keluarga yang menjalani kehidupan di kawasan lebuh raya Kelua...
Giliran Blibli Siap Siap Ipo Incar Duit Rp 8 Triliun

Giliran Blibli Siap Siap Ipo Incar Duit Rp 8 Triliun

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 113 hits
Grup e commerce Indonesia Blibli yang didukung oleh salah satu konglomerat terbesar Grup Djarum berencana untuk meluncurkan penawaran umum perdana bulan depan
2 Wanita Dibunuh Jadi Korban Untuk Tarik Duit

2 Wanita Dibunuh Jadi Korban Untuk Tarik Duit

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 137 hits
AFPKepercayaan terhadap bomoh masih mendalam di kawasan pedalaman India NEW DELHI Polis India menahan sepasang suami isteri dan seorang lelaki yang dikatakan bomoh kerana membunuh dua wanita untuk dijadikan korban kononnya bagi meraih kekay...
6 Cara Sorok Duit Agar Hujung Bulan Tak Sesak Inilah Cara Best Yang Diajar Oleh Perunding Kewangan

6 Cara Sorok Duit Agar Hujung Bulan Tak Sesak Inilah Cara Best Yang Diajar Oleh Perunding Kewangan

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 216 hits
6 Cara Sorok Duit Agar Hujung Bulan Tak Sesak Inilah Cara Best Yang Diajar Oleh Perunding Kewangan Gaji dah dekat ni kan Ramai yang mengadu gaji tak cukup Yang paling teruk gaji dah habis sebelum gaji baru masuk Memang terseksa juga lah nak...
Lelaki Mengaku Cicit Nabi Pernah Buat 6 Kesalahan Termasuk Aktiviti Penipuan Duit

Lelaki Mengaku Cicit Nabi Pernah Buat 6 Kesalahan Termasuk Aktiviti Penipuan Duit

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 107 hits
Siapa sebenarnya lelaki mengaku cicit Nabi Hasil siasatan rupanya pernah buat 6 kesalahan termasuk aktiviti penipuan duitAYHAN FERHATRamai yang tertanya tanya siapa sebenarnya lelaki yang mengaku cicit Nabi Muhammad SAW bagaimanapun hasil s...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik