3 Jenis Diet Terapeutik Perlu Anda Tahu Kekal Sihat



Diet Terapeutik adalah pengubahsuaian diet biasa. Ini lebih dikhususkan kepada pemakanan individu yang tententu. Tumpuan diet terapeutik ini lebih tertumpu kepada diabetes, tekanan darah tinggi dan diet buah pinggang kerana penyakit-penyakit ini biasa dialami oleh individu pada masa kini dengan tidak mengira peringkat umur anda.

Diet Terapeutik bagi Diabetes
Diabetes adalah gangguan kronik yang dicirikan oleh glukosa dalam darah tinggi iaitu sama ada insulin tidak mencukupi atau tidak berkesan bergantung pada jenis diabetes. Menuruk Whitney & Rolfes, 2002 Isulin ini berfungsi membantu mengekalkan glukosa darah dalam had norma dan meransang sintesis protein, sintesis glikogen dalam hati dan otot serta sintesis lemak.

Diet Diabetes adalah terapi pemakanan perubatan (medical nutrion therapy) untuk pesakit diabetes. Plan pemakanan ini merujuk kepada pengambilan pelbagai jenis makanan berkhasiat dalam jumlah yang sederhana dan mengikut Jadual makan yang tetap. Deit jenis ini adalah pelan makanan sihat yang kaya dengan nutrient rendah lemak dan kalori. Penekanan lebih kepada pengambilan pemakanan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh untuk kekal sihat.

Terdapat syor makanan untuk pesakit diabetes secara umumnya termasuklah karbihodrat yang sihat, makanan yang kaya dengan serat, ikan, lemak “baik”,
Pesakit diabetes perlu mengambil karbohidrat yang sihat untuk kekal sihat. Antara makanan yang boleh diambil seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh dan produk tenusu rendah lemak untuk mendapatkan karbohidrat ringkas.

Pesakit diabetes juga perlu mengambil makanan yang kaya dengan serat bagi mengurangkan risiko penyakit jantung dan membantu mengawal kadar gula dalam darah anda. Pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang, biji kacang dan tepung gandum penuh antara makanan yang kaya dengan serat.
Pengambilan ikan juga perlu diambil oleh pesakit diabetes. Pengambilan makanan dalam kategori ikan ini sebagai ganti kepada pengambilan daging yang tinggi lemak. Pengambilan ikan tuna baik untuk pesakit diabetes disebabkan mengandungi lemak, lemak tepu dan kolesterol yang lebih rendah berbanding dengan daging dan ayam. Malah ikan tuna yang kaya dengan asid lomega-3 boleh menggalakkan kesihatan jantung dengan menurunkan lemak darah.

Lemak “baik” perlu diambil oleh pesakit diabetes. Banyak makanan mengandungi lemak yang mempunyai kalori tinggi. Lemak-lemak mono tidak tepu dan poli tidak tepu contohnya dari hasil minyak zaitun, badam minyak kacang tanah dan avocado boleh membantu menurunkan paras kolesterol anda.

Terdapat makanan yang perlu dielak oleh pesakit diabetes untuk kekal sihat. Ini boleh mengawal penularan peningkatan risiko penyakit jantung dan strok sebelum berlakunya pembentukan arteri tersumbat dan keras.

1. Pengambilan susu tinggi lemak dan protein haiwan mengandungi banyak lemak tepu. Makanan yang mengandungi lemak yang tinggi dan protein haiwan ini harus dihadkan bagi memastikan anda sihat.

2. Makanan ringan yang diproses , marjerin dan makanan yang dipanggang  mengandungi lemak trans yang lebih. Makanan seperti ini yang mengandungi lemak trans ini perlu dielak oleh pesakit diabetes.

3. Pesakit diabetes juga perlu mengurangkan pengambilan kolesterol. Protein haiwan mengandungi lemak yang tinggi, kuning telur, kerang, hati dan organ dalaman haiwan adalah antara makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi.

4. Pengambilan makanan berasaskan sodium (garam) adalah tidak digalakkan. Sekiranya mengambil sodium pengambilan kurang daripada 2300mg sehari perlu dititikberatkan. Ini bagi mengurangkan risiko mendapat tekanan darah tinggi dan penyakit yang lain.

Diet Terapeutik Pesakit Tekanan Darah Tinggi (High Blood Pressure)Hepertensi atau lebih dikenali sebagai tekanan darah tinggi adalah satu penyakit yang biasa berlaku. Penyakit ini tidak mempunyai gejala tetapi boleh memberi kesan kepada kesihatan sehingga membawa maut sekiranya tidak dirawat. Pemakanan deit sihat bagi kesihatan jantung amat penting bagi mengurus tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

Terdapat beberapa jenis makanan bagi mencegah penyakit darah tinggi iaitu

1. Bijirin termasuk dalah makanan dalam bentuk roti, bijirin, nasi dan pasta. Makanan dalam bentuk bijirin ini hendaklah diambil dalam enam hingga lapan hidangan sehari.

2. Pengambilan sayur-sayuran seperti brokoli, ubi keledek, lobak merah dan tomato perlu diambil empat atau lima hidangan sehari.

3. Buah-buahan dalam empat hidangan sehari

4. Hasil tenusu mengandungi kalsium, vitamin D dan protein dengan rendah lemak juga perlu diambil

5. Daging tanpa lemak seperti ayam atau ikan diambil kurang daripada enam hidangan sehari kerana mengandungi sumber protein, vitamin B, zat besi dan zink.

6. Makanan dalam bentuk kekacang sepeti badam, kacang pea atau kacang merah membekalkan sumber magnesium, kalium dan protein untuk kekal sihat.

7. Lemak dan mintak boleh diambil dua atau tiga hidangan sehari kerana lemak boleh membantu badan menyerap vitamin. Walaubagaimanapun, terlalu mengambil lemak boleh menyebabkan pemnyakit jantung, diabetes dan obesiti.

8. Makanan manis boleh diambil kurang dari lima kali seminggu. Makanan manis ini perlu dalam kategori rendah lemak seperti biskut rendah lemak.

Diet Teraputik Masalah Buah PinggangBagi pesakit yang mengalami masalah buah pinggang yang kronik, pesakit perlu mengubah diet iaitu dengan menghadkan cecair, mengambil makanan yang rendah protein, mengurangkan garam, kalium, fosfirus dn elekrotit. Walaubagaimana pun, jika pesakit kehilangan berat badan, pesakit perlu mendapatkan kalori yang mencukupi.

Seseorang yang menjalani dialysis hendaklah mengambil diet yang khas untuk mengehadkan bahan buangan terbentuk dalam badan. Penghadan cecair merupakan rawatan dialysis yang penting kerana menjalani dialysis membuang air kecil dalam kuantiti yang sangat sedikit kerana buah pinggang telah rosak. Kesukaran membuang air kecil,  cecair terkumpul dalam badan sehingga menyebabkan cecair terlalu banyak di jantung, paru-paru dan pergelangan kaki, boleh menyebabkan komplikasi yang Lain




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mydietsihat.com/2019/07/3-jenis-diet-terapeutik-perlu-anda-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Diet Sihat Untuk Di Jamah Apabila Tengah Diet Jaga Pemakanan

Menu Diet Sihat Untuk Di Jamah Apabila Tengah Diet Jaga Pemakanan

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 469 hits
Dah di katakan nak diet jaga pemakanan kenalah tahu menu diet sihat yang di perlukan oleh badan Apa yang kita jamah dan apa yang kita makan menentukan tahap tubuh badan kita Nak gemuk atau kurus berpenyakit atau tak sihat kita yang tentukan...
Garis Panduan Cara Diet Sihat

Garis Panduan Cara Diet Sihat

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 206 hits
Anda inginkan bentuk badan yang menarik Ingin badan yang langsing atau ingin mengekalkan berat badan unggul agar berat badan anda tidak naik secara tiba tiba Pastinya ya kerana anda semestinya ingin tampil menawan untuk si dia yang tersayan...
Pisang Banyak Betul Khasiatnya Kekal Sihat Dan Ceria

Pisang Banyak Betul Khasiatnya Kekal Sihat Dan Ceria

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 520 hits
Min percaya lepas baca catatan nih mesti anda akan lebih menghargai buah ini Buah pisang tidak bermusim dan sentiasa ada sepanjang masa ini boleh menyihatkan tubuh dan membuatkan anda lebih semangat menjalankan rutin dan tugas seharian 1 Ka...
4 Tips Memakai Tudung Agar Kekal Cantik

4 Tips Memakai Tudung Agar Kekal Cantik

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 360 hits
Bagi wanita yang bertudung mungkin mereka masih tidak tahu akan beberapa tips bertudung dengan pelbagai jenis koleksi dan gaya lilitannya bukan Di sini kami akan kongsikan beberapa tips penting untuk anda rujuk bagi mengetahui cara mengenak...
Klfa Sudah Angkat Bendera Putih Untuk Kekal Di Liga Super

Klfa Sudah Angkat Bendera Putih Untuk Kekal Di Liga Super

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 201 hits
Kami meminta pemain pemain memberikan yang terbaik dalam perlawanan terakhir Kami tidak mempunyai sebarang masalah jika tersingkir ke Liga Perdana Kami telah berusaha menangani setiap masalah yang dihadapi tetapi masih gagal meraih keputusa...
Cadangan Lantik Muhyiddin Sebagai Tpm Langkah Strategik Agar Ph Kekal Stabil

Cadangan Lantik Muhyiddin Sebagai Tpm Langkah Strategik Agar Ph Kekal Stabil

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 223 hits
SHAH ALAM Cadangan melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai Perdana Menteri kelapan dilihat sebagai langkah strategik untuk memastikan Pakatan Harapan ...
Gadis 18 Tahun Nyaris Maut Dibelasah Teman Lelaki Gadis Ini Alami Retak Tengkorak Dan Cacat Kekal

Gadis 18 Tahun Nyaris Maut Dibelasah Teman Lelaki Gadis Ini Alami Retak Tengkorak Dan Cacat Kekal

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 522 hits
McPartlin mengalami kecederaan serius di bahagian kepala SEORANG remaja perempuan nyaris maut selepas dibelasah teman lelakinya Megan McPartlin 18 memberitahu insiden berlaku ketika berada di rumah menjelang sambutan tahun baru Teman lelaki...
Liga Super Pknp Fc Dan Felda United Fc Masih Bergelut Untuk Kekal Dalam Liga

Liga Super Pknp Fc Dan Felda United Fc Masih Bergelut Untuk Kekal Dalam Liga

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 254 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Juara Liga Super Jdt Kekal Momentum Tewaskan Kuala Lumpur 4 0

Juara Liga Super Jdt Kekal Momentum Tewaskan Kuala Lumpur 4 0

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 272 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta