10 Makanan Tradisional Yang Popular Di Malaysia


10 Makanan Tradisional Yang Popular Di Malaysia.
Makanan Melayu sangat unik. Ia mempunyai aroma yang sangat kuat, pedas, beraroma, menggabungkan rasa kaya dengan banyak ramuan dan rempah. Malaysia menjadi negara yang mempunyai pelbagai budaya sehingga bersama makanan Cina dan India, ia terus menarik pengunjung dari luar negara.
Rakyat Malaysia juga suka mengadakan acara berkumpul, jadi ianya adalah perkara biasa untuk melihat pelbagai jenis makanan seperti rendang daging atau ayam masak merah. Fakta yang menyeronokkan adalah bahawa semua makanan ini dimakan dengan tangan, tiada sudu dan garpu yang diperlukan.
10 Makanan Tradisional Yang Popular Di Malaysia 1. Nasi Lemak
Credits a food Flickr
Nasi Lemak terkenal sebagai hidangan kebangsaan Malaysia dan kegemaran orang ramai sepanjang masa. Hidangan ini adalah beras yang direndam dalam santan, disajikan dengan sambal, ikan bilis goreng renyah, kacang panggang dan timun. Ia dibungkus dengan daun pandan untuk memberi nasi lemak rasa yang sangat harum.
Nasi lemak adalah makanan yang wajib dicuba di Malaysia. Ia biasanya dimakan semasa sarapan tetapi jangan berfikir bahawa tidak biasa untuk makan siang atau makan malam.
2. Rendang
Credits Neven Mrgan Flickr
Kari kering yang dimasak perlahan yang dicampurkan dengan halia dan kunyit, limau purut dan cabai adalah satu hidangan kegemaran Malaysia yang dimasak dengan ayam. Ini menggabungkan unsur manis, masam dan pedas.
Perbezaan kari dan rendang ini adalah rendang perlahan-lahan dididihkan sehingga membiarkan daging menyerap rempah-rempah sehingga teksturnya menjadi lembut dan mudah untuk dimakan dengan apa jua hidangan.
3. Nasi Daun Pisang
Credits Selinz Flickr
Hidangan ini adalah salah satu masakan India selatan yang lazat disajikan setiap hari. Ini adalah nasi putih yang disajikan di atas daun pisang dengan berbagai macam sayur-sayuran, kari ayam / daging / ikan, acar dan papadum yang merupakan sejenis keropok.
4. Asam Laksa
Credits Yukiko Tan Flickr
Asam laksa adalah sejenis sup mie, dimasak dengan kuah yang diperbuat dari isi ikan bersama mi di bahagian paling bawah. Ia turut dihiasi dengan timun dan nenas bersama hirisan halus bunga kantan sebagai pelengkap rasa.
5. Satay atau Sate
Credits Syahmi Afnan Flickr
Pada dasarnya, ianya seperti shish kebab tetapi ini adalah isi daging yang dicucuk dan dipanggang di atas api kayu atau arang. Ia disajikan dengan sos kacang pedas atau kuah kacang, disamping dengan kepingan bawang dan timun dan juga nasi impit.
Hidangan ini seimbang dengan karbon, protein, lemak dan sayur-sayuran dan rasanya sangat unik dan sedap.
6. Roti Canai
Credits Joy Sales Flickr
Ini adalah salah satu hidangan yang paling biasa untuk dimakan untuk sarapan dan juga pada tengah malam bersama rakan-rakan. Ia mempunyai sedikit pengaruh India.
Roti canai pada dasarnya adalah sejenis roti rata yang mempunyai variasi yang sedap dan manis.
Roti canai biasanya dimakan dengan kuah dhal atau kari jenis lain tetapi kadang-kadang bergantung pada citarasa setiap orang, terdapat juga orang yang menikmatinya dengan celupkan ke dalam susu pekat dan gula.
7. Char Kuey Teow
Credits Sham Hardy Flickr
Dibuat dengan mi beras leper, ini adalah salah satu hidangan mi paling popular di Asia Tenggara. Ia dimasak dengan kicap gelap dan ringan, cabai, isi kerang, pelbagai jenis sayuran dan kadang-kadang dicampurkan dengan telur atau udang.
Char Kuey Teow biasanya merupakan makanan ringan yang biasa dinikmati pada waktu malam.
8. Murtabak
Credits Eddie Putera Flickr
Hidangan ini adalah sejenis lempeng yang disumbat inti, berasal dari Arab Saudi dan India. Biasanya dijual di pasar malam. Dalam bahasa Arab, ‘Murtabak’ bermaksud ‘dilipat’ sesuai dengan lempeng ini yang perlu dilipat.
Diisi dengan daging cincang sama ada ayam atau daging membuatkannya bertambah sedap bila dipadankan dengan bawang, telur dan sebagainya.
9. Rojak
Credits PN Lam Flickr
Rojak adalah hidangan yang sangat unik yang ada kaitan dengan campuran. Dalam hal ini rojak adalah salad pedas yang terdiri daripada campuran buah-buahan dan sayur-sayuran tropika.
Antara yang sering digunakan  ialah timun, sengkuang, nenas, jambu bol, tauhu, epal, mangga dan banyak lagi. Variasi lain mungkin termasuk sotong dan tauhu goreng yang garing dan rangup.
10. Mee Goreng Mamak
Credits Alpha Flickr
Hidangan India Muslim ini pada dasarnya adalah mi kuning dengan daging lembu, ayam atau udang yang dimasak dengan kicap, sayur-sayuran dan telur. Sedikit cili dicampurkan untuk kejutan yang tidak dapat ditahan. Mamak pada dasarnya adalah restoran yang sangat biasa yang terdapat di hampir semua tempat yang menyajikan banyak makanan kegemaran seluruh rakyat Malaysia.
Menu Malaysia Boleh Order Online Dengan Mudah
Banyak lagi menu makanan tradisional yang popular di Malaysia. Satu lagi perkara yang popular berkaitan makanan ini adalah cara untuk mendapatkannya. Sesuai dengan keadaan pandemik sekarang, rakyat Malaysia lebih senang untuk order food dengan cara delivery.
Salah satu pihak servis penghantaran yang sering digunakan adalah Foodpanda Malaysia.
Dengan Foodpanda nak makan apa semuanya senang. Hanya perlu buat pilihan makanan, sahkan tempahan, kemudian buatlah bayaran supaya makanan akan segera tiba di lokasi masing-masing.
The post 10 Makanan Tradisional Yang Popular Di Malaysia appeared first on AJUMOHIT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2021/05/10-makanan-tradisional-yang-popular-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Ringkas Makanan Cina Di Malaysia 16 Menu Masakan Yang Popular

Sejarah Ringkas Makanan Cina Di Malaysia 16 Menu Masakan Yang Popular

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 570 hits
Kaum Cina di Malaysia lebih gemar untuk menetap di Pulau Pinang Melaka Kuala Lumpur dan juga Taiping Apabila imigrasi berlaku secara berterusan dari satu negara ke negara yang lain mereka tidak hanya bergerak secara fizikal tetapi mereka tu...
10 Produk Lotus Popular Yang Kini Boleh Didapati Di Malaysia

10 Produk Lotus Popular Yang Kini Boleh Didapati Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 457 hits
Carian Google 2020 menunjukkan orang Malaysia paling gemar mencari resepi makanan Hal ini mungkin berikutan pandemik Covid 19 yang memaksa kita duduk di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bagi mengisi masa lapang rata rata r...
5 Restoran Makanan Laut Segar Yang Popular Berpatutan Di Kuala Lumpur

5 Restoran Makanan Laut Segar Yang Popular Berpatutan Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 498 hits
Makanan laut segar mampu membuatkan ramai orang terliur Rasa manis ikan udang ketam dan sotong boleh menyebabkan keinginan untuk makin memuncak Tambahan pula terdapat pelbagai jenis menu masakan yang sedap menggunakan makanan laut segar yan...
7 Hidangan Makanan Jalanan Yang Lazat Untuk Dicuba Di Malaysia

7 Hidangan Makanan Jalanan Yang Lazat Untuk Dicuba Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 573 hits
assalamualaikum salam sejahtera Mungkin ada yang berpendapat makanan di restoran itu tentu sedap Lagi lagi di restoran mewah Namun anggapan itu tidak benar 100 kerana ada juga makanan jalanan yang lazat untuk dicuba di Malaysia Malah ada di...
9 Makanan Segera Sedap Yang Anda Boleh Pesan Di Mcdonald S Malaysia

9 Makanan Segera Sedap Yang Anda Boleh Pesan Di Mcdonald S Malaysia

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 358 hits
9 Makanan Segera Sedap Yang Anda Boleh Pesan di McDonald s Malaysia McDonald s Malaysia sudah lama ada di Malaysia Saat ini ada ramai peminat setia menu McDonald s sehinggakan sanggup untuk beratur panjang semata mata untuk dapatkan hidanga...
10 Jenis Laksa Popular Yang Terdapat Di Malaysia Setiap Satu Ada Keunikan Tersendiri

10 Jenis Laksa Popular Yang Terdapat Di Malaysia Setiap Satu Ada Keunikan Tersendiri

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 573 hits
Laksa merupakan salah satu sajian tradisional signatur rakyat Malaysia dan menjadi menu mesti cuba bagi pelancong yang datang ke Malaysia kerana rasa dan keunikannya yang tersendiri Dalam Malaysia sahaja terdapat banyak versi dan jenis resi...
Survey Muhyiddin Still Most Popular Political Leader In Malaysia

Survey Muhyiddin Still Most Popular Political Leader In Malaysia

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 223 hits
O2 Malaysia said Tan Sri Muhyiddin Yassin garnered an approval rating amounting to 51 per cent out of 1 582 respondents aged 18 years old and above that were polled throughout the country via an online survey Bernama picKUALA LUMPUR May 19 ...
Konsert Pepsi Augmented Reality Pertama Di Malaysia

Konsert Pepsi Augmented Reality Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 288 hits
Konsert PEPSI Augmented Reality Pertama Di Malaysia Assalammualaikum semua Apa khabar Hari ini Ruby ingin berkongsi satu teknologi menarik yang dibawakan oleh Pepsi Jika sebelum ini Ruby ke pun dah teruja dengan keunikan kedai tersebut Kali...
Thailand Pertingkat Kawalan Sempadan Dengan Malaysia Menjelang Aidilfitri

Thailand Pertingkat Kawalan Sempadan Dengan Malaysia Menjelang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 276 hits
Rondaan di laluan laluan tikus dan lokasi panas dipergiatkan bagi menyekat warga Thai yang cuba menyeberangi sempadan secara tidak sah Petugas kesihatan mengambil bacaan suhu badan warga Thai yang pulang dari Malaysia di pintu sempadan Beto...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan