3 Keutamaan Rutin Membaca Surah Al Ikhlas


Imam Muhammad Bin Abu Bakar membahas tentang fadhilah atau keutamaan Surah Al-Ikhlas dalam hadis yang ke-16 ini. Setidaknya ada 3 hadis yang disebutkan dalam kitab ini, yang berkaitan dengan fadhilah al-Ikhlas.
Surah Al-Ikhlas merupakan surah yang ke-112 dalam Al-Quran. Surah ini diturunkan di kota Mekkah sehingga disebut surah makkiyah. Surah ini berjumlah 4 ayat, 15 kalimat, dan 47 huruf.
Adapun asbabunnuzul (sebab turun) Surah Al-Ikhlas, sebagaimana dikatakan oleh Ubay Bin Ka’ab, Jabir Bin Abdullah, Abul ‘Aliyah, Asy-Sya’bi, dan Ikrimah (rodliyallahu anhum), adalah berawal dari pertanyaan kuffar Mekkah pada Nabi Muhammad Saw. tentang sifat Allah Swt.
Mereka adalah Amr Bin At-Thufail, Zaid Bin Qais, dan lainnya. Semua berkumpul untuk bertanya tentang ketuhanan pada Nabi Muhammad Saw. Mereka berkata,
يا محمد صف لنا ربك امن ذهب او من فضة او حديد او نحاس فان الهتنا من هذه الاشياء “Hai Muhammad, sifatilah Tuhanmu itu pada kami! Apakah Dia tercipta dari emas, perak, besi, atau tembaga? Karena tuhan-tuhan kami terdiri dari itu semua.”
Nabi Muhammad Saw. menjawab,
انا رسول الله ان الله لا يشبه شيئا ولا اقول شيئا من تلقاء نفسي “Saya ini utusan Allah Swt. Dia tidak menyerupai sesuatu apapun. Aku tidak menyampaikan sesuatu apapun berdasarkan hawa nafsuku, melainkan itu semua dari Allah SWT.”
Setelah itu, Allah langsung menurunkan Surah Al-Ikhlas 1-4 melalui Malaikat Jibril as. sebagai jawaban atas pertanyaan orang kafir. (Lihat juga dalam Tafsir Jalalain Juz 2/hal. 511)
Hadis Pertama
Sayidina Ali Bin Abi Tholib ra., berkata bahwa Nabi Muhammad Saw. telah bersabda sebagai berikut,
من قرأ قل هو الله احد الى اخره بعد صلاة الفجر عشر مرات لم يصل اليه ذنب في ذلك اليوم وان جهد الشيطان “Barangsiapa yang membaca surah al-Ikhlas sesudah sholat subuh sebanyak 10 kali, maka ia akan terlindungi dari perbuatan dosa di hari tersebut, meski setan terus menggodanya.”
Faidah Surah Al-Ikhlas ini tentu akan kita rasakan apabila ikhlas dalam membacanya. Amalan apapun bila tidak didasari dengan keikhlasan, maka ia hanya sia-sia saja.
Selain ikhlas, dalam membiasakan suatu amalan kita juga dituntut untuk yakin dan istiqomah. Yakin bahwa amalan yang kita kerjakan bakal diterima oleh Allah SWT.
Lalu, jadikan wiridan tiap hari. Bukan hanya baca sekali dalam seminggu, apalagi sekali seumur hidup.
Jika resep dari dokter 3/sehari sesudah makan, maka jangan kita ubah 2 atau 4 kali sebelum makan. Jika isyarat dari Nabi Muhammad Saw. 10/hari tiap selesai sholat subuh, ya kita ikuti.
Perihal mau menambah amalan lain, itu diperbolehkan dan disesuaikan dengan kemampuan masing-masing, asal tidak mengubah sesuatu yang telah paten. Karena tidak semua kuantitas ibadah yang kita tambah, akan menambah kualitasnya.
Hadis Kedua
Hadis ini diriwayatkan dari Ubay Bin Ka’ab ra. Beliau berkata bahwa Rasulullah Saw. bersabda,
من قرأ سورة الاخلاص مرة واحدة اعطى من الاجر كمثل اجر مائة شهيد “Barangsiapa yang membaca surah al-Ikhlas satu kali, maka diberikan untuknya pahala seperti pahala 100 orang mati syahid.”
Ini baru satu kali, maka bagaimana pahala bagi mereka yang istiqomah mengamalkan Surah Al-Ikhlas hingga sepuluh, seratus, atau seribu kali tiap hari?
Hadis Ketiga
Sayidina Anas Bin Malik ra., berkata bahwa Rasulullah Saw. bersabda,
من قرأ قل هو الله احد مرة واحدة فكانما قرأ ثلث القران ومن قرأها مرتين فكانما قرأ ثلثي القران ومن قراها ثلاث مرات فكانما قرا القران كله ومن قراها احدى عشرة مرة بنى الله تعالى له بيتا في الجنة من ياقوتة حمراء “Barangsiapa yang membaca Surah Al-Ikhlas 1 kali, maka ia seakan-akan membaca sepertiga Al-Qur’an. Barangsiapa yang membacanya 2 kali, maka seakan-akan membaca 2/3 Al-Qur’an. Barangsiapa membacanya 3 kali, maka seakan-akan telah mengkhatamkan Al-Qur’an. Dan barangsiapa yang membacanya sebanyak 11 kali, maka Allah Swt. telah menyediakan rumah untuknya yang terbuat dari permata berwarna merah.”
Tentunya hal ini bukan berarti tidak perlu membaca Al-Qur’an seutuhnya, ini hanya fadhoil saja. Ibarat orang yang merindukan orang tua, foto sebenarnya dapat mewakili dan mengobati sedikit rasa rindu.
Tapi ketika bisa bertemu langsung, mencium tangan keduanya, hal ini tidak sebanding dengan hanya melihat foto.
Artinya, membaca 3 kali surah al-Ikhlas seakan-akan khatam 1 Al-Qur’an, boleh jadi bagi mereka yang tidak mampu membaca seluruh surah karena keterbatasan pengetahuan atau yang lainnya.
Ini semua adalah keistimewaan menjadi Umat Nabi Muhammad Saw. Boleh saja umur kita pendek-pendek, tidak seperti umat terdahulu, tapi pahala amalan umat Nabi Muhammad SAW. panjang-panjang.
Dalam artian, pahala kebaikan yang diperoleh umat Nabi Muhammad Saw. tidak kalah dengan pahala umat terdahulu yang berumur panjang. Bahkan bisa melebihi amalan mereka.
Alhamdulillah, sebuah kenikmatan yang luar biasa dari Allah Swt. yang telah mentakdirkan kita sebagai umat dari paling baiknya para nabi, sehingga menjadi umat yang terbaik. Allahumma sholli ala sayidina wamaulana muhammad.
Wallahualam.
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/3-keutamaan-rutin-membaca-surah-al-ikhlas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bakal Terima Ahli Keluarga Baru Ini Antara Surah Amalan Ketika Mengandung Yang Baik Untuk Bayi Dalam Kandungan

Bakal Terima Ahli Keluarga Baru Ini Antara Surah Amalan Ketika Mengandung Yang Baik Untuk Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 380 hits
AssalamualaikumSurah2 dari ayat suci Al Quran sememangnya sangat elok diamalkan oleh semua orang termasuk bagi ibu ibu hamil Ia dapat memberi pelbagai manfaat bukan sahaja kepada ibu tetapi juga kepada bayi didalam kandungan Insyallah jika ...
Surah An Nisa Ayat 136

Surah An Nisa Ayat 136

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 1055 hits
Surah An Nisa ayat 136Wahai orang orang yang beriman Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya dan kepada Kitab Al Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya dan juga kepada Kitab kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu
Berbahagialah Dengan Ujian Rawatlah Dengan Surah Yusuf

Berbahagialah Dengan Ujian Rawatlah Dengan Surah Yusuf

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 237 hits
Selagi nama nya hidup pasti kita diuji Ada yang diuji dengan kewangan Ada yang diuji dengan fitnah Ada yang di uji dengan hasad dengki manusia Ada yang diuji dengan kebencian adik beradik Ada diuji dengan kesempitan Ada yang di uji dengan k...
Cara Untuk Mendapatkan Rahmat Allah Surah Ali Imran Ayat 132 136

Cara Untuk Mendapatkan Rahmat Allah Surah Ali Imran Ayat 132 136

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 1699 hits
AssalamualaikumBismillahSurah Ali Imran Ayat 132 136Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya supaya kamu diberi rahmat Dan segeralah kamu kepada keampunan dari Tuhan kamu dan Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disedi...
Saat Subuh Hari Jum At Disunahkan Baca Surah Ini

Saat Subuh Hari Jum At Disunahkan Baca Surah Ini

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 263 hits
Ada banyak amalan yang disunahkan di hari Jumat mulai malam Jumat sampai malam sabtu Di antara amalan yang disunahkan pada hari Jumat ialah mandi sikat gigi memakai wangi wangian memperbanyak shalat sunnah membaca surat al Kahfi dan lain la...
Ayat Surah Yassin Untuk Rawatan

Ayat Surah Yassin Untuk Rawatan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 221 hits
AYAT AYAT DALAM SURAH YASIN UNTUK 1001 PERMASALAHAN DAN PERAWATAN Bacalah insya Allah ada satu yang berguna untuk anda Ayat 1 9 Untuk keselamatan diri Ayat 9 Orang jahat tak nampak kita especially orang kafir Ayat 12 Merupakan Jantung Yaasi...
Tok Mat Membaca Fikiran Mahathir Atau Tok Mat Mendapat Maklumat Dari Mahathir

Tok Mat Membaca Fikiran Mahathir Atau Tok Mat Mendapat Maklumat Dari Mahathir

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 299 hits
PRU tahun hadapan Apakah SEBAB yang sama Zahid tergesa gesa menamatkan percutian Berbeza dengan Kj Hakikatnya apakah komponen PH tidak boleh membaca fikiran Mahathir atau tidak dimaklumkan oleh MAHATHIR Mereka sengaja dibiarkan untuk terus ...
Cara Buat Duit Dengan Hanya Membaca Sahaja

Cara Buat Duit Dengan Hanya Membaca Sahaja

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 552 hits
hai assalammualaikumCara Buat Duit Dengan Hanya Membaca Sahaja Sekarang macam macam cara boleh dapat income Kalau sebelum ni nad cuma tau nak cari duit dengan hanya berniaga atau jadi agent dan dropship Tapi rupanya ada cara lain kita boleh...
Kenapa Kita Diuji Surah Al Ankabut Ayat 2 3

Kenapa Kita Diuji Surah Al Ankabut Ayat 2 3

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 2219 hits
AssalamualaikumBismillah Surah Al Ankabut Ayat 2 3Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata Kami beriman sedang mereka tidak diuji Dan demi sesungguhnya Kami telah menguji orang orang yang terdahulu daripa...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura