100 Doa Rasulullah Saw Bahagian 3


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
100 DOA RASULULLAH SAW [ BAHAGIAN 3 ] | Doa adalah senjata mukmin.... Apa jua masalah, ujian dan nikmat kekuatannya adalah doa. 
Maksud doa adalah meminta daripada Allah. 
Kenapa kena berdoa
Kerana kita hanya seorang hamba yang lemah. kerana tu kita wajib berdoa. 
Orang yang tak berdoa, adalah orang yang sombong. Doalah, doa yang baik-baik.. pasti Allah makbulkan. 
Rasulullah s.a.w kekasih Allah yang mulia... dijamin syurga, tapi Rasulullah s.a.w adalah orang yang paling banyak berdoa. 
Jadi, MF kongsikan sambungan doa-doa Rasulullah s.a.w himpunan daripada hadis-hadis yang diriwayatkan oleh perawi-perawi hadis yang dipercayai. 
Jika nak baca yang sebelum ni boleh klik link di bawah ni:100 DOA RASULULLAH SAW [ BAHAGIAN 1 ]100 DOA RASULULLAH SAW [ BAHAGIAN 2 ]


21- Kesemua doa nabi (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ):اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ نَبِيُّكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا اسْتَعَاذَ مِنْهُ نَبِيُّكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَعَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ[21]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya kami memohon daripadaMu kebaikan yang dimohon oleh nabiMu dan kami berlindung daripadaMu apa yang dipohon berlindung oleh nabiMu. Engkaulah tempat memohon pertolongan, Engkaulah yang menyampaikan. Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah.
22- Doa Perlindungan Kesihatan dan Kejahatan Pancainderaاللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِي وَمِنْ شَرِّ بَصَرِي وَمِنْ شَرِّ لِسَانِي وَمِنْ شَرِّ قَلْبِي وَمِنْ شَرِّ مَنِيِّي[22]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku memohon perlindungan denganMu daripada kejahatan pendengaranku, daripada kejahatan penglihatanku, daripada kejahatan lidahku, daripada kejahatan hatiku, dan daripada kejahatan maniku.
23- Doa Lindung Dari Penyakit Berbahayaاللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْبَرَصِ وَالْجُنُونِ وَالْجُذَامِ وَمِنْ سَيِّئْ الْأَسْقَامِ[23]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung denganMu daripada penyakit sopak, gila, kusta dan penyakit yang keji.
24- Doa Perlindungan dari Kejahatan dan Kemungkaranاللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ مُنْكَرَاتِ الْأَخْلَاقِ وَالْأَعْمَالِ وَالْأَهْوَاءِ[24]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung denganMu daripada kemungkaran akhlak-akhlak, amalan-amalan dan hawa nafsu.
25- Doa Mohon Keampunanاللَّهُمَّ إِنَّكَ عُفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي[25]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya Engkau Pemaaf, Mulia, Engkau sukaan kemaafan oleh itu maafkanlah daku
26- Doa Mohon Kebaikan dalam Diriاللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَتَرْكَ الْمُنْكَرَاتِ وَحُبَّ الْمَسَاكِينِ وَأَنْ تَغْفِرَ لِي وَتَرْحَمَنِي وَإِذَا أَرَدْتَ فِتْنَةً فِي قَوْمٍ فَتَوَفَّنِي غَيْرَ مَفْتُونٍ وَأَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِي إِلَى حُبِّكَ[26]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku memohonMu perbuatan baik, meninggalkan kemungkaran, cintakan orang miskin, keampunanMu untukku, rahmatilah daku, apabila Engkau mendatangkan fitnah terhadap suatu kaum maka Engkau matikanlah daku dengan tiada fitnah, daku memohonMu cintaMu, cinta orang yang mencintaiMu dan amalan yang mendekatkanku kepada cintaMu.
27- Doa Mohon Kebaikan dan Dijauhkan Kejahatanاللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ الْخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أَعْلَمْ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا اسْتَعَاذَ بِكَ مِنْهُ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لِي خَيْرًا[27]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku memohonMu kebaikan kesemuanya sama ada cepat atau lambat. Yang daku tahu dan tidak tahu. Ya Allah, sesungguhnya daku memohonMu kebaikan yang diminta oleh hamba dan nabiMu. Daku berlindung denganMu dari kejahatan yang diminta berlindung oleh hamba dan nabiMu. Ya Allah, sesungguhnya daku memohonMu syurga, apa yang mendekatkannya daripada perkataan atau amalan. Daku berlindung denganMu daripada neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya daripada perkataan atau amalan. Daku memohonMu agar Engkau jadikan semua qadak yang Engkau tentukan bagiku adalah yang baik.
28- Doa Mohon Ketetapan Imanاللَّهُمَّ احْفَظْنِي بِالْإِسْلَامِ قَائِمًا، وَاحْفَظْنِي بِالْإِسْلَامِ قَاعِدًا، وَاحْفَظْنِي بِالْإِسْلَامِ رَاقِدًا، وَلَا تُشْمِتْ بِي عَدُوًّا حَاسِدًا، وَاللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ خَزَائِنُهُ بِيَدِكَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ كُلِّ شَرٍّ خَزَائِنُهُ بِيَدِكَ[28]Maksudnya:Ya Allah, peliharalah daku dengan Islam dalam keadaan berdiri, peliharalah daku dengan Islam dalam keadaan duduk, peliharalah daku dengan Islam dalam keadaan baring dan jangan Engkau gembirakan musuhku yang hasad terhadapku. Ya Allah, sesungguhnya daku memohon kepadaMu semua kebaikan yang di dalam kekuasaanMu dan daku berlindung denganMu daripada semua keburukkan yang di dalam kekuasaanMu.
29- Doa Mohon Kebaikanاللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا تَحُولُ بِهِ بَيْنَنَا وَبَيْنَ مَعَاصِيكَ، وَمِنْ طَاعَتِكَ مَا تُبَلِّغُنَا بِهِ إِلَى جَنَّتِكَ، وَمِنَ الْيَقِينِ مَا تُهَوِّنُ بِهِ عَلَيْنَا مَصَائِبَ الدُّنْيَا، اللَّهُمَّ مَتِّعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَأَبْصَارِنَا وَقُوَّتِنَا مَا أَحْيَيْتَنَا، وَاجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا، وَاجْعَلْ ثَأْرَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمْنَا، وَانْصُرْنَا عَلَى مَنْ عَادَانَا، وَلَا تَجْعَلْ مُصِيبَتَنَا فِي دِينِنَا، وَلَا تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَلَا مَبْلَغَ عِلْمِنَا، وَلَا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لَا يَرْحَمُنَا[29] Maksudnya:Ya Allah, berikanlah kami perasaan takut kepadaMu yang boleh menghalang kami daripada membuat maksiat kepadaMu, berikanlah semangat untuk membuat ketaatan kepadaMu yang dapat menyampaikan kami kepada SyurgaMu, berikanlah keyakinan yang dapat meringankan semua bala musibah dunia yang menimpa kami, kekalkanlah nikmat pendengaran, penglihatan dan kekuatan kami selama Engkau menghidupkan kami, jadikanlah kesemua itu sebagai warisan daripada kami, berikanlah kami kekuatan untuk membalas sesiapa yang menganiaya kami, berikanlah kami pertolongan terhadap sesiapa yang memusuhi kami, janganlah Engkau turunkan musibah ke atas agama kami, jangan Engkau jadikan dunia ini kemuncak yang ditentukan oleh kami dan segala yang dicari dalam pengetahuan kami, dan janganlah Engkau biarkan orang jahat yang tidak ada sifat balas kesihan menguasai diri kami.
30-Doa Perlindung dari Malas dan Kedekutاللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْبُخْلِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُرَدَّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الْقَبْرِ.[30]Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung denganMu daripada menjadi pengecut, daku berlindung denganMu daripada bersifat kebakhilan, daku berlindung denganMu daripada dikembalikan dalam keadaan amat tua (nyanyuk), daku berlindung denganMu daripada fitnah dunia dan daku berlindung denganMu daripada azab kubur.

...bersambung

Sumber: Telegram Channel Himpunan Doa

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mariafirdz.com/2021/07/100-doa-rasulullah-saw-bahagian-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Kaitan Minuman Manis Dan Sejuk Dengan Rasulullah Saw

Apakah Kaitan Minuman Manis Dan Sejuk Dengan Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 191 hits
APAKAH KAITAN MINUMAN MANIS DAN SEJUK DENGAN RASULULLAH SAW Assalammualaikum WBTAisyah ra meriwayatkan sebuah hadis bahawasanya Adalah minuman yang paling disukai Nabi SAW ialah yang manis dan sejuk Hadis riwayat At Tarmizi Ahmad Hakim dan ...
Hiburan Mohon Doa Saya Dan Keluarga Sihat Elyana Sambut Hari Lahir Secara Sederhana

Hiburan Mohon Doa Saya Dan Keluarga Sihat Elyana Sambut Hari Lahir Secara Sederhana

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 297 hits
Penyanyi Elyana berkongsi sebuah hantaran gambar di akaun Instagramnya dimana dia sedang meraikan ulang tahun kelahiran yang ke 34 tahun pada hari ini AdvertisementMenerusi hantaran foto tersebut telihat Elyana sedang bergambar sambil memeg...
Air Ketuban Makin Berkurang Terpaksa Bersalin Lebih Awal Yatt Hamzah Mohon Doa

Air Ketuban Makin Berkurang Terpaksa Bersalin Lebih Awal Yatt Hamzah Mohon Doa

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 262 hits
Kelahiran setiap anak sememangnya berbeza beza Biarpun sudah melalui beberapa kali proses melahirkan anak namun debaran pastinya masih terasa Lebih lebih lagi kala berdepan masalah ketika melahirkan Bagi Yatt Hamzah yang bakal melahirkan an...
Hadith Doa Hari Ini 3 Julai 2021 22 Dzulkaedah 1442h Sabtu

Hadith Doa Hari Ini 3 Julai 2021 22 Dzulkaedah 1442h Sabtu

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 298 hits
Hadist Hari Ini Sabtu 22 Dzul Qo dah 1442 Dari Sayyidina Adi bin Hatim berkata Saya mendengar Baginda Nabi bersabda yang maksudnya Takutlah pada siksa neraka itu sekalipun dengan memberikan sedekah potongan kurma ASH SHOFWAH AL MALIKIYYAHHi...
Cara Solat Tasbih Doa Dan Hukumnya

Cara Solat Tasbih Doa Dan Hukumnya

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 268 hits
Cara Solat Tasbih Untuk sesiapa yang ingin buat Solat Tasbih Amatlah besar fadhilatnya apatah lagi bi dilakukan pada setiap malam terutamanya di malam malam terakhir dalam bulan Ramadhan Ada beberapa kaedah untuk melakukan Solat Sunat Tasbi...
Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 234 hits
Akhirnya selepas beberapa hari berada di wad untuk melahirkan bayi keenamnya Yatt Hamzah selamat melahirkan bayi lelaki pertamanya pada Sabtu lalu Berkongsi cerita mengenai kelahiran anak keenamnya Yatt terpaksa dikejar ke hospital dan di i...
11 Jenis Manusia Mendapat Doa Dari Malaikat

11 Jenis Manusia Mendapat Doa Dari Malaikat

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 182 hits
11 Jenis Manusia Mendapat Doa Dari Malaikat1 Orang yang tidur dalam keadaan bersuci Rasulullah s a w bersabda maksudnya Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya Dia tidak akan bangun hingga malaikat...
Doa Penyakit Berjangkit Seperti Covid 19 Dan Virus Lain

Doa Penyakit Berjangkit Seperti Covid 19 Dan Virus Lain

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 173 hits
Ramai antara kita sudah bosan dengan PKP yang sudah berlangsung selama 14 bulan Masih belum menampakkan tanda tanda penurunan Selain dari usaha untuk mengikut perintah kerajaan denga SOP Penjarakkan Sosial usaha lain yang perlu kita buat ad...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb