4 Cara Bersihkan Hati Yang Kotor


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

4 CARA BERSIHKAN HATI YANG KOTOR | Syekh Ibnu Atha'illah dalam kitab Taj al-'Arus mengatakan: "Terdapat empat perkara yang dapat membantu menjernihkan  hati:

1) Banyak berzikir.
2) Banyak diam.
3) Banyak khalwat.
4) Mengurangi makan dan minum."

Menurut Dr. Muhammad Najdat, sebenarnya Syekh Ibnu Atha'illah mengenalkan kita bagaimana membersihkan dan membeningkan hati.


4 CARA BERSIHKAN HATI YANG KOTOR 1) Banyak berzikir. Pertama, zikir kepada Allah akan membersihkan hati dari kesesatan dari kebergantungan kepada selain Dia.

Hati yang biasa dan mudah berzikir adalah hati yang mengenali iman, mengenal nikmat ibadah, merasakan manisnya ketaatan, dan memiliki rasa takut kepada Allah.

Hati yang selalu mengingat Allah akan bergetar ketika mendengar nama-Nya disebut,  hati pun semakin lembut dan bersih dari kotoran.

‎للَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ
Allah SWT berfirman,:

"Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Qur’an yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang gementar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorangpun pemberi petunjuk baginya." (QS Az-Zumar (39): 23)

Orang yang berzikir mengingat Allah dengan lisannya tidak disebut berzikir jika hatinya tidak ikut berzikir. Hati harus menjadi sumber zikir untuk lisan dan bagian tubuh lainnya.

2) Banyak diam. Kedua, memperbanyak diam. Tergelincirnya lisan akibat terlalu banyak berbicara dapat berakibat buruk bagi dirinya dan orang lain. Diam adalah emas. Di dalamnya terkandung hikmah yang sangat dalam.

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhir hendaklah mengatakan yang baik atau diam."

Imam Syafii r.a. mengatakan:
Mereka bertanya, "Mengapa kau diam saja saat kau dicaci."

Maka kukatakan padanya:
"Menjawab adalah kunci pintu keburukan. Sedangkan diam di depan orang bodoh adalah kemuliaan. Di dalamnya juga terdapat upaya menjaga kehormatan. Bukankah singa ditakuti meskipun dalam keadaan diam. Sedangkan anjing tak diendahkan, meskipun terus menyalak."

3) Banyak khalwat. Ketiga, memperbanyak khalwat atau menyendiri. Dalam khalwat kita merenung dan terus berhubungan dengan realiti yang lebih tinggi dan membersihkan hati dari kotoran dunia. Merasa lemah dan tak berdaya, serta merasa hanya Allah-lah satu-satunya tempat bergantung. Hatinya hanya dipenuhi tasbih, takbir, tahlil, serta selawat Nabi.

4) Mengurangi makan dan minum. Keempat, mengurangi makan dan minum atau dengan memperbanyak puasa sunnah. Dengan begitu kita mematahkan hasrat hawa nafsu, dan melunakkan hati yang keras. Dengan mengurangi makan dan minum sebenarnya kita belajar mengendalikan nafsu badani, mengawal emosi, belajar qanaah dan zuhud.

Imam Al-Ghazali rahimahullah menjelaskan bahwa rasa lapar akan membersihkan hati, membangkitkan tekad, dan menajamkan mata hati. Sebaliknya, rasa kenyang dapat melahirkan ketumpulan dan membutakan hati, dan mengganggu fikiran.

Menurut beliau, rasa lapar juga dapat menghaluskan hati  dan menjernihkannya, sebab hanya dengan hati yang dapat meraih nikmatnya ketaatan, merasakan manfaat dzikir dan nikmatnya bermunajat kepada Allah SWT.

---Disarikan dari Kitab Taj Al-'Arus karya Syekh Ibnu Atha'illah, dengan syarah Dr. Muhammad Najdat.

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2018/11/4-cara-bersihkan-hati-yang-kotor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami

Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 340 hits
Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami Tak ramai yang tahu cara nak bersihkan air cond malah mungkin ramai yang guna bertahun sampailah air cond itu ada masalah disebabkan habuk Nak tahu bilik kita banyak habuk ke t...
Talenan Kayu Itu Gampang Banget Jamuran Lo Sering Sering Bersihkan Pakai 6 Cara Ini

Talenan Kayu Itu Gampang Banget Jamuran Lo Sering Sering Bersihkan Pakai 6 Cara Ini

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 228 hits
Habis pakai talenan kayu langsung simpan Alamat masakanmu ada campuran bakteri dan jamur tambahan Iyuuuuuh
Cara Bersihkan Aircond Yang Mudah Dan Ringkas Diy

Cara Bersihkan Aircond Yang Mudah Dan Ringkas Diy

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 497 hits
Penghawa dingin atau aircond sememangnya memberi keselesaan tatkala cuaca sedang membahang Walaupun penggunaan aircond yang berlebihan memberi impak negatif kepada lapisan ozon tetapi ianya merupakan satu keperluan pada hari panas Namun di ...
Rupanya Ada Beza Jenis Butter Yang Digunakan Untuk Baking Ini Cara Untuk Pilih

Rupanya Ada Beza Jenis Butter Yang Digunakan Untuk Baking Ini Cara Untuk Pilih

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 315 hits
Aku ni baru nak berjinak jinak dengan baking tapi selalu confuse nak beli butter yang macam mana Butter merupakan elemen terpenting di dalam proses baking Tetapi masih ramai dalam kalangan kita yang masih keliru dengan pemilihan butter ya
Cara Mengawal Marah

Cara Mengawal Marah

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 370 hits
Dari Abu Dzar RA ia berkata Rasulullah SAW bersabda kepada kami Jika salah seorang dari kalian marah dan ia dalam keadaan berdiri hendakah ia duduk Jika rasa marahnya hilang jika tidak hendaklah ia berbaring Status Hadis SahihPengajaran 1 R...
Rahsia Dan Cara Untuk Bersabar

Rahsia Dan Cara Untuk Bersabar

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 317 hits
Bersabar dalam menghadapi masalah merupakan suatu senjata ampuh bagi manusia untuk mendapatkan kebaikan dan hikmah dari masalah yang dihadapi sembang pacak Rahsia ini boleh diamalkan oleh sesiapa sahaja Cara untuk bersabar apabila menghadap...
Rahsia Cara Untuk Berjaya

Rahsia Cara Untuk Berjaya

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 359 hits
Apabila ditanya untuk menggambarkan penyesalan penting dalam kehidupan ramai mereka yang berjaya lebih 8 daripada 10 orang memberi tumpuan kepada tindakan yang mereka tidak ambil Dalam erti kata lain mereka memberi tumpuan kepada perkara pe...
Cara Hilangkan Jeragat Petua Secara Tradisional Di Muka Dan Badan

Cara Hilangkan Jeragat Petua Secara Tradisional Di Muka Dan Badan

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 2745 hits
Cara Hilangkan Jeragat Secara Tradisional Petua hilangkan jeragat di Muka dan Badan Kadang kadang masalah jerawat sudah pun diatasi dan sudah tiada tetapi masalahnya jeragat di muka masih lagi kelihatan Semestinya kalau boleh kita nak muka ...
Cara Mengganti Warna Address Bar Pada Mobile Browser

Cara Mengganti Warna Address Bar Pada Mobile Browser

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 303 hits
Beberapa hari kemarin penulis baru sadar kalau ternyata situs seperti Tokopedia Facebook dapat mengganti warna pada address bar di mobile browser dengan ciri khas warna situsnya Memang bisa ya Terus bagaimana dengan platform gratisan sepert...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024