17 Daerah Dan 6 Negeri Masih Terjejas Banjir 4 635 Mangsa Di Pps


 Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM
PUTRAJAYA: Sebanyak enam negeri dilaporkan terkesan dengan bencana banjir melibatkan 17 daerah di Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Negeri Sembilan dan Sabah masih terjejas. 
Menurut kenyataan Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat, Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma), seramai 4,635 mangsa daripada 1,394 Ketua Isi Rumah (KIR) direkodkan sedang berlindung di 71 pusat perlindungan sementara (PPS).
Sekretariat itu bagaimanapun memaklumkan, sejumlah 786 PPS sudah ditutup yang mana 114,826 mangsa daripada 31,852 KIR pulang ke rumah masing-masing sekali gus menjadikan jumlah kumulatif mangsa terkesan bencana banjir di seluruh negara seramai 119,639 orang daripada 33,326 KIR.
“Sehingga pukul 2 petang ini, operasi banjir seluruh negara melibatkan keanggotaan 12,090 anggota agensi responder menggunakan sejumlah 2,231 gabungan aset pelbagai agensi sedang beroperasi. 
“Bagi edaran bekalan makanan, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) membuat 478,556 pek makanan yang disediakan sebanyak tiga kali sehari termasuk keperluan asas kepada mangsa-mangsa yang terkesan banjir,” katanya hari ini.
 Dalam pada itu, kenyataan itu menjelaskan, pihak JKM diarah memastikan stok bekalan makanan mencukupi untuk menghadapi gelombang banjir pada kali ini. 
Katanya, bagi Status Terkini Infrastruktur Komunikasi Yang Terjejas Bencana Banjir 2021, sehingga pukul 10 pagi tadi, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia  Malaysia (SKMM) memaklumkan sebanyak 1,007 daripada 1,039 infrastruktur komunikasi dibaik pulih bersamaan 96 peratus daripada jumlah keseluruhan lokasi terjejas. 
Katanya, baki 32 lokasi struktur komunikasi masih dalam proses baik pulih menerusi data terkumpul bermula 19 Disember lalu melibatkan infrastruktur komunikasi terjejas dibaik pulih sepenuhnya di Kuala Lumpur, Putrajaya, Port Dickson, Rembau, Seremban,  Pekan, Raub, Kuala Langat, Kuala Selangor dan Gombak. 
Menurut laporan kejadian tanah runtuh Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) pula, terdapat pertambahan sebanyak tujuh kejadian tanah runtuh melibatkan Selangor (enam) dan Negeri Sembilan (satu) menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 140 kejadian di seluruh negara.
Katanya, JMG turut memaklumkan kejadian tanah runtuh di kawasan seliaan masing-masing kepada semua pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk mengemukakan laporan kepada JMG negeri bagi inventori tanah runtuh sepanjang Monson Timur Laut (MTL) 2021/2022.  
Jabatan Kerja Raya (JKR) juga melaporkan terdapat kejadian bencana di 53 lokasi merangkumi banjir (empat), cerun runtuh (37), masing-masing satu kes melibatkan jalan runtuh, jalan mendap dan jambatan rosak atau runtuh.  
“Setakat 30 Disember lalu, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan melaporkan, SW Corp Malaysia selesai melakukan kerja-kerja pembersihan sebanyak 85 peratus daripada kawasan terjejas banjir di lima negeri (Pahang, Melaka,  Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Selangor telah dibersihkan) dengan anggaran jumlah sisa di tapak transit adalah 2,269 tan, manakala di tapak pelupusan lain sebanyak 4,142 tan. 
“Kerja-kerja pembersihan sisa sampah melibatkan 2,286 pekerja dengan 908 jentera,” katanya.  – UTUSAN ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/17-daerah-dan-6-negeri-masih-terjejas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banjir 14 Buah Daerah Di 5 Negeri Masih Terjejas

Banjir 14 Buah Daerah Di 5 Negeri Masih Terjejas

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 215 hits
Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR Gambar hiasanPUTRAJAYA Lima buah negeri membabitkan 14 buah daerah masing masing di Kelantan Pahang Melaka Negeri Sembilan dan Selangor masih terkesan dengan banjir setakat hari ini Agensi Pengurusan Bencana Negara...
13 000 Mangsa Banjir Masih Berada Di Lebih 100 Pps

13 000 Mangsa Banjir Masih Berada Di Lebih 100 Pps

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 212 hits
Jumlah mangsa banjir di dua negeri menurun tiga negeri kekalRakaman gambar sebuah rumah yang musnah akibat banjir lumpur di Sungai Telemong Pahang Gambar Bernama Jumlah mangsa banjir merekodkan penurunan di dua negeri manakala tiga negeri k...
Seramai 13 389 Mangsa Banjir Daripada 4 275 Keluarga Masih Berada Di 101 Pps Di Pahang

Seramai 13 389 Mangsa Banjir Daripada 4 275 Keluarga Masih Berada Di 101 Pps Di Pahang

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 172 hits
KUANTAN Seramai 13 389 mangsa banjir daripada 4 275 keluarga masih berada di 101 pusat pemindahan sementara di enam daerah di negeri ini sehingga jam 4 petang pada Isnin Situasi itu menunjukkan situasi banjir di negeri ini semakin pulih apa...
Awani Ringkas 33 193 Mangsa Banjir Masih Di Pps Maxisbiggestsales

Awani Ringkas 33 193 Mangsa Banjir Masih Di Pps Maxisbiggestsales

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 180 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S...
Jumlah Mangsa Banjir Di Pps Menurun Di 4 Negeri

Jumlah Mangsa Banjir Di Pps Menurun Di 4 Negeri

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 134 hits
Sementara itu jumlah mangsa banjir di Selangor Terengganu dan Sabah tidak banyak berubah setakat petang ini Beberapa rumah penduduk dinaiki air ketika tinjauan di Kampung Sungai Manjang di Sandakan Sabah pada 2 Januari 2022 Gambar Bernama J...
Banjir 3 794 Mangsa Taman Sri Muda Masih Di 21 Pps

Banjir 3 794 Mangsa Taman Sri Muda Masih Di 21 Pps

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 217 hits
Oleh ISKANDAR SHAH MOHAMED SHAH ALAM Seramai 3 794 mangsa banjir Taman Sei Muda Seksyen 25 masih ditempatkan di 21 pusat pemindahan sementara di sekitar bandar raya di sini setakat ini Ketua Polis Daerah Shah Alam Asisten Komisioner Baharud...
Semua Mangsa Banjir Boleh Ambil Bantuan Di Pps Rina

Semua Mangsa Banjir Boleh Ambil Bantuan Di Pps Rina

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 197 hits
AGENDA DAILY Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Harun melawat pusat penempatan sementara mangsa banjir di Kota Warisan Sepang hari ini Semua mangsa banjir tidak kira yang berada di pusat penempatan sementara ...
Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 421 hits
Oleh Jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang mencatatkan peningkatan petang ini GAMBAR Bernama JUMLAH mangsa banjir yang berada di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang menca...
3 462 Mangsa Banjir Di Negeri Sembilan Sudah Terima Bantuan

3 462 Mangsa Banjir Di Negeri Sembilan Sudah Terima Bantuan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 187 hits
Oleh Aminuddin menyampaikan sijil khairat kematian kepada ADUN Paroi Datuk Mohamad Taufek Abdul Ghani di Seremban Foto NSTP Mohd Amin Jalil SEREMBAN Kerajaan negeri sudah menyalurkan bantuan berjumlah lebih RM3 4 juta kepada 3 462 ketua isi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte