10 Ahli Perniagaan Malaysia Ahli Politik Yang Disebut Dalam Laporan Pandora Papers Mendedahkan Kekayaan Luar Pesisir


Dari kiri: Lim Kok Thay, Daim Zainuddin, G Gnanalingam, Zafrul Aziz adalah antara rakyat Malaysia yang disebut dalam laporan Pandora Papers.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) Pendedahan terbesar 'Pandora Papers': 4 ahli politik M'sia antara dinamakan BARU-baru ini 'Pandora Papers' atau Kertas Pandora mendedahkan senarai urus niaga melibatkan tokoh-tokoh politik, ahli-ahli perniagaan, selebriti-selebriti yang membuka akaun di pusat-pusat kewangan pesisir di dunia.

Pusat-pusat kewangan itu merupakan kawasan perlindungan cukai yang mana golongan kaya tersebut dikatakan mahu mengelakkan diri daripada dikenakan cukai oleh negara-negara mereka dengan menyimpan aset-aset di pusat-pusat kewangan berkenaan.

Ia juga mendedahkan aset-aset dan rahsia rundingan perniagaan yang dilakukan oleh golongan kaya serta yang berkuasa di dunia ini.

Pendedahan itu turut melibatkan 11.9 juta fail dari syarikat-syarikat yang diupah oleh para pelanggan kaya bagi mewujudkan struktur perniagaan dan amanah di kawasan pesisir pantai antaranya di Panama, Dubai, Monaco, Switzerland dan Kepulauan Cyaman, Kepulauan Virgin British, Belize, Cyprus, Singapura, Switzerland dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Kira-kira 12 individu Malaysia termasuk empat ahli politik negara itu merupakan di antara puluhan ketua negara, kerajaan dan pemerintah dari serata dunia yang didapati menggunakan tempat perlindungan cukai luar pesisir untuk menyembunyikan aset bernilai ratusan juta dolar, menurut siasatan yang dilakukan oleh Konsortium Antarabangsa bagi Wartawan Penyiasatan, ICIJ.

Siasatan dipanggil 'Pandora Papers' atau 'Kertas Pandora' itu - membabitkan kira-kira 600 wartawan termasuk The Washington Post, BBC dan The Guardian - berdasarkan pembocoran 11.9 juta dokumen sulit daripada 14 syarikat khidmat kewangan di seluruh dunia.

Sekitar 35 pemimpin sedia ada dan bekas pemimpin yang dinyatakan dalam dokumen terkini yang dianalisis oleh ICIJ berdepan tuduhan termasuk rasuah, pengubahan wang haram dan mengelak cukai global.

Individu yang dikaitkan menerusi pendedahan itu ialah Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, ahli perniagaan, Tun Daim Zainuddin bersama beberapa ahli keluarganya serta Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.: Gambar fail
Laporan Pandora Papers oleh Konsortium Penyiasat Jurnalis Penyiasatan, atau ICIJ, yang terdiri daripada 600 wartawan di seluruh dunia, berdasarkan lebih dari 11.9 juta dokumen dan rekod lain yang dibocorkan dari 12 penyedia perkhidmatan luar pesisir yang membantu menubuhkan dan menguruskan firma shell dan mempercayai tempat percukaian di seluruh dunia, termasuk Kepulauan Virgin Britain, atau BVI, yang nampaknya menjadi pilihan popular bagi rakyat Malaysia yang kaya raya.

"Kertas Pandora adalah mengenai individu yang menggunakan bidang kuasa kerahsiaan, yang akan kita sebut sebagai surga cukai, ketika tujuannya adalah untuk menghindari cukai," kata Steve Wamhoff, pengarah dasar cukai persekutuan di Institut Percukaian dan Dasar Ekonomi kiri di Washington, kepada pemberita hari ini.

ICIJ menekankan, di kebanyakan negara, ia bukan kesalahan untuk menyimpan aset di luar pesisir atau menggunakan syarikat tersedia untuk melakukan urus niaga rentas sempadan.

Namun, pendedahan seperti ini tidak kurang memalukan bagi pemimpin yang mungkin pernah berkempen secara terbuka untuk menentang perbuatan mengelak cukai dan rasuah, atau memperjuangkan langkah berjimat cermat.

'Pandora Papers' adalah dokumen terbaru dalam siri pembocoran besar-besaran dokumen kewangan ICIJ, dari LuxLeaks pada 2014, hingga Kertas Panama 2016 - yang mencetuskan peletakan jawatan perdana menteri Iceland dan membuka jalan bagi pemimpin Pakistan untuk disingkirkan.


Dokumen tersebut dilaporkan diakses oleh wartawan MalaysiaKini, yang menamakan beberapa ahli politik dan rakyat Malaysia yang kaya dalam liputannya.

1. Daim Zainuddin Daim, yang merupakan Menteri Kewangan Malaysia dari tahun 1984 hingga 1991, dikaitkan dengan beberapa syarikat dan amanah dalam BVI dengan aset bersama yang dimiliki sekurang-kurangnya £ 25 juta (RM141 juta).

Daim Zainuddin. Foto: Bernama
Anak lelaki, anak perempuannya, isteri ketiga Naimah Abdul Khalid, dan rakan perniagaan disebut sebagai pemilik beberapa syarikat luar pesisir, termasuk Newton Invest & Finance Limited, Splendid International, dan 8 Bryanston Square Freehold Limited. Salah seorang rakan perniagaannya yang disebut dalam dokumen itu adalah bekas peguam Josephine Premla Sevaretnam, yang bekerjasama rapat dengan Daim.

Daim, yang mengatakan bahawa dia telah bersara dari perniagaan, berpendapat bahawa laporan oleh Malaysiakini adalah usaha untuk memperlekehkannya. Dia mendakwa bahawa dia telah membayar semua cukai dan menjelaskan bahawa amanahnya adalah sebahagian daripada "perancangan harta tanah".

"Saya rasa beberapa pengiktirafan harus diberikan kepada orang Malaysia yang telah berjaya membawa bendera untuk perniagaan Malaysia di sini dan di seluruh dunia," katanya.

Mengulas dirinya dikaitkan dengan 'Kertas Pandora' itu, Tun Daim berkata sebahagian pemegang amanah yang disebut dalam laporan tersebut adalah milik anak-anaknya sementara yang lain berkaitan dengan sebuah bank Swiss miliknya, ICB Banking Group, yang telah dinyah senarai selepas dia tidak lagi mahu menghadiri mesyuarat di luar negara.

Katanya lagi, dia sentiasa membayar cukai bagi semua pelaburan dan hartanah dan menjadi ahli perniagaan yang "berjaya dan kaya" atas usaha sendiri.

"Saya sudah terlibat dalam perniagaan sejak 1960-an. Sudah lebih 60 tahun, separuh abad sejak itu.

"Saya fikir sedikit pengiktirafan perlu diberikan kepada seorang warga Malaysia yang berjaya membawa nama negara dalam perniagaan di sini dan seluruh dunia," katanya lagi yang ditukil laman Malaysiakini kelmarin.

2. Tengku Zafrul Zainal Abidin Menteri Kewangan Malaysia Zafrul Aziz dilantik sebagai pengarah Capital Investment Bank (Labuan) Limited, sebuah bank butik yang diperbadankan dalam bidang kuasa luar pesisir Labuan. Bagaimanapun, pemain berusia 48 tahun itu mendakwa bahawa dia melepaskan jawatannya 11 tahun yang lalu.

Zafrul Aziz bercakap di Parlimen. Foto: RTM
Menanggapi tuduhan itu, Zafrul mengungkapkan di Parlimen hari ini yang akan meminta penasihat undang-undang mengenai Pandora Papers, dengan mengatakan: "Setiap individu dapat membuka akaun dengan bank berlesen, termasuk di luar pesisir."

Tengku Datuk Seri Zafrul berkata beliau telah melepaskan kesemua pelantikan sebagai eksekutif dan pengarah dalam Kumpulan Kenanga Holdings Bhd pada Jun 2010 setelah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Maybank Investment Bank Bhd.

Beliau "telah merujuk perkara berkenaan kepada peguamnya untuk mendapatkan nasihat lanjut dan tindakan susulan yang sewajarnya".

3. Ahmad Zahid Hamidi Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi pada tahun 1996 dinobatkan sebagai pengarah firma BVI Breedon Limited, yang dinamakan semula menjadi Rising Resources (BVI) Limited akhir tahun itu.

Ahmad Zahid Hamidi di dalam sebuah kereta. Foto: mStar
Syarikat itu mempunyai modal saham AS $ 50,000, tetapi sifat perniagaan ini tetap menjadi misteri. Individu lain bernama Fon Kin Voon juga merupakan pengarah firma itu. Dokumen berikutnya menunjukkan bahawa syarikat itu tidak aktif selama beberapa tahun.

Zahid, 68, di Parlimen semalam menafikan bahawa dia cuba menghindari cukai.

"Tolong jangan menganggap saya berusaha untuk tidak dikenakan cukai," kata Zahid, setelah menjelaskan bahawa dia memimpin sebuah syarikat dengan pelaburan di "negara terkemuka," yang sekarang tidak lagi ada. Zahid tidak menamakan negara.

4. Yamani Hafez Musa Timbalan Menteri Kewangan Yamani Hafez Musa Yamani adalah pengarah Great Ocean Consultants di Kepulauan Virgin Britain dari 2013 hingga 2015, bersama adik-beradiknya.

Yamani Hafez Musa dalam foto 2019. Foto: Astro Awani
Dokumen menunjukkan bahawa ayahnya, bekas ketua menteri Sabah Musa Aman, mengambil alih jawatan sebagai pengarah tunggal pada tahun 2015.

Syarikat itu menyimpan AS $ 310,000 dalam akaun Deutsche Bank sebelum dijual pada tahun berikutnya kepada individu bernama Mau Kam Wai, yang pernah menjadi pengarah eksekutif syarikat pemegangan pelaburan Eastland Equity, bersama seorang peniaga Sabah yang dilaporkan dekat dengan Musa, Chu Jan Tow .

5. G Gnanalingam Kedudukan 13 dalam senarai Forbes “50 Terkaya Malaysia 2021” dengan nilai bersih US $ 1.8 bilion, G. Gnanalingam memiliki syarikat kargo Westport Holdings Bhd. Tetapi itu bukan satu-satunya syarikat yang dimilikinya, menurut Pandora Papers.

Tangkap layar profil G. Gnanalingam di Forbes. Foto: Forbes.com
Gnanalingam juga memiliki firma BVI Paisley Marketing Limited, yang pada tahun 2016 memiliki aset bernilai AS $ 2 juta yang dipegang oleh Standard Chartered Bank, Singapura. Seorang wakil memberitahu Malaysiakini bahawa syarikat luar pesisir itu sah dan dibubarkan setelah ia dihadiahkan kepada anak perempuan Gnanalingam, Shaline.

6. William Leong Bekas bendahari People’s Justice Party dan isterinya, Alice Chan Ai Lee, menjadi pentadbir Collister Holdings Ltd di Jersey pada 24 Jun 2009, yang mempunyai 50,000 saham bernilai USD $ 1 setiap satu, tetapi tidak ada petunjuk mengenai sifat perniagaan firma itu.

William Leong. Foto: Selangor.gov.my
Leong, melalui peguamnya, menjelaskan bahawa Collister Holdings Ltd menguruskan pendapatannya ketika menjadi naib presiden eksekutif dan ketua pegawai operasi kilang besi nasional Filipina yang berpusat di Manila dari 1994 hingga 1997.

"Semua ini dilakukan secara sah dan sah. Tidak ada pelanggaran undang-undang Malaysia dan Filipina, ”kata peguam Loy Tuan Bee.

Leong, 64, juga dikaitkan dengan firma BVI, Maxcorp (Asia) Overseas Ltd, yang tidak diulasnya.

7. Mahmud Abu Bekir dan Hanifah Hajar Taib Anak lelaki Gabenor Sarawak Abdul Taib Mahmud, Mahmud Abu Bekir, dinamakan dalam Pandora Papers melalui pengarahan perniagaan keluarganya, syarikat BVI Rondinmass Incorporated.

Ibunya, Laila Taib, pada mulanya adalah pengarah syarikat sebelum Bekir mengambil alih beberapa bulan sebelum kematiannya pada bulan April 2009.

Mahmud Abu Bekir, di kiri, dan Hanifah Hajar Taib, di kanan. Foto: mStar, Bernama
Syarikat ini memiliki harta komersial di Seattle dan Washington bernilai AS $ 35 juta, yang dibeli melalui pinjaman. Salah satu harta tanah kononnya menempatkan ibu pejabat FBI, yang kini berada di Bangunan J. Edgar Hoover di Washington, D.C

Bekir juga merupakan saudara kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hanifah Hajar Taib, salah seorang wanita terkaya di Malaysia dengan nilai bersih RM 309 juta menurut laporan tahun 2017. Hanifah sebelum ini dinyatakan sebagai pemilik dan pengarah dua syarikat luar pesisir, iaitu Iquest dan Ambersheen Investments di BVI.

8. Tiong Hiew King dan Tiong Ik King Tiong Hiew King dan saudaranya Tiong Ik King disenaraikan sebagai pemilik IB Holdings Limited, sebuah syarikat Kepulauan Cook yang ditubuhkan pada tahun 1990. Tujuannya dinyatakan sebagai pelaburan dan perdagangan produk kayu.

Hiew King adalah pengasas dan ketua syarikat kayu Rimbunan Hijau Group, yang juga mengendalikan surat khabar China Sin Chew Daily dan Guan Ming Daily.

Tiong Hiew King. Foto: Borneo Today
Saudaranya Ik King, dinamakan sebagai pemilik tunggal syarikat BVI Roxton Investments. Sehingga 2017, syarikat tersebut dinyatakan mempunyai aset bernilai AS $ 20 juta.

Saudara-saudara Tiong tidak secara terbuka membalas tuduhan tersebut.

9. Larry Low Hock Ping dan Goh Gaik Ewe Ramai yang biasa dengan pemodal buruan Malaysia Jho Low. Tetapi siapa ibu bapanya?

Mereka adalah Larry Low Hock Ping dan Goh Gaik Ewe, kini dihubungkan dengan syarikat BVI Coswell Corporation dan Strategic Equities Limited, dengan gabungan AS $ 7 juta.

Gambar polis Larry Low Hock Ping (kiri) dan Goh Gaik Ewe. Foto: Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM)
Pasangan itu meninggalkan Malaysia pada tahun 2018 dan keberadaan mereka sekarang tidak diketahui.

10. Lim Kok Thay Pengerusi Billionaire dan Genting Group Lim Kok Thay telah dikaitkan dengan syarikat BVI Azure Supreme Limited. Sifat perniagaannya masih belum diketahui.

Screengrab profil Lim Kok Thay di Forbes. Foto: Forbes.com
Syarikat ini pertama kali muncul di pangkalan data ICIJ sebagai sebahagian daripada Offshore Leaks pada tahun 2013 dengan Portculis (BVI) Ltd sebagai ejen berdaftar syarikat.

Ia dihubungkan ke alamat Wisma Genting di Kuala Lumpur yang didaftarkan ke Kien Huat Realty Sdn Bhd, yang merupakan salah satu syarikat pelaburan Lim. Pandora Papers: Ini apa yang kita tahu setakat ini KUALA LUMPUR : Pendedahan terkini yang dijalankan pihak International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) telah memetik beberapa figura penting negara berkaitan pemilikan akaun luar pesisir, sepanjang 25 tahun lalu.

Antara individu yang dikaitkan menerusi pendedahan berikut ialah Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, ahli perniagaan, Tun Daim Zainuddin bersama beberapa ahli keluarganya serta Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Timbalan Menteri Kewangan, Yamani Hafez Musa.

Berikut merupakan beberapa perkara yang perlu anda tahu setakat ini:

1. Ahli Parlimen Bagan Datuk, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyatakan kesediaan beliau untuk disiasat susulan pendedahan laporan Pandora Papers yang mendakwanya memiliki akaun luar pesisir di British Virgin Island (BVI).

2. Ahli perniagaan, Tun Daim Zainuddin memetik laporan Malaysiakini pada Isnin, menyatakan penglibatannya tidak merangkumi kesemua akaunnya dan selain urusniaga yang didedahkan oleh laporan Pandora Papers adalah tidak tepat.

3. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dalam satu kenyataan pada Isnin, mengesahkan beliau telah melepaskan kesemua jawatan dalam Kumpulan Kenanga Holdings Berhad pada Jun 2010.

4. Pendedahan yang dibuat melibatkan hampir 12 juta fail.

5. Sebanyak 118 firma luar pesisir, sebahagian besarnya didakwa melibatkan pemilik yang berasal dari Malaysia.

6. Raja Jordan, Raja Abdullah II, turut didakwa telah membeli 14 buah rumah mewah bernilai AS$106 juta, termasuk hartanah AS$23 juta di California, Amerika Syarikat.

7. Perdana Menteri Republik Czech, Andrej Babis pula didalkwa memindahkan AS$22 juta melalui syarikat luar pesisir untuk membeli hartanah mewah di French Riviera pada tahun 2009.

8. Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair serta isterinya antara individu yang tidak terkecuali terlibat dengan pendedahan tersebut apabila dipercayai membeli sebuah pejabat operasinya dengan nilai AS$S9 juta di kawasan Marylebone, London.

9. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Isnin, menghantar usul di Dewan Rakyat susulan pendedahan Pandora Papers. Anwar berkata, usul untuk membahaskan perkara itu telah dihantar ke Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun itu dibuat di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.

10. Setakat ini, pendedahan yang dibuat menerusi Pandora Papers menyatakan ratusan pemimpin dunia, ahli politik, hartawan, selebriti, termasuk pengedar dadah merupakan antara individu yang terlibat menyembunyikan wang dan pelaburan mereka di serata dunia.

SOURCE: Coconuts , Berita Harian SG , Sinar harian Premium , Awani

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/10/10-ahli-perniagaan-malaysia-ahli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandora Papers Dua Ahli Politik Malaysia Didakwa Miliki Akaun Luar Pesisir

Pandora Papers Dua Ahli Politik Malaysia Didakwa Miliki Akaun Luar Pesisir

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 367 hits
BERATUS pemimpin dunia ahli politik hartawan selebriti pemimpin agama dan pengedar dadah dilapor menyembunyikan wang dan pelaburan mereka dalam hartanah kapal persiaran dan aset lain sepanjang 25 tahun lepas Ini didedahkan menerusi 12 juta ...
Zahid Hamidi William Leong Antara Nama Terkenal Dalam Pendedahan Kekayaan Di Luar Pesisir

Zahid Hamidi William Leong Antara Nama Terkenal Dalam Pendedahan Kekayaan Di Luar Pesisir

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 142 hits
Mereka adalah antara 300 ahli politik di seluruh dunia yang muncul dalam 11 juta dokumen mengandungi butiran aset yang disimpan di negara luar pesisir Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Ahli Parlimen Selayang William Leong dari PKR adalah...
Panas Portal Dedah Daim Zafrul Zahid Antara Disebut Dalam Pendedahan Pandora Papers

Panas Portal Dedah Daim Zafrul Zahid Antara Disebut Dalam Pendedahan Pandora Papers

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 173 hits
October 5 2021 Ahli perniagaan Tun Daim Zainuddin dan beberapa ahli keluarga antara individu yang didedahkan mempunyai akaun amanah luar pesisir dalam pendedahan terkini International Consortium of Investigative Journalists yang turut diser...
Pandora Papers Dedahkan Kekayaan Negara Diseludup

Pandora Papers Dedahkan Kekayaan Negara Diseludup

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 190 hits
FAIZ FADZILKontroversi Pandora Papers bukanlah isu yang baharu malah pendedahan mengenai simpanan luar pesisir sebegini telah berlaku beberapa kali dalam dekad yang lepas Setiap kali pendedahan ini dibuat khususnya ketika pentadbiran Najib ...
Pandora Papers Nama Jho Low Turut Disebut

Pandora Papers Nama Jho Low Turut Disebut

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 167 hits
New York Puluhan ketua negara dan pemerintah dari Jordan Azerbaijan Kenya dan Republik Czech dipercayai menggunakan akaun luar pesisir untuk menyembunyikan aset dan pelaburan bernilai ratusan juta dolar Penyiasatan menerusi apa yang digelar...
Memahami Hakikat Pandora Papers

Memahami Hakikat Pandora Papers

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 233 hits
Mari Memahami Makna PANDORA PAPERS Please Share More www zunar my pandora
Pandora Papers Ini Apa Kata Najib

Pandora Papers Ini Apa Kata Najib

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 224 hits
Pandora Papers ini apa kata Najib Najib Razak menyuarakan rasa tidak senangnya terhadap laporan berita yang mengaitkannya dengan akaun bank luar pesisir sebagaimana pendedahan Kertas Pandora baru baru ini Tidak Saya tiada off shore bank acc...
Rentasan 982 Panas Usul Anwar Terhadap Isu Pandora Papers Ditolak S

Rentasan 982 Panas Usul Anwar Terhadap Isu Pandora Papers Ditolak S

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 326 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9821 BUBAR DUN MELAKA BETUL ATAU GOPOH 2 PANDORA PAPERS JANGAN TANGGUH DAN TERTIPU 3 UMNO KINI SUDAH HILANG KERAMAT 4 PAS MASIH MENGIGAU MUAFAKAT NASIONAL
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan