11 991 Unit Barang Kemas Untuk Diperiksa Najib Rosmah




KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor serta pemilik syarikat barang kemas, Global Royalty Trading SAL dari Lubnan, Samer Halimeh akan memeriksa 11,991 unit barang kemas yang kini disimpan dalam lebih 90 buah kotak di dalam bilik kebal di Bank Negara Malaysia (BNM).
Barang kemas itu antara pelbagai barangan yang disita polis dari premis milik Obyu Holdings Sdn Bhd di Pavilion Residences pada Mei 2018.
Hakim Mahkamah Tinggi Muhammad Jamil Hussin hari ini menetapkan 12 hingga 15 Julai atau 2 hingga 6 Ogos ini bagi pemeriksaan barang kemas oleh pihak ketiga dan pengurusan kes ditetapkan pada 1 Jun.
Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Faten Hadni Khairuddin berkata berdasarkan simulasi yang telah dilakukan antara pihak pendakwaan, BNM dan pegawai penyiasat kes, pemeriksaan ke atas 11,991 unit barang kemas itu akan mengambil masa antara empat hingga lima hari.
“Pemeriksaan bagi setiap kotak akan mengambil masa kira-kira 15 ke 20 minit, tetapi tempoh ini masih bergantung kepada cara pemeriksaan oleh pihak ketiga. Jadi dalam tempoh satu jam, kami menganggarkan lebih kurang empat kotak akan diperiksa.
“Bagaimanapun, pihak BNM menasihatkan pihak-pihak terlibat untuk tidak berada di dalam bilik kebal itu lebih daripada lima jam berikutan kandungan oksigen yang rendah. Berdasarkan kiraan kami, pemeriksaan barang kemas ini akan mengambil masa empat hingga lima hari dan ia hanya boleh dilakukan pada hari bekerja,” katanya pada prosiding pengurusan kes lucut hak terhadap Obyu Holdings hari ini.
Najib, Rosmah dan Global Royalty adalah pihak ketiga yang ingin menuntut barang kemas dalam permohonan lucut hak difailkan pendakwaan terhadap Obyu Holdings, yang dimiliki oleh Bustari Yusof.
Sementara itu, peguam David Gurupatham yang mewakili Global Royalty berkata Samer kini berada di United Kingdom dan pihaknya akan membuat permohonan pas khas untuk anak guamnya memasuki Malaysia bagi memeriksa barang kemas berkenaan.
“Buat masa sekarang, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mempunyai sekatan di mana negara yang mengalami kes Covid-19 tinggi tidak dibenarkan masuk ke negara kita. Namun, ada proses pas khas boleh dimohon sekiranya keadaan sesuai. Kami akan membuat permohonan pas khas berdasarkan kebenaran KKM,” katanya.
Faten Hadni pula berkata penilaian risiko perlu dibuat terhadap mana-mana individu untuk memasuki Malaysia dari United Kingdom dan pihaknya akan mengkaji dengan lebih lanjut prosedur berkenaan.
Dalam prosiding hari ini, peguam Syahirah Hanapiah dan Iskandar Shah Ibrahim mewakii Najib dan Rosmah.
Sebelum ini, pemeriksaan untuk barangan kemas itu belum dilakukan setelah Samer tidak dibenarkan memasuki negara ini berikutan sempadan negara ditutup susulan wabak Covid-19.
Bagaimanapun, pada 25 Julai tahun lepas, Najib dan Rosmah telah memeriksa sebanyak 306 beg tangan, 401 jam tangan, 16 aksesori jam tangan dan 234 cermin mata yang turut disita dari premis sama.
Pada 2019, pihak pendakwaan memfailkan permohonan pelucuthakan terhadap Obyu Holdings bagi menyita pelbagai barang termasuk 11,991 unit barang kemas, 401 utas jam tangan dan 16 jam tangan aksesori, 234 pasang cermin mata dan 306 beg tangan serta wang tunai dalam pelbagai denominasi berjumlah RM114,164,393.44.
Wang dan barang kemas itu dirampas oleh pihak berkuasa kerana didakwa terlibat dengan skandal dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/03/11991-unit-barang-kemas-untuk-diperiksa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Speaker Dewan Rakyat Tarik Diri Forum Tampil Najib Sebagai Jurucakap Utama

Speaker Dewan Rakyat Tarik Diri Forum Tampil Najib Sebagai Jurucakap Utama

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 173 hits
Forum itu turut menampilkan beberapa ahli politik PH termasuk Anwar Yang di Pertua Dewan Rakyat Azhar Harun Yang di Pertua Dewan Rakyat menarik diri daripada hadir ke sebuah forum demokrasi berparlimen yang turut menampilkan bekas perdana m...
Menjelang Pau Najib Minta Bincang Rancangan Mahu Musnah Gantikan Umno

Menjelang Pau Najib Minta Bincang Rancangan Mahu Musnah Gantikan Umno

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 193 hits
MALAYSIA DATELINEMenjelang Perhimpunan Agung Umno hari ini dan esok bekas presidennya Datuk Seri Najib Razak meminta perwakilan membincang dan membuat rancangan untuk menyelamatkan Umno Ini kerana kata beliau ada parti parti tertentu membua...
Sesekali Cakap Najib Razak Adalah Bijak

Sesekali Cakap Najib Razak Adalah Bijak

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 241 hits
BOB KELANANGDari dulu lagi aku berpandangan yang merosakkan Najib Razak adalah orang sekeliling dia yang dekat dengan dia sama macam Anwar Ibrahim yang merosakkan Anwar Ibrahim adalah orang yang rapat dengannya orang sekeliling yang ada age...
Muhyiddin Mungkir Janji Najib

Muhyiddin Mungkir Janji Najib

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 142 hits
Antara yang didedahkan oleh Presiden UMNO dalam ucapan PAU minggu lepas ialah perjanjian kerjasama untuk penubuhan Kerajaan PN sebelum ini adalah kerajaan perlu membubarkan Parlimen dan mengadakan PRU awal tahun ini Dengan syarat tersebut M...
Betulkah Najib Tidak Berbohong

Betulkah Najib Tidak Berbohong

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 112 hits
Baru sekarang berita keluar Kenapa tidak pernah diumum sejak azali Kalau betul pakat tunggu PRU kenapa ada yang berpakat tandatangani SD dan urus surat pada Agong restu Anwar PM PAS setakat ini membisu atau sedang pening cari dan susun ayat...
Umno Paling Banyak Dapat Duit 1mdb Melalui Najib Pendakwaan

Umno Paling Banyak Dapat Duit 1mdb Melalui Najib Pendakwaan

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 170 hits
malaysiakini comDiterbitkan 26 Mar 2021 10 56 pmMahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa Umno merupakan parti politik yang paling banyak menerima wang perolehan 1Malaysia Development Berhad menerusi akaun peribadi bekas perdana menteri Da...
Semua Ternanti Nanti Apa Arah Tuju Umno Najib Razak

Semua Ternanti Nanti Apa Arah Tuju Umno Najib Razak

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 221 hits
Semua ternanti nanti apa arah tuju UMNO Ahli ahli UMNO rakan seperjuangan saya agak pelik bagi kita tahun ini Jika dahulu berbagai kata kata tak elok dilemparkan kepada UMNO hari ini macam macam pihak nak masuk meminang UMNO Hari hari merek...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi