22 Cara Mendidik Anak Dengan Ilmu Dan Sahsiah


22 Cara Mendidik Anak Dengan Ilmu Dan Sahsiah. Mendidik anak bukanlah satu usaha yang mudah. Kalau tak kuat semangat kita boleh jadi meroyan mengenangkan kenakalan mereka. Tetapi, dengan adanya ilmu dan info mendidik anak-anak, kita pasti berjaya menjadikan mereka golongan muslim yang cemerlang dari segi sahsiah, rohani, fizikal, mental dan keseluruhannya. Dengan izin Allah semua pasti berakhir dengan kejayaan dan kebaikan.

Mari bersama-sama kita amalkan cara mendidik anak seperti yang dikongsikan di bawah, sebagai panduan dalam mendidik anak-anak ahli syurga kita, yang mampu menyejukkan mata dan menenangkan hati

Memang betul, anak seperti kain putih sewaktu mereka dilahirkan. Kita yang mencorakkan mereka akan jadi apa bila telah dewasa nanti. Waktu anak masih kecil adalah waktu paling kritikal bagi ibubapa, sebab itu kita kena ada ilmu dalam mendidik mereka.


22 Cara Mendidik Anak Dengan Ilmu Dan Sahsiah
DIDIKAN PADA ANAK YANG KITA TIDAK BUAT. So, kena buat mulai sekarang. Usah bertangguh. Anak adalah permata yang perlu sentiasa di jaga dan digilap. Letakkan ia di tempat yang betul.

Insyaa Allah, nilai anak-anak kita nanti akan bersinar dan berharga di mana saja samada dunia ataupun akhirat.

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas 
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control 
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak ...Sabda Rasulullah s.a.w. “Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)” 
4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan). 
5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk) 
6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran) 
7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya). 
8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.


9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali). 
10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. 
11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap) 
12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya. 
13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya. 
14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain). 
15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali. 
16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri. 
17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.  18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian. 
19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam, 
20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. 
21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. 
22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. 
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi” 
Sumber : Dr. Amirul Amin

Setiap orang ada cara dalam mendidik anak-anak, ada yang agak tegas dan garang dan ada pula yang berdiplomasi. Namun begitu, ibubapa zaman sekarang kena tahu serba sedikit ilmu psikologi untuk mendidik anak dengan lebih berkesan

Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2019/04/22-cara-mendidik-anak-dengan-ilmu-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sembelit Cuba Baca Cara Mengatasinya

Anak Sembelit Cuba Baca Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 322 hits
Anak sembelit cuba baca cara mengatasinya Pernah atau tidak anak anak kecil kita yang berumur dari 1 tahun mengalami sembelit Anak buah nieyl ada seorang yang pernah kena sembelit ni umur dia 3 tahun Ya Allah kesiannya kita yang dewasa ni p...
Begini Cara Ketahui Ketika Seorang Anak Anak Tengah Alami Anemia

Begini Cara Ketahui Ketika Seorang Anak Anak Tengah Alami Anemia

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 255 hits
Anak akan mengantuk dan cepat lelah Dan tadi jantung berdebar debar kenapa Karena jantung memompa supaya otak tidak kekurangan oksigen Gejala lainnya akan pucat bisa dilihat tangan parameter hemoglobin dari tangan paling mudah terang dokter...
Bagini Cara Jauhkan Anak Dari Perilaku Kecanduan Bermain Gim

Bagini Cara Jauhkan Anak Dari Perilaku Kecanduan Bermain Gim

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 302 hits
Menjauhkan anak dari kecanduan gim merupakan sebuah hal yang penting untuk diketahui orangtua pada saat ini Dua hal penting yang perlu dilakukan orangtua adalah pembatasan dan pemantauan pada anak saat bermain gim termasuk gim online
Bukan Tempelkan Koyo Ke Perut Begini Cara Cegah Mabuk Perjalanan Pada Anak

Bukan Tempelkan Koyo Ke Perut Begini Cara Cegah Mabuk Perjalanan Pada Anak

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 217 hits
Tempelkan plester koyo atau apa pun di pusar anak buat cegah mabuk perjalanan itu enggak ada hubungannya Bukan begitu cara mencegahnya ujar Dokter Umum dan Kepala Unit Emergency RS Pondok Indah Felix Samuel
Ajar Anak Kutip Sampah Jaga Alam Sekitar Ini Cara Diana Danielle Didik Anak Pelihara Alam

Ajar Anak Kutip Sampah Jaga Alam Sekitar Ini Cara Diana Danielle Didik Anak Pelihara Alam

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 361 hits
Pelakon terkenal Diana Danielle menerusi instagramnya telah memuatnaik gambar bersama anak anak melakukan aktiviti membersih alam sekitar Mereka mengutip sampah sarap untuk dibuang ditempat yang betul Cara didikanya harus dipuji kerana bak ...
Bagilah Anak Makan Minum Sendiri Cara Ni Bantu Cepatkan Perkembangan Si Kecil

Bagilah Anak Makan Minum Sendiri Cara Ni Bantu Cepatkan Perkembangan Si Kecil

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 375 hits
Kemahiran makan dan minum anak usia 12 18 bulan penting Ini juga anak perkara utama terapis kanak kanak biasa tengok terlebih dahulu seiring dengan perkembangan usianya Menurut Terapis Cara Kerja perkembangan ini penting untuk melihat sejau...
25 Tips Cara Beri Rangsangan Untuk Bayi Agar Jadi Anak Bijak

25 Tips Cara Beri Rangsangan Untuk Bayi Agar Jadi Anak Bijak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 442 hits
Hari ini saya nak kongsikan sedikit tips mengenai parenting Dah lama tak share sesuatu menarik yang boleh dipraktikan para ibubapa dalam menzahirkan sebuah keluarga yang bahagia Saya pasti semua famili nakkan keluarga yang bahagia dengan an...
Hb Anak Rendah Berat Tak Cukup Semak Cara Berikan Zat Besi Elak Makanan Halang Penyerapan

Hb Anak Rendah Berat Tak Cukup Semak Cara Berikan Zat Besi Elak Makanan Halang Penyerapan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 482 hits
HB rendah atau anemia juga turut dihadapi kanak kanak tidak hanya ibu hamil Ia selalunya akan muncul bersama masalah berat badan yang rendah Sungguh merunsingkan Ikuti penerangan pegawai dietetik ini Betapa resahnya ibu apabila anak menghad...
Mudah Sahaja Nak Rangsang Supaya Anak 0 6 Bulan Bijak Gunakan Mainan Ini Sebagai Alat Mendidik

Mudah Sahaja Nak Rangsang Supaya Anak 0 6 Bulan Bijak Gunakan Mainan Ini Sebagai Alat Mendidik

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 333 hits
Kebanyakkan ibu bapa berfikir bahawa bayi baru lahir tidak memerlukan mainan tapi tanggapan tersebut kurang tepat Bayi 0 6 bulan memerlukan mainan untuk membantu pertumbuhannya merangsang skill motor sensori dan anak akan menjadi lebih cerd...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas