20 Persoalan Berkaitan Pkp Penuh


 
Pada 9 Jun 2021oleh PENTADBIROleh B. Suffian
Ahli Parlimen Bangi, Dr. Ong Kian Ming menyenaraikan 20 isu yang masih belum terjawab selepas seminggu negara di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) Penuh. 
Dalam satu kenyataan kelmarin, mantan timbalan menteri itu berkata, 20 isu itu adalah: 
1. Kita masih belum ada senarai menyeluruh mengenai kementerian mana yang bertanggungjawab ke atas satu-satu sektor atau industri.
2. Kita masih tidak tahu sama ada restoran dibenarkan untuk beroperasi sekiranya mereka belum menerima surat kebenaran daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). 
3.Kita tidak tahu sama ada penjaja di tepi jalan yang menjual makanan dan minuman dibenarkan untuk terus beroperasi tanpa surat kebenaran daripada MITI.
4. Kita tidak tahu apakah kriteria yang digunakan untuk melarang penjualan alkohol tetapi membenarkan penjualan rokok.
5. Kita masih belum tahu sama ada bengkel kereta / automotif dibenarkan untuk beroperasi sekiranya mereka belum mendapat surat kebenaran daripada MITI.
6.Kita tidak tahu sama ada mereka yang berada dalam sektor perdagangan pengedaran dan pengedar perkhidmatan penting dibenarkan untuk beroperasi dan dari Kementerian manakah yang mereka perlu dapat kebenaran untuk beroperasi.
7.Kita tidak tahu sama ada kerja-kerja penyelenggaraan dan baik pulih penghawa dingin dibenarkan untuk beroperasi dan daripada Kementerian mana yang mereka perlu mohon kebenaran.
8.Kita tidak tahu sama ada tukang paip dibenarkan untuk beroperasi dan daripada Kementerian mana yang mereka perlu mohon kebenaran.
9.Kita tidak tahu sama ada mereka yang menjalankan perkhidmatan menyelenggara mesin fotostat dan mesin cetak dibenarkan beroperasi dan daripada Kementerian mana yang mereka perlu mohon kebenaran untuk beroperasi.
10.Kita masih tidak tahu apakah kriteria yang digunakan untuk meluluskan atau menolak permohonan mereka yang berada dalam rantaian bekalan perkhidmatan penting.
11.Kita tidak tahu bagaimanakah proses pembelajaran atas talian dapat dijalankan apabila kedai telekomunikasi dan bahagian alat tulis di pasaraya ditutup.
12.Kita tidak tahu bagaimanakah orang hendak bekerja dari rumah (BDR) sekiranya komputer riba atau telefon mereka rosak sedangkan kedai IT dan telefon bimbit ditutup.
13.Kita tidak tahu bagaimana mereka yang bergantung kepada Rawatan Tradisional Cina boleh terus mendapatkan rawatan mereka.
14.Kita tidak tahu mengapa pewarna rambut tidak dibenarkan untuk dijual di farmasi.
15.Kita tidak tahu mengapa bahagian penambahbaikan rumah di sesetengah kedai ditutup.
16.Bagaimanakah orang hendak memasak di rumah sekiranya perkakasan (seperti periuk nasi dan cerek) mereka rosak, memandangkan kedai barangan elektrik tidak dibuka dan bahagian perkakasan elektrik di pasaraya juga ditutup.
17.Kita tidak tahu bagaimana syarikat yang bukan berada dalam sektor penting boleh terus menjaga pusat data mereka sekiranya berlaku kecemasan.
18.Kita tidak faham mengapa sesetengah syarikat diberikan surat kelulusan oleh MITI tetapi apabila kod QR mereka diimbas oleh pihak polis, butirannya menunjukkan yang syarikat ini berada dalam industri tidak penting.
19.Kita masih tidak dapat memahami mengapa aktiviti jogging dibenarkan tetapi aktiviti berbasikal dilarang.
20.Kita masih belum dapat mendengar taklimat sidang media bersama mengenai sektor-sektor di bawah bidang kuasa daripada menteri-menteri berikut — MITI, Hal Ehwal Dalam Negeri, Perdagangan Dalam Negeri, Komunikasi dan Multimedia, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (antara beberapa yang dinamakan).
Baca kenyataan penuh DI SINI


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/20-persoalan-berkaitan-pkp-penuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sokong Pkp Penuh Dengan Syarat Utamakan Kos Hidup Rakyat Ph

Sokong Pkp Penuh Dengan Syarat Utamakan Kos Hidup Rakyat Ph

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 163 hits
POSTED BY AMIR WRLRPakatan Harapan menyokong pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan penuh atau total lockdown namun mengemukakan beberapa syarat kepada kerajaan Perikatan Nasional Menurut kenyataan Jawatankuasa Kos Sara Hidup Pakatan Harap...
Umno Gesa Muhyiddin Buat Pkp Penuh

Umno Gesa Muhyiddin Buat Pkp Penuh

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 394 hits
Dua pemimpin Umno mencadangkan kerajaan mempertimbangkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan penuh dalam menangani wabak Covid 19 yang semakin memburuk beberapa minggu kebelakangan ini Pemuda Umno mencadangkan ia dilaksanakan selama 21 ...
Terkini Pkp Penuh Permohonan Kebenaran Untuk Bekerja Perlu Dipohon Semula Menerusi Cims3 0 Miti Mkn

Terkini Pkp Penuh Permohonan Kebenaran Untuk Bekerja Perlu Dipohon Semula Menerusi Cims3 0 Miti Mkn

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 310 hits
Majlis Keselamatan Negara sebentar tadi mengumumkan permohonan baharu bagi kebenaran perjalanan untuk bekerja perlu dikemukakan semula melalui portal COVID 19 Intelligent Management System 3 0 yang diselaraskan oleh MITI Permohonan ini difa...
Sop Lebih Rm283 000 Kompaun Pkp Penuh Di Perak

Sop Lebih Rm283 000 Kompaun Pkp Penuh Di Perak

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 209 hits
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengeluarkan kompaun lebih RM283 000 terhadap peniaga yang gagal mematuhi prosedur operasi standard sejak bermulanya total lockdown hingga Sabtu Ia melibatkan 41 kes pelanggaran
Senarai Penuh Sop Pkp 3 0 Yang Perlu Kita Tahu Dan Patuhi

Senarai Penuh Sop Pkp 3 0 Yang Perlu Kita Tahu Dan Patuhi

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 474 hits
Senarai Penuh SOP PKP 3 0 Yang Perlu Kita Tahu Dan Patuhi 28 Mei lalu jumlah positif Covid 19 mencech 8290 dengan kenaikan sebanyak 433 kes berbanding 7 857 kes pada 27 Mei Memang cukup menakutkan angka tu dan seperti dijangkakan PM pun umu...
Ingatan Untuk Mahiaddin Pkp Penuh Tanpa Bantuan Menyeluruh Adalah Suatu Kezaliman

Ingatan Untuk Mahiaddin Pkp Penuh Tanpa Bantuan Menyeluruh Adalah Suatu Kezaliman

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 164 hits
Walaupun agak lambat dan Mahiaddin Md Yasin dikira lembab sementara rakyat sudah lama menyatakan kesediaan dengan perlaksanaan PKP penuh kerajaan akhirnya akhirnya akur dengan perkara tersebut Dalam kenyataan media sekadar berani melalui pd...
Putrajaya Umum Pkp Penuh Lanjut Hingga 28 Jun

Putrajaya Umum Pkp Penuh Lanjut Hingga 28 Jun

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 291 hits
PERINTAH Kawalan Pergerakan penuh yuang sepatutnya berakhir pada 14 Jun dilanjutkan untuk tempoh dua minggu lagi sehingga 28 Jun kata Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob Kebenaran beroperasi juga kekal mengikut senarai sedia ada katanya dalam...
Tiada Keperluan Pembelian Panik Pkp Penuh Masih Boleh Berbelanja

Tiada Keperluan Pembelian Panik Pkp Penuh Masih Boleh Berbelanja

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 231 hits
Orang ramai mula beratur panjang untuk membeli barang keperluan pada saat akhir untuk persediaan perlaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh fasa 1 pada 1 Jun hingga 14 Jun 2021 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di pasaraya ST Rosyam Shah Al...
Ph Beri Syarat Utamakan Rakyat Laksana Pkp Penuh

Ph Beri Syarat Utamakan Rakyat Laksana Pkp Penuh

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 320 hits
Pakatan Harapan menyokong pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan penuh atau total lockdown namun mengemukakan beberapa syarat kepada kerajaan Perikatan Nasional Menurut kenyataan Jawatankuasa Kos Sara Hidup Pakatan Harapan PKP penuh keraja...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024