36 Jam Tahan Sakit Selepas 3 Kali Induce Sakitnya Allah Yang Tahu Setiap Kali Kontraksi Sangat Perit


Pengalaman bersalin bagi setiap orang lain-lain. Ada yang mudah, ada yang kena lalui sakit lama sampaikan dah habis tenaga sebab tahan sakit dan ada juga terpaksa buat pilihan untuk bersalin secara ceaser.
Bagi Puan Nor Shuhana pengalamannya bersalin induce dengan tiga kali masuk ubat dan perlu tahan sakit selama 36 jam untuk bagi si kecil melihat dunia, benar-benar buatkannya rasa begitu besar pengorbanan seorang wanita bergelar ibu.
“Ish, lambat lagi ‘due date’. Risaunya bila mana nurse periksa beritahu anak macam kurang gerak kena pergi hospital cepat kalau lambat takut anak lemas. Pergi ke hospital dekat dengan rumah dan apabila malam doktor refer ke hospital lain sebab di sana ada pakar. Sampai hospital tersebut doktor cakap esok kena induce pagi jadi malam ni berehat dahulu.

Kalau orang tengok diri ni macam tak ada nampak sebarang tanda nak bersalin pun . Malam tu mula fikir orang cakap pengalaman bersalin induce ni lagi ngeri daripada bersalin normal. Betulkah?”
Bukan semua wanita dapat bersalin normal seperti apa yang diharapkan. Ada kalanya, walaupun keadaan kehamilan kita sihat secara keseluruhannya, mungkin pada akhir-akhir kehamilan ada pula komplikasi yang menyebabkan perlu menjalani proses bersalin secara induce.
APAKAH BERSALIN INDUCE?
Bagi yang belum tahu, ingin dijelaskan di sini bahawa bersalin induce adalah proses bersalin yang menggunakan teknik atau ubat-ubatan tertentu bagi mempercepatkan proses kelahiran. Ia dilakukan sekiranya bayi berisiko dan perlu dikeluarkan secepat mungkin atas sebab-sebab tertentu.
Antara punca menyebabkan seseorang perlu menjalani proses induce termasuklah kehamilan yang melebihi 42 minggu (overdue), masalah dengan air ketuban, jangkitan rahim, masalah kesihatan bayi, atau masalah kesihatan ibu seperti diabetes atau darah tinggi.
PENGALAMAN BERSALIN INDUCE, 36 JAM TAHAN SAKIT
Sakit Ketika Kontraksi
Kontraksi induce ini lain macam bila menyerang. Bila dah namanya ubat, dia mestilah ada yang serasi dan tidak. Mungkin ada orang lepas induce, bukaan cm dia cepat dalam 5-6 jam saja. Tapi ada orang lambat sampai 1-2 hari. Ada orang induce tak sakit langsung sebab ubat tak menjadi. Kena pula masukkan ubat lagi 2-3 kali baru rasa sakit. Ada orang jalan tak buka terus, dan terpaksa dibedah sebab baby dah lemas. Itu gunanya mesin CTG untuk pantau jantung baby tu ya.

Jadinya mengikut pengalaman sendiri, kontraksi induce boleh dikatakan amat sakit. Katil pun boleh roboh, tiang boleh tercabut, dinding pun rasa nak panjat and ada suami kat tepi rasa nak balun tumbuk-tumbuk macam Naruto. Sakitnya… Lebih-lebih lagi kalau orang yang dah tahan lama.
3 Kali Induce, Baru Bersalin
Aku induce hari pertama waktu pagi pukul 9 pagi lepas 6 jam doktor akan datang periksa sama ada dah buka jalan atau kena induce kali kedua. Jalan aku belum lagi buka jadi terpaksa induce kali kedua. Untuk induce yang pertama ada 8 katil dalam tu tapi yang dah buka jalan cuma 2 orang yang lain semua macam aku juga induce kedua.Time induce kedua pukul 4 petang ni baru aku dapat rasa sakitnya kontraksi, bila yang pertama induce aku sorang je yang belum rasa sakit yang katil lain semua dah mula sakit. Aku mula diuji bila induce yang kedua sakit dia hanya Allah SWT saja yang tahu. Bila tengah malam Dr datang cek cakap belum lagi buka jadi dia minta aku tidur untuk esok pagi pukul 9 induce kali ketiga (yang terakhir) .Yang paling mencabarnya bila mana aku langsung tak boleh tidur sebab kontraksi dia sangat kuat lepas tu aku tengok katil lain yang induce kali kedua semua dah ke labour room tinggal aku sorang je yang jalan tak buka lagi dan akan induce kali ketiga.
Esok paginya induce kali ketiga cukup 6 jam doktor periksa belum lagi buka jalan, Allahuakbar aku dah tahan lama sakit tapi cm tak buka juga walaupun dah induce kali ke-3 (ubat yang terakhir) last doktor cakap aku kena jalani pembedahan caesar jadi dimintanya aku puasa cuma bergantung pada air tangan. Aku berdoa time tu tak mahu ceaser sebab orang kata nanti sakit Dua kali atas bawah dua dua ‘mendapat’. Yang dah induce lepas itu tiba-tiba nak kena ‘operate’, tahu tak kenapa? Sebabnya kita dah hilang tenaga. Bila mana lagi sejam nak caeser alhamdulillah jalan buka walaupun 2cm jadi doktor cakap tak perlu caeser aku boleh beranak normal. Time tu kudrat dah tak ada langsung sebab tenaga dah habis tahan sakit lamanya ‘induce’ dengan puasa lagi.

Masa aku kena induce ke-3 dah lepas puasa tapi baru buka 2cm bayangkan lama mana lagi untuk buka 10cm, jadi bila doktor datang ‘check’ jalan aku sampai merayu pada dia tolong, tolong belah perut saya, saya nak caeser. Tapi doktor marah sebab masih boleh beranak normal cuma kena tahan sakit tu sikit lagi. Bila ‘contraction’ datang, dah tak ada kata-kata yang dapat gambarkan.
Suami kat tepi pun rasa nak sepak-sepak. Sebab tu penting, zikir, baca doa yang mana patut. Memang betul, bila dah sakit sangat kadang-kadang tak ingat apa dah ayat untuk dibaca. Sebab itu juga penting suami dekat sebelah tolong ingatkan mana yang patut atau pun ahli keluarga.

Akhirnya Selamat Bersalin
Walau pun sakit, pengalaman paling indah bila dah melihat anak. Petang pukul 7 air ketuban pecah dan dah buka 4cm, dah boleh masuk labour room tapi diuji lagi bila mana labour room penuh terpaksa tunggu. Pukul 1 pagi baru boleh masuk ‘labour room’ dah kosong. Tepat pukul 3.15 keluar lah anugerah yang terindah selama 36 jam tahan sakit.
Tapi yang ‘best’ bila mana baby dah keluar rasa panas saja. Lepas itu dengar suara dia menangis dan doktor tunjuk baby dia tanya anak kita “Boy or girl”. Waktu itu, doktor jahit koyakan pun aku dah tak rasa apa. Sebab sedut ubat tahan sakit banyak sangat dan dapat lihat nikmat yang Allah bagi.
Sumber: Nor Shuhana
#Nur Aaira Malaiqa
The post 36 Jam Tahan Sakit Selepas 3 Kali Induce, Sakitnya Allah Yang Tahu. Setiap Kali Kontraksi Sangat Perit! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/36-jam-tahan-sakit-selepas-3-kali-induce-sakitnya-allah-yang-tahu-setiap-kali-kontraksi-sangat-perit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahukah Anda Membaca Surah Al Ikhlas 3 Kali Selepas Setiap Solat Fardhu Kita Mengubati Diri Kita Sendiri Rileks Media

Tahukah Anda Membaca Surah Al Ikhlas 3 Kali Selepas Setiap Solat Fardhu Kita Mengubati Diri Kita Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 411 hits
Bismillahhirohmanirrohiim 1 Qul huwa Allahu ahad Allahu alshshamad lam yalid walam yuulad walam yakullahu kufuwan ahad 2 Qul huwa Allahu ahad Allahu alshshamad lam yalid walam yuulad walam yakullahu kufuwan ahad 3 Qul huwa Allahu ahad Allah...
Setiap Hari Sebanyak Tiga Kali Air Laut Akan Meminta Izin Kepada Allah Swt Untuk Lakukan Ini

Setiap Hari Sebanyak Tiga Kali Air Laut Akan Meminta Izin Kepada Allah Swt Untuk Lakukan Ini

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 287 hits
Setiap Hari Sebanyak Tiga Kali Air Laut Akan Meminta Izin Kepada Allah SWT Untuk Lakukan IniSetiap Hari Sebanyak Tiga Kali Air Laut Akan Meminta Izin Kepada Allah SWT Untuk Lakukan Ini
Cara Cara Mengurangkan Sakit Badan Dengan Lebih Cepat Selepas Bersenam

Cara Cara Mengurangkan Sakit Badan Dengan Lebih Cepat Selepas Bersenam

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 715 hits
Trend sekarang memang ramai mula sedar akan kepentingan untuk bersenam Tapi yang tak berapa best bila bersenam ni ialah rasa sakit badan selepas bersenam Jadi bila dah rasa sakit badan maka ramailah yang menghentikan rutin bersenam ni Takna...
Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 511 hits
Bagaimana membuat anak anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah Seorang sahabat pernah bercerita Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku Anak perempuanku yang berumur 16 tahun solat baginya adalah h...
Baca Dan Tiupkan Doa Ini Ke Badan Yang Sakit Insya Allah Lekas Sembuh

Baca Dan Tiupkan Doa Ini Ke Badan Yang Sakit Insya Allah Lekas Sembuh

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 286 hits
Rasulullah SAW memiliki doa doa tertentu dalam kegiatan kegiatan setiap harinya bahkan saat sedang sakit Imam an Nawawi dalam al Adzkar an Nawawi menyebutkan sebuah riwayat dari Aisyah RA istri Rasul SAW bahwa saat Rasul hendak tidur Rasul ...
Telantar Sakit Selepas Jual Buah Pinggang Taksub Untuk Miliki Iphone 4

Telantar Sakit Selepas Jual Buah Pinggang Taksub Untuk Miliki Iphone 4

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 386 hits
Kisah Xiao Wang kembali tular meskipun ia berlaku tujuh tahun lalu Berita penuh di https goo gl A4ydQz
Spek Dengan Lens Alpha 420 Ini Tahan Lasak Dan Sangat Murah

Spek Dengan Lens Alpha 420 Ini Tahan Lasak Dan Sangat Murah

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 388 hits
Sengaja aku pergi ke Sungei Wang Plaza kelmarin untuk jenguk kedai spek murah yang pernah viral di Facebook baru baru ni Yelah harga spek dijual dengan harga RM38 untuk 3 hari berturut turut sempena dengan pembukaan cawangan terbaru mereka ...
Tak Tahan Suami Setiap Hari Nak Cium Kat Celah Tu Isteri

Tak Tahan Suami Setiap Hari Nak Cium Kat Celah Tu Isteri

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 2181 hits
Posted By admin 19th December 2018 dunia perkahwinan ini sangat indah jika mampu dan bertanggungjawab serta jatuh hukum wajib pada seseorang maka beliau perlu berkahwin namun asam garam dalam perkahwinan kadang kadang agak pelik tetapi tak ...
Kasut Sekolah Yang Bagus Dan Tahan Lama Tak Payah Beli 3 4 Kali

Kasut Sekolah Yang Bagus Dan Tahan Lama Tak Payah Beli 3 4 Kali

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 1064 hits
Hi Dah siap ke persiapan untuk anak anak masuk sekolah tahun 2019 nanti Saya ada dua orang anak Yang si kakak tu tak banyak barang nak beli sebab semuanya dia dah ada Cuma belikan baju sekolah sehelai dan kasut sekolah Yang lain masih boleh...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music