3 Firma Digunakan Untuk Seleweng Berjuta Ringgit Kata Laporan Lcs Boustead


freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-August 23, 2022 8:45 AM
Laporan audit forensik dalaman Boustead terhadap program kapal tempur pesisir tentera laut yang bermasalah bernilai RM9 bilion telah didedahkan kepada umum.
PETALING JAYA: Tiga syarikat didakwa digunakan untuk menyeleweng RM23.37 juta daripada projek LCS tentera laut yang bermasalah, menurut laporan audit yang dinyahklasifikasi oleh Boustead Heavy Industries Corporation.

Laporan itu berkata, terdapat kaedah pembayaran yang tidak normal, tanda-tanda “penipuan dan pakatan sulit dengan pegawai syarikat”, dan anomali dalam pembayaran yang dibuat. Ia berkata pembayaran mengelirukan itu serta dokumen berkaitan “hilang daripada rekod perakaunan”.

Daripada jumlah pembayaran lebih RM23.37 juta, pegawai audit tidak dapat menyemak dokumen sokongan untuk bayaran RM8.6 juta kerana pihak berkenaan di BNS tidak dapat mengesan mereka, kata laporan itu.

Invois dikeluarkan atas “penilaian teknikal” bagi projek kapal tempur pesisir, di mana Boustead Naval Shipyard akan membina enam frigat untuk tentera laut.

Laporan itu berkata, dua syarikat terbabit kononnya berdaftar di Brussels dan Paris, tetapi semakan mendapati tiada syarikat di bawah nama tersebut di bandar-bandar berkenaan.

Laporan itu menamakan syarikat itu sebagai Setaria Holding Ltd, Sousmarin Armada Ltd, dan JSD Corporation Pte Ltd, yang mempunyai alamat Singapura.

Laporan itu berkata, 10 pembayaran berjumlah RM13.74 juta dibuat kepada Setaria Holding, empat pembayaran sejumlah RM8.26 juta telah dibuat kepada Sousmarin Armada Ltd dan dua pembayaran berjumlah RM1.36 juta telah dibuat kepada JSD.

Ia menyatakan bahawa terdapat sebuah syarikat di Malaysia yang berkongsi nama SAL, Sousmarin Armada Sdn Bhd, yang telah dibubarkan pada 2012.
Halaman daripada laporan audit forensik BHIC diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan didedahkan kepada umum.

Pengarah syarikatnya adalah Zainab Mohd Salleh, yang terlibat dengan Alizes Marine Ltd dan syarikat luar pesisirnya di Malta dan Labuan.

Walaupun invois dikeluarkan dalam euro, pembayaran dibuat di Singapura “yang mana ia tidak normal dan bertentangan dengan norma”, kata laporan audit itu.

“Memandangkan Sousmarine Armada Sdn Bhd adalah syarikat berdaftar di Malaysia, mempunyai pejabatnya di Kuala Lumpur, logik di sebalik pembayaran di negara lain menunjukkan penipuan dan pakatan sulit dengan pegawai syarikat.

“Corak dan modus operandi yang sama digunakan dalam kes pembayaran tuntutan Marin Alizes,” kata laporan itu.

Ia menambah, siasatan mengesahkan bahawa SAL dimiliki oleh “orang yang sama yang menyamar sebagai Alizes Marine France dengan mempunyai sebuah syarikat bernama Alizes Marine Ltd Labuan untuk mendapatkan dana yang dialihkan melalui Singapura”.

Menurutnya juga, selepas melakukan carian syarikat, Zainab didapati adalah pemegang saham dan pengarah Sousmarine Armada Sdn Bhd.

Laporan itu turut menamakan dua syarikat lain yang dikatakan terlibat dalam menyedut dana terbabit: Azimuth Shipping Corporation dan Prestigo International. Sifat penglibatan mereka tidak jelas kerana suntingan dalam laporan itu.

Ia berkata: “Bayaran RM1.2 juta telah dibuat kepada Azimuth terhadap pesanan pembelian yang dialamatkan di KL, tetapi bayaran itu dikeluarkan dalam USD$ kepada Azimuth di Singapura.

“Anomali yang sama telah diperhatikan berkaitan dengan pembayaran yang dibuat kepada Prestigio International. Pembayaran mengelirukan dan dokumen berkaitan ini tiada dalam rekod perakaunan.”

BHIC ialah pemegang saham yang mengawal syarikat kapal itu, yang dianugerahkan kontrak untuk membina enam frigat untuk tentera laut di bawah program kapal tempur pesisir.

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen berkata, RM6 bilion telah dibelanjakan untuk projek itu sejak 2014 tetapi tiada satu pun kapal telah disiapkan atau diserahkan.

BHIC berkata semalam, ia telah bersetuju untuk menyahklasifikasi laporan audit forensik dalaman dan mendedahkannya kepada umum, selaras dengan keputusan Jemaah Menteri. Laporan, “Semakan Program LCS”, telah diterbitkan di laman web PAC. Sebahagian daripada laporan telah disunting.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/3-firma-digunakan-untuk-seleweng.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Laporan Audit Lcs Boustead Didedah Kepada Umum

Terkini Laporan Audit Lcs Boustead Didedah Kepada Umum

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 172 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Boustead Heavy Industries Corporation bersetuju untuk menyahklasifikasi laporan audit forensik berkenaan penghantaran lewat kapal tempur pesisir pantai kata Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein Hishammudd...
Padam Beberapa Fakta Laporan Lcs Tak Jejas Fakta Keseluruhan Kata Pac

Padam Beberapa Fakta Laporan Lcs Tak Jejas Fakta Keseluruhan Kata Pac

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 140 hits
freemalaysiatoday vom August 17 2022 6 02 PMPengerusi PAC Wong Kah Woh berkata pemadaman maklumat terbabit tidak perlu kerana ia sememangnya maklumat terbuka dan boleh didapati dengan suatu carian Suruhanjaya Syarikat Malaysia PETALING JAYA...
Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

Skandal Lcs Apa Media Indonesia Kata Terhadap Malaysia Bacalah

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 266 hits
ZONAJAKARTA COM Indonesia dan Malaysia adalah dua negara yang sama sama pernah membuat kapal tempur pesisir Kapal tempur pesisir atau kapal tempur littoral adalah kapal yang memiliki ukuran relatif lebih kecil dan ditujukan untuk operasi di...
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 252 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

Zahid Kata Tak Terlibat Dengan Skandal Lcs Tu Tapi

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 196 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi merangkap Menteri Pertahanan pada 8 Julai 2010 telah menyatakan sokongan beliau kepada surat niat daripada Boustead Naval Shipyard untuk membina enam kapal peronda generasi kedua kapal tempur pe...
Isu Lcs Hishammuddin Perlu Jelaskan Kemampuan Kewangan Boustead Naval Shipyard Chin Tong

Isu Lcs Hishammuddin Perlu Jelaskan Kemampuan Kewangan Boustead Naval Shipyard Chin Tong

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 103 hits
Chin Tong mendakwa BNS pernah cuba meminta komitmen Kerajaan bernilai RM53 bilion untuk kerja MRO bagi tempoh 30 tahun akan datangKUALA LUMPUR Kerajaan perlu berterus terang sekiranya sekiranya kontraktor utama projek kapal tempur pesisir B...
Skandal Lcs Zainab Bukan Isteri Saya Kata Menteri Itu

Skandal Lcs Zainab Bukan Isteri Saya Kata Menteri Itu

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 220 hits
Rafizi Ramli mendakwa siasatan dalaman skandal LCS dan semakan susulan olehnya menunjukkan kesimpulan kesimpulan berikut Dua buah syarikat palsu yang menggunakan nama Alizes Marine telah didaftarkan Sebuah syarikat bernama Alizes Marine Lim...
Rakyat Berhak Tahu Isu Lcs Kata Ismail Sabri

Rakyat Berhak Tahu Isu Lcs Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 205 hits
Rakyat berhak tahu isu LCS kata Ismail Sabri nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 21 Aug 2022 12 01AM
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur