10 Tip Cara Jadi Parent Terbaik Sentiasa Maafkan Anak Dan Kirimkan Al Fatihah


Oleh Wanita
Ibu dan bapa, dua figura penting dalam mencorakkan kehidupan anak-anak. Tugas yang cukup sukar, namun perjalanannya mudah andai punya ilmu.
Perkongsian Norshaila Yusof menerusi tips Prof Datuk Dr Muhaya dalam ilmu keibubapaan melengkapkan aspek kerohanian dan jasmani bagaimana menjadi ibu bapa yang lebih baik.
Ikuti perkongsian yang cukup bermanfaat ini.
“Untuk para ibu-ibu tersayang” Dari Prof Muhaya.

Selamat pagi semua.

Jom amalkan 10 tip untuk yang nak jadi parent….dah jadi parent….yang baru jadi parent semula… Sama-sama kite amalkan…. Terutama tip yg no 6 tu.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak, kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat “iyyakanakbudu waiyyakanastain” – yang ertinya “Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..”, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh. Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita. Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah, bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita, anak Dan zuriat keturunan kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia. Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan “Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia…..untuk faham agamanya “, [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi “. Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

via : Prof. Dr. Muhaya

# silakan share untuk manfaat kita bersama.. Inshaa Allah.”
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/10-tip-cara-jadi-parent-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Anak Jenis Suka Berlari Memanjat Melompat Kena Bawa Dia Ke Taman Setiap Perkara Ada Cara Manipulasi Anak

Kalau Anak Jenis Suka Berlari Memanjat Melompat Kena Bawa Dia Ke Taman Setiap Perkara Ada Cara Manipulasi Anak

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 233 hits
Anak dalam proses nak membesar memang banyak ragamnya Ada yang sangat mencabar jiwa dan emosi kita sebagai ibu bapa Namun jangan sampai anak yang pandai manipulasi kita biar kita yang mengawal anak anak Ikuti perkongsian ini Anak saya nakal...
X Cara Kira Sitting Attention Anak Mudah Belajar Fokus

X Cara Kira Sitting Attention Anak Mudah Belajar Fokus

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 300 hits
Anak saya tak fokus tak sampai seminit dia dah bosan dan mula beralih ke tempat lain ramai ibu bapa yang mengadu tentang masalah anak tak fokus dan kurang memberikan tumpuan pada satu satu perkara Bagaimana caranya untuk memastika anak dapa...
5 Cara Menjaga Kesehatan Mental Anak Imbasnya Bisa Sampai Dewasa Lo

5 Cara Menjaga Kesehatan Mental Anak Imbasnya Bisa Sampai Dewasa Lo

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 165 hits
Mungkin kamu di sini juga pernah merasakan hal kurang mengenakkan di masa kecil makanya pahami hal ini supaya nggak terulang ke anak anakmu nanti
Tanamkan Dalam Fikiran Anak Autisme Normal Ini Tip Ujian Kenal Pasti Anak Ada Masalah Autisme

Tanamkan Dalam Fikiran Anak Autisme Normal Ini Tip Ujian Kenal Pasti Anak Ada Masalah Autisme

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 314 hits
Anak anak yang mengalami masalah autisme bukan kerana salah mak ayah Ia satu kurniaan Allah SWT Maka raikanlah mereka dengan layanan seikhlas mungkin buat anak dan keluarganya Perkongsian oleh mengenai ujian yang dilakukan untuk mengenal pa...
Hiburan Keluar 44 Hari Siapa Nak Bagi Anak Bini Makan Tidak Pilih Tabligh Awie Punya Cara Sendiri Belajar Ilmu Agama

Hiburan Keluar 44 Hari Siapa Nak Bagi Anak Bini Makan Tidak Pilih Tabligh Awie Punya Cara Sendiri Belajar Ilmu Agama

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 254 hits
Sejak kebelakangan ini ramai juga artis tempatan yang dilaporkan mula mengikuti jemaah tabligh dalam usaha mencari ilmu agama dan mendekatkan diri dengan ajaran Islam View this post on InstagramAdvertisementTidak ketinggalan untuk diajukan ...
Lekatkan Gambar Anak Pakai Helmet Sticker Kartun Cara Bapa Ambil Semangat Bekerja

Lekatkan Gambar Anak Pakai Helmet Sticker Kartun Cara Bapa Ambil Semangat Bekerja

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 357 hits
Percayalah setiap anak yang dilahirkan telah ditentukan rezekinya Dengan itu ibu bapa secara langsung turut sama menumpang rezeki anak Sejak hari pertama bakal menjadi ibu bapa pasangan suami isteri mesti dah ada perancangan untuk memberika...
Cara Mohon Program Latihan Kemahiran Belia Anak Asnaf 2021 Maidam Percuma Amp Elaun Rm150 Sebulan

Cara Mohon Program Latihan Kemahiran Belia Anak Asnaf 2021 Maidam Percuma Amp Elaun Rm150 Sebulan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 287 hits
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Terengganu atau MAIDAM dengan kerjasama Akademi Binaan Malaysia dan Yayasan Pendidikan MAIDAM telah menyediakan Program Latihan Kemahiran Belia Anak Asnaf 2021 kepada rakyat Terengganu untuk diser...
Belikan Anak 1 Pokok Kecil Bagi Dia Jaga Semai Cara Untuk Ajar Anak Erti Sabar Memahami

Belikan Anak 1 Pokok Kecil Bagi Dia Jaga Semai Cara Untuk Ajar Anak Erti Sabar Memahami

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 399 hits
Berkebun antara aktiviti yang memberikan banyak manfaat kepada anak anak Proses seperti menanam menyiram menyentuh tanah semuanya ada kaitan dengan motor halus anak anak Kebanyakan mereka menikmati waktu waktu berkebun di luar rumah dengan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya