11 Cara Mudah Miliki Bentuk Badan Ideal Tanpa Perlu Ikat Perut






Ramai yang sanggup menahan lapar atau ‘mengikat perut’ semata-mata nak dapatkan bentuk badan yang cantik dan menarik. Tapi, sis tak sangguplah nak membahayakan kesihatan badan sendiri!


Kalau dah diserang pelbagai penyakit nanti, kan lagi susah. Hilang terus segala nikmat nak cantik, nak lawa tu. Lagi haru! Dan sebab itulah walaupun kita nak mempunyai bentuk badan yang ideal, sekalipun macam supermodel kita kena amalkan gaya hidup sihat.




Caranya mudah jer, kita kena atur pola pemakanan serta rajin bersenam. Kalau nak dapat result yang bagus, semua tu perlu dilakukan dengan konsistan.Tak boleh tenggelam timbul atau ikut sesedap rasa. Time rajin, buat dan bila malas lantaklah!

Kalau begitulah caranya, memang sia-sia sahajalah usaha ini. Silap hari bulan, berat badan tak juga turun. Sebaliknya lemak yang semakin melimpah ruah! Hahahha… hahhaa…

Apapun jom cuba beberapa tips atau cara mudah untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal tanpa perlu mengikat perut. Sungguhpun begitu, kita tetap perlu memastikan:-

* Keperluan zat atau nutrisi yang seimbang dalam badan kita. Pastikan tubuh mendapat karbohidrat, protein dan lemak secukupnya. 
* Kurangkan portion makanan dan kombinasikan menu dengan keperluan nutrisi.


FOLLOW RUTIN HARIAN KAT BAWAH NIE:




Jam 6.30 pagi  

Bangun tidur. Sebaik bangun dari tidur, lakukan sedikit regangan badan. Cara ini akan membuatkan tubuh kita menjadi lebih relaks.Secara tak langsung ia akan mengembalikan posisi saluran penghadaman kita.

Lakukan regangan yang sederhana dan ringkas. Misalnya, rapatkan kedua-dua lutut ke perut dan dakap untuk beberapa saat.





Jam 7.00 pagi

Sebaik jer bangun tidur, jangan lupa minum segelas air kosong kerana elok untuk melancarkan sistem penghadaman. Selain itu, pastikan tubuh mendapat bekalan air yang secukupnya iaitu lapan gelas setiap hari.





Jam 8.00 pagi 

Siapa cakap sarapan boleh membuatkan badan kita menjadi gemuk? Padahal pengambilan sarapan pagi boleh membantu mengawal nafsu makan supaya tak jadi cepat berasa lapar.

Sarapan yang baik adalah sarapan yang mengambil 25 % daripada portion makanan kita setiap hari. Menu dalam setiap sarapan juga perlu seimbang antara protein dan karbohidrat supaya badan kita tak jadi cepat letih atau mengantuk ketika beraktiviti.




Jam 10.00 pagi 

Minum pagi.Menu minum pagi haruslah tidak berat dan tidak boleh lebih 10 % daripada keseluruhan diet setiap hari. Seeloknya makan sesuatu yang berasaskan yogurt kerana ia mengandungi probiotik yang sangat baik untuk penghadaman.




Jam 12.00 tengahari

Makan tengahari. Portion makan tengahari adalah yang paling besar, iaitu sekitar 35 – 45 % daripada keseluruhan diet sehari.
Menu yang disarankan adalah yang lengkap nutrisi seperti nasi, ayam/ daging, tauhu/ tempe dan sayur. Kalau boleh, lebihkan sayur dan buah yang kaya dengan serat. Kurangkan makanan berminyak, berlemak atau bersantan kerana kolesterolnya yang tinggi.




Jam 2.00 petang 

Kudapan Petang.Untuk kekal segar dan merangsang otak agar sentiasa cerdas, makan sedikit kudapan seperti kacang almond atau buah-buahan.

Makan buah seperti epal yang kaya dengan serat, vitamin dan mineral yang menjaga bentuk tubuh agar kekal ideal. Elakkan makan makanan yang bergoreng walaupun sedap!! Hahaha…




Jam 4.00 petang 

Minum  petang. Untuk mengelak lapar pada waktu petang, semangkuk sup sudah mencukupi untuk alas perut. Kandungan sup yang berasaskan air akan memudahkan proses penghadaman.

Korang juga boleh makan creamy soup, asalkan bukan instant soup kerana kandungan garam yang terlalu banyak.




Jam 6.30 petang

Makan makan.Untuk menjaga badan agar kekal ideal, pastikan korang makan malam sebelum pukul 7 malam. Portion yang diperlukan adalah sekitar 20 – 25 % daripada keseluruhan diet sehari. Menu yang disarankan adalah nasi, ikan rebus dan sayur.

Hindari makan terlalu banyak pada waktu makan malam dan elakkan makanan yang berkolesterol tinggi seperti burger, makanan ringan, atau seafood. Nak dapatkan bentuk badan yang menarik ataupun ideal kenalah kawal nafsu makan tu sikit.




Jam 9.00 malam 

Sebelum tidur. Segelas air kosong atau teh herba sudah mencukupi sebagai hidangan sebelum tidur. Ia akan merangsang sistem penghadaman agar terus bekerja sepanjang malam selain membersihkan sisa-sisa makanan dalam tubuh pada pagi hari.

Bagi korang yang mengalami masalah perut kembung, jadikan ini sebagai rutin setiap hari untuk memastikan penghadaman sentiasa lancar di samping membuang angin yang mendap di dalam badan.

Itulah beberapa tips atau cara mudah untuk mendapatkan bentuk badan ideal yang boleh dipraktikan. Semoga bermanfaat!


Jumpa lagi.

Lurve,
Sis Anie Mohamed


Foto: Sumber Internet

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/02/11-cara-mudah-miliki-bentuk-badan-ideal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jom Legakan Kembung Perut Bayi Dengan Cara Yang Mudah

Jom Legakan Kembung Perut Bayi Dengan Cara Yang Mudah

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 858 hits
Jom legakan kembung perut bayi dengan cara yang mudah Ibu ibu sekalian siapa anak dia selalu kena kembung perut Kembung perut ni disebabkan oleh colic Nak tau baby ni kembung senang je Sign paling senang bila baby nangis tak berhenti Tukar ...
Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun Tidur Cara Mudah Untuk Sentiasa Awet Muda

Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun Tidur Cara Mudah Untuk Sentiasa Awet Muda

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 386 hits
Nak dapat kesan awet muda memang macam macam petua boleh kita ikuti Namun ada satu petua yang paling mudah untuk kita buat setiap hari selepas bangun daripada tidur Doktor Perubatan Blogger Penceramah Kesihatan dan Penasihat Pemakanan Dr Zu...
Cara Mudah Mengajari Anak Rawat Kesehatan Gigi Dengan Baik

Cara Mudah Mengajari Anak Rawat Kesehatan Gigi Dengan Baik

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 226 hits
Berikut merdeka com mencoba memberikan cara cara mudah yang bisa diterapkan kepada anak
Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad Atm

Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad Atm

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 520 hits
Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad ATM bagaimana Boleh ke Macam mana nak keluar duit di ATM kalau tak ada kad Mungkin tak semua orang tahu sebenarnya kita boleh mengeluarkan
Bahaya Imuniti Badan Lemah Ini Cara Untuk Kuatkan Imuniti Badan Lawan Penyakit

Bahaya Imuniti Badan Lemah Ini Cara Untuk Kuatkan Imuniti Badan Lawan Penyakit

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 549 hits
Dunia dilanda dengan penyakit baru pelik pelik SARS Ebola Ncov 2019 Novel Koronavirus selsema burung influenza A B C dll Dunia sekarang pun bergerak tanpa sempadan banyak penyakit dan virus merebak cepat Ada yang dijangkiti meninggal ada ju...
Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 536 hits
Tidak dinafikan sekarang musim demam banyak anak anak kita yang tidak sihat Demam disertakan dengan batuk dan selesema tak sampai hati bila lihat keadaan mereka Untuk mengurangkan suhu panas badan serta melegakan batuk selesema anak anak su...
Patuhi 5 Cara Mudah Hidup Berjimat Cermat

Patuhi 5 Cara Mudah Hidup Berjimat Cermat

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 406 hits
Melihatkan keadaan ekonomi negara kita sekarang ini terasa gerun Apatah lagi kebelakangan ini bila mengenangkan kos hidup yang cukup menekankan Nak menabung pun terasa cukup terseksa Tapi jangan stress ok Ada beberapa tips atau cara mudah h...
Cara Batalkan Langganan Unifi Dengan Mudah

Cara Batalkan Langganan Unifi Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 339 hits
Cara Batalkan Langganan UniFi Dengan Mudah Cara Batalkan Langganan UniFi Dengan Mudah bagaimana Kena pulangkan balik modem ke Ada denda ke Cara Batalkan Langganan UniFi Dengan Mudah ni sebenarnya senang
Cara Mudah Hilangkan Jeragat Muka Gelap Bawah Mata Guna 2 Bahan

Cara Mudah Hilangkan Jeragat Muka Gelap Bawah Mata Guna 2 Bahan

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 906 hits
CARA MUDAH HILANGKAN JERAGAT MUKA GELAP BAWAH MATA GUNA 2 BAHAN Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam umi mengadu katanya muka penuh dengan jeragat bintik bintik hitam Hmm macam mana nak hilangkan ni Mungkin sebab umi jenis ya...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api