25 Menara Komunikasi Baharu Dibina Di Kedah




ALOR SETAR: Sebanyak 25 menara komunikasi baharu akan dibina di seluruh negeri ini yang dijangka siap dan beroperasi secara berperingkat bermula suku pertama 2021.

 
Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Komunikasi dan Multimedia, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Wan Romani Wan Salim berkata, pada masa sama, perhatian turut diberikan terhadap perkhidmatan jalur lebar talian tetap dengan 4,736 sambungan masih lagi dalam peringkat pelaksanaan.

 
Menurutnya, perkhidmaran tersebut dibangunkan melalui projek Jalur Lebar Pinggir Bandar (SUBB) dan dijangka siap penghujung tahun ini.

 
“Di bawah pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) pula rangkaian optik akan diperluaskan kepada 91,393 premis di Kedah yang akan memberi akses kepada perkhidmatan berkelajuan gigabit.

 
“Untuk perkhidmatan jalur lebar mudah alih pula, sejumlah 105 menara baharu akan dibina manakala sebanyak 1,162 alat pemancar komunikasi sedia ada akan dinaik taraf kepada teknologi 4G. Kesemua inisiatif ini akan dilaksanakan secara berperingkat dari tahun ini hingga 2022,” katanya.

 
Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Azhar Ibrahim (Pas-Ayer Hitam) mengenai langkah serta kemajuan yang telah dilakukan serta dicapai dalam bidang komunikasi dalam sesi pertanyaan lisan pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

 
Dalam sesi penggulungan selepas itu, Wan Romani menjelaskan, satu daripada 25 menara tersebut akan turut menyelesaikan masalah capaian internet di Kampung Tembak B, Kuala Ketil.

 
“Salah satu daripada menara tersebut akan dibina di Kampung Charok Beras yang berada dalam radius tiga kilometer dari Kampung Tembak B.

 
“Pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) Kedah dan Perlis turut turun padang dan bertemu pengadu pada Ahad lalu. Insya-Allah dengan usaha dijalankan, masalah di situ dapat diatasi,” katanya.

 
Mengenai masalah liputan dihadapi penduduk Kampung Kongsi 14 di Bukit Selambau yang turut mendapat liputan media sebelum ini, Wan Romani memaklumkan SKMM bersama empat penyedia perkhidmatan telekomunikasi utama iaitu Celcom, Digi, Maxis dan U-Mobile telah menghasilkan pelan untuk menyediakan liputan di sekitar kampung tersebut.

 
Utusan Malaysia pada 16 November lalu melaporkan dua penuntut universiti, Mohammad Saiful Izwan Mohamad Hilmi, 21, dan Muhamad Fairul Ezuan Saidi, 21, yang terpaksa memanjat pokok bagi memasang router WiFi di Kampung Tembak B, Kuala Ketil semata-mata untuk mengikuti kelas secara atas talian.

 
Terdahulu pada 20 September lalu, akhbar ini turut melaporkan mengenai usaha penduduk di Kampung Kongsi 14 yang mengambil inisiatif membina menara telekomunikasi sendiri.

 
-UTUSAN ONLINE

 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/11/25-menara-komunikasi-baharu-dibina-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Honda Accord Baharu Untuk Exco Kedah

Honda Accord Baharu Untuk Exco Kedah

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 288 hits
MALAYSIA DATELINELebih 10 kereta Honda Accord baharu dengan nombor pendaftaran K dikatakan telah dibeli oleh kerajaan negeri Kedah Dua deretan kereta itu yang diparkir di perkarangan sebuah bangunan tular dalam satu video tular di media sos...
Pulau Pinang Perkenal Kaedah Baharu Tatacara Mal Mahkamah Syariah Bagi Fi Elaun Dan Kos

Pulau Pinang Perkenal Kaedah Baharu Tatacara Mal Mahkamah Syariah Bagi Fi Elaun Dan Kos

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 504 hits
GEORGE TOWN Pulau Pinang hari ini memperkenalkan kaedah baharu bagi Kaedah Kaedah Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Pulau Pinang 2020 dalam usaha menyelaraskan undang undang syariah di seluruh Malaysia Ketua Hakim Syarie Pulau Pinang Muh...
Skim Pembayaran Baharu Ptptn Ditangguh Oleh Kerajaan

Skim Pembayaran Baharu Ptptn Ditangguh Oleh Kerajaan

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 243 hits
Skim Pembayaran Baharu PTPTN Ditangguh Oleh Kerajaan yang melegakan apabila Skim Pembayaran Baharu PTPTN Ditangguh Oleh Kerajaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menurut arahan yang diberikan tersebut Tambahan pula ini telah din...
Sop Baharu Pkpp Pkpb Dijangka Diumum Sabtu Ini Ismail Sabri

Sop Baharu Pkpp Pkpb Dijangka Diumum Sabtu Ini Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 344 hits
Kerajaan dijangka mengumumkan prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang baharu pada Sabtu ini Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Majlis Kesela...
Mkn Bentang Dasar Polisi Baharu Pkpb Pkpp Sabtu Ini Menteri

Mkn Bentang Dasar Polisi Baharu Pkpb Pkpp Sabtu Ini Menteri

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR 5 NOV Majlis Keselamatan Negara dijangka membentangkan keputusan mengenai sebarang perubahan dasar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan pada mesyuarat khas Sabtu ini Menteri Kanan Datu...
Kpt Umum Bantuan Tunai Rm50 Untuk Pelajar Ipt Baharu Sesi 2020 21

Kpt Umum Bantuan Tunai Rm50 Untuk Pelajar Ipt Baharu Sesi 2020 21

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 566 hits
Kementerian Pengajian Tinggi kini telah mengumumkan Pemberian Bantuan Tunai sebanyak RM50 untuk semua pelajar IPT baharu sesi 2020 21 Secara keseluruhan seramai 76 153 orang pelajar bakal menerimanya KPT umum bantuan tunai ini disebabkan ol...
Bekas Exco Pemuda Mic Kritik Belanjawan Kedah Isu Dana Kuil

Bekas Exco Pemuda Mic Kritik Belanjawan Kedah Isu Dana Kuil

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 301 hits
Bekas exco Kedah Dr R Summugam berkata dia kesal dengan ketiadaan peruntukan terhadap rumah ibadat bukan Islam di negeri itu dalam belanjawan yang dibentangkan minggu lepas Summugam juga berkata dia kesal dengan jawapan Menteri Besar Muhamm...
Pkpb Di Seluruh Negeri Melaka Dan Terengganu Serta Kedah Kecuali Daerah Kulim Ditamatkan Bermula 21 November

Pkpb Di Seluruh Negeri Melaka Dan Terengganu Serta Kedah Kecuali Daerah Kulim Ditamatkan Bermula 21 November

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 246 hits
Datuk Seri Ismail Sabri hari ini mengumum PKPB di seluruh negeri Melaka Kedah dan Terengganu ditamatkan kecuali daerah Kulim PKPB DI SELURUH NEGERI MELAKA DITAMATKAN PADA 21 NOVEMBER 2020 MAJLIS KESELAMATAN NEGARA JABATAN PERDANA MENTERI PK...
Sarapan Pagi Di Warung Buluh Sungai Ular Kulim Kedah

Sarapan Pagi Di Warung Buluh Sungai Ular Kulim Kedah

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 1992 hits
Warung Buluh di Sungai Ular Kulim Kedah ni sempoi gak la buat port pagi pagi nak breakfast di Kulim ni Di warung ni ada banyak makanan yang korang boleh pilih untuk makan breakfast Tempat pun betul betul tepi jalan dan tak susah sangat nak ...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Miliki 52 5 Kilogram Sabu Ratu Narkotika Asal Aceh Dihukum Mati

Waketum Golkar Akui Ridwan Kamil Berpeluang Menang Di Jabar Dibanding Daerah Lain