2 Adun Ppbm Pulau Pinang Dilucut Hak Sebagai Ahli Kerajaan Ph



Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dilucut hak sebagai Ahli Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang berkuat kuasa serta-merta.

Pengerusi PH Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata bahawa keputusan itu dibuat selepas ADUN Bertam, Khalid Mehtab Mohd. Ishaq dan ADUN Teluk Bahang, Zolkifly Md. Lazim menarik balik sokongan terhadap Kerajaan Negeri PH Pulau Pinang.

“Tindakan kedua-dua ADUN Bertam dan ADUN Teluk Bahang yang jelas menyokong kerajaan Perikatan Nasional adalah bercanggah dengan pendirian PPBM Pulau Pinang serta PH Pulau Pinang.

“Justeru, Majlis memutuskan untuk melucutkan hak kedua-dua ADUN tersebut sebagai Ahli Kerajaan PH. Selaras itu, segala hak dan kelayakan mereka sebagai ADUN Kerajaan PH adalah dibatalkan serta-merta,” katanya pada sidang media di sini sebentar tadi.

Turut serta, Timbalan Pengerusi I PH Pulau Pinang daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), Muhammad Bakhtiar Wan Chik; Timbalan Pengerusi 2 PH Pulau Pinang daripada Parti Amanah Negara (Amanah), Roslan Ahmad serta barisan ADUN.



Pemimpin Pakatan Harapan yang turut hadir pada sidang media sebentar tadi.
Kon Yeow yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang (daripada Parti Tindakan Demokratik, DAP) mengumumkan bahawa status ADUN Seberang Jaya, Dr. Afif Bahardin sebagai Ahli Kerajaan Pakatan Harapan turut digantung selepas PKR menggantung keahliannya baru-baru ini.

“Oleh itu, segala hak dan kelayakannya sebagai ADUN Kerajaan Negeri adalah digantung dengan serta-merta sehingga keputusan muktamad dibuat oleh pimpinan PKR,” ujarnya.

Mengulas lanjut, Kon Yeow menegaskan bahawa Kerajaan Negeri bakal membentangkan usul untuk mengosongkan kerusi Ahli-Ahli yang terlibat bagi pertimbangan Dewan Undangan Negeri pada sidang akan datang.

“Ia adalah selaras dengan Seksyen 14A Perlembagaan Negeri Pulau Pinang iaitu mana-mana Ahli yang berhenti menjadi ahli parti yang diwakilinya semasa pilihan raya atas apa jua alasan hendaklah mengosongkan kerusi masing-masing,” jelasnya.

Menjawab soalan pemberita, Kon Yeow mengakui Mahkamah Persekutuan sebelum ini pernah membuat keputusan menolak undang-undang anti lompat parti tetapi menyatakan bahawa kes baru perlu didengar memandangkan berlakunya pengkhianatan baru-baru ini.

“Ini merupakan waktu yang tepat bagi mahkamah untuk mentafsirkan kes ini, memandangkan pengkhianatan politik berlaku telah mengancam demokrasi berparlimen, yang telah menyebabkan kejatuhan pemerintah sama ada di peringkat negeri mahupun persekutuan,” ulasnya.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan melantik ‘ADUN angkat’ bagi mengurus dan menyelaras program serta urusan kerajaan di ketiga-tiga kawasan tersebut.

“Tiga ‘ADUN angkat’ terbabit adalah Muhammad Bakhtiar Wan Chik bagi kawasan Teluk Bahang; Dato’ Ir. Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman (kawasan Bertam) dan Nurul Izzah Anwar (kawasan Seberang Jaya).

“Apa-apa peruntukan bagi KADUN (Kawasan Dewan Undangan Negeri) berkenaan akan diuruskan oleh ‘ADUN angkat’ ini untuk pertimbangan Pejabat Kewangan Negeri serta Pejabat Daerah bagi kelulusan sesuatu projek kecil atau sumbangan kepada mana-mana pertubuhan,” katanya.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/2-adun-ppbm-pulau-pinang-dilucut-hak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Tak Lompat Parti 2 Adun Ppbm Pulau Pinang

Kami Tak Lompat Parti 2 Adun Ppbm Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 330 hits
Dua Adun PPBM yang berdepan tindakan disingkirkan daripada Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang berkata undang undang anti lompat parti negeri itu tidak terpakai ke atas mereka kerana mereka masih bersama parti berkenaan Adun Bertam Khaliq Me...
Ppbm Pulau Pinang Kekal Dengan Ph Kata Marzuki Selepas 2 Adun Sokong Pn

Ppbm Pulau Pinang Kekal Dengan Ph Kata Marzuki Selepas 2 Adun Sokong Pn

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 409 hits
PPBM Pulau Pinang akan terus menyokong Pakatan Harapan selepas 2 Adunnya mengumumkan sokongan kepada Perikatan Nasional Ketua PPBM Pulau Pinang Marzuki Yahya berkata Adun Bertam Khaliq Mehtab Mohd Ishaq dan Adun Teluk Bahang Zolkifly Md Laz...
Dua Adun Bersatu Di Pulau Pinang Sokong Muhyiddin Tidak Akan Bersama Kerajaan Negeri Ph

Dua Adun Bersatu Di Pulau Pinang Sokong Muhyiddin Tidak Akan Bersama Kerajaan Negeri Ph

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 351 hits
Dua Adun Bersatu di Pulau Pinang telah menarik semula sokongan mereka terhadap kerajaan negeri Pakatan Harapan Adun Bertam Bertam Khalid Mehtab Mohd Ishaq dan Adun Teluk Bahang Zolkifli Md Lazim mengesahkan perkara itu pagi tadi Ditanya ala...
Senarai Lantikan Ahli Parlimen Adun Pemimpin Politik Pengkhianat Nasional Ke Glc Dan Agensi Kerajaan

Senarai Lantikan Ahli Parlimen Adun Pemimpin Politik Pengkhianat Nasional Ke Glc Dan Agensi Kerajaan

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 348 hits
Umno 1 MP Jelebu Umno Dato Jalaluddin Alias Pengerusi UDA Holding2 MP Gerik Umno Dato Hasbullah Osman Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad3 MP Cameron Highlands Umno Dato Ramli Pengerusi Amanah Raya Berhad4 MP Padang Terap Umno Dato S...
2 Adun Bersatu Pulau Pinang Perlu Kosongkan Kerusi Masing Masing Chow Kon Yeow

2 Adun Bersatu Pulau Pinang Perlu Kosongkan Kerusi Masing Masing Chow Kon Yeow

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 279 hits
Dua Ahli Dewan Undangan Negeri Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang menarik semula sokongan terhadap kerajaan negeri Pakatan Harapan Pulau Pinang perlu mengosongkan kerusi mereka Pengerusi PH Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata ADUN Bertam Kh...
Kerajaan Pulau Pinang Cadang Travel Bubble Mulakan Pelancongan

Kerajaan Pulau Pinang Cadang Travel Bubble Mulakan Pelancongan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 231 hits
Kerajaan Pulau Pinang bercadang melaksanakan pendekatan travel bubble antara negeri negeri yang diisytihar zon hijau untuk membantu pemulihan sektor pelancongan Konsep travel bubble juga dicadangkan di Australia dan New Zealand untuk memula...
Sprm Kedah Tahan Tiga Pegawai Undang Undang Pulau Pinang

Sprm Kedah Tahan Tiga Pegawai Undang Undang Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 266 hits
ALOR SETAR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Kedah menahan tiga Pegawai Undang Undang Pulau Pinang termasuk seorang ketua jabatan kerana dipercayai terbabit kes rasuah Dalam operasi SPRM pada Isnin tangkapan pertama dibuat di sebuah ho...
Premis Perniagaan Di Pulau Pinang Ingkar Sop Akan Ditutup

Premis Perniagaan Di Pulau Pinang Ingkar Sop Akan Ditutup

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 268 hits
Kerajaan Pulau Pinang tidak akan berkompromi dengan mana mana premis perniagaan yang ingkar dengan pematuhan prosedur operasi standard semasa menjalankan perniagaan ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Pengerusi Jawatankuasa ...
Hanya Terengganu Perlis Dan Pulau Pinang Masih Kekal Negeri Zon Hijau Covid 19 Setakat 30 Mei Kkm

Hanya Terengganu Perlis Dan Pulau Pinang Masih Kekal Negeri Zon Hijau Covid 19 Setakat 30 Mei Kkm

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 336 hits
By Amira on Mei 31 2020Putrajaya 31 Mei Kementerian Kesihatan mengesahkan hanya tiga buah negeri kekal status sebagai zon hijau COVID 19 iaitu Terengganu Perlis dan Pulau Pinang setakat 30 Mei Dalam kemaskini terbaru KKM di laman Twitter ke...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord