12 Inspirasi Baju Pengantin Tradisional Perkahwinan Selebriti Malaysia


Seiring dengan perubahan zaman, kebanyakan pengantin kini lebih gemar memillih untuk menyarung busana moden dari fabrik lace dan chiffon berbanding material tradisonal warisan, songket. Malah untuk hiasan kepala pengantin perempuan lebih gemar berhias dengan kain layah, tiara dan bunga segar berbanding hiasan cucuk sanggul.
Mungkin harga songket yang lebih mahal berbanding fabrik mewah yang lain menjadi kekangan untuk dijadikan pilihan pada hari bahagia tersebut. Ada juga yang berfikiran yang material songket tidak sesuai dipakai pada hari resepsi yang panas, bimbang tidak selesa pada hari penting tersebut.
Namun, secara peribadi, penulis tetap merasakan yang songket adalah fabrik yang akan ” menjamin keanggunaan raja dan ratu sehari. Fabrik seperti lace dan chiffon kalau dinilai betul-betul, sudah menjadi fabrik lazim dan sudah jatuh “nilai keistimewaannya”. Manakan tidak, pada majlis-majlis perkahwinan kini, kebanyakan tetamu majis sendiri sudah biasa menggayakan baju kurung dan kebaya daripada dua fabrik ini. Fenomena seperti ini mungkin akan buat pengantin seperti kurang seri walhal fokus pada majlis tersebut seharusnya hanya milik kedua mempelai.
Mungkin agak sukar untuk mereliasikan konsep majlis tradisioanal melayu memandangkan faktor susah didapati, kos yang tinggi atau mungkin juga kurang praktikal. Konsep kontemporari dan unsur-unsur moden boleh dikombinasikan dalam menjadikan busana pengantin anda lebih menawan pada hari berbahagia tersebut.
Tidak perlu serba serbi perlu ada elemen tradisional. Malah gabungan tradisional-moden buat busana nampak lebih menawan. 13 busana pengantin yang digayakan para selebriti Malaysia ini mungkin yang boleh dijadikan inspirasi.
1. Rozita Che Wan dan Zain Saidin
Persalinan ini digayakan dua merpati sejoli ini ketika majlis berinai mereka. Tidak menggunakan songket 100%, namun elemen tradisional dalam busana
ini memang terserlah, ditambah pula dengan hiasan cucuk sanggul Rozita yang begitu unik dan pilihan warna royal purple memang tepat untuk mood dan imej raja sehari .

Kredit Gambar : Astro Awani
2. Scha Alyahya dan Awal Ashaari
Posh dan David Beckham Malaysia kita, Scha Alyahya dan Awal Ashaari juga menyarung busana sepenuhnya dari kain songket tenun pada majlis berinai sesudah majlis pernikahan mereka. Rekaan yang moden dalam material tradisional. Cukup klasik! Dan oh ya, siapa kata hiasan kepala pengantin tradisional perlu sarat?

3. Datin Paduka Umie Aida dan suami
Hanya kain pengantin perempuan dan sampin pengantin lelaki sahaja daripada songket namun rekaan kontemporari dari Jovian Mandagie ini masih tidak lari dari konsep pengantin tradisional.

Kredit Gambar : Ministryofmoment.com
4. Khairul Fahmi dan Leuniey
Ini juga satu contoh busana hasil sepenuhnya material songket. Cuma berbeza dengan busana yang dinyatakan di atas, Leuniey tidak mengenakan cucuk sanggul sebaliknya tiara dan layah.

Kredit Gambar : thr.fm
5. Diana Danielle dan Farid Kamil
Dress dari songket digayakan Diana memang nampak moden. Yang menjadikan busana ini nampak tradisional? Sudah tentu kerana fabrinya dan pilihan warna kuning keemasan. Sama seperti Leuniey, Diana juga tidak mengenakan cucuk sanggul tetapi hanya tiara ringkas.

Kredit Gambar : metrowealthpicture.net
6. Bunga Citra Lestari dan Ashraf Sinclair
Kami sukakan headgear yang dipakai Bunga Citra Lestari , seiring dengan konsep majlis yang dibuat mengikut adat minang.

Kredit Gambar : kapanlagi.com
7. Jovian Mandagie dan Nina Ismail Sabri
Hanya rekaan bahagian atas menggunkan material songket. Jatuh hati dengan rekaan baju Nina (mestilah dari Jovian sendiri), ringkas dan unik. Busana masih nampak berseri walau tiada aksesori digayakan pengantin perempuan.

8. Mizz Nina dan Noh Hujan
Kombinasi konsep pakaian Jepun dan Melayu. Busana Mizz Nina yang direka Michael Ong adalah gabungan kebaya dan kimono.Walaupun busana ini hasil pertembungan dua budaya, namun ciri kemelayuanya tetap kuat dan menyerlah.

Kredit Gambar : cutecarry.com
9. Fouziah Ghous dan Suami
Sekali pandang busana yang digayakan mempelai ini seakan-akan sama dengan yang digayakan pasangan Scha dan Awal. Mungkin disebabkan material dan warnanya tetapi rekaannya ternyata berbeza.

10. Emelda Rosmilla dan Adlin Aman Ramli
Jika selebriri lain banyak memilih dress dan kebaya untuk majlis persandingan, pelakon berbakat Emelda Rosmilla selesa memilih baju kurung. Cucuk sanggul pilihan Emelda juga sangat menarik dan bercirikan tradisonal.

11. Farah Wahida dan suami
Rasanya dari segi busana, memang kurang bercirikan tradisional, tetapi rambut yang digayakan dengan cucuk sanggul buat penampilan raja sehari nampak klasik.

Kredit gambar : BicaraLensa
12. Liyana Jasmay dan suami
Ini persalinan yang digayakan ketika majlis bertandang Liyana Jasmay yang diadakan di Dewan Perdana Felda. Daripada busana resepsi pertama pertama lagi Liyana menggayakan dress potongan princess cut dengan full skirt. Cuma untuk persalinan ketiga ini, bahagian atas dress dari songket.

Kredit Gambar : m-y-r-i-z-a-l.blogspot.com/
Sumber gambar : Internet
Kredit:wanista
The post 12 Inspirasi Baju Pengantin Tradisional Perkahwinan Selebriti Malaysia appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2018/11/25/12-inspirasi-baju-pengantin-tradisional-perkahwinan-selebriti-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakej Perkahwinan Lengkap Di Malaysia Wedding Festival Edisi Ke 21

Pakej Perkahwinan Lengkap Di Malaysia Wedding Festival Edisi Ke 21

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 279 hits
Nak cari pakej kahwin Korang merancang untuk melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi dan masih lagi belum buat persiapan majlis atau pun masih lagi tercari cari pakej perkahwinan yang sesuai untuk majlis nanti Kalau ini masalah yang sedan...
Cari Dan Tempah Pakej Perkahwinan Lengkap Di Pameran Pengantin Mefa 2018

Cari Dan Tempah Pakej Perkahwinan Lengkap Di Pameran Pengantin Mefa 2018

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 296 hits
Cari Dan Tempah Pakej Perkahwinan Lengkap Di Pameran Pengantin MEFA 2018 Dah nak masuk bulan 12 dah kan kita Biasanya hujung hujung tahun macam ni mesti Fadzi dapat banyak jemputan majlis perkahwinan saudara atau pun kawan kawan Ada sesiapa...
Pameran Pengantin Mefa 2018 Pelbagai Pakej Perkahwinan Yang Lengkap

Pameran Pengantin Mefa 2018 Pelbagai Pakej Perkahwinan Yang Lengkap

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 511 hits
Pameran Pengantin MEFA 2018 Pelbagai Pakej Perkahwinan Yang Lengkap Masuk jer hujung tahun ramai orang yang akan melangsungkan berkahwin Tapi bukan mudah tau kalau nak melangsungkan perkahwinan tanpa perancangan yang sesuai Nak tak nak mema...
10 Anak Selebriti Malaysia Era Baru Yang Popular Seiring Perkembangan Media Sosial

10 Anak Selebriti Malaysia Era Baru Yang Popular Seiring Perkembangan Media Sosial

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 396 hits
Generasi Budak budak baru nak up dilabel pada artis artis baru industri hiburan Malaysia Tapi ada satu genarasi lain lagi yang menjadi perhatian dan mempunyai pengikutnya yang tersendiri di laman media sosial Artis tempatan akan sentiasa me...
10 Bayi Selebriti Malaysia Yang Paling Popular 2018

10 Bayi Selebriti Malaysia Yang Paling Popular 2018

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 554 hits
Tidak lama lagi tahun 2018 bakal melabuhkan tirainya Pada tahun ini begitu ramai selebriti yang menerima khabar gembira kerana menyambut kelahiran orang baru dalam keluarga mereka Ada yang pertama kali bergelar ibubapa dan tidak kurang juga...
Senarai Selebriti Malaysia Yang Dipilih Menjadi Tetamu Allah Ke Tanah Suci Mekah Pada Tahun 2018

Senarai Selebriti Malaysia Yang Dipilih Menjadi Tetamu Allah Ke Tanah Suci Mekah Pada Tahun 2018

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 238 hits
Saban tahun boleh dikatakan ada sahaja selebriti Malaysia yang dilihat mengerjakan umrah ke tanah suci kota Mekah Meskipun terikat dengan jadual kerja yang padat dan beberapa komitmen lain artis artis ini sama sekali tidak pernah mengabaika...
Paling Kaya 5 Selebriti Malaysia Punya Status Kewangan Jutaan Ringgit

Paling Kaya 5 Selebriti Malaysia Punya Status Kewangan Jutaan Ringgit

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 346 hits
Hidup glamor selebriti memang tidak dapat dinafikan lagi dengan ada sahaja aktiviti bermewah yang ditayang pada laman sosial Tapi tak semua mereka beli sendiri ada diantaranya menerima sumbangan atau salah satu cara insentif dalam mengemask...
Mira Filzah Post Video Dilamar Zizan Razak Pula Terus Letak Foto Pakai Baju Pengantin

Mira Filzah Post Video Dilamar Zizan Razak Pula Terus Letak Foto Pakai Baju Pengantin

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 609 hits
Pelakon Mira Filza muat naik adegan dia dilamar dalam sedutan drama Lelaki Kiriman Tuhan di Instagramnya View this post on Instagram A post shared by on Nov 19 2018 at 1 51am PST That look That smile That stare That heartbeat You ll underst...
23 Selebriti Malaysia Ini Pernah Menjadi Pramugari Dan Pramugara

23 Selebriti Malaysia Ini Pernah Menjadi Pramugari Dan Pramugara

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1877 hits
Profesion pramugari dan pramugara dianggap sesetengah orang didalam masyarakat sebagai glamor dan bertuah kerana mereka dapat bekerja di awan biru dan mengembara ke serata dunia melihat dunia luar dan bertemu dengan pelbagai bangsa dan raga...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau