2 Fokus Utama Pemangkin Pemulihan Pmks Ismail



2 fokus utama pemangkin pemulihan PMKS- Ismail
Pemangkin pemulihan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) akan memberi dua fokus utama, iaitu memanfaatkan inovasi serta pembangunan jangka panjang yang harus menerapkan prinsip-prinsip kelestarian meliputi persekitaran, sosial dan tadbir urus (ESG) dalam perniagaan.
Menurut Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, PMKS harus menggunakan inovasi, digitalisasi serta teknologi untuk mendorong agenda pemulihan.
“Pelbagai aktiviti menerusi e-dagang termasuklah pembayaran secara digital, pembelajaran jarak jauh, persidangan video serta perkhidmatan logistik merupakan perkara lazim dalam ekonomi hari ini disebabkan oleh keperluan dan peluang yang semakin meningkat,” katanya pada majlis perasmian Pameran Tahunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS)- SMIDEX 2021 bertemakan “PMKS: Bangkit Kembali!” di sini hari ini.
Beliau berkata, ini juga adalah antara usaha yang boleh membiasakan PMKS dengan era persaingan Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0).
Selain itu, Perdana Menteri juga berkata, kehadiran PMKS dalam talian meningkat dua kali ganda daripada 35.3% yang dicatatkan pada tahun 2019 (pra-Covid) kepada 75.8% pada tahun 2021 (pasca Covid).
Mengenai penerapan ESG, Ismail Sabri berkata, tumpuan harus diberikan kepada pengurangan kos dan peningkatan produktiviti menerusi kecekapan tenaga, prinsip ekonomi kitaran, amalan penggajian tenaga kerja yang baik serta struktur tadbir urus syarikat yang kukuh bagi memenuhi matlamat kelestarian.
Sementara itu, beliau turut berkata, SME Corporation Malaysia (SME Corp Malaysia) serta United Nations Global Compact Network Malaysia dan Brunei sedang bekerjasama dalam usaha membangunkan PMKS yang mampan melalui satu platform digital yang dinamakan “Action Centre for Sustainable Development of SMEs” (ACCESS).
“Platform ini akan menyediakan kepada PMKS khidmat nasihat, pembangunan kapasiti serta jalinan rangkaian bersama syarikat besar yang terlibat dalam amalan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) serta ESG,” katanya.
Perdana Menteri juga menekankan bahawa kerajaan akan terus mempergiatkan usaha bagi menambah baik akses dan peluang pasaran bagi membantu PMKS meningkatkan jualan di pasaran antarabangsa dengan inisiatif tersebut dilaksanakan melalui kerjasama kerajaan ke kerajaan (G2G) serta usaha sama dalam kalangan negara ASEAN, Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) serta pertubuhan antarabangsa yang lain.
“Usaha juga akan dilaksanakan untuk memanfaatkan faedah perjanjian perdagangan bebas (FTA) dalam memperluas akses pasaran dan mempercepat pengantarabangsaan PMKS, termasuklah pelaksanaan Pelan Tindakan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) 2025 serta memeterai perjanjian FTA baharu,” katanya.
Beliau menambah pelbagai inisiatif akan diteruskan menerusi platform antarabangsa bagi terus menambah baik persekitaran perniagaan serta mengurangkan halangan perdagangan seterusnya memartabatkan industri PMKS di persada antarabangsa.
Menurut Ismail Sabri, sumbangan PMKS kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berjumlah RM298 bilion pada 2010, namun jumlah ini meningkat 72% kepada RM512 bilion pada tahun lepas.
”Kini, PMKS juga memberi peluang pekerjaan kepada 7.3 juta pekerja dan menyumbang RM118 bilion kepada eksport negara,” katanya.
Beliau berkata, kerajaan akur sektor PMKS merupakan salah satu kumpulan yang paling terkesan dan mengalami 95.3% penurunan jualan secara mendadak dalam tempoh awal pembendungan Covid-19.
Sementara itu, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Noh Omar dalam ucapannya berkata, SMIDEX’21 menyediakan peluang pemasaran dan penerokaan pasaran baharu yang menekankan e-dagang dan pendigitalan.
Pameran yang bermula pada 1 hingga 23 Dis ini dijangka menarik 10,000 pengunjung maya dan RM50 juta potensi jualan menerusi pelbagai program dan aktiviti yang diadakan. FMT
2 fokus utama pemangkin pemulihan PMKS- Ismail
Baca Artikel Menarik :
PrnSarawak: Beranikah Bersatu pecat Ali Biju? Dividen ASB lebih tinggi? Padah melalak tengah hutan, wanita disampuk 299 individu ‘kantoi’ kolam renang jadi ‘port’ parti liar Kronologi Berfakta Sanggah Dakwaan Kononnya UMNO Khianati Piagam Muafakat Nasional Patutlah saya telefon tak jawab, rupanya awak dah meninggal Merdeka 118 ikut bentuk jari Satu Malaysia Najib? Mengapa Mahathir, Muhyiddin bisu mengenai dakwaan suami Zeti terima dana 1MDB Demi ‘Nasi Kandar’ pelanggan sanggup beratur lebih setengah kilometer Remaja maut terkejut disergah hantu Shaheizy Sam semakin pulih Layari Laman Facebook MYKMU</a
Gelagat Sekumpulan Lelaki Keluarkan Mayat Rakan Dari Keranda Untuk Dibawa Berjalan [VIDEO]

Try It! This Tunnel Leads You On A Hike With A Scenic View Of Malaysia’s Tallest Highway [VIDEO]

The post 2 fokus utama pemangkin pemulihan PMKS- Ismail appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/07/2-fokus-utama-pemangkin-pemulihan-pmks-ismail/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 296 hits
December 1 2021 Kerajaan dilihat gagal menguruskan kemelut kenaikan harga barang apabila tidak mengemukakan sebarang tindakan drastik untuk mengatasi isu berkenaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata agensi kerajaan yang sepa...
Harga Ais Naik Rm0 50 Sebungkus Ianya Tidak Sepatutnya Berlaku Pm Ismail Sabri

Harga Ais Naik Rm0 50 Sebungkus Ianya Tidak Sepatutnya Berlaku Pm Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 309 hits
PUTRAJAYA 1 Dis Syarikat pengeluar ais tidak mempunyai alasan kukuh untuk menaikkan harga di pasaran kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Mengulas laporan mengenai peningkatan harga sebungkus ais sebanyak RM0 50 bermula hari ...
Lirik Lagu Ismail Izzani Kamu

Lirik Lagu Ismail Izzani Kamu

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 202 hits
Lirik Lagu Ismail Izzani KAMU Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Entri kali ini Momi nak kongsi kepada anda sebuah lagu baru dari Nabila Razali yang berjudul Putus Lagu ini adalah hasil ciptaan oleh Mas Dewangga Firdaus Rahmat dan dikelua...
Setelah Lama Membisu Akhirnya Ismail Sabri Akui Harga Barangan Keperluan Memang Naik

Setelah Lama Membisu Akhirnya Ismail Sabri Akui Harga Barangan Keperluan Memang Naik

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 220 hits
December 2 2021 Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang hari ini turun padang meninjau harga barang di sini mengakui terdapat peningkatan harga barangan keperluan harian ketika ini Namun katanya kenaikan yang berlaku bukan berpu...
Kalau Betul Bersatu Mahu Jatuhkan Ismail Sabri Memang Patut Pun Beliau Dijatuhkan

Kalau Betul Bersatu Mahu Jatuhkan Ismail Sabri Memang Patut Pun Beliau Dijatuhkan

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 207 hits
Kata bekas Perdana Menteri Najib Razak Bersatu kini sedang menyusun propaganda untuk menumbangkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata objektif utama mereka berbuat demikian adalah untuk mengembalikan Mahiaddin Md Yasin sebaga...
Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

Umno Tekan Ismail Sabri Rancang Letak Zahid Sebagai Pm Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 358 hits
agendailt com1 12 2021Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO menolak pengeluaran i Citra RM10 000 secara one off menyebabkan beliau kini menjadi sasaran tekanan pemimpin kanan parti sendiri Sat...
Tiada Alasan Naikkan Harga Ais Ismail Sabri

Tiada Alasan Naikkan Harga Ais Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 163 hits
Tiada alasan naikkan harga ais Ismail Sabri Syarikat pengeluar ais tidak mempunyai alasan kukuh untuk menaikkan harga di pasaran kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Mengulas laporan mengenai peningkatan harga sebungkus ais s...
Ismail Turun Padang Janji Kurangkan Beban Rakyat

Ismail Turun Padang Janji Kurangkan Beban Rakyat

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 121 hits
Ismail turun padang janji kurangkan beban rakyat Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengakui berlakunya kenaikan harga barangan ketika ini dan kerajaan menerusi beberapa kaedah sedang berusaha untuk mengatasinya Ismail Sabri ber...
Wartawan Wira Tak Didendang Di Era Covid Kata Ismail Sabri

Wartawan Wira Tak Didendang Di Era Covid Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 197 hits
Media yang bebas dan terbuka disifatkan sebagai mekanisme semak dan imbang yang menjadi teras konsep Keluarga Malaysia kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob PETALING JAYA Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakon menyifatkan wartawan wira yang...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000