11 Tips Yang Anda Boleh Ambil Untuk Pastikan Anda Selamat Semasa Melayari Internet


Dunia internet, dunia tanpa batasan. Pelbagai matlumat kita boleh perolehi menggunakan internet. Rasa macam tak lengkap rutin harian anda kan kalau tak gunakan Internet dalam satu hari. Melayari Internet ni dah jadi sebati dengan diri anda yang rasa Internet tu amat penting dalam hidup anda. Nak berfacebook, twitter, instagram, youtube, whatapps dan lain-lain lagi la. Semua tu dihujung jari anda ja.
Tapi anda aware tak yang bila anda guna Internet ni, ada juga bahaya yang menanti untuk menimpa diri anda. Tapi sebelum bahaya tu menimpa anda, aku kongsikan kat bawah ni 11 langkah yang anda boleh apply untuk elakkan perkara tak baik tu terjadi kat diri anda.
Gunakan Password
Anda perlu gunakan password yang kreatif (gabungan huruf, nombor dan simbul) untuk setiap akaun yang anda ada. Password yang anda saja yang tahu. Jangan bagitahu orang lain pula. Anda juga boleh sentiasa tukar password anda bersesuaian dengan keadaan ketika tu.
Install Anti-Virus
Setiap komputer atau gajet yang anda ada perlulah dilengkapi oleh anti-virus. Penting untuk pastikan yang anti-virus tu original. Kalau pakai yang pirates dikhuatiri tak tahan lama. Satu lagi, anda kena alert dengan tarikh tamat anti-virus tu. Sentiasa update dan tukar jika perlu.
Simpan Dan Protect Maklumat Anda
Elakkan dari tinggalkan anda punya komputer atau gajet tanpa pengawasan. Pastikan anda tutup wifi atau Internet kalau anda tak gunakan. Sentiasa scan pendrive atau penyimpan storage yang lain sebelum anda gunakan di komputer anda. Pastikan anda buat back up file untuk setiap file penting dalam komputer anda.
Elakkan Dari Terpedaya
Disebabkan sekarang ni terlalu banyak isu berita palsu, anda perlu elakkan daripada terus percaya dengan bahan atau kadungan dalam laman web, blog dan email yang diragui atau dari orang yang anda tak kenal pun. Kalau perkara ni berlaku kepada anda, pastikan anda rujuk dan semak pada sumber-sumber yang sahih.
Beretika Semasa Gunakan Internet Dan Media Sosial
Anda ada hak untuk meluahkan perasaan korang dalam akaun media sosial peribadi anda tapi jangan anda komen atau menyebarkan sesuatu yang negatif di media sosial milik anda atau milik orang lain. Kenal pasti juga rakan-rakan media sosial anda.
Berwaspada Dengan Jenayah Siber
Jangan mudah terpedaya dengan tawaran dan makumat dari induvidu yang anda tak kenal melalui email atau akaun media sosial peribadi anda. Elakkan dari melayari laman web dan blog yang berunsur lucah, fitnah, hasutan dan perkara-perkara negatif yang lain. Satu lagi, jangan sesekali benarkan orang lain pakai identiti anda, sama ada melalui email atau akaun media sosial anda.
Fikir Sebelum Klik
Bila anda dapat email atau link dari orang yang anda tak kenal tak kisah lah dari email atau akaun media sosial anda, janganlah anda klik dan cepat-cepatlah padam email atau link tu.
Laporkan
Laporkan email atau link yang mencurigakan kepada pihak yang bertanggungjawab untuk tindakan selanjutnya. Anda juga boleh laporkan pada pihak berkuasa kalau ada berlaku sebarang insiden yang melibatkan jenayah siber. Contoh macam penipuan Internet.
Sikap Ambil Tahu
Tak salah kalau anda ada rasa busybody sikit. Anda kena peka dengan trend penipuan siber terkini. Anda juga perlu faham dan waspada dengan kesan-kesan negatif berkaitan penyalahgunaan Internet.
Patuhi Peraturan
Ada perkara kita boleh buat dan ada perkara kita tak boleh buat. Anda kena tahu dan ikut semua garis panduan yang telah dikeluarkan oleh pihak bertanggungjawab berkaitan penggunaan Internet ni.
SALAMWEB
Walaupun kita sering kali berwaspada semasa melayari internet namun ianya belum cukup selamat sebenarnya. Terutama untuk ahli keluarga kita. Lagi-lagi mereka yang ada anak. Pastinya nak anak-anak kita layari internet dengan perkara-perkara yang berilmu.
Apa itu SalamWEB? SalamWEB ini adalah laman web patuh syariah pertama yang wujud di Malaysia. Kiranya dengan salah satu cara untuk memastikan kandungan yang ada di internet ditapis terlebih dahulu sebelum ianya dipaparkan di internet.
Kandungan apa yang ditapis tu? Haa meh nak cerita, macam kita dah tahu sebelum ini macam-macam kita boleh jumpa di internet kan. Jadi fungsi SalamWEB ni adalah menapis info-info yang tidak sihat sebagai contoh laman web lucah, cerita-cerita yang tidak elok untuk di baca. Kira paparan yang akan dipaparkan mengikut kesesuaian ajaran agama Islam. Fungsi ini dipanggil SalamProtect.
Pelayar SalamWeb bukan sahaja akan diberikan amaran sekiranya melayari kandungan yang tidak bersesuaian, malah setiap pengguna juga boleh menyumbang dalam penambahbaikan algoritma pemeriksaan kandungan dengan membantu membuat laporan (menerusi fungsi SalamTag sekiranya terjumpa mana-mana laman web yang tidak sihat).
Matlumat yang dipaparkan juga akan ditapis mengikut landasan Islam yang sebenar oleh team SalamWEB. Dengan ini kita boleh pastikan segala matlumat adalah sahih dan benar serta boleh dipercayai. Ini juga boleh meberikan kehidupan positif kepada kehidupan harian kita serta orang disekeliling. Ini asyik duk baca cerita gossip yang entah betul ke tidak. Sesekali tu cubalah isi minda kita ni dengan ilmu yang berfaedah sikit, baru otak boleh berkembang. Nak baca info yang berinfomasi boleh ke SalamNews.
Selain itu, korang juga boleh cupa fungsi lain di SalamWEB seperti SalamChat dan juga SalamSadaqah. SalamChat ini tempat korang untuk berkongsi matlumat dengan komuniti lain melalui SalamWeb. Nak berkongsi pendapat atau nak dapatkan tip dan info yang korang perlukan boleh sahaja gunakan SalamChat.
SalamSadaqah pula adalah medium untuk korang dapatkan info tentang sedekah dan boleh juga membuat sumbangan sedekah yang akhirnya nanti akan disumbangkan kepada badan-badan amal muslim yang layak menerima.
Sesuai untuk Traveler macam aku juga.
Akhir sekali, apa yang membuatkan aku tertarik dengan SalamWeb adalah wedgetnya yang memaparkan arah Qiblat serta waktu solat. Jadi tak kiralah dimana korang berada, waktu solat dan arah Qiblat bukan lagi satu masalah.
Actually banyak lagi yang korang boleh buat dengan SalamWeb ni. Nak tahu kenalah download sendiri. Semua benda nak bagitau sampai bila korang nak kena suap je kan. hehe
Applikasi SalamWEB boleh didownload melalui Appstore dan juga Googleplay.
Untuk matlumat lanjut boleh ke www.salamweb.com

The post 11 Tips Yang Anda Boleh Ambil Untuk Pastikan Anda Selamat Semasa Melayari Internet appeared first on Faizal Fredley.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.faizalfredley.com/2019/02/27/11-tips-yang-anda-boleh-ambil-untuk-pastikan-anda-selamat-semasa-melayari-internet/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Chrome Pada Android Q Akan Jeda Laman Web Untuk Mengawal Pengguna Dari Obses Melayari Internet

Chrome Pada Android Q Akan Jeda Laman Web Untuk Mengawal Pengguna Dari Obses Melayari Internet

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 266 hits
Digital Wellbeing adalah aplikasi sistem yang terbina dalam Android Pie Ia dibangunkan untuk mengawal pengguna dari obses menggunakan telefon pintar Antara fungsinya adalah menghalang sesuatu aplikasi dibuka jika masa menggunakan aplikasi t...
Banyak Lagi Aset Khazanah Boleh Jual Jual Lagi Semasa Harga Murah

Banyak Lagi Aset Khazanah Boleh Jual Jual Lagi Semasa Harga Murah

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 246 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak mempertikaikan nilai aset bersih Khazanah Nasional yang turun sebanyak 21 6 peratus menjadi RM25 bilion berbanding jumlah RM91 bilion pada akhir tahun 2018 dan RM116 bilion tahun sebelumnya Katanya Khazanah...
Haiwan Peliharaan Kini Boleh Ditinggalkan Dengan Selamat Di Dalam Kereta Tesla

Haiwan Peliharaan Kini Boleh Ditinggalkan Dengan Selamat Di Dalam Kereta Tesla

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 249 hits
Negara di hemisfera utara kini sedang mengalami musim sejuk Hanya beberapa minggu sahaja yang lalu kitaran polar menyebabkan suhu menjunam dengan mendadak mengakibatkan kematian manusia dan juga haiwan Satu masalah dunia pertama yang kerap ...
Adib Diminta Tak Layari Internet Semasa Di Ijn Doktor

Adib Diminta Tak Layari Internet Semasa Di Ijn Doktor

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 230 hits
ANGGOTA bomba Muhammad Adib Mohd Kassim telah diminta supaya tidak melayari Internet di telefon bimbitnya kerana mungkin akan menemui laporan mengenai kejadian yang menyebabkannya dimasukkan ke hospital Pengarah Unit Rawatan Rapi Institut J...
Adakah Sudah Boleh Login Akaun Tabung Haji Online

Adakah Sudah Boleh Login Akaun Tabung Haji Online

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 863 hits
Adakah Sudah Boleh Login Akaun Tabung Haji Online Boleh buka akaun Tabung Haji di Maybank CIMB Bank Islam Banka Rakyat atau Pejabat Pos Ramai yang bertanya kepada Mypt3 sebenarnya boleh atau tidak login Tabung Haji online sekarang ini Seben...
Sekat Anak Lelaki Menangis Kononnya Tak Jantan Anak Boleh Jadi Ganas Kasar Bengis

Sekat Anak Lelaki Menangis Kononnya Tak Jantan Anak Boleh Jadi Ganas Kasar Bengis

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 493 hits
Anak lelaki kasar ganas kaunselor dedahkan ini mungkin puncanya Selalu disekat jangan menangis dan melepaskan rasa kecewa membuatkan mereka bersikap bengis dan mudah marah yang berpengalaman sebagai kaunselor dan ibu kepada dua anak memberi...
Yes Pubg Lite Sudah Boleh Dimainkan Di Malaysia

Yes Pubg Lite Sudah Boleh Dimainkan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 364 hits
PUBG merupakan antara permainan PC yang popular dikalangan gamers Kini menghangatkan suasana apabila versi PUBG Lite sudah boleh dimainkan oleh pengguna tempatan Penantian yang cukup berbaloi Namun untuk memulakan permainan perlu diingatkan...
Best Jadi Janda Tak Halal Lagi Boleh Laga Hidung

Best Jadi Janda Tak Halal Lagi Boleh Laga Hidung

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 303 hits
Ini bukan kali pertama foto Fasha Sandha bersama tunangnya pelakon Aidil Aziz menjadi bualan netizen Sebelum ini Fasha dikecam teruk apabila dia The post appeared first on
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa