10 Teknik Powerful Words Di Dalam Doa Rasakan Sendiri Perubahan Yang Sangat Dasyat



10 Teknik ‘Powerful Words’ Di Dalam Doa. Rasakan Sendiri Perubahan Yang Sangat Dasyat!10 Teknik ‘Powerful Words’ Di Dalam Doa. Rasakan Sendiri Perubahan Yang Sangat Dasyat!
Hari-hari baca doa tapi antara faham ke tidak apa yang anda baca. Mungkin dari doa di dalam Bahasa arab anda hanya menghafal tanpa endahkan maknanya. Selepas ini boleh tukarkan doa-doa yang kita baca itu kepada Bahasa Melayu pula.
Bila dah faham doa, pasti lebih seronok untuk memohon permintaan dari Allah. Sekali gus kita juga akan lebih khusyuk dan lebih menghayati doa yang dibacakan. Di saat inilah kita disarankan perbanyakkan doa agar dijauhkan dengan wabak yang tular.
Teknik 1: Berilah kekuatan vs lapangkan kesulitanSebelum ni kita selalu berdoa, 
“Ya Allah berikanlah aku kekuatan”.
Jika doa begini, maka Allah akan sentiasa menguji hambaNya untuk test kekuatan kita.
Jadi doa yang kita boleh betulkan ialah,
“Ya Allah lapangkan kesulitan apa yang aku hadapi hari ini, Ya Allah keluarkanlah aku dari kesulitan ini, Ya Allah bantulah diriku ini.”
Teknik 2: Berilah vs kurniakanlahSebelum ni kita selalu berdoa, 
“Ya Allah BERILAH aku..”
Jadi cara doa yang kita boleh betulkan ialah,
“Ya Allah KURNIAKANLAH aku..”
Sebab bila kita sebut BERI, bila-bila masa Allah boleh ambil nikmat tersebut. Jika sebut KURNIA, maka Allah akan kurniakan sesuatu pada kita sampai bila-bila masa, InshaaAllah.
Teknik 3: Dimurahkan rezeki vs dilimpahkan rezeki
Sebelum ni kita selalu berdoa, 
“semoga DIMURAHKAN rezeki.”
Jadi cara doa yang kita boleh amalkan ialah,
“semoga DILIMPAHKAN rezeki yang berpanjangan dan berkat.”
Bila kita sebut “dilimpahkan”, maka benar Allah betul-betul limpahkan rezeki yang sangat banyak, berbanding dengan dimurahkan, sebab bila sebut murah, Allah berikan rezeki yang biasa dan mencukupi sahaja.
Satu lagi perkataan selain dilimpahkan, boleh juga guna perkataan TAMBAHKANLAH. Dan ini doa yang boleh kita amalkan bersama setiap kali dalam sujud terakhir kita.
“Ya Allah, TAMBAHKANLAH bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang baik, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”
Teknik 5: Cara mengaminkan doaSebelum ni kita selalu meng’amin’kan doa begini, 
“Amin Ya Rabbal Al-Amin.”
Jadi cara yang lebih baik untuk kita amalkan bersama-sama adalah,
“Amin Ya Allah Ya Mujib”.
Sebab maksud Mujib ni ialah memakbulkan. Kita bersungguh-sungguh nak Allah makbulkan doa kita ni, jadi sebut dengan penuh yakin Ya Mujib.
Teknik 6: Doa untuk orang lain
Sebelum ni kita selalu berdoa dengan cara kita ‘mengarahkan’ Allah untuk cepat-cepat keluarkan kita dari masalah-masalah yang kita hadapi.
Jadinya doa yang terbaik kita boleh amalkan sambil mendoakan juga untuk orang lain, adalah dengan cara ini,
“Allah.. Allahu Robbunaa.. Laa Nusyriku Bihii Syai’a”,
(Allah adalah Rabb kami yang kami tidak pernah sekutukan dengan siapa pun)
Baca 100x, doa ketika beramai-ramai.
“Allah.. Allahu Rabbi.. Laa Usriku Bihi Syai’a”,
(Allah adalah Rabbku yang aku tidak sekutukan dengan siapa pun)
Baca 100x, doa apabila seorang diri.
Kenapa kita baca doa atau zikir ini adalah sebab doa ini penyingkir kesulitan, kesusahan, kegelisahan, kekhuatiran dan keresahan.
Sekali gus doa ini boleh menghilangkan beban hutang, beban hati, beban fikiran, serta sangat baik sekali buat bantu sahabat-sahabat kita dalam mencapai hajat-hajat mereka.
Teknik 7: Doa ketika bersedekah
Sebelum ni kalau di masjid nak sedekah tu, mungkin ada yang sedekah dan berlalu pergi macam tu je tanpa berdoa, atau mungkin ada yang berdoa dan terlalu mengharapkan Allah bagi rezeki cepat-cepat kat kita. Allahu.

Jadi InshaaAllah selepas ini, betulkan niat kenapa kita nak sedekah dan berdoalah dengan bersungguh-sungguh kepada Allah,
“Ya Allah aku sedekahkan sejumlah ini kerana untuk digunakan demi mencari redhaMu. Semoga sedikit sumbangan ini dapat menghapuskan segala dosa-dosaku yang membuka segala pintu rezeki yang tidak pernah ku duga.”
Teknik 8: Doa orang yang terlalu sibuk berniaga
Doa di bawah ini adalah khusus untuk orang yang sibuk berniaga siang malam, solat pon kadang hujung waktu dan lebih sedih lagi sampai tak ada masa nak spend time bersama dengan keluarga tersayang.
Faktor jadi macam ini mungkin antara sebabnya doa kita tak spesifik minta kepada Allah. Jadi, InshaaAllah doa di bawah ini dapat membantu anda yang berniaga.
“Ya Allah ilhamkanlah kami dengan perniagaan ini dapat membawa kami dekat denganMu, yang membuatkan kami banyak masa untuk beribadat denganMu, banyak masa bersama suami/isteri, anak-anak kami serta ahli keluarga kami. Ya Rabb, kurniakanlah kami jutawan Islam yang kembali menegakkan ekonomi Islam. Dan Engkau kurniakanlah kami hamba-hambaMu yang menyebarkan dakwah dalam berniaga.”
Teknik 9: Doa mendapatkan zuriat
Sebelum ni kita selalu berdoa, 
“Ya Allah kurniakanlah kami zuriat, anak yang soleh dan solehah”.
Dan setiap kali tak dapat pasti kita akan rasa kecewa. Jadi doa yang boleh kita amalkan bersama adalah,
“Ya Allah sekiranya dengan mempunyai zuriat dapat mendekatkan diriku dengan diriMu, maka makbulkanlah Ya Allah, sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan Engkau melihatku, maka kurniakanlah anak yang soleh dan solehah. Kerana Engkau sebaik-baik perancang dan Engkaulah Tuhan Yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu.”
Teknik 10: Zahirkan kesyukuran sebelum membuat permintaanPaling penting sekali adalah tips yang terakhir ini, kita dah berdoa bersungguh-sungguh ni dan dah tukar cara berdoa kita. Namun kita terlupa, untuk bersyukur kepada Allah swt terlebih dahulu.
Sebab barangsiapa yang bersyukur, Allah akan tambahkan lagi nikmat buat dirinya. Waktu terbaik untuk kita ucapkan kesyukuran kita adalah setiap pagi bangun je dari tidur dan juga waktu malam sebelum tidur, buat terapi kesyukuran iaitu 7 rasa kesyukuran kita kepada Allah swt. Contohnya begini,
“Syukur Alhamdulillah terima kasih Ya Allah..
aku bersyukur masih lagi bernafas pada pagi ini, aku bersyukur Engkau kurniakanku kesihatan yang baik, aku bersyukur Engkau kurniakanku rezeki yang melimpah ruah buat diriku..”

SUMBER: Nor Aliah Mohd Nor | kredit


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2021/02/10-teknik-powerful-words-di-dalam-doa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FbXzFd+%28%23JMBELOG%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Profesor Doa Org Awam Kena C0vid Ketua Polis Sendiri Tampil Dgn Kenyataan Berikut

Kes Profesor Doa Org Awam Kena C0vid Ketua Polis Sendiri Tampil Dgn Kenyataan Berikut

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 178 hits
SEPANG Polis telah menerima satu l aporan polis yang dibuat seorang pemandu wanita yang tular mengeluarkan kata kata k esat terhadap seorang pengguna jalan raya pada Selasa lalu
Tindakan Orang Asli Buat Sekatan Sendiri Tak Salah Kata Polis

Tindakan Orang Asli Buat Sekatan Sendiri Tak Salah Kata Polis

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 169 hits
Ketua Polis Kelantan Shafien Mamat menandatangani gambar memaparkan petugas barisan hadapan yang akan diserahkan kepada polis di negeri itu KOTA BHARU Tindakan penduduk Orang Asli suku Temiar di Pos Sendrop Gua Musang melakukan sekatan di l...
Thomas Sendiri Bongkar Muhyiddin Tolak Ph Kerana Ltte Kan

Thomas Sendiri Bongkar Muhyiddin Tolak Ph Kerana Ltte Kan

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 219 hits
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dikatakan bertegas mahu 12 individu yang dikaitkan dengan kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelan didakwa kata Tommy Thomas Mendakwa sebegitu dalam memoirnya bekas peguam negara berkenaan menambah Muhyiddin...
Petinggi Banser Dan Gp Ansor Sudah Bilang Gini Soal Abu Janda Ya Silahkan Artikan Sendiri Aja Kalo Gitu

Petinggi Banser Dan Gp Ansor Sudah Bilang Gini Soal Abu Janda Ya Silahkan Artikan Sendiri Aja Kalo Gitu

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 245 hits
Barisan Ansor Serbaguna ankat bicara terkait kasus dugaan rasisme terhadap Natalius Pigai yang menyeret Abu Janda alias Permadi Arya Dalam kasus ini Banser sepenuhnya menghormati proses hukum yang berlaku Banser menilai pelaporan yang dilay...
Berang Melihat Bayangan Sendiri Ayam Jantan Bantai Kereta Sampai Calar Teruk

Berang Melihat Bayangan Sendiri Ayam Jantan Bantai Kereta Sampai Calar Teruk

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 193 hits
Tindakan pelik seekor ayam jantan bertarung dengan dirinya sendiri mengundang perhatian netizen di media sosial Video yang dimuat naik oleh akaun Tik Tok marybel 93 menunjukkan ayam berkenaan menyerang sebuah kereta yang diparkir di halaman...
India Mungkin Akan Membangunkan Kriptowang Sendiri Dan Mengharamkan Yang Lain

India Mungkin Akan Membangunkan Kriptowang Sendiri Dan Mengharamkan Yang Lain

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 168 hits
Nilai kriptowang seperti Bitcoin Ethereum dan sebagainya mememperlihatkan peningkatan dan penurunan nilai yang sangat mendadak kebelakangan ini dan oleh itu terdapat banyak pendapat mengenai penggunaannya Kerajaan India adalah salah satu da...
Doktor Pesan Ibu Bersalin Musim Covid Semua Buat Sendiri Standby Ikut Checklist Ni

Doktor Pesan Ibu Bersalin Musim Covid Semua Buat Sendiri Standby Ikut Checklist Ni

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 204 hits
Musim wabak covid 19 majlis kahwin ibu mengandung ibu bersalin dan menyusukan bayi baru lahir sangat berbeza dengan rutin kebiasaan kita Doktor saya mengandung Macam mana saya nak bersalin musim PKP ni Bagi menjawab persoalan untuk ibu hami...
Pusaka Kita Dimamah Bangsa Sendiri

Pusaka Kita Dimamah Bangsa Sendiri

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 236 hits
ADA ketika saya rasa kehilangan Ini bila mana orang orang lama yang cukup berpengalaman berpengaruh dengan diri mereka sendiri ibarat khutub khanah bahan sejarah bangsa kembali ke rahmatullah Berpulang ke hadrat Nya Saya takut kehilangan la...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam