10 Kelebihan Miliki Laman Web Perniagaan Sendiri



Jika 10 atau 20 tahun yang lalu, memiliki laman web perniagaan bukanlah suatu kepentingan. Jual saja dikedai sendiri, di tamu-tamu, pasar tani dan pasar minggu. Tetapi pada zaman sekarang ni, kalau tak gunakan sepenuhnya platform atas talian maka rugilah anda dalam perniagaan. Kewujudan perniagaan anda dalam enjin carian dan platform media sosial adalah penentu jatuh dan naiknya perniagaan anda


Kali ini, saya akan kongsikan dengan anda 10 kelebihan memiliki laman web perniagaan atau website ecommerce anda sendiri. Antara kelebihannya adalah:-

1. Kredibiliti Perniagaan


Perniagaan yang mempunyai laman web mempunyai kredibiliti sebagai sebuah perniagaan yang dipercayai dan diyakini. Segala maklumat perniagaan harus tertera di laman web tersebut termasuk sijil perniagaan SSM, Pentauliahan, Persijilan dan Anugerah yang pernah dicapai. Pelanggan anda tidak akan ragu-ragu untuk berurusan dengan anda.

2. Penguasaan dan Akses Enjin Carian


Laman web ecommerce gergasi yang popular seperti Lazada dan Shopee pun menggunakan teknik penguasaan SEO (Search Engine Optimization). Untuk berada di laman pertama enjin carian, sesebuah perniagaan ada mengupah designer, seo expert, copywriter untuk marketing mereka. Lazada sentiasa berada di laman pertama enjin carian kerana banyak menawarkan contest, sponsor posts dan sebagainya dengan menggunakan servis blogger di Malaysia. 
Bayangkan jika laman web perniagaan anda menguasai SEO dan mudah diakses?!

3. Kedai 24 Jam

Laman web perniagaan yang dilengkapi sistem payment gateway yang fleksible akan memudahkan pelanggan membuat pembelian dengan pantas. Berbeza dengan menjual di Facebook, Instagram dan media social lain yang memerlukan anda membalas chat dan mesej secara manual. Guna messenger dan whatsapp untuk menjual belum tentu boleh close sale kan? Bagaimana jika semua maklumat produk dinyatakan di laman web anda dan buat pembayaran terus tanpa chat? Mudah kan? Laman web perniagaan akan berfungsi 24 jam.

4. Penjenamaan


Penjenamaan perniagaan anda sangat penting. Bukan setakat design packaging produk yang orang akan kenal, tetapi juga laman web perniagaan anda. Laman web perniagaan yang mempunyai nama domain seperti .com/ .my/ .net dan lain-lain adalah proses penjenamaan untuk jangka masa yang panjang. Sesebuah perniagaan yang mempunyai laman web memang mudah diyakini pelanggan kerana kredibiliti yang lebih baik.

5. Menambah Keyakinan Pelanggan

Ramai yang tertipu ketika membuat pembelian di Facebook. Sebab itulah ramai orang dah tak yakin sangat nak membeli di sana. Membina keyakinan pelanggan melalui penjenamaan dan sistem pembayaran lebih selamat dan mudah adalah kunci kejayaan perniagaan disamping kegunaan dan keberkesanan produk itu sendiri. Jika produk anda/perniagaan anda mudah dicari di enjin carian, maka lebih percaya dan yakinlah pelanggan terhadap produk dan perniagaan anda.

6. Database Pelanggan

Dengan memiliki laman web perniagaan, anda boleh menyimpan dan mengumpul database pelanggan. Bukan setakat beli, lepas tu lupa dengan maklumat pelanggan. Rekod pelanggan yang mengandungi nombor telefon dan email itu sangat berguna untuk email marketing dan promotion. Jika nak retargeting prospek, database inilah paling penting untuk anda.

7. Sistem Pengurusan Tempahan dan Bayaran


Laman web perniagaan yang dilengkapi dengan tools untuk merekod pembelian memudahkan urusan penghantaran. Bayaran pula boleh dibuat samada menggunakan Online Banking, Kad Kredit/Debit atau Paypal. Di Malaysia, banyak payment gateway yang anda boleh guna seperti Billplz, iPay88, senangPay, Boost Wallet dan banyak lagi. Dengan payment gateway, tiada lagi

8. Menarik Prospek Melalui Integrasi Email Marketing, FB Pixel, dan Lain-lain


Melalui laman web, anda boleh integrasikan sistem lain yang bersesuaian untuk mendapatkan prospek dan pelanggan baru untuk membeli produk anda. Antaranya melalui FB Pixel dimana anda boleh menarik perhatian prospek untuk melayari laman web anda dengan menyuap mereka menggunakan iklan di Facebook. Selain itu, anda juga boleh mengumpul maklumat prospek menggunakan sistem subscription, mereka yang mengisi maklumat ini akan disimpan dalam database email anda. Mereka inilah potential customer yang berminat dengan produk anda. Segala promosi dan diskaun voucher boleh diemailkan kepada mereka menggunakan Email Marketing.

9. Analisis dan Pelaporan


Mempunyai laman web, anda juga boleh menganalisis prospek dengan melihat google analytic, google webmaster tools dan laporan statistic pengunjung yang mengandungi umur, lokasi dan minat mereka. Analisis inilah maklumat yang anda perlukan untuk retargeting dalam marketing seterusnya. Ada banyak tools yang anda boleh gunakan untuk analisis dan pelaporan. Ini penting untuk strategi pemasaran melalui laman web anda nanti.

10. Jualan Yang Meluas Melalui Integrasi Marketplace Popular


Apabila anda memiliki laman web perniagaan, bukan bermakna anda perlu bergantung sepenuhnya dengan laman web tersebut. Website tersebut untuk membina kredibiliti dan keyakinan pelanggan. Manakala, untuk marketing anda perlu gunakan marketplace seperti Lazada, Shopee, PrestoMall, Lelong, Facebook, Instagram dan sebagainya. Gunakan segala platform untuk marketing termasuk mengupah blogger untuk review produk dan bisnes anda.

Bagaimana Nak Buat Website Perniagaan Cara Mudah? Berapa Kosnya?

Ramai peniaga yang merasa selesa dengan hanya menjual di kedai dan online di Facebook dan Instagram. Tetapi itu hanyalah 2 platform daripada puluhan platform lagi untuk marketing.
Marketing gunakan media social memang bagus, tapi jika mesej bertubi-tubi masuk nak tanya penerangan produk dan harga, saya rasa anda tak akan mampu melakukannya tanpa bantuan robot. Kalau 10 atau 20 mesej sehari mungkin bolehlah balas kan?

Jadi, alternatif terbaik untuk membina keyakinan dan memudahkan pemasaran adalah memiliki laman web perniagaan!

So, berapa kosnya dan bagaimana nak buat? Senang ke nak buat website bisnes sendiri?

Sebenarnya ada banyak tools yang boleh anda gunakan. Anda mungkin boleh mengupah orang buat website bisnes, tetapi nak buat laman web perniagaan ni memerlukan kos yang agak tinggi kalau nak upah orang buat. Nak upah designer boleh dibuat anggaran seperti dibawah:
Upah bina website landing page – +/-RM500Upah bina website one page – +/- RM1000Upah bina website korporat – +/- RM2000Upah bina website eCommerce – +/- RM4000Upah bina website Marketplace – +/- RM8000

Ini cuma anggaran sahaja, kos ini boleh berubah bergantung kepada factor lain seperti domain, hosting dan berapa banyak produk yang nak dimasukkan dalam laman web tersebut.

Bagi yang baru nak mula bisnes tu memang modal ni agak tinggi. Lebih-lebih lagi yang hanya mempunyai 1 atau 2 produk jenama sendiri saja yang nak dipasarkan.

Bagaimana kalau ada platform yang anda boleh buat laman web perniagaan TAK PAYAH UPAH DESIGNER? TAK PERLU KEPAKARAN IT? TAK PERLU BAYAR HOSTING SERVER? DOMAIN PERCUMA?

Ya, bertuahnya bisnes owner dan peniaga online pada zaman teknologi canggih sekarang ni kan. Semua kerja lebih mudah dan selamat.


3 Pilihan Terbaik Website Builder Untuk Bina Website Perniagaan
Untuk pengetahuan anda, ada beberapa platform WEBSITE BUILDER yang memenuhi keperluan anda untuk membina laman web perniagaan dengan mudah. Boleh siap dan launch dalam masa 24 jam sahaja! Apakah website builder tersebut

1. EasyStore Malaysia | Sebuah laman web perniagaan yang lebih khusus untuk perniagaan online. Ada Shopping Cart, Payment Gateway, Integration Marketplace, Responsive Theme, dan banyak lagi. Sehingga kini, EasyStore telah membantu lebih 30,000 peniaga membina laman web perniagaan mereka. Anda juga boleh mencuba membina laman web bisnes anda secara percuma dengan FUNGSI PENUH selama 14 hari [ 14-Days Trial ] tanpa bayaran. [ klik sini untuk info lanjut ] 

2. Shopify | Sebuah laman web perniagaan yang menguasai pasaran dunia buat masa ini. Sama seperti EasyStore, cuma bayaran yuran langganan dalam mata wang USD. Nak pasaran lebih besar, gunakan platform Shopify. Di Shopify, sudah lebih 800,000 pemilik perniagaan membina laman web mereka seluruh dunia. Anda juga boleh mencuba membina laman web bisnes anda secara percuma dengan FUNGSI PENUH selama 14 hari [ 14-Days Trial ] tanpa bayaran. [ klik sini untuk infolanjut ] 

3. Ucraft | Sebuah laman web untuk membina laman web perniagaan sama seperti EasyStore dan Shopify.  Yang membezakan cuma bayaran langganan dalam mata wang USD dan jumlahnya, rekabentuk template dan sistem pembayaran. [ klik sini untuk info lanjut ] 


Kesimpulan

Laman web perniagaan adalah platform paling penting untuk membina kredibiliti perniagaan anda dari segi penjenamaan, keselamatan pengguna, kemudahan pembayaran atas talian dan pemasaran. Pemilik perniagaan perlu menggunakan platform website perniagaan ini untuk prestasi penuh perniagaan anda. Saya pasti anda akan berpuas hati melihat laman web bisnes anda berapa dalam enjin carian. Prospek akan mudah mencari produk dan meyakini jenama anda nanti.

Semoga artikel ini boleh memberi banyak manfaat untuk peniaga online diluar sana. Jika perlukan khidmat nasihat, jangan malu jangan segan, hubungi saya..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.elihjapahar.net/2019/09/10-kelebihan-miliki-laman-web.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Tips Untuk Memulakan Perniagaan Online Anda Sendiri

5 Tips Untuk Memulakan Perniagaan Online Anda Sendiri

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 256 hits
Trend berniaga secara atas talian atau online semakin berkembang dengan sangat baik Ramai yang dah celik internet sehingga mampu mewujudkan kedai online sendiri Ada yang bermula dengan blog ada yang bermula dengan facebook ada juga yang ber...
Senarai Laman Web Cari Kerja Jawatan Kosong Di Malaysia

Senarai Laman Web Cari Kerja Jawatan Kosong Di Malaysia

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 443 hits
Apabila seseorang telah mencapai peringkat umur 22 25 baru tamat pengajian di institut pengajian tinggi maka bergegaslah mereka mencari pekerjaan tetap Berbekalkan sijil atau ijazah yang diterima setelah bertahun tahun bertungkus lumus meni...
Pesan Akhir Mp Tanjung Piai Jangan Bercakaran Sesama Sendiri

Pesan Akhir Mp Tanjung Piai Jangan Bercakaran Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 442 hits
Ahli Parlimen Tanjung Piai Dr Md Farid Md Rafik sempat menyampaikan pesanan terakhir kepada masyarakat setempat di Tanjung Piai Johor dalam satu acara di Pontian Jaya malam tadi Bapa saudaranya Daud Sanusi yang sama sama berada ketika majli...
Jual Aset Negara Umpama Kerajaan Jual Kain Baju Sendiri Khalid Ibrahim

Jual Aset Negara Umpama Kerajaan Jual Kain Baju Sendiri Khalid Ibrahim

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 293 hits
Khalid Jual aset Khazanah macam jual kain baju kita Apabila kerajaan sudah mula menjual asetnya untuk membayar hutang ia akan memberi gambaran bahawa negara dalam keadaan terdesak maka harga yang ditawarkan pembeli dibimbangi akan jatuh kat...
Pisahkan Anak Tidur Sendiri Bukan Mudah Kuatkan Hati Rela Bangun Dengar Anak Menangis

Pisahkan Anak Tidur Sendiri Bukan Mudah Kuatkan Hati Rela Bangun Dengar Anak Menangis

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 266 hits
Pisahkan tempat tidur anak bukan satu yang mudah lagi lagi bila anak dah terbiasa tidur sebilik dengan ibu bapa Mesti awalnya akan ada cabaran kerana anak akan menangis minta ditemankan atau perasaan kebimbangan bermain di fikiran ibu Ada i...
Cetak Design Sendiri Lagi Mudah Di Custom My Dengan Lebih 200 Jenis Produk

Cetak Design Sendiri Lagi Mudah Di Custom My Dengan Lebih 200 Jenis Produk

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 346 hits
Cetak Design Sendiri Lagi Mudah Di Custom my Dengan Lebih 200 Jenis Produk Salam semua Baru baru ini Wani dicadangkan oleh seorang kawan kalau minat nak design sendiri cuba guna servis dari custom my ni Kawan cakap macam macam pilihan yang ...
Mayat Ibu Dan Bayinya Ditemukan Membusuk Di Sidoarjo Diduga Tewas Saat Lahiran Sendiri

Mayat Ibu Dan Bayinya Ditemukan Membusuk Di Sidoarjo Diduga Tewas Saat Lahiran Sendiri

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 235 hits
Mayat ibu dan bayinya ditemukan dalam lahan kosong di Perumahaan Pepelegi Indah Blok H Kecamatan Waru Sidoarjo Jumat Dugaan sementara ibu bayi tersebut tewas setelah berusaha melahirkan bayinya sendiri Salah seorang saksi Zaenal Ali yang me...
Bayi Temui Ajal Disapu Heroin Pada Gusi Oleh Ibu Sendiri Dipercayai Mahu Tidurkannya

Bayi Temui Ajal Disapu Heroin Pada Gusi Oleh Ibu Sendiri Dipercayai Mahu Tidurkannya

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 291 hits
Seorang ibu didakwa telah membunuh anaknya sendiri dengan menyapukan dadah jenis heroin pada gusi bayinya dipercayai untuk menidurkannya menurut laporan mahkamah Wanita yang berusia 33 tahun itu dikatakan telah menggunakan bahan terlarang t...
Kuiz Adakah Kamu Obses Dengan Diri Sendiri

Kuiz Adakah Kamu Obses Dengan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 184 hits
Sekerap mana kamu belek wajah dalam cermin Haa mengaku cepat Foto Depositphotos 1 Pada janji temu pertama apakah yang selalunya bermain di fikiran kamu a Mesti rakan kamu cemburu jika mereka nampak kamu keluar dengan jejaka hot sebegini b A...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau