2 Pemimpin Mic Berlaga Sop Thaipusam Wajar Dipuji Atau Dikecam


 
Presiden MIC, S A Vigneswaran berbeza pendapat dengan Timbalannya, M Saravanan berhubung SOP ketat Thaipusam.PETALING JAYA: Sambutan Thaipusam tahun ini mencetuskan pandangan berbeza antara dua pemimpin tertinggi MIC, dengan Presidennya, S A Vigneswaran menyokong prosedur operasi standard (SOP) ketat, manakala Timbalannya, M Saravanan mengecam SOP itu.
Saravanan yang menganggotai Kabinet sebagai Menteri Sumber Manusia, lebih lantang mengkritik langkah mengetatkan SOP sambutan itu oleh kerajaan.
Beliau memberi amaran kepercayaan masyarakat India terhadap kerajaan semakin terhakis akibat pelbagai kelonggaran diberikan kepada orang ramai di tempat awam, selain sambutan Thaipusam.
Berucap sempena sambutan Thaipusam di Batu Caves, Saravanan mengingatkan rasa tidak puas hati kaum itu terhadap kerajaan menyumbang kepada kekalahan mengejut Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) 2018.
“Saya mesti merekodkan bahawa secara umum penganut Hindu di negara ini sangat tidak berpuas hati dengan keputusan ini (SOP kerajaan).
“Mereka bertanya kepada saya mengapa ribuan boleh pergi membeli-belah di Pavilion, tetapi kehadiran di Batu Caves adalah terhad. Akhirnya, kami kehilangan kepercayaan masyarakat India.”
Bekas Perdana Menteri, Najib Razak pula menyifatkan SOP untuk Thaipusam terlalu ketat menyebabkan masyarakat India, khususnya penganut Hindu amat kecewa.
Beliau berkata, permohonan mendapatkan sedikit kelonggaran bagi menyempurnakan upacara ibadat ketika perayaan itu adalah munasabah dan boleh dilaksanakan tanpa menyebabkan penularan Covid-19.
Bagaimanapun, Vigneswaran, yang juga Duta Khas ke India dan Asia Selatan, mengambil pendirian bertentangan sambil menyifatkan penganut Hindu perlu bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan.
Ia kerana, katanya, kerajaan memberi kelonggaran kepada penganut Hindu meraikan Thaipusam secara fizikal tahun ini dengan mematuhi SOP ditetapkan.
“Tahun lepas, langsung tiada apa-apa dibenarkan, tetapi kerajaan (tahun ini) membenarkan upacara yang diminta penganut Hindu untuk menunaikan kewajiban, cuma kavadi tidak dibenarkan kerana sukar untuk mengawal SOP kerana melibatkan orang yang ramai.
“Sekiranya dibenarkan, ia dikhuatiri membawa padah bukan sahaja kepada kaum India, tetapi semua rakyat. Jadi, kerajaan memberi kebenaran meneruskan perayaan, namun dengan kawalan ketat bagi mengelakkan penularan Covid-19,” katanya dipetik Bernama selepas menghadiri sambutan Thaipusam di Kuil Sri Subramaniar Sungai Siput.
Vigneswaran berkata, SOP disediakan kerajaan wajar menerima pujian kerana ia membolehkan Thaipusam diraikan dengan sempurna di seluruh negara.
“Ini menunjukkan kerajaan memang memastikan konsep Keluarga Malaysia untuk semua kaum dan diharapkan semua penganut mematuhi SOP semasa perayaan ini berlangsung dalam dua hari ini bagi memastikan sambutan tidak menyebabkan kluster dan sebagainya,” katanya.
Vigneswaran berkata, SOP disediakan kerajaan wajar menerima pujian kerana ia telah membolehkan perayaan Thaipusam berlangsung dengan sempurna di seluruh negara.
“Ini menunjukkan kerajaan memang memastikan konsep Keluarga Malaysia untuk semua kaum dan diharapkan semua penganut mematuhi SOP semasa perayaan ini berlangsung dalam dua hari ini, bagi memastikan sambutan tidak menyebabkan kluster dan sebagainya.” - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/2-pemimpin-mic-berlaga-sop-thaipusam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mic S Saravanan Is Right In Criticising Thaipusam Sops

Mic S Saravanan Is Right In Criticising Thaipusam Sops

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 114 hits
From P RamasamyMIC president SA Vigneswaran commended the government for allowing Hindus to celebrate Thaipusam under flexible conditions There was no real celebration last year but this year the government allowed the Hindus to celebrate w...
Hindus Should Be Grateful For Thaipusam Sops Says Mic Chief

Hindus Should Be Grateful For Thaipusam Sops Says Mic Chief

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 119 hits
SA Vigneswaran says the SOPs set by the government enabled Hindus to celebrate Thaipusam nationwide PETALING JAYA MIC president SA Vigneswaran said Hindus should be grateful and thankful to the government over the flexibility provided in ce...
Hindu Devotees Prepare For Second Year Of Thaipusam Celebrations Under Tight Covid 19 Sop

Hindu Devotees Prepare For Second Year Of Thaipusam Celebrations Under Tight Covid 19 Sop

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 286 hits
Thanneermalai Shree Balathandayuthapani Temple committee member S Karthikeyan decorates a chariot in preparation for Thaipusam in George Town January 9 2022 Bernama picGEORGE TOWN Dec 9 The National Unity Ministry the National Security Coun...
99 9 Akar Umbi Puas Hati Gugur Khairuddin Kata Hadi Betoi Ka Hadi Atau Gelembong Kuat

99 9 Akar Umbi Puas Hati Gugur Khairuddin Kata Hadi Betoi Ka Hadi Atau Gelembong Kuat

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 142 hits
January 21 2022 Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata beberapa tindakan awal sudah diambil termasuk menasihatkan Khairuddin sebelum memutuskan untuk menggugurkannya PETALING JAYA Hampir 99 9 akar umbi PAS berpuas hati dengan keputusan parti...
Housemate Tak Pernah Nampak Dia Mandi Atau Masak Pemilik Rumah Terpaksa Halau Penyewa Pengotor

Housemate Tak Pernah Nampak Dia Mandi Atau Masak Pemilik Rumah Terpaksa Halau Penyewa Pengotor

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 114 hits
Tular di media sosial kisah penyewa pengotor yang tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan pemilik rumah terpaksa mengambil tindakan Menerusi video di TikTok milik Rizalmaruhan jelas kelihatan bilik sewa tersebut tidak dijaga dengan baik...
Membesarkan Khemah Atau Mahu Menukar Penjaga Khemah

Membesarkan Khemah Atau Mahu Menukar Penjaga Khemah

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 147 hits
Sekali lagi isu khemah besar yang dikaitkan dengan kedudukan semasa PH ditimbulkan secara terbuka Kali ini Presiden Amanah Mohamad Sabu sendiri membangkitkannya dalam ucap tama Kongres Nasional 2021 parti itu hari ini Katanya PH perlu kemba...
Guna Epilator Lebih Mudah Berbanding Bercukur Mencabut Atau Waxing

Guna Epilator Lebih Mudah Berbanding Bercukur Mencabut Atau Waxing

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 145 hits
Pengaruh rakan blogger ni bahaya betul Jangan ditunjuk nanti terpengaruh Gara gara entry lah saya terbeli jugak epilator yang sama cuma jenama berbeza Membelek kat shopee banyak betul device yang sama jenama ada macam macam Sampai tak tahul...
Dia Orang Biasa Bukan Selebriti Atau Vip Mawar Akui Kini Sedang Mengenali Hati Seseorang

Dia Orang Biasa Bukan Selebriti Atau Vip Mawar Akui Kini Sedang Mengenali Hati Seseorang

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 153 hits
Mawar Karim iaitu bekas isteri kepada Fizo Omar dikatakan sedang mengenali hati budi seseorang ketika ini Sering diajukan soalan mengenai jodoh selepas Fizo Omar juga bertemu jodoh pada akhir tahun lepas Pun begitu sambil berkongsi mengenai...
Perlu Atau Tak Ambil Suntikan Booster Vaksin Covid 19

Perlu Atau Tak Ambil Suntikan Booster Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 181 hits
Siapa nak ambil suntikan booster vaksin covid 19 ambillah Siapa yang tak nak ambil suntikan booster vaksin covid 19 sukatilah Yang penting saya sekeluarga dah ambil booster Rakan rakan saya pun dah ramai dah ambil booster Sebagai persediaan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Kek Coklat Lembab Dengan Taburan Cheedar Cheese

Sebuah Tempat Yang Terkenal Dengan Legenda Mitosnya Gunung Santubong Akan Merangkumi Anda Dengan Pengalaman Yang Unik

Sivasangari Dinobatkan Sebagai Atlit Bulan Sukan Dunia

Anak Korea An Dan Kim Bersinar Dengan Hasil Yang Hebat Di Top 5

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan