10 Petua Hilangkan Muntah Secara Semula Jadi Di Rumah


Tahukah anda petua hilangkan muntah dengan bahan semula jadi adalah cara yang terbaik untuk melegakan muntah di rumah?
Artikel pada kali ini kami ingin berkongsi kepada anda berkenaan dengan petua hilangkan muntah di rumah dengan mudah dan berkesan.
Baca juga:
Petua Turunkan Darah Tinggi  Petua Hilangkan Batuk  Petua Hilangkan Sakit Gigi  Apa itu muntah? Muntah adalah tindak balas normal badan bagi melindungi salur pernafasan serta saluran perut anda daripada dimasuki oleh benda asing.
Ia berlaku bila mana otot-otot di sekeliling kawasan mengecut dengan tiba-tiba dan memuntahkan semula benda asing tersebut.
Seseorang boleh muntaj sekali sahaja atau berulang kali. Muntah yang kerap juga boleh menyebabkan dehidrasi, yang boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat.
Punca-punca muntah Masalah biasa yang boleh menyebabkan loya dan muntah termasuk:
Alahan makanan Jangkitan perut atau usus, seperti “selesema perut” atau keracunan makanan Kebocoran kandungan perut (makanan atau cecair) ke atas (juga dipanggil refluks gastroesophageal atau GERD) Ubat atau rawatan perubatan, seperti kemoterapi kanser atau rawatan radiasi Sakit kepala migrain Morning sickness semasa mengandung Mabuk laut atau mabuk bergerak Sakit yang teruk, seperti batu karang Penggunaan ganja secara berlebihan Mual dan muntah juga boleh menjadi tanda amaran awal masalah kesihatan yang lebih serius, seperti:
Apendiks Usus tersumbat Kanser atau tumor Menelan dadah atau racun, terutamanya oleh kanak-kanak Ulser pada lapisan perut atau usus kecil Petua hilangkan muntah di rumah Berikut 10 cara hilangkan muntah paling berkesan mengikut pengalaman dan hasil kajian perubatan:
1. Minum banyak air
Petua hilangkan muntah yang pertama adalah banyak minum air. Jika anda sering muntah, penting untuk anda minum banyak air agar kekal dehidrasi.
Cecair yang membantu mengekalkan anda terhidrat dan boleh meredakan loya termasuklah seperti:
Teh herba atau pudina Air limau Air masak Anda juga boleh menghisap ketulan ais atau popsikel untuk kekal terhidrat. Jika doktor diagnos anda mengalami dehidrasi akibat muntah, mereka mungkin memberi anda cecair intravena (IV).
2. Makan ubat
Selain itu, petua hilangkan muntah juga boleh dikawal dengan pengambilan ubat yang dinasihatkan oleh doktor. Antara ubat yang dimaksudkan adalah:
Phenergan (promethazine) adalah antihistaminyang juga boleh digunakan untuk mengawal loya dan muntah. Ia biasanya tidak digunakan pada kanak-kanak. Zofran (ondansetron) pertama kali digunakan untuk merawat loya dan muntah yang teruk selepas kemoterapi. Ia mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit daripada Phenergandan sering digunakan untuk merawat muntah akibat penyakit lain juga. 3. Makan halia
Halia adalah ubat semula jadi yang popular untuk loya dan petua hilangkan muntah.
Pakar percaya kandungan halia mempunyai fungsi yang sama seperti ubat anti-loya. 
Beberapa kajian bahkan juga bersetuju bahawa halia boleh membantu mengurangkan loya dalam pelbagai situasi.
Sebagai contoh, pengambilan halia mungkin berkesan mengurangkan rasa mual semasa mengandung atau selepas kemoterapi rawatan.
Penggunaan halia adalah selamat untuk kebanyakkan orang. Tetapi ia boleh menyebabkan kesan sampingan seperti pedih ulu hati apabila dimakan dalam jumlah yang banyak. 
4. Elak makanan pedas
Petua hilangkan muntah seterusnya adalah dengan mengelakkan makanan yang pedas. Makan pedas berlebihan boleh menyebabkan individu muntah dan mengalami sakit perut yang amat sangat.
Apabila muntah keterlaluan akibat daripada makan makanan pedas, kemungkinan ia boleh mencederakan saluran penghadaman dari tekak hingga ke perut disebabkan gerakan yang berlaku di dalamnya.
Lalu ini menyebabkan anda mudah mendapat cirit-birit kerana badan tidak boleh menampung situasi pedas yang melampau.
5. Teh Chamomile
Teh Chamomile adalah salah satu teh herba yang paling popular di dunia. Malah, kira-kira sejuta cawan di minum oleh masyarat di dunia setiap hari.
Uncang teh chamomile boleh didapati di pasaran atau kedai runcit, dan ia selalunya mengandungi serbuk bunga chamomile, sama ada tulen atau dicampur dengan herba ubatan popular yang lain.
Secara tradisinya, chamomile telah diakui sebagai relaxant pencernaan, dan ia telah digunakan untuk merawat pelbagai gangguan gastrousus, termasuk loya, muntah, senak, mabuk dan cirit-birit.
Ia membantu menghilangkan loya dengan membuang gas, menenangkan perut dan merehatkan otot yang menggerakkan makanan melalui usus.
6. Buat perubahan pada diet
Membuat perubahan kecil pada pelan makan anda boleh membantu melegakan loya.
Beberapa kajian juga mencadangkan bahawa makan makanan kaya protein boleh memperbaiki gejala loya dengan lebih berkesan daripada makanan tinggi lemak atau karbohidrat.
Setiap kali selepas makan juga, pastikan anda kekal tegak selama 30–60 minit, iaitu boleh membantu mencegah loya yang disebabkan oleh penyakit refluks gastroesophageal (GERD).
7. Suplemen Vitamin B6
Vitamin B6 adalah rawatan alternatif untuk orang hamil yang lebih suka mengelak ubat anti loya.
Kajian terbaru menunjukkan bahawa suplemen vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine, berjaya mengurangkan loya semasa kehamilan. 
Atas sebab ini, pakar mengesyorkan mengambil suplemen vitamin B6 semasa kehamilan sebagai rawatan kali pertama terhadap loya ringan.
Mengambil dos vitamin B6 sehingga 10–25 mg tiga atau empat kali sehari secara amnya dianggap selamat semasa kehamilan dan hampir tiada kesan sampingan.
8. Akupresur pergelangan tangan
Akupresur adalah perubatan tradisional Cina yang popular membantu mengurangkan rasa loya dan muntah.
Ia menggunakan tekanan untuk merangsang titik tertentu badan untuk melegakan gejala.
Akupresur pergelangan tangan mungkin lebih disukai oleh orang yang mungkin tidak mahu makan atau minum apa-apa kerana loya.
Memberi tekanan pada titik tekanan Neiguan (P-6), tempat di bahagian tapak tangan berhampiran pergelangan tangan anda, boleh membantu melegakan loya dan muntah.
Untuk mengurut titik tekanan ini:
Letakkan tiga jari di pergelangan tangan. Letakkan ibu jari anda di bawah jari telunjuk anda. Gosok titik ini dalam gerakan bulat yang kukuh selama dua hingga tiga minit. Ulang pada pergelangan tangan yang lain. 9. Teknik bernafas dalam-dalam
Petua hilangkan muntah yang paling mudah adalah dengan menarik nafas dalam-dalam beberapa kali melalui hidung dan ke dalam paru-paru anda. 
Perut anda harus mengembang semasa anda menarik nafas. Hembus nafas perlahan-lahan melalui mulut atau hidung anda dan kendurkan perut selepas setiap nafas.
10. Aromaterapi 
Aromaterapi boleh membantu melegakan loya dan muntah, walaupun kajian tentang keberkesanannya bercampur-campur.
Untuk mengamalkan aromaterapi, cuba bernafas dalam-dalam dengan botol minyak pati terbuka, peresap minyak pati, atau tambahkan beberapa titik pada bola kapas.
Bau yang dipercayai mempunyai kesan pada loya boleh termasuk:
bunga cengkih limau halia lavender chamomile mawar pudina Jika anda menghidap asma atau masalah pernafasan lain, tanya doktor sebelum menggunakan kaedah ini.
Hal ini kerana, menurut American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology (AAAI), penggunaan minyak pati boleh meningkatkan kesukaran bernafas pada sesetengah orang.
Bila perlu berjumpa dengan doktor? Tidak semua masalah loya dan muntah memerlukan rawatan doktor, terutamanya jika simptomnya ringan dan sementara. 
Walau bagaimanapun, anda harus menghubungi doktor jika:
Muntah lebih daripada 24 jam Keluar darah dalam muntah Mempunyai tanda-tanda dehidrasi, seperti jarang buang air kecil, air kencing gelap, dan mulut kering Muntah on off selama lebih dari sebulan Berat badan berkurang akibat loya dan muntah yang berpanjangan Diharapkan semoga perkongsian kami ini mengenai petua hilangkan muntah dengan bahan semula jadi dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Ways to treat vomiting at home. Medical News Today How to Stop Throwing Up and Ways to Find Nausea Relief. Healthline What Is Vomiting? Symptoms, Causes, Diagnosis, Treatment, and Prevention. Everyday Health

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/petua-hilangkan-muntah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=petua-hilangkan-muntah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Hilangkan Ulser Mulut Dari Rumah

7 Cara Hilangkan Ulser Mulut Dari Rumah

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 94 hits
Ulser boleh berlaku pada bahagian gusi bibir dalam pipi serta tekak Hanya yang pernah mengalaminya sahaja tahu betapa sakitnya ulser apabila tumbuh di dalam mulut Sehinggakan ia boleh menyebabkan seseorang untuk sukar menelan makanan atau m...
Peminjam Tak Bayar Hutang Ahlong Simbah Cat Rumah Jiran Dan Ugut Bakar Kediaman

Peminjam Tak Bayar Hutang Ahlong Simbah Cat Rumah Jiran Dan Ugut Bakar Kediaman

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 91 hits
Meminjam wang dari ahlong mungkin merupakan satu jalan mudah yang boleh difikirkan seseorang apabila berada dalam keadaan terdesak Bagaimanapun ada risiko yang terpaksa dihadapi apabila gagal atau lewat membayar pinjaman seperti yang dijanj...
Hiburan Jangan Cabar Saya Untuk Bakar Rumah Anda Individu Tak Bayar Hutang Ahlong Rumah Jiran Sebelah Disimbah Cat

Hiburan Jangan Cabar Saya Untuk Bakar Rumah Anda Individu Tak Bayar Hutang Ahlong Rumah Jiran Sebelah Disimbah Cat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 92 hits
Satu perkongsian di media sosial mengenai tindakan ceti haram mengugut beberapa penduduk di satu kawasan perumahan gara gara jiran mereka tidak membayar hutang ahlong telah mencuri tumpuan warga maya di media sosial Difahamkan kes penganiay...
Perselingkuhan Jadi Motif Suami Bunuh Dan Kubur Jasad Istri Dalam Rumah Di Aceh

Perselingkuhan Jadi Motif Suami Bunuh Dan Kubur Jasad Istri Dalam Rumah Di Aceh

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 57 hits
Kasus seorang suami yang tega membunuh istrinya di Kabupaten Pidie Aceh dilatar belakangi motif cemburu
Densus 88 Geledah Satu Rumah Tangkap Empat Terduga Teroris Di Sukoharjo

Densus 88 Geledah Satu Rumah Tangkap Empat Terduga Teroris Di Sukoharjo

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 81 hits
Gawai busur panah dan anak panah disita Densus dari sebuah rumah di Sukoharjo
Mak Perasan Ada Perempuan Selalu Mesej Ayah Ayah Selalu Tak Makan Dekat Rumah Aku Selongkar Pejabat Ayah Jumpa Sesuatu

Mak Perasan Ada Perempuan Selalu Mesej Ayah Ayah Selalu Tak Makan Dekat Rumah Aku Selongkar Pejabat Ayah Jumpa Sesuatu

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 88 hits
Saya tak tahu nak meluahkan kepada siapa tetapi benda amat mengecewakan saya Saya seorang yang mempunyai trust issue yang tinggi Dan apabila kejadian ini berlaku dan telah membuat saya rasa kecewa dan sedih teramat sangat Okay benda ini ber...
Tapau Nasi Padang Rumah Makan Pak Ali

Tapau Nasi Padang Rumah Makan Pak Ali

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 124 hits
Assalamualaikum WBTBALIK kerja dua hari lepas Pak Inche ajak tapau Nasi Padang di sini Dekat jer ni dengan pejabat Sk tapi akhir akhir ni baru perasan kewujudannya Rupa rupanya memang baru sahaja dibuka bila Sk tanya Angah Pejabat Angah bel...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu

Semua Berfkir Tentang Rafah

Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan