10 Rahsia Dan Keajaiban Puasa


Hid.com Puasa mengandung banyak keajaiban. Hal ini bukan hanya diakui oleh ulama-ulama Islam; tapi juga ilmuan-ilmuan Barat. Berikut ini, akan dipaparkan sepuluh keajaiban syariat puasa.

Pertama, menurut Syeikh Ibnu Utsaimin dalam buku  “Min Fataawaa al-Ulamaa fi al-Shiyaam wa al-Qiyaam wa Iid Syahr Ramadhan” (Musa Yunus, 1999: 23) puasa boleh membuat orang merasa sebagai satu entiti; mempererat jalinan hubungan antar individu masyarakat; dan mampu melatih jiwa untuk naik tingkat menuju kesempurnaannya.

Kedua, menurut Syeikh Bin Baz dalam  “Majmuu’ Fataawa wa Maqalaat Mutanawwi’ah-al-Shiyaam” (Ibnu Baz, 1420:XV/39-41), puasa boleh mensucikan, melatih dan membersihkan jiwa dari akhlak tercela serta membiasakannya melakukan akhlak mulia. Di samping itu, puasa membuat orang mengakui akan kelemahan dan kekuarangannya di hadapan Allah sehingga melahirkan rasa syukur dan kepedulian sosial dengan membantu saudara-saudaranya yang membutuhkan.

Ketiga, dalam buku  “Kitaab al-Shiyaam” (1992: 9, 10) karya Abu Bakar Al-Faryabi, disebutkan bahawa puasa sebagai metod unik (satu-satunya) untuk menanamkan pada jiwa manusia akhlak mulia, menyulut gairah keislaman, membersihkannya diri dari berbagai macam kotoran, memutus rasa ragu, mendorong mukmin bersedekah dan berderma serta mendorong kerekatan hubungan antara si kaya dan si miskin.

Keempat,  berdampak baik secara medis atau kesihatan. Alexis Carrel (doktor peraih nobel bidang kesihatan pada tahun 1912) pernah meneliti bahawa puasa memiliki efek dahsyat untuk menyembuhkan berbagai penyakit. Inti dari penelitiannya tersebut  ditulis dalam sebuah buku berjudul:  “Man the Unknow” (“The Miracle of Fast” [Amirulloh, 2014: X])

Berbagai hasil penelitian para pakar terhadap kedahsyatan puasa yang dikumpulkan Allan Cott, M.D.  dalam sebuah buku yang berjudul  “Why Fasty?” , menjadi menarik untuk dikemukakan di sini. Berdasarkan hasil penelitian yang dikumpulkannya, di antara kedahsyatan puasa sebagai berikut:  menjadikan penglihatan terasa lebih muda atau lebih jelas; membersihkan badan dari berbagai penyakit; menurunkan tekanan darah tinggi dan kadar lemak; mampu mengendalikan nafsu; membuat badan sihat dengan sendirinya; dapat mengendorkan ketegangan jiwa; dapat menajamkan fungsi indrawi;  dapat mengendalikan kemauan diri sendiri; serta mampu memperlambat proses penuaan.

Kelima, membuat fisik dan psikis lebih baik. Menurut penelitian Allan Cott, M.D. (ahli Biologi asal Amerika, dalam buku “Why Fasty?”), puasa dapat membuat fisik dan psikis lebih baik (to feel better physically and mentally).

Keenam, Boleh membuat awet muda secara fisik mental dan spiritual. Berdasarkan penelitian Dr. Yuri Nikolayev (Direktur Rumah Sakit Jiwa Moskow) menyebutkan bahawa puasa boleh mernbuat tetap awet muda secara fisik, mental dan spiritual.

Ketujuh,  puasa menimbulkan dampak sangat positif sekalipun bagi para wanita. Menurut Alvenia M. Fulton (Direktur Lembaga Makanan Sihat “Fultonia” asal Amerika Serikat) bahawa puasa adalah cara terbaik untuk memperindah dan mempercantik wanita secara alami. Di samping itu, mampu menghasilkan kelembutan pesona dan daya pikat. Yang tak kalah penting, puasa sanggup menormalkan fungsi-fungsi kewanitaan dan membentuk kembali keindahan tubuh.

Tiga keajaiban berikutnya dikutip dari buku “Dahsyatnya Puasa Sunah: Kunci Utama Meraih Sukses Dunia & Akhirat” (2010: 74-82) karya H. Amirullah.

Kedelapan, Puasa dapat meningkatkan kecerdasan emosional (emotional quotient). Berdasarkan catatan beliau, puasa menjadi media yang sangat tepat untuk melejitkan kecerdasan emosional seseorang. Di samping itu, puasa juga dapat memperkuat motivasi, mendorong kemauan, mengajarkan kesabaran, membantu menjernihkan fikiran, dan menglihami pendapat yang cerdas.

Kesembilan, dapat meningkatkan kecerdasan spiritual. Haji Amirullah menandaskan bahawa orang yang berpuasa merniliki kesadaran spiritual yang tinggi. Sebab ibadah puasa yang dikerjakan bukan kerana dorongan manusia, tetapi kerana kesadaran internal batiniyahnya yang tinggi, berupa:  dasar keikhlasan sebagai bentuk kesedaran yang sesuai naluri manusia.

Sedangkan yang kesepuluh, puasa dapat memupuk kepekaan sosial. Ibadah puasa ini boleh melahirkan kepedulian sosial yang tinggi. Saat umat Islam dilarang makan dan minum selama sehari penuh, sejak terbit fajar sampai terbenam matahari,  mereka boleh merasakan rasanya lapar dan haus. Kerana di luar sana banyak saudara-saudara yang kadang tidak makan sampai berhari-hari.

Bila dari kesepuluh keajaiban tadi dirangkum, maka keajaiban ibadah ini meliputi masalah medical (medis), spiritual, sosial, psikis dan emosional. Dengan menjalankan ibadah puasa dilandasi iman dan mengharap rida Allah –sebagaimana dalam hadits shahih- insya Allah keajaiban-keajaiban itu boleh terkuak dan dirasakan oleh setiap orang yang menjalankannya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2019/05/10-rahsia-dan-keajaiban-puasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perut Pedih Masa Puasa Ini Rahsia Kekalkan Perut Selesa Macam Hari Biasa

Perut Pedih Masa Puasa Ini Rahsia Kekalkan Perut Selesa Macam Hari Biasa

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 382 hits
Perut pedih ni biasa especially waktu puasa Hari biasa tu kalau perut pedih lapar la tuh maknanya Maka keluarlah cari makanan untuk alas perut cepat cepat kalau delay karang boleh dapat gastrik pulak gamaknya Tapi kalau puasa datang pula pe...
10 Destinasi Hits Yang Cocok Untuk Ngabuburit Di Magelang Nikmati Senja Sembari Buka Puasa

10 Destinasi Hits Yang Cocok Untuk Ngabuburit Di Magelang Nikmati Senja Sembari Buka Puasa

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 261 hits
Jelang buka puasa mending liburan ke destinasi yang kece begini Tau tau udah bedug Maghrib aja
Bukan Tak Boleh Puasa Tapi Ibu Hamil Jangan Paksa Jika Tak Mampu

Bukan Tak Boleh Puasa Tapi Ibu Hamil Jangan Paksa Jika Tak Mampu

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 629 hits
Hari ini bermulanya ibadah puasa Mungkin ramai ibu hamil yang teruja untuk berpuasa penuh tapi jangan paksa diri jika tidak mampu Ada ibu yang mengadu ibu kurang bergerak apabila berpuasa Malah ada yang mengadu rasa nak pitam Yang pasti kes...
Buka Puasa Bersama Pimpinan Lembaga Jokowi Tegaskan Serius Pindahkan Ibu Kota

Buka Puasa Bersama Pimpinan Lembaga Jokowi Tegaskan Serius Pindahkan Ibu Kota

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 270 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi menggelar acara buka puasa bersama pimpinan lembaga di Istana Negara Jakarta Mantan Gubernur DKI Jakarta itu sempat menegaskan keseriusannya memindahkan ibu kota ke luar Pulau Jawa
Mumpung Puasa Harusnya Kolesterolmu Bisa Normal Juga Caranya Ikuti 5 Aturan Ini Saja

Mumpung Puasa Harusnya Kolesterolmu Bisa Normal Juga Caranya Ikuti 5 Aturan Ini Saja

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 209 hits
Puasa kali ini harus ada hasilnya menjelang lebaran nanti mesti susut kolesterolnya
Salam Ramadhan 1440 Hijrah Jangan Ponteng Puasa Tau

Salam Ramadhan 1440 Hijrah Jangan Ponteng Puasa Tau

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 1152 hits
Salam dan Hi Di kesempatan ini aku nak ucapkan Selamat Berpuasa kepada seluruh Muslim di dunia Jangan ponteng puasa kalau takde keuzuran ya Sahur pagi tadi korang makan apa Mesti ada yang takde selera nak makan pagi pagi kan Jom try makan S...
Ramadhan 2019 Selamat Menjalani Ibadah Puasa

Ramadhan 2019 Selamat Menjalani Ibadah Puasa

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 1177 hits
RAMADHAN 2019 Selamat Menjalani Ibadah Puasa Assalamualaikum Apa khabar semuanya Moga baik baik sahaja Alhamdulillah Hari ini 1 Ramadhan Dapat kita bertemu dengan Ramadhan Di kesempatan ini Cik Rose mengucapkan Delamat Menjalani Ibadah Puas...
Pakej Berbuka Puasa Di Hotel Copthorne Kea Farm Cameron Highlands 2019

Pakej Berbuka Puasa Di Hotel Copthorne Kea Farm Cameron Highlands 2019

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 1364 hits
Sejak lebih 7 tahun Hotel Copthorne menawarkan pakej berbuka puasa setiap hari kecuali Isnin Tahun ini mereka menawarkan pakej bermula dari RM 50 bagi dewasa dan rm 25 bagi kanak kanak Tempahan awal akan mendapat harga istimewa bermula Rm 3...
Hari Pertama Puasa Jokowi Jk Buka Bersama Pimpinan Lembaga Negara

Hari Pertama Puasa Jokowi Jk Buka Bersama Pimpinan Lembaga Negara

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 276 hits
Hari Pertama Puasa Jokowi JK Buka Bersama Pimpinan Lembaga Negara Tampak pula Wakil Ketua MPR Ahmad Basarah Wakil Ketua DPR Fahri Hamzah Wakil Ketua DPR Agus Hermanto Wakil Ketua DPD Nono Sampono Wakil Ketua DPD Ahmad Muqowam hingga Wakil K...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11