100 Kali Anak Bertanya Pun Jawablah Dah Besar Nanti Mungkin Dia Dah Tak Nak Tanya Kita Lagi


“Mama, kenapa bird tu terbang?”
“Mama, kenapa orang tu diri?”
“Mama, kenapa pakai selipar?”
Kalau anda ada anak kecil, dalam sehari mesti biasa dengar beratus atau mungkin beribu soalan sama tentang ‘KENAPA’ kan? Mula-mula anak pandai tanya soalan, ibu rasa teruja dan bangga sebab anak dah mencapai tahap perkembangan otak ligat berfikir.
Itu tandanya anak makin bijak dan ada sikap ingin tahu yang tinggi. Tapi lama-lama bila si kecil tanya soalan yang sama 100 kali sehari, kau rasa? Nak marah ke ibu? Eh, tak lah. Mana boleh marah kan.
Pakar perkembangan anak kata, ibu ayah jangan sekali-kali herdik atau sekat anak yang suka bertanya. Nanti bila mereka ‘sentap’ terus tak nak tanya apa-apa soalan. Anda juga yang risau.
Latih Anak Bebas Lampin: [Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari. Bolehlah Cuba!]
Ok, ini antara beberapa cara bijak yang ibu ayah boleh buat bila berhadapan dengan anak yang suka bertanya soalan sama berulang-ulang kali. Ini pun boleh elak kita daripada rasa macam nak marah bila kena jawab soalan yang sama.
Tapi ingat jangan sekali-kali jawab “tak tahu” atau “entah” pada soalan anak anda atau buat acuh tak acuh sebab malas nak layan anak yang suka bertanya. Buruk kesannya pada perkembangan anak tau!
Tanya Balik Yang Sama Memang ‘habit’ budak kecik suka tanya soalan sama berulang kali. Jangan marah. Biar je dia tanya banyak kali soalan yang sama lepas tu cuba tanya balik soalan itu padanya. Anda akan terkejut sebab dia boleh bagi jawapan yang betul. Kesimpulannya, anak sengaja tanya soalan yang sama pada ibu ayah mungkin sebab kali pertama soal, dia rasa anda tak beri perhatian padanya. Jadinya dia tanya banyak kali untuk dapatkan sepenuh perhatian walaupun dia sendiri tahu jawapannya.
Tumpukan Perhatian Pada Anak Bila anak anda mula bertanya soalan, sebaiknya hentikan seketika aktiviti yang dilakukan sebelum itu. Pandang muka anak dan tepat pada matanya serta fokus mendengar soalannya. Reaksi mengangguk-anggukkan kepala yang anda tunjukkan sebagai tanda cuba memahami soalan yang ditanya akan menggembirakan hati anak. Tahulah si kecil yang ibu atau ayah tak jemu melayan setiap soalannya. Sepatutnya anda kena berbangga sebab anak sudah semakin bijak berfikir dan sentiasa ingin tahu banyak perkara yang berlaku di sekelilingnya.

 
Soalan Dijawab Dengan Soalan Bila anak anda tanya soalan, anda boleh berikan jawapan dalam bentuk soalan kembali supaya dia boleh berfikir.
Contohnya kalau dia tanya, “Mama, kenapa kita kena gosok gigi?”
Anda boleh jawab, “Iman rasa kalau tak gosok gigi, mulut kita busuk tak?”
Tentu dia akan terfikir kenapa pula mulut busuk dan anda boleh terangkan tentang mulut yang ada bakteria dan kotoran makanan yang dimakan. Kalau tak dibersihkan akan berbau busuk dan gigi rosak. Sekurang-kurangnya sesi pertanyaan tersebut ada memberikan ilmu baru kepada anak. Interaksi dua hala ini memberikan peluang kepada otak anak untuk berfikir.

Bila anak anda mula bertanya soalan, sebaiknya hentikan seketika aktiviti yang dilakukan sebelum itu. Pandang muka anak dan tepat pada matanya serta fokus mendengar soalannya. Reaksi mengangguk-anggukkan kepala yang anda tunjukkan sebagai tanda cuba memahami soalan yang ditanya akan menggembirakan hati anak.
Artikel Menarik: [Nak Anak Fasih Berbahasa Inggeris? Cuba Buta 5 Tip Mudah Ini]
Tahulah si kecil yang ibu atau ayah tak jemu melayan setiap soalannya. Sepatutnya anda kena berbangga sebab anak sudah semakin bijak berfikir dan sentiasa ingin tahu banyak perkara yang berlaku di sekelilingnya.
Keep Calm and Smile Untuk mengelakkan rasa serabut anak tanya banyak soalan, anda kena tetapkan dalam hati supaya sentiasa dalam mode bertenang dan banyakkan senyum supaya ikhlas dan bersedia untuk menjawab setiap soalan anak walaupun untuk kali yang ke-180!

Berusaha Beri Jawapan Terbaik Janganlah disebabkan tak tahu jawapan atau malas nak huraikan panjang lebar, maka anda jawab “tak tahu” atau “entahlah mama pun tak tau”, sekurang-kurangnya kalau tak tahu jawapan yang betul, anda boleh cakap “nanti mama cari jawapan kat internet ya.” Barulah anak lebih bersemangat nak jadi kritis dan berfikir untuk tanya ibu ayah soalan lagi. Kalau asyik jawab tak tahu, anak pun beranggapan ibu ayah tak tahu banyak perkara dan akhirnya dia pun jadi malas nak tanya.
Baca Artikel Ini: [Aiskrim Mangga Homemade Kuatkan Antibodi Anak. Kaya Vitamin C]
Ingatlah, fasa anak suka tanya soalan tak akan selamanya berlaku. Makin dia membesar makin kurang soalan yang ditanya. Nanti anda pula yang asyik tanya kepada anak dan rindu nak jawab soalan anak!
 
The post 100 Kali Anak Bertanya Pun Jawablah. Dah Besar Nanti, Mungkin Dia Dah Tak Nak Tanya Kita Lagi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/100-kali-anak-bertanya-pun-jawablah-dah-besar-nanti-mungkin-dia-dah-tak-nak-tanya-kita-lagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 264 hits
Menjadi seorang ibu adalah momen terindah Tidak terasa masa berlalu cahaya mata yang dulu masih kecil kini semakin membesar Menjaga dan mendidik anak yang masih kecil memerlukan komitmen tinggi Penat yang dirasakan masa anak masih kecil pas...
Tak Dapat Lama 15 Minit Pun Jadi Luang Masa Dengan Anak Anak Ingat Sampai Besar Nanti

Tak Dapat Lama 15 Minit Pun Jadi Luang Masa Dengan Anak Anak Ingat Sampai Besar Nanti

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 222 hits
Bagi ibu bapa bekerja memperuntukkan masa untuk anak anak adalah sangat terhad Ketika waktu malamlah baru dapat meluangkan masa bersama sama makan bersama dan melayan karenah mereka Sebenarnya walau bagaimana sibuk sekalipun ibu bapa perlu ...
Selalu Tengok Ayah Beraksi Andra Bercita Cita Nak Jadi Macam Tomok Bila Besar Nanti

Selalu Tengok Ayah Beraksi Andra Bercita Cita Nak Jadi Macam Tomok Bila Besar Nanti

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 447 hits
Ramai mengenali pasangan Tomok dan Ayu Abbas kerana mereka suka berkongsi tentang perkembangan Arrianshah dan Andrashah di laman Instagram masing masing Terbaharu Tomok berkongsi sebuah video yang memamaprkan gelagat anak kedua Tomok yang s...
Nak Anak Berjaya Macam Dato Dr Sheikh Muszaphar Kena Bertindak Sekarang

Nak Anak Berjaya Macam Dato Dr Sheikh Muszaphar Kena Bertindak Sekarang

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 310 hits
Sebagai ibu bapa yang menitik beratkan soal pendidikan anak anak sudah tentu anda mahukan yang terbaik buat mereka Kanak kanak sekarang sudah semakin maju Mereka mempunyai cita cita sedari kecil dan sebagai ibu bapa yang prihatin anda sehar...
Sampai Licin Akaun Bank Ayah Kau Kerjakan Anak Habiskan Duit Bapa Ngidam Nak Beli Messi

Sampai Licin Akaun Bank Ayah Kau Kerjakan Anak Habiskan Duit Bapa Ngidam Nak Beli Messi

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 436 hits
Bermain permainan video menjadi kegilaan ramai terutama anak muda termasuk kanak kanak pada hari ini Ibu bapa kini nampaknya sudah mempunyai pandangan berbeza mengenai permainan video apabila anak anak lebih bebas malah ada yang mendapat so...
Ratna Sarumpaet Nangis Divonis 2 Tahun Dan Peluk Anak Nanti Kita Ketemu Lagi

Ratna Sarumpaet Nangis Divonis 2 Tahun Dan Peluk Anak Nanti Kita Ketemu Lagi

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 187 hits
Ratna Sarumpaet Nangis Divonis 2 Tahun dan Peluk Anak Nanti Kita Ketemu Lagi Usai mendengarkan vonis Ratna Sarumpaet menyalami satu persatu peserta sidang Dari pengacara hakim hingga Jaksa Penuntut Umum Ratna pun menghampiri anak anaknya Di...
Parenting Anak Ada Tabiat Buruk Macam Mana Nak Hilangkannya

Parenting Anak Ada Tabiat Buruk Macam Mana Nak Hilangkannya

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 393 hits
Assalamualaikum semua Semua anak kecil mempunyai tabiat buruk masing masing dan kadang kadang tu susah sangat nak menghilangkan tabiat buruk dia orang Walaupun puas kita ibu bapa ni tegur dia orang jentik tangan piat telinga apa semua bagai...
Apakah Bahaya Yang Mungkin Muncul Ketika Kamu Menggunakan Celana Jeans Bekali Kali

Apakah Bahaya Yang Mungkin Muncul Ketika Kamu Menggunakan Celana Jeans Bekali Kali

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 140 hits
Dr Steve Xu M D dari Northwestern University Feinberg School of Medicine menyebut bahwa risiko seseorang mengalami infeksi bakteri karena hal ini sangat rendah
Berapa Kali Nak Main Belakang Pas

Berapa Kali Nak Main Belakang Pas

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 294 hits
Orang tua tua berkata timba kena cari telaga bukan telaga cari timba PAS ialah telaga dan Amanah ialah timba Jadi siapa patut cari siapa Orang tua tua juga berkata orang yang bila berjumpa dengan ummah Islam berkata mereka sokong Islam dan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened