15 Persoalan Tentang Mandi Wajib Yang Ramai Orang Keliru
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
15 Persoalan Tentang Mandi Wajib yang ramai orang
keliru
Sebut bab mandi wajib, semua orang tahu mandi wajib. Cuma
mungkin ada beberapa persoalan yang masih bermain di minda kita tentang mandi
wajib. Jadi, di sini dikumpulkan beberapa soalan biasa mengenai permasalahan
mandi wajib.
15 Persoalan Tentang Mandi Wajib yang ramai orang keliru
1. Adakah perbezaan mandi wajib diantara lelaki & perempuan?
Tiada bezanya mandi wajib lelaki dan perempuan.
Cuma bagi perempuan kenalah cermat sikit semasa meratakan
air ke rambut dan celah celahan, supaya air sampai ke seluruh tubuh badan.
2. Adakah mandi wajib itu sah sekiranya mandi tanpa seurat benang?
Hukum mandi telanjang adalah makruh dan sebahagian
Syafieyyah menguatkan pendapat haram.
Al-Hafiz berkata: “Yang masyhur adalah makruh jika
bersendirian.”
Justeru, sah mandi dalam keadaan telanjang tetapi hendaklah
tidak di tempat terbuka atau dapat dilihat oleh orang lain.
Begitu juga sepatutnya seseorang Muslim hendaklah menjaga
maruahnya dan tidak mendedahkan aib diri sendiri di hadapan orang lain.
Sumber rujukan:
— Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan
3. Bolehkah kita hanya niat: Sahaja aku mandi hadas besar kerana Allah
Ta’ala Untuk mandi hadas haid, nifas, wiladah, junub?
Ya boleh.
Dengan kita niat mengangkat hadas besar iaitu (mandi junub)
maka terangkat kesemua semua hadas besar termasuklah mandi haid, nifas, wilada
dan lain-lain.
4. Adakah sah menggunakan sabun mandi atau syampu semasa mandi wajib?
Adalah seeloknya kita mandi seperti biasa dahulu dan diikuti
mandi wajib.
Ataupun mandi wajib dahulu setelah semunya dah rata, maka
bolehlah gunakan sabun dan syampu, takut berubahnya air mutlak disebabkan air
sabun atau syampu.
5. Perlukah mandi wajib sekiranya bermimpi namun tidak keluar air mani?
Jika seseorang bermimpi melakukan jima’ tanpa keluar mani,
adakah dia perlu mandi wajib dan menggantikan (qadha) solatnya?
Jawapan:
Sesiapa yang bermimpi tetapi tidak keluar air mani, maka
tidak perlu baginya untuk mandi wajib.
— Sumber Rujukan
6. Adakah sah mandi wajib sekiranya terdapat luka yang belum kering?
Untuk mandi wajib ketika ada anggota badan yang tidak boleh
terkena air disebabkan mudarat, maka hendaklah dibalut dahulu angota tersebut
supaya tidak terkena air.
Ketika mandi wajib, wajib kita ratakan air ke seluruh badan
melainkan anggota badan yang tidak boleh terkena air (yang berbalut ).
Selepas selesai mandi wajib hendaklah bertayamum untuk
menyempurnakan mandi wajib tersebut.
7. Adakah sah mandi wajib apabila saya mengosok qubul atau dubur dengan
tangan ketika mandi wajib untuk meratakan air ke tempat sulit itu? Bagaimana
cara yang betul?
Sah mandi wajib apabila tangan menyentuh qubul atau dubur,
tetapi wuduk akan terbatal.
Jika tidak mahu terbatalnya wuduk, mandi menggunakan kain
basah dan gosok dengan berlapik di kawasan yang sulit.
jika wuduk terbatal juga, boleh ambil semula wuduk selepas
mandi junub.
8. Setelah selesai mandi wajib boleh ke terus keluar dari bilik air atau
ada doa yang perlu dibaca sebelum keluar dari bilik air?
Selesai mandi wajib boleh sahaja terus keluar.
Tetapi di sunatkan berdoa setelah keluar bilik air.
9. Hukum mendandan rambut dan mandi wajib dengan rambut dreadlock
Soalan:
Jika seseorang buat rambut dreadlock seperti Bob Marley.
Adakah sah dia bersuci mandi wajib jika berjunub?
Jawapan:
Mempunyai rambut dreadlock tidaklah menyebabkan air mandi
wajib tidak sah.
Mandi wajib hanya tidak sah apabila air tidak sampai ke
rambut dan kulit kepala.
Penjelasan Mufti Tentang Hukum mendandan rambut dreadlock boleh BACA SINI.
10. Mandi wajib selepas subuh semasa bulan puasa
Soalan:
Apakah hukum kita melewat-lewatkan mandi wajib (mandi
selepas azan subuh untuk tunaikan solat subuh) selepas bersama dengan isteri
pada malam hari bulan Ramadan?
Adakah sah puasanya kerana kita mandi wajib selepas azan
subuh?
Jawapan:
Melewat-lewatkan mandi janabah selepas bersama isteri pada
malam hari bulan Ramadan sehingga terbitnya fajar tidak menghalang sahnya
puasa, sebaliknya makruh melakukan demikian itu.
Justeru, sunat bersegera untuk mandi wajib sebelum terbitnya
fajar.
Dalilnya seperti yang disebut dalam kitab Bulugh al-Maram,
daripada Saidatina Aisyah R.anha:
Sesungguhnya Nabi SAW pernah bangun pagi dalam keadaan
berjunub akibat jima’ (pada malamnya), lalu Baginda mandi (wajib) dan
(meneruskan) berpuasa.— Hadis Muttafaqun ‘alaih
Jelaslah daripada hadis di atas bahawa sahlah puasanya dan
tidak batal puasanya kerana berpuasa dalam keadaan berjunub mahupun kerana
mandi wajib selepas subuh.
Ini pendapat majoriti ulama.
Sumber rujukan: — Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, MuftiWilayah Persekutuan
11. Bersetubuh dengan suami selepas haid, sebelum mandi wajib
Soalan:
Jika kita di hujung haid, terus bersama. Saya tidak ingat
dan tidak pasti sama ada sudah mandi wajib atau belum. Sebab sudah 3 minggu
berlalu.
Jawapan
Pertama:
Akhir haid dikira dengan habisnya darah.
Begitu juga jika habisnya tempoh sebanyak-banyak haid, iaitu
15 hari.
Selepas itu dikira suci dan jika darah masih ada maka dikira
sebagai darah istihadah.
Kedua:
Apabila sudah kering haid tetapi belum mandi, adakah dikira
suci atau masih lagi dikira haid?
Hal ini khilaf di kalangan ulama’ berdasarkan nas Ilahi.
Pendapat yang terpilih adalah hendaklah mandi wajib dahulu
sebelum bersama bagi pasangan suami isteri
Klik link INI untuk membaca lebih lanjut mengenai
permasalahan ini.
12. Adakah sah mandi wajib dengan rambut yang diwarnakan?
Soalan:
Saya ada mewarnakan rambut. Adakah sah mandi wajib saya?
Jawapan:
Perlu dilihat pada bahan yang digunakan sebagai pewarna
rambut.
Jika sifatnya sama seperti inai, yakni boleh ditimbus air
dan nipis, maka sah mandi wajib dan tidak perlu diulang.
Jika tidak, maka boleh dipotong bahagian rambut yang
diwarnakan tersebut, atau boleh dilunturkan (bleaching) sehingga hilang zat
yang menghalang air sampai, kemudian dilaksanakan mandi wajib semula.
13. Melewatkan mandi wajib kerana menunggu darah haid habis keluar
Soalan:
Apakah hukum sekiranya seseorang wanita melambatkan mandi
wajib dengan niat ingin menunggu lagi jika ada darah haid yang masih tertinggal
seperti darah di hujung yang warnanya coklat, kerana kadang-kadang darah
berhenti sekejap selama satu atau dua hari dan akan bersambung pada hari
berikutnya.
Jawapan:
Dalam kes ini, wanita tersebut perlu memeriksa keadaan
dirinya.
Sekiranya darah tidak keluar tetapi apabila dia memasukkan
kapas atau seumpamanya ke dalam batin alat sulitnya (bahagian faraj yang tidak
wajib dicuci ketika istinja’ dan hanya kelihatan ketika mencangkung) lalu
didapati pada kapas tersebut ada kesan darah termasuklah warna coklat, maka dia
masih berada dalam keadaan fatrah haid, yakni tempoh haid.
Ini berdalilkan riwayat Aisyah R.Anha:
Dahulu, para wanita datang menemui Aisyah R.Anha dengan
menunjukkan kain yang berisi kapas (yakni yang dimasukkan ke dalam faraj) yang
padanya ada kesan kekuningan (kesan darah haid) lalu Aisyah berkata kepada
mereka, “Janganlah kamu tergesa-gesa (untuk mandi dan bersolat) sehinggalah
kamu melihat warna cecair putih pada kapas yang menunjukkan suci daripada darah
haid.”— Sahih al-Bukhari dan al-Muwatta’
Namun sekiranya dia tidak mendapati warna darah, termasuklah
warna kekeruhan dan kekuningan, maka dia sebenarnya berada dalam keadaan naqo’.
Daripada sudut bahasa naqo’ bererti bersih daripada sesuatu.
Adapun daripada sudut hukum, keadaan naqo’ bererti bersih
daripada darah haid.
Keadaan naqo’ boleh jadi keadaan haid ataupun suci.
Pada asalnya, apabila berlaku naqo’ maka dia secara zahirnya
sudah dianggap berhenti darah haid dan diwajibkan mandi dengan segera dan
hendaklah dia melaksanakan kewajipan apabila sudah suci seperti solat dan
berpuasa.
Namun, sekiranya seseorang wanita itu memiliki adat
muwa`adah al-dam (yakni darah haidnya keluar kemudian berhenti kemudian datang
kembali tetapi cukup sehari semalam) – maka di sisi mazhab ada dua pendapat
ulama:
Pertama. Wanita itu mengambil hukum suci.
Justeru dia wajib mandi dan melakukan kewajipan ketika
bersuci seperti solat dan puasa. Ini merupakan pendapat Imam al-Nawawi dalam
al-Majmu’.
Kedua. Wanita itu mengambil hukum haid kerana secara
zahirnya masih berhaid kerana mengikut adatnya, justeru tidak perlu mandi lagi
sewaktu berlakunya intiqita’ (putus) atau naqo’ itu.
Ini menurut pendapat yang disahihkan oleh Imam al-Rafie,
Imam al-Nawawi dalam Raudhah al-Talibin, dan dianggap tepat oleh Imam Ibn Hajar
al-Haitami.
Contoh bagi pendapat kedua ialah Nurul mempunyai adat
berhaid 7 hari dalam keadaan pada hari keempat akan berlaku naqo’ selama sehari
dan sambung keluar darah kembali sehingga hari ketujuh.
Justeru, apabila berlaku naqo` pada hari keempat, Nurul
tidak perlu mandi wajib kerana dia masih dianggap haid. Inilah yang difahami
daripada fakta soalan penanya di atas.
Namun begitu, sekiranya Nurul menunggu daripada hari keempat
sehingga hari ketujuh tetapi tidak kembali keluar darah, maka Nurul diwajibkan
untuk mandi dan mengqadha’kan solat-solat yang ditinggalkan pada hari keempat
sehingga hari ketujuh kerana berkemungkinan adatnya sudah berubah.
Jawapan di atas tidak merujuk kepada kes wanita mustahadah,
mubtada’ah (yang baru mengalami haid bulan pertama), kes haid yang mutaqatti`
(terputus-putus) kerana beranggapan bahawa penanya ialah wanita yang beradat
dan keluar darah seperti kebiasaan.
Sumber rujukan: — Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, MuftiWilayah Persekutuan
14. Bolehkah menggabungkan dua niat mandi hadas dalam jenis berbeza?
Soalan:
Salam. Adakah boleh disekalikan mandi wiladah dan nifas?
iaitu dilakukan ketika darah nifas sudah kering. Bagaimana dengan lafaz niat
tersebut?
Jawapan:
Timbul polemik mengenai seseorang perempuan yang mengalami
dua atau lebih hadas besar dalam satu masa, apakah boleh diniatkan sekali dan
adakah terangkat mandi wajib untuk hadas-hadas besar yang dialaminya.
Berdasarkan pendapat Imam An-Nawawi Rahimahullah Taala, jika
seorang perempuan itu mengalami haid, kemudian dia berjunub, atau sebaliknya,
ketika dia berjunub dia didatangi haid, hukumnya tidak sah dia mandi mengangkat
hadas junub ketika dia dalam keadaan haid.
Ini kerana hadas junubnya tidak terangkat dalam keadaan
seseorang itu masih dalam haid.
Begitu juga sekiranya seseorang mengalami darah wiladah
dalam keadaan masih mengalami darah nifas, maka ia hendaklah menunggu sehingga
darah nifasnya selesai barulah ia mandi kerana wiladah dan nifas.
Beberapa cara yang boleh diaplikasikan, antaranya:
Meniatkan setiap hadas besar yang diaalami dan
dimaksudkannya. Contoh, jika dia mengalami dua hadas besar iaitu nifas dan
junub maka diniatkan kedua-duanya sekali. “ Sahaja aku mengangkat hadas nifas
dan junub”
Memadai niat hanya satu niat sahaja atau satu niat yang umum
merangkumi kesemua hadas.
“Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)” atau “Sahaja aku sahaja aku menunaikan fardhu
mandi atau seumpama dengannya”.
Kesimpulannya, menurut ulama Fekah, sekiranya seseorang itu
mengalami dua hadas besar atau lebih, hukumnya adalah sah jika dia mengangkat
kesemua hadas tersebut sekaligus dengan satu mandi sahaja seperti mana yang
keterangan yang disebutkan tadi.
Sumber rujukan: — Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan
15. Beza Mandi Junub dan Mandi Wajib
Persoalan:
Apakah perbezaan antara mandi junub dengan mandi wajib?
Jawapan:
Mandi junub adalah sama dengan mandi wajib.
Mandi junub disebut kerana mandi itu dilakukan selepas
seseorang itu berjunub sama ada disebabkan keluar mani ataupun berjimak
(bersetubuh).
Ia juga disebut sebagai mandi wajib kerana mandi itu wajib
dibuat.
Mandi wajib lebih umum berbanding mandi junub kerana mandi
junub adalah sebab keluar mani atau jimak sahaja. Manakala mandi wajib ada
kalanya sebab keluar mani, jimak, berhenti darah haid atau nifas ataupun kerana
melahirkan anak. Rujukan: Ustaz Azhar Idrus
Diolah dari Sumber: https://akuislam.com/
Semoga persoalan dan jawapan di atas dapat merungkai kekeliruan tentang mandi wajib. Jika ada persoalan lain, boleh tinggalkan pertanyaan di ruangan komen.
Semoga bermanfaat
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://www.mariafirdz.com/2019/07/15-persoalan-tentang-mandi-wajib.html