10 Tips Temuduga Yang Kerap Diabaikan



Dalam pasaran kerja semasa, anda perlu bertindak bersama-sama, atau anda tidak akan berpeluang untuk memenangi persaingan kerja yang ada. Periksa diri anda dengan 10 tips temuduga yang kerap diabaikan di bawah ini.

1. Buat kajian. Kaji syarikat bakal majikan anda dan pelajari selok-beloknya yang mungkin termasuklah perkhidmatan, produk, pelanggan dan pesaing kerana ia bakal memberikan kefahaman kepada anda. Lebih banyak perkara yang anda ketahui tentang syarikat tersebut, lebih besar peluang untuk anda “menjual diri” anda semasa temuduga.

2. Pemerhatian teliti. Pilih pakaian yang perlu dipakai semasa temuduga. Bergantung kepada industri dan posisi, dapatkan pakaian terbaik yang boleh anda pakai dan pastikan tiada kesan koyak padanya. Biar pun syarikat yang bakal anda sertai tidak mensyaratkan begitu, anda harus tunjukkan betapa seriusnya anda mahu berkhidmat dengan mereka. Anda berpakaian untuk menampilkan keyakinan anda.

3. Bersedia. Bawa bersama fail yang mengandungi resume, salinan rujukan dan kertas untuk mencatat nota. Anda perlu ada beberapa soalan yang perlu disediakan untuk ditanyakan pada akhir sesi temuduga. Sertakan senarai semak pada kertas kecil untuk semakan akhir sebelum temuduga berlangsung.

4. Tepati masa. Usah datang lewat untuk temuduga. Ambil inisiatif untuk datang lebih awal. Penting untuk anda memperuntukkan masa untuk merancang perjalanan, mungkin anda akan tersesat semasa mencari lokasi temuduga.

5. Tunjukan minat. Tampilkan minat anda untuk mendapatkan posisi yang ditawarkan menerusi segenap aspek. Bersalaman dengan erat dengan temuduga dan tunjukkan “eye contact” untuk menzahirkan keyakinan anda. Berucaplah dengan nada yang yakin walau pun sebenarnya anda ada sedikit rasa gementar.

6. Dengar. Ini merupakan salah satu kemahiran dalam temuduga yang kerap diabaikan. Anda tidak boleh hanya mendengar. Adakalanya perkara yang tidak dikatakan sama penting dengan apa yang disebutkan.

7. Jawab soalan yang ditanya. Kebanyakan calon tidak fikir sama ada soalan yang diberikan oleh penemuduga benar-benar dijawab atau pun tidak. Mungkin anda faham apa yang ditanya, namun anda boleh mendapatkan penjelasan sekiranya anda tidak pasti.

8. Beri contoh spesifik. Siapkan teks kisah anda sebelum ditemuduga. Berikan contoh yang menceritakan kejayaan dan betapa uniknya anda. Sikap anda yang lalu boleh jadi pengukur kepada prestasi masa depan anda.

9. Tanya soalan. Kebanyakan calon temuduga melepaskan peluang ini kerana tidak berminat untuk mencari informasi yang bernilai.  Soalan yang bakal anda tanyakan menjadi kayu pengukur untuk menilai minat anda terhadap bakal majikan.

10. Tindakan susulan. Sama ada menerusi emel, surat atau panggilan telefon, tindakan susulan untuk menghubungi semula syarikat yang pernah menemuduga anda. Tindakan susulan selepas temuduga adalah peluang untuk mengingatkan penemuduga mengenai semua perkara yang berharga tentang diri anda untuk disumbangkan kepada syarikat. Jangan lepaskan peluang terakhir ini untuk “pasarkan diri” anda.

Kesimpulannya, penting untuk anda yakin dan tenang dalam sesi temuduga. Satu perkara yang patut ada ialah bersedia dengan sebaik-baiknya yang mungkin mengikut kemampuan anda. Dengan mengikuti panduan yang telah disebutkan di atas, anda akan berasa kurang gementar dan bersedia dengan positif untuk membentangkan diri anda.


Terus rujuk sini http://bit.ly/SYARAT-PENTING-TEMUDUGA untuk mendapatkan lebih banyak panduan temuduga.


Semoga berjaya!


- admin Telegram @kerjakosongterbuka




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://msnurulfadli.blogspot.com/2019/10/10-tips-temuduga-yang-kerap-diabaikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Tips Mengatasi Sakit Gigi Berlubang Dengan Alami Beserta Bahayanya Bila Diabaikan

11 Tips Mengatasi Sakit Gigi Berlubang Dengan Alami Beserta Bahayanya Bila Diabaikan

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 295 hits
Mengatasi sakit gigi berlubang dapat diperoleh secara cepat menggunakan obat kimia Namun bagi sebagian orang berusaha menghindari efek sampingnya yang kurang baik bagi tubuh Berikut merdeka com telah rangkum dari berbagai sumber mengenai ti...
5 Tips Ampuh Pasti Dapat Tiket Kereta Lebaran 2020

5 Tips Ampuh Pasti Dapat Tiket Kereta Lebaran 2020

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 194 hits
Hiruk pikuk pemesanan tiket kereta Lebaran 2020 saat ini sudah terasa di masyarakat Tentunya setelah menunaikan ibadah puasa merayakan hari raya bersama keluarga di kampung halaman saat Lebaran menjadi hal yang dinanti banyak orang
10 Tips Memanfaatkan Make Up Kedaluarsa Supaya Tidak Terbuang Sia Sia

10 Tips Memanfaatkan Make Up Kedaluarsa Supaya Tidak Terbuang Sia Sia

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 173 hits
Harga make up yang cukup mahal tentu membuat Anda merasa sia sia kalau dibuang begitu saja Solusi terbaiknya ialah memanfaatkannya sebagai produk kecantikan lain yang tetap bermanfaat bagi diri Anda
Tips Bercuti Ke Hat Yai Thailand

Tips Bercuti Ke Hat Yai Thailand

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 258 hits
Tips Bercuti Ke Hat Yai Thailand Percutian Ke Hat Yai Thailand buat kali ke 2 memang seronok sebab kami memandu kereta sendiri ke Hat Yai yang mengambil masa 4 jam perjalanan Pengalaman kali pertama ke sana pada tahun 2018 memberikan kami p...
Tips Berburu Selai Srikaya Otentik Dari Siantar

Tips Berburu Selai Srikaya Otentik Dari Siantar

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 135 hits
Jadi bintang utama selai srikaya sebenarnya bisa dibuat sendiri di rumah lho
8 Tips Backpacker Murah Ke Filipina

8 Tips Backpacker Murah Ke Filipina

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 157 hits
Berbagai kalangan menjadi semakin penasaran dan menuju Filipina demi membuktikan keeksotikannya Apalagi harga di sana mirip dengan Indonesia sehingga kocek Rp5 juta sudah pasti akan tersisa untuk berlibur di Filipina selama Anda pandai meng...
Tips Kereta Yang Ditenggelami Air Banjir

Tips Kereta Yang Ditenggelami Air Banjir

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 325 hits
Setiap kali banjir melanda setiap kali la abam kie terpaksa mengharung air untuk ke jalan besar Setakat ni kereta masih belum tenggelam tapi takutlah juga jika banjir tu jadi luar biasa seperti bah kuning 2014 dulu Mujurlah masa tu abam kie...
Akun Tiktok Ini Sering Bagi Tips Kesehatan Dan Kehamilan

Akun Tiktok Ini Sering Bagi Tips Kesehatan Dan Kehamilan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 109 hits
TikTok yang identik dengan video video lucu dan unik kini mulai dipenuhi dengan konten menarik lainnya seperti tips kebugaran kesehatan kuliner hingga traveling
Tips Naikkan Sale Yang Dah Mula Statik

Tips Naikkan Sale Yang Dah Mula Statik

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 186 hits
Assalamualaikum sedikit tips nak naikkan sales yang statik dan hasilnya memang berksesan kain pasang yang dijual sejak 2015 dan masih lagi ada hingga sekarang sales nya masih ada tetapi statik tidak menaik atau menurun cari produk baru untu...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib