10 Fakta Luka Bersalin Yang Ibu Ibu Mesti Tahu Biar Senang Sembuh


Selepas bertarung nyawa melahirkan bayi, ibu-ibu perlu tahu cara betul penjagaan luka bersalin supaya ia senang sembuh. Penjagaan luka bersalin perlu dilakukan dengan betul supaya dapat mengelakkan daripada berlaku jangkitan kuman yang boleh memanjangkan tempoh masa penyembuhannya.
Episiotomi dan caesarean adalah dua jenis luka bersalin yang biasa didengar. Keduanya memerlukan penjagaan rapi selepas melahirkan bayi.
Apa itu episiotomi?
a. Episiotomi adalah luka yang dikaitkan dengan bersalin secara normal. Walaupun begitu, tidak semua kelahiran normal akan dilakukan episiotomi. Episiotomi berbeza dengan luka biasa. Episiotomi adalah luka akibat digunting oleh doktor. Manakala luka biasa adalah yang berlaku secara semula jadi semasa proses kelahiran.
b. Dulu, hampir kebanyakan wanita yang bersalin anak sulung secara normal akan dilakukan episiotomi. Kini tidak lagi kerana kesakitan yang dialami oleh mereka lebih daripada luka sendiri.
c. Banyak kajian yang telah dilakukan menunjukkan bahawa episiotomi menyebabkan risiko luka menjadi lebih besar. Hal ini berbeza dengan luka yang terjadi dengan sendirinya. Sakitnya hanya sedikit kerana tidak melibatkan otot yang banyak.
d. Luka episiotomi akan sembuh dalam tempoh 10 hingga 14 hari.
e. Bagi menjahit luka pula, ada beberapa jenis benang digunakan. Untuk episiotomi benang yang digunakan adalah daripada jenis yang akan menyerap sendiri. Tidak perlu dibuka. Antara jenis benangnya yang digunakan ialah cat gut dan vicryl.
e. Setiap jenis benang ada tahap kelembutan dan kekuatannya sendiri. Makin mahal benang tersebut bermakna benangnya lebih lembut dan tahan. Kesakitan pada tempat jahitan pun kurang.
f. Luka episiotomi lebih cepat sembuh berbanding luka pembedahan kerana lukanya hanya sedikit. Untuk episiotomi biasanya masa 2 minggu sudah mencukupi untuk pulih seperti sedia kala.
g. Biasanya rasa sakit akibat episiotomi hanyalah selama dua hari. Tetapi sekiranya kesakitan itu berterusan, mungkin ada jangkitan.
Apa itu luka caesarean?
a. Luka caesarean pula adalah luka akibat pembedahan dan terdapat dua jenis iaitu  jenis menegak dan melintang. Seboleh-bolehnya doktor akan memilih cara melintang kerana lebih cepat sembuh dan kurang sakit.
b. Bagi luka pembedahan caesarean, tempoh 10 hingga 14 hari cukup untuk kulit bercantum kembali.  Biasanya semua jenis luka boleh sembuh sepenuhnya dalam masa 42 hari iaitu 6 minggu.
c. Luka pembedahan melibatkan banyak lapisan. Lapisan dalam rahim, lapisan pada selaput kemudian baru kulit. Hal ini menyebabkan tempoh penyembuhan sepenuhnya luka tersebut adalah 6 minggu.

Ini cara terbaik menjaga luka bersalin supaya cepat sembuh
1. Memastikan kawasan luka sentiasa kering. “Bagi luka episiotomi, pastikan luka dilapkan kering-kering selepas ke tandas dan sapukan ubat luka yang diberi oleh doktor. Begitu juga dengan luka caesarean. Selepas mandi, pastikan luka tersebut dilapkan kering-kering.
2. Jika ibu bersalin secara pembedahan caesarean ingin menggunakan bengkung, letakkan lapisan kapas atau tisu yang tidak melekat supaya boleh menyerap peluh agar kawasan luka sentiasa kering. Hal ini sangat penting kerana jika lembap, jangkitan mudah berlaku.
3. Tidak digalakkan menggunakan ubat-ubatan tradisional seperti minyak atau herba untuk menyembuhkan luka kerana dikhuatiri minyak tersebut akan mengganggu percantuman semula kulit. Doktor akan menasihatkan agar mereka tidak meletakkan sebarang ubat-ubatan tradisional dalam tempoh 10 hari pertama selepas luka dijahit. Setelah yakin luka sudah bercantum, barulah doktor memberikan kebebasan untuk membuat apa yang diingini pada luka tersebut.
4. Apabila bercerita tentang luka, kita tidak akan terlepas daripada bercerita tentang parut. Untuk mengurangkan parut atau juga dikenali sebagai ‘keloid’ terutama pada luka caesarean, eloklah disapu dengan vitamin E.
Keloid wujud akibat reaksi tubuh terhadap luka. Hal ini berbeza antara seorang individu dengan individu yang lain. Walau bagaimanapun, sebelum vitamin E disapu, pastikan luka tersebut sudah kering.
5. Risiko jahitan terbuka tetap ada dan ia perkara biasa. Jahitan terbuka disebabkan oleh beberapa perkara. Antara penyebabnya ialah benang yang digunakan kerana ada benang yang cepat menyerap iaitu sebelum kulit bercantum kembali.
Selain itu, bergantung juga pada jenis tisu pada kawasan luka tersebut. Ada orang yang tisunya terlalu nipis dan mudah terkoyak. Mereka ini memang berisiko untuk luka terbuka kembali selepas dijahit. Satu lagi perkara yang turut menyebabkan jahitan terbuka ialah cara jahitan. Sekiranya jahitan terlalu ketat, masalah boleh timbul.
6. Sekiranya seseorang wanita itu mendapati jahitannya terbuka, segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Doktor akan memeriksa untuk memastikan adakah perlu dijahit semula ataupun tidak.
Sekiranya bahagian yang terbuka tidak terlalu besar, doktor akan biarkan sembuh dengan sendiri. Akan tetapi, sekiranya yang jahitan yang terbuka itu besar, doktor akan menjahit semula. Memang kalau dibiarkan akan sembuh tetapi tidak cantik dan otot tidak akan bercantum balik dan tidak kuat. Akan timbul masalah lain di kemudian hari.
7. Ibu hamil yang menghidap diabetes, akan mengambil masa untuk sembuh luka jahitan. Oleh yang demikian, mereka perlu pastikan tahap kencing manis dikawal. Kandungan gula dalam darah penting agar proses penyembuhan cepat.
8. Sekiranya inginkan luka cepat sembuh, pengambilan makanan seimbang penting.   Pastikan tubuh cukup vitamin terutama vitamin C kerana dapat mempercepatkan proses penyembuhan.
9. Selepas bersalin digalakkan mengambil multivitamin. Makan sayur dan buah-buah banyak kerana kandungan seratnya boleh mengurangkan sembelit. Akan tetapi sekiranya sudah lebih 14 hari namun luka masih tidak sembuh, jumpalah doktor segera kerana takut ada jangkitan.
10. Ibu selepas bersalin perlu berhati-hati terhadap pengambilan ubat-ubatan tradisional terutamanya dari segi kebersihannya. Dikhuatiri kandungannya akan membahayakan kesihatan.

The post 10 Fakta Luka Bersalin Yang Ibu-Ibu Mesti Tahu. Biar Senang Sembuh! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/10-fakta-luka-bersalin-yang-ibu-ibu-mesti-tahu-biar-senang-sembuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Tambah Susu Badan Selepas Bersalin Biar Susu Ibu Tambah Banyak

Petua Tambah Susu Badan Selepas Bersalin Biar Susu Ibu Tambah Banyak

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 611 hits
Orang kata petua orang lama ini jangan pandang sebelah mata Iya selagi belum cuba resultnya belum kita tahu kan Macam tu jugalah petua tambah susu badan selepas bersalin bagi ibu ibu yang baru melahirkan zuriat Sebenarnya tertarik dengan be...
Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 809 hits
Biasanya ramai ibu ibu kalau anak minum banyak susu tak makan pun tak kisah Ini antara tanggapan yang salah sama sekali Perlu diingatkan bila anak dah mula boleh makan seimbangkan pemakanan anak dengan minum susu Paling penting anak umur 2 ...
4 Tip Pastikan Proses Bersalin Senang Dan Tenang Paling Penting Kurang Sakit Masa Contraction

4 Tip Pastikan Proses Bersalin Senang Dan Tenang Paling Penting Kurang Sakit Masa Contraction

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 351 hits
Bila disahkan hamil automatik perasaan teruja itu ada dalam diri setiap wanita Namun nak melalui fasa mengandung dan melahirkan bukanlah sesuatu yang mudah Ada yang mengalami alahan teruk dan ada juga yang mengalami pelbagai masalah kesihat...
5 Punca Vagina Koyak Teruk Masa Bersalin Normal Bakal Ibu Sila Fahamkan

5 Punca Vagina Koyak Teruk Masa Bersalin Normal Bakal Ibu Sila Fahamkan

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 497 hits
Untuk elakkan masalah vagina koyak teruk masa bersalin sangat penting untuk bakal ibu tahu puncanya supaya ia dapat dielakkan
Jus Anggur Sebagai Persediaan Bersalin Ceaser Pantas Sembuhkan Luka

Jus Anggur Sebagai Persediaan Bersalin Ceaser Pantas Sembuhkan Luka

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 393 hits
Anda dijangka melahirkan anak secara pembedahan tak lama lagi Saya yakin anda sudahpun siapkan semua persediaan bersalin ceaser Tapi bagaimana pula dengan suplemen untuk sembuhkan luka dengan cepat anda dah beli siap siap Kalau sudah tahnia...
Jahitan Lepas Bersalin Terbuka Semula Ketahui Risiko Cara Penjagaan Luka Bersalin

Jahitan Lepas Bersalin Terbuka Semula Ketahui Risiko Cara Penjagaan Luka Bersalin

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 323 hits
Kadang kala yang baru pertama kali bergelar ibu tidak tahu yang anda mengalami jahitan terbuka Dalam hal ini episiotomi dan caesarean merupakan dua jenis luka bersalin yang perlu sentiasa dipantau Kebanyakan kes jahitan terbuka boleh berlak...
Cara Betul Penggunaan Sanggul Fatimah Mudahkan Ibu Bersalin

Cara Betul Penggunaan Sanggul Fatimah Mudahkan Ibu Bersalin

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 649 hits
Cara Betul Penggunaan Sanggul Fatimah Mudahkan Ibu BersalinPokok genggam atau Sanggul fatimah
4 Fakta Gangguan Hati Yang Dialami Pretty Asmara Para Ibu Harus Tahu Ini

4 Fakta Gangguan Hati Yang Dialami Pretty Asmara Para Ibu Harus Tahu Ini

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 280 hits
Kabar duka menghampiri dunia hiburan tanah air Bun Artis Pretty Asmarameninggal dunia di Rumah Sakit Pengayoman Cipinang Jakarta Timur Minggu Pretty Asmara dilaporkan mengalami gangguan hati dan paru paru Tahap pertama kasih infus kemudian ...
4 Fakta Remaja Di Jateng Yang Hobi Minum Air Rebusan Pembalut Masa Katanya Biar Nge Fly Duh

4 Fakta Remaja Di Jateng Yang Hobi Minum Air Rebusan Pembalut Masa Katanya Biar Nge Fly Duh

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 308 hits
Nggak cuma pembalut aja katanya rebusan popok juga punya efek yang sama Duh jijik banget
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte