10 Tip Buat Coklat Cip Paling Sedap Chewy Cubalah Resipinya Sekali


Coklat cip memang kegemaran amak-anak sepanjang masa. Tak payahlah tunggu raya pun nak membuatnya. Tapi adakalanya coklat cip tak berapa menjadi. Kadang-kadang terlalu keras , ada yang terlalu kering.
Foto : pinterest.com . Tentulah tak cantik kalau biskut ‘flat’ macam ni
Ni min kongsikan petua kalau nak biskut yang rangup dan ‘chewy’. Kalau garing sangat dan kering pun kurang seronok dimakan.
1. GUNA MENTEGA BIASA ADA GARAM
Foto : pinterest.com
Gunakan mentega berkualiti tinggi. Mentega berkrim dan ada garam. Rasa coklat cip gerenti
2. CAIRKAN MENTEGA DALAM OVEN (PRE HEATING)
Foto : pinterest.com
Jika pilih nak buat biskut yang agak tebal, cairkan mentega separuh sahaja atau satu pertiga cair. Jangan biarkan cair kesemuanya. Masukkan dalam oven yang sedang dipanaskan sebelum membakar biskut (pre heating). Carikan selama 3-4 minit sahaja. Jangan lupa set kan timer. Kalau terlajak alamat biskut tu jadi rata tak naik…huhuhu.
3. BIAR MENTEGA KEMBALI KE SUHU BILIK
Biarkan ia berehat dalam beberapa minit dalam suhu bilik, agar ia berada kembali dalam keadaan buku yang lembut.Sebelum anda membuat doh. Bunyi macam leceh kan tetapi ingat mentega cair yang panas tidak akan memberi hasil yang sempurna seperti mentega yang telah sejuk dan menjadi lembut. Jadi sabarlah ya.
4. PUKUL TELUR SEADANYA
Pukul seadanya gula dan mentega sudah memadai. Usah terlebih pukul kerana ia akan menyebabkan biskut menjadi keras.
5. TAMBAH SEDIKIT TEPUNG
foto : pinterest.com
Tambahkan sedikit tepung pada doh terutamanya apabila mentega sudah cair. Keadaan doh boleh ditarik dari sisi mangkuk adunan (tidak melekat di tepi mangkuk). Jika anda menggunakan mesin mixer elektrik, perhatikan keadaan doh tidak melekit di sisi mangkuk dan tidak terlalu lembik, jika anda lihat doh agak lembab, tambahkan sesudu tepung hingga doh boleh membulat di tengah mangkuk.
6. GUNAKAN SEKURANG-KURANGNYA DUA JENIS COKLAT CIP
Haa…masukkan sekurang-kurangnya dua jenis coklat cip barulah lebih terangkat rasanya. Kalau min pilih coklat bar/kepingan separuh manis (semisweet) dipotong jadi ketulan kasar, cip cokat susu dan cip coklat gelap. Rasa coklat sedikit berbeza dan bentuk ketulan dan chip menjadikan biskut lebih menarik dan rasa lebih sedap.
7. MASUKKAN DOH DALAM PETI SEJUK
Perasan tak lepas bakar dulang biskut pertama, biskut anda nampak rata aje. Kalau begitu biarkan ia dalam peti sejuk sebelum membakar agar doh sedikit padu dan mampat.
8. BISKUT BERSAIZ BESAR.
Foto : pinterest
Besar tu lebih kurang suku ¼ cawan doh, untuk dicubit membulat menjadi sekeping biskut. Tekankan, biskut yang agak tebal memberikan rasa lebih ummph
9. BENTUKKAN MENGGUNAKAN TANGAN
Foto : sweet.serious.com
Walaupun anda boleh gunakan sudu, untuk mendapatkan rupa biskut yang sedikit membulat di atasnya, tetapi gunakan tangan untuk membentuk doh adalah lebih mudah, Bulatkan dan gentel dengan tapak tangan.
10. COKLAT CHIP DI ATAS BISKUT
Foto : pinterest
Perasan tak korang dah letak banyak-banyak coklat cip di dalam adunan tapi bila dah siap bakar rupanya nampak plain aje, tak menarik kan. Kalau nak nampak ‘chunky dan timbul coklat cipnya, apa kata ambil bebeberapa biji coklat cip dan tekankan dan susun atas biskut tu sebelum dibakar, wah barulah menarik rupanya.
Ok ni min kongsikan resipi Biskut Coklat Cip yang mudah dan klasik sangat…
BISKUT COKLAT CIP KLASIK
Foto : pinterest.com
BAHAN-BAHAN :
7 sudu besar mentega¾ cawan gula halus1 sudu besar gula perang1 sudu kecil esen vanilla1 biji telur1 1/4  cawan tepung serbaguna * tambah beberapa sudu lagi jika doh terlalu melekit½ sudu baking soda¼ sudu teh garam1 cawan campuran coklat cip dan ketulan kecil kepingan coklatCARA MEMASAK :
1. Panaskan over ke suhu 350 darjah Fahrenheit. Masa tengah preheating ni bolehlah cairkan mentega dalam keadaan 1/3 atau separuh cair. Tutup oven dan keluarka mentega dan biarkan mentega kembali ke suhu bilik, biarkan mentega dalam keadaan lembut..
2. Masukkan gula dan vanilla. Pukul hingga kacau sebati dan sekadar jadi gebu. Masukkan pula telur hingga sebati. Usah pukul terlalu lama.
3. Kemudian masukkan tepung, baking soda dan garam. Kacau guna mixer dalam kelajuan rendah, pastikan tak melekat di sisi mangkuk adunan atau sehingga tepung sebati.
4. Kiranya doh asih melekit dan lembab, tambahkan satu sudu besar tepung hingga doh boleh menyatu menjadi bola. Usah menambah terlalu banyak tepung kerana ia akan mengeraskan biskut. Bila doh tidak terlalu melekit , masukkan cip coklat dengan senduk kering.
5. Panaskan oven ke suhu 350 darjah Farenheit. Cubit doh sebanyak ¼ cawan, bulatkan dan susunkan beberapa biji coklat chip di atasnya. Susun atas dulang, jarakkan beberapa inci.
6. Keluarkan apabila ada sedikit tompokan perang di atasnya, usah terlalu perang. Barulah biskut tidak terlalu kering.
Saiz hidangan : 10-12 keping biskut besar
Masa penyediaan : 45 minit
Masa memasak : 9 minit
Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/01/10-tip-buat-coklat-cip-paling-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Paling Mudah Buat Putu Bambu Sedap Secara Homemade

Cara Paling Mudah Buat Putu Bambu Sedap Secara Homemade

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 680 hits
Terasa nak makan Putu Bambu atau Putu Piring homemade tapi tak ada acuan Usah risau guna je acuan lompang yang ada di rumah Jadilah namanya Putu Lompang Ha Mudah je nak buat ni Empunya resipi Eiriya Azira hanya guna 3 bahan je dan sedikit u...
Cara Masak Kuah Laksa Penang Yang Paling Ringkas Tapi Sedap Tak Perlu Bahan Banyak

Cara Masak Kuah Laksa Penang Yang Paling Ringkas Tapi Sedap Tak Perlu Bahan Banyak

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 530 hits
Cara Masak Kuah Laksa Penang Yang Paling Ringkas Tapi Sedap Tak Perlu Bahan Banyak Salam semua Siapa hantu laksa penang pakat mengaku semua D Laksa Penang salah satu menu kegemaran Kalau nak kena pilih antara laksa Kelantan dan laksa Penang...
5 Masakan Cina Paling Sedap Pastinya Halalan Toyibban

5 Masakan Cina Paling Sedap Pastinya Halalan Toyibban

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 587 hits
Dah nak Raya Cina ni memang sajian Cina jadi lebih popular dari biasa Penggunaan sos tiram kicap halia memang sinonim dalam masakan niNi min kongsikan 5 sajian Cina popular buat sendiri lagi puas hatikan1 STIR FRIED BLACK PEPPER BEEFBAHAN B...
Cara Buat Kuih Koci Pulut Hitam Paling Mudah Rasa Sedap

Cara Buat Kuih Koci Pulut Hitam Paling Mudah Rasa Sedap

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 1499 hits
Kuih Koci Pulut Hitam antara kuih melayu yang digemari ramai Kena yang sedap makan dua tiga biji pun tak cukup Bagi anda yang suka kuih ni dan nak belajar cara cara buatnya Jom lihat resipi perkongsian saudari Izza Howzin di bawah ini Nampa...
Chocodap S Coklat Sedap

Chocodap S Coklat Sedap

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 2225 hits
Sebut jer pasal coklat mesti dah terbayang nikmatnya kann Sedap memikat sampai boleh pejam mata taim makan tu Punya lah feeling Daripada bebudak Ribena sampai ke warga emas semua pun suka Banyak tau manfaat coklat ni sebab dihasilkan guna s...
Cara Mudah Masak Tomyam Poktek Paling Sedap

Cara Mudah Masak Tomyam Poktek Paling Sedap

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 796 hits
Tercari cari resipi Tomyam Poktek yang sedap dan mudah Ha Inilah resipinya Tomyam ni memang special Rasanya yang pedas masam dan cukup manis masinnya membuatkan ia antara juadah yang wajib order bila makan di restoran Tapi bila dah ada resi...
Cara Mudah Masak Mi Goreng Basah Paling Sedap Memang Power Boleh Rosak Diet Tu

Cara Mudah Masak Mi Goreng Basah Paling Sedap Memang Power Boleh Rosak Diet Tu

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 652 hits
Mi goreng antara menu kegemaran yang menjadi pilihan ketika bersarapan mahupun makan malam Nak nak lagi kalau cara gorengannya ala basah pasti menarik selera untuk menjamahnya Untuk ibu ibu yang nak dapatkan mi goreng basah yang cukup sedap...
Neymar Pemain Bola Paling Bernilai Di Dunia Ronaldo Terkeluar 10 Carta Teratas

Neymar Pemain Bola Paling Bernilai Di Dunia Ronaldo Terkeluar 10 Carta Teratas

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 309 hits
Neymar pemain bola paling bernilai di dunia Ronaldo terkeluar 10 carta teratasNeymar Foto AFPBINTANG Paris Saint Germain Neymar merupakan pemain bola sepak paling bernilai di dunia menurut KPMG Pakar kewangan KPMG melancarkan alat baharu un...
Apa Yang Sedap Makan Di Restoran Ikea Cheras

Apa Yang Sedap Makan Di Restoran Ikea Cheras

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1051 hits
Ana dah janji dengan anak anak lepas depa habis final ni nak belanja makan kat Cafe Ikea makan meatball dan chicken wing yang terkenal sangat tu Macam biasa lah bila semua payment terkumpul depa dan remind ana dah bila ibu nak bawa pi Ikea ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar