10 Sebab Kenapa Pengerusi Spr Wajar Undur Secara Terhormat Dr Asyraf




Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mendesak agar Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Azhar Azizan Harun agar mengikut jejak Tommy Thomas dan Latheefa Koya yang telahpun meletakkan jawatan masing-masing sebagai Peguam Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM secara sukarela setelah runtuhnya Kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Kata ketuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, umum telah menyaksikan pelantikan Datuk Azhar sebagai Pengerusi SPR lebih mirip kepada perlantikan politik, bahkan tidak memenuhi Janji No.17 Manifesto PH yang memerlukan perlantikan ahli SPR melalui proses perakuan oleh Parlimen, selain membebaskan sepenuhnya SPR daripada campur tangan Perdana Menteri dan ahli politik dengan meletakkannya di bawah pemantauan Parlimen.
“Lebih dikesali sikap pilih kasih beliau dalam menangani begitu banyak kes-kes aduan salah laku pilihanraya sepanjang siri-siri Pilihan Raya Kecil (PRK) mahupun peraturan-peraturan baharu yang diperkenalkan, yang menyaksikan sikap bias dalam perhitungan badan yang harus bebas daripada unsur kepartian,” katanya dalam kenyataan menerusi facebook beliau.
Tegasnya, banyak jika ingin disenaraikan pelbagai tindak tanduk SPR di bawah Datuk Azhar Harun yang dilihat memihak dan bias.
“Justeru Pemuda UMNO sekali lagi menegaskan keperluan Datuk Azhar Harun meletakkan jawatan secara terhormat bagi memulihkan keyakinan rakyat terhadap SPR sebagai badan yang mesti dilihat bebas daripada cengkaman mahupun pengaruh parti politik.”
Berikut antara 10 perkara utama yang menampakkan sikap memihak beliau termasuklah:
1. Syarat baharu secara tiba-tiba diperkenalkan SPR yang mewajibkan jentera parti dan calon mendapatkan permit polis untuk berkempen rumah ke rumah, hanya 3 hari sebelum hari pengundian di PRK Tanjung Piai.
2. Kegagalan SPR menghalang kehadiran calon DAP yang bebas berada di pusat-pusat mengundi dengan memakai pakaian berlogo parti waktu PRK Parlimen Cameron Highlands yang jelas menyalahi peraturan dan Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
3. Kegagalan SPR mengambil tindakan terhadap beberapa aduan rasuah pemberian hamper-hamper kepada pengundi dalam PRK Parlimen Cameron Highlands.
4. Pemberian simcard percuma kepada pengundi oleh calon PH Haji Karmain dalam PRK Parlimen Tanjung Piai yang jelas menyalahi Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
5. Pengagihan minyak sawit kepada pengundi ketika berkempen di PRK Parlimen Tanjung Piai oleh Menteri Industri Utama Teresa Kok yang jelas menyalahi Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
6. Pengumuman peruntukan sebanyak RM3 juta membina dewan di Kukup oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada waktu itu Zuraida Kamaruddin yang menyalahi Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
7. Pemberian Geran MPPK berjumlah RM230,000 dan peruntukan RM126,776 bagi Lampu Jalan oleh Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Harun ketika PRK Parlimen Tanjung Piai yang menyalahi Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
8. Pengumuman peruntukan RM4 juta untuk naik taraf kemudahan sukan dan rekreasi Tanjung Piai oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddi yang menyalahi Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
9. Pengumuman peruntukan RM3 juta untuk tambah baik 3 jeti di Tangjung Piai, RM2 juta bagi bantuan Nelayan dan sumbangan RM5,000 untuk SJKC Pei Chio Kukup Laut oleh Menteri Pertanian YB Salahuddin Ayub. (Seksyen 10(a)Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
10. Ceramah Hasutan dan rasis perkauman Setiausaha Agong DAP merangkap Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Menteri Pertanian waktu itu Salahuddin Ayub yang jelas bertentangan dengan Seksyen 4A(1) Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/08/10-sebab-kenapa-pengerusi-spr-wajar-undur-secara-terhormat-dr-asyraf/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=10-sebab-kenapa-pengerusi-spr-wajar-undur-secara-t

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wan Ahmad Gesa Pengerusi Ahli Spr Letak Jawatan

Wan Ahmad Gesa Pengerusi Ahli Spr Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 177 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun serta ahli suruhanjaya itu digesa meletakkan jawatan susulan perubahan kerajaan ketika ini Bekas Timbalan Pengerusi SPR Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar berkata tindakan ...
Pas Setuju Azhar Tidak Perlu Letak Jawatan Pengerusi Spr

Pas Setuju Azhar Tidak Perlu Letak Jawatan Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 197 hits
PETALING JAYA Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun dan ahli badan itu tidak perlu meletak jawatan walaupun kerajan bertukar pimpinan daripada Pakatan Harapan kepada Perikatan Nasional kata PAS Setiausaha agung parti itu Tak...
Paksa Istri Berhubungan Badan Dengan Cara Tak Wajar Dosen Di Gorontalo Dipolisikan

Paksa Istri Berhubungan Badan Dengan Cara Tak Wajar Dosen Di Gorontalo Dipolisikan

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 124 hits
Menurut pengakuan korban yang merupakan istri MK korban kerap dipaksa berhubungan badan dengan cara tak wajar MK juga memaksa istri untuk melayani pria lain
Azmin Kontroversi Tak Wajar Sertai Kabinet Puad

Azmin Kontroversi Tak Wajar Sertai Kabinet Puad

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 195 hits
Tokoh yang paling berjasa menumbangkan kerajaan Pakatan Haarpan Azmin Ali digesa agar tidak menyertai kabinet Muhyiddin Yassin Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi berkata bekas Timbalan Presiden PKR itu wajar mengikuti jejak Ahmad...
Bos Bukalapak Ancam Hapus Penjual Masker Dan Hand Sanitizer Dengan Harga Tak Wajar

Bos Bukalapak Ancam Hapus Penjual Masker Dan Hand Sanitizer Dengan Harga Tak Wajar

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 200 hits
CEO Bukalapak Rachmat Kaimuddin akan memberikan sanksi tegas bagi mitranya yang terbukti menaikkan harga jual di luar batas kewajaran untuk produk masker dan hand sanitizer
Halodoc Imbau Apotek Rekanan Jaga Harga Produk Pencegahan Corona Tetap Wajar

Halodoc Imbau Apotek Rekanan Jaga Harga Produk Pencegahan Corona Tetap Wajar

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 116 hits
Seluruh apotek rekanan di bawah Halodoc diminta untuk bersama sama menciptakan suasana kondusif di tengah tengah kondisi yang kurang baik ini Paling tidak seluruh apotek harus memberikan harga yang wajar terhadap beberapa produk
Memangnya Kenapa Sih Kalau Ada Cowok Nangis Nggak Boleh Dan Nggak Wajar Gitu Ya

Memangnya Kenapa Sih Kalau Ada Cowok Nangis Nggak Boleh Dan Nggak Wajar Gitu Ya

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 333 hits
Menangislah kalau dirasa perlu nangis jadi cowok nggak harus selalu keras hati Guys
Tak Masuk Akal Desak Azhar Letak Jawatan Kata Bekas Ketua Spr

Tak Masuk Akal Desak Azhar Letak Jawatan Kata Bekas Ketua Spr

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 388 hits
Abdul Rashid Abdul Rahman menepis tindakan pihak mempertikaikan latar belakang Azhar Azizan Harun sebagai aktivis politik dan mengaitkannya dengan PH PETALING JAYA Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun tidak perlu tunduk kep...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music