4 Manfaat Bangun Pagi Yang Ramai Tidak Tahu Cuba Amalkan Insyaallah


4 Manfaat Bangun Pagi Yang Ramai Tidak Tahu! Cuba Amalkan, InsyaAllah! Sebagai orang yang beragama Islam, kita bangun di awal pagi adalah untuk menunaikan solat Subuh. jika kita dapat menunaikanya secara berjemaah di masjid lagi bagus. Namun manfaat bangun awal pagi bukan sahaja memberikan pahala yang besar kerana solat di masjid. Bahkan ia sebenarnya mengandungi banyak manfaat dari sudut kesihatan. Maka sebab itulah Islam amat menggalakkan kita untuk bangun di awal pagi dan juga tidak menggalakkan kita tidur selepas waktu subuh.

1. FIKIRAN LEBIH SEGAR Kita digalakkan untuk bangun seawall 6 pagi sebelum matahari terbit dapat membuatkan fikiran kita menjadi lebih segar dan ia mampu mengurangkan tekanan dan stress dalam diri kita. Fikiran yang segar akan membuatkan kerja-kerja yang dilakukan pada hari tersebut menjadi lebih efeien dan efektif. Hormon-hormon kortisol mula meningkat dalam badan kita untuk menyediakan badan kita bekerja dengan berkualiti.

2. DAPAT MENGAMBIL SARAPAN PAGI Apabila kita bangun di awal pagi kita dapat mengambil sarapan dengan selesa sebelum ke pejabat atau sekolah. Sarapan merupakan amalan yang sangat penting kerana ia membekalkan tenaga kepada otak dan juga seluruh badan kita untuk aktiviti seharian. Bahkan kajian menunjukan pengambilan sarapan pada awal pagi tidak akan menyumbang kepada kegemukkan kerana makanan yang dimakan akan cepat dihadam dan digunakan oleh badan kita yang mengalami kadar metabolism yang tinggi pada waktu itu. Sebaliknya jika tidak mengambil sarapan, ia boleh merosakkan sel-sel otak kita kerana kekurangan glukosa dan sumber tenaga.

3. BOLEH MELAKUKAN AKTIVITI SENAMAN PAGI Senaman pagi adalah aktiviti yang sangat baik kepada kita. Bahkan senaman pada waktu pagi membolehkan kita menyedut udara yang sangat bersih dan nyaman. Pastinya kita tidak akan temui udara sebersih itu pada waktu lain kerana ia akan dicemari oleh habuk-habuk dan juga asap-asap kenderaan. Kita juga akan dapat menikmati pancaran cahaya matahari pada waktu pagi yang sangat bermanfaat untuk kita terutama sekali bagi menjana vitamin D demi kebaikkan tulang dalam badan kita.

4. MENGELAK TERGESA-GESA DAN TERBURU-BURU Apabila kita bangun lewat, tentu sekali kita akan tergesa-gesa dalam mempersiapkan segala sesuatu dalam satu masa. Kerja yang dilakukan dengan tergesa-gesa akan membuahkan hasil yang tidak menarik. Bahkan, kita akan tertinggal banyak barang yang penting seperti dompet, buku dan sebagainya kerana kita tidak memfokuskan kepada sesuatu yang kita lakukan pada waktu itu. Jadi bangun awal pagi membolehkan kita merancang aktiviti kita dengan sempurna dan terancang.
Artikel Lain

Terapi Diri Dengan ‘Istighfar’ BANYAKKAN beristighfar kepada ALLAH mendatangkan banyak manfaat kepada manusia di dunia dan di akhirat di antaranya:

Pertama: Dapat Memenuhi Perintah SWT ALLAH Ta`ala berfirman: “Mohonlah ampun kepada ALLAH. Sesungguhnya ALLAH adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Nisa’: 106). ALLAH Ta`ala berfirman: “Mohonlah ampun kepada ALLAH. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Muzammil: 20)

Kedua: Dapat Menghapuskan Penyakit Dosa Abu Zar r.a berkata: ”Sesungguhnya setiap penyakit ada ubatnya. Sesungguhnya ubat segala dosa ialah Istighfar.” (Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadraknya). Sebahagian salaf berkata: “Sesungguhnya tempat pergantungan orang-orang yang berdosa ialah tangisan dan istighfar. Oleh itu, sesiapa yang diresahkan oleh dosa-dosanya, pasti akan memperbanyakkan istighfar untuk dosa-dosa itu.”

Ketiga: Dapat Membersihkan Kekotoran Hati Sabda Nabi SAW: “Ingatlah, sesungguhnya di dalam tubuh badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah seluruh jasad. Dan apabila ia rosak, rosaklah seluruh jasad. Ingatlah, Sesungguhnya ia adalah hati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Sabda Nabi SAW: “Sesungguhnya jika seorang mukmin melakukan dosa, maka diberikan satu titik hitam di dalam hatinya. Apabila dia bertaubat, meninggalkan dosa tersebut dan memohon keampunan, maka hatinya akan berkilat kembali. Sekiranya dia bertambah melakukan dosa, maka titik hitam itu akan bertambah hingga akhirnya menutup hatinya. Inilah tutup yang telah disebutkan oleh ALLAH di dalam al-Quran. (surah al-Mutaffin, ayat 14):

Keempat: Dapat Menambah Kesihatan dan Kekuatan ALLAH berfirman: ”Dan Hud berkata lagi, ”Wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian bertaubatlah kepada-Nya semoga Dia menurunkan hujan yang lebat kepadamu dan menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada. Janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa.” (Surah Hud: 52)

Kelima: Dapat Menolak Azab Sebelum Ia Diturunkan Bersama-samalah kita memperbanyakkan beristighfar kepada ALLAH sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabatnya. Sabda Nabi SAW: “Demi ALLAH, sesungguhnya aku memohon keampunan ALLAH dan bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih daripada 70 kali.” (Riwayat al-Bukhari)
The post 4 Manfaat Bangun Pagi Yang Ramai Tidak Tahu! Cuba Amalkan, InsyaAllah! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/4-manfaat-bangun-pagi-yang-ramai-tidak-tahu-cuba-amalkan-insyaallah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tekanan Boleh Ganggu Pengeluaran Susu Ibu Cuba Amalkan 10 Makanan Ini Untuk Tingkatkan Susu Ibu

Tekanan Boleh Ganggu Pengeluaran Susu Ibu Cuba Amalkan 10 Makanan Ini Untuk Tingkatkan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 431 hits
Galactagogue adalah bahan yang terdiri daripada makanan atau herba yang boleh membantu anda meningkatkan penghasilan susu ibu Ramai ibu menyusu menggunakannya apabila diri berhadapan dengan masalah bekalan susu merudum Selain daripada menga...
6 Bukti Bangun Pagi Dapat Membuka Pintu Rezeki Rileks Media

6 Bukti Bangun Pagi Dapat Membuka Pintu Rezeki Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 291 hits
Sahabat Ummi mengapa bangun pagi selalu dikaitkan dengan terbukanya pintu rezeki Berikut ini adalah beberapa bukti bahwa bangun pagi memang dapat membuka pintu rezeki lebih lebar lagi 1 Antara Terbit Fajar dengan Terbit Matahari adalah Saat...
Dap Bodoh Cuba Bangkitkan Kemarahan Melayu

Dap Bodoh Cuba Bangkitkan Kemarahan Melayu

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 272 hits
DAP bidas Maszlee tak beri SMPC peruntukan KUALA LUMPUR DAP membidas kenyataan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik di Dewan Rakyat yang menyatakan sekolah Menengah Persendirian Cina tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan tida...
Berang Diberi Markah Skt Rendah Penjawat Awam Cuba Serang Penyelia Dengan Parang

Berang Diberi Markah Skt Rendah Penjawat Awam Cuba Serang Penyelia Dengan Parang

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 522 hits
Berang diberi markah SKT rendah penjawat awam cuba serang penyelia dengan parangBerang diberi markah Sasaran Kerja Tahunan rendah berbanding tahun lalu mendorong seorang lelaki cuba menyerang penyelia wantia dengan parang lapor Dalam kejadi...
Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Jom Cuba

Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Jom Cuba

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 508 hits
Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Makan pisang setiap pagi boleh menghilangkan berat sehingga 5kg dalam masa seminggu dan lagi menarik diet cara ini tidak memerlukan sebarang usaha keras untuk hasil yang sihat dalam tabiat pemaka...
Saya Cuba Login Invalid Password Berderau Jantung Dan Darah Saya Akaun Bank Nyaris Digodam Scammer

Saya Cuba Login Invalid Password Berderau Jantung Dan Darah Saya Akaun Bank Nyaris Digodam Scammer

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 636 hits
Saya cuba login invalid password berderau jantung dan darah saya Akaun bank nyaris digodam scammerPelbagai taktik penjenayah untuk mendapatkan wang dan dalam kejadian baru baru ini seorang lelaki nyaris kehilangan wang dalam akaun banknya a...
Patah Hati Cuba Segera Rawat

Patah Hati Cuba Segera Rawat

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 374 hits
PATAH HATI CUBA SEGERA RAWAT Assalammualaikum wbtPATAH HATI CUBA SEGERA RAWAT Bila ada yang cantik manis atau si kacak yang di idolakan berkahwin atau sudah memiliki pasangan mulalah kedengaran patah hati sana sini hingga ada hari patah hat...
Waytha Moorthy Terus Dibidas Rasis Dan Cuba Putar Belit Kenyataan

Waytha Moorthy Terus Dibidas Rasis Dan Cuba Putar Belit Kenyataan

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR 19 Nov Menteri di Jabatan Perdana Senator P Waytha Moorthy dibidas di Parlimen lantaran kenyataan putar belit dan tuduhan kerajaan terdahulu melakukan diskriminasi terutamanya terhadap kaum India Sehubungan itu barisan ahli Par...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened