1 571 Pegawai Anggota Polis Dikenakan Tindakan Tatatertib Tahun Lepas



KUALA LUMPUR – Seramai 1,571 pegawai dan anggota polis dikenakan tindakan tatatertib sepanjang tahun lepas, kata Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Azri Ahmad.
Beliau berkata, antara kesalahan integriti yang dilakukan adalah tidak mengisytiharkan harta, mengunjungi pusat hiburan, berkahwin tanpa kebenaran, enggan menerima laporan dan meminta imbuhan.
Azri berkata, mereka yang terlibat dengan kesalahan integriti disiasat di bawah Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
Selain itu, terdapat juga 23 pegawai dan anggota polis direkodkan terlibat kesalahan jenayah, rasuah (18), dadah (84) dan syariah (48).
“Oleh itu, bagi memperkasakan integriti warga Polis Diraja Malaysia (PDRM), kami akan memberi fokus kepada enam elemen pada tahun ini iaitu memperkasakan tadbir urus/kepolisan, pengurusan aduan, risikan/operasi, siasatan, pematuhan serta agama dan kaunseling,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.
Menurutnya, elemen tadbir urus/kepolisan am melibatkan sudut perlakuan menerusi kursus, latihan dalam perkhidmatan dan program ilmiah berterusan kepada warga PDRM manakala elemen pengurusan aduan pula adalah mempromosi kewujudan e-SPA (Sistem Pengurusan Aduan) kepada orang awam serta warga PDRM.
Selain itu, elemen risikan/operasi pula mempertingkatkan integriti dalam kalangan warga PDRM dengan menangani penglibatan warga PDRM terhadap penyalahgunaan dadah dan ketum selain serbuan mengejut terhadap petugas barisan hadapan di lapangan bagi mencegah isu pemerasan di sekatan jalan raya dan lain-lain.
Azri berkata, bagi elemen siasatan, JIPS mempertingkatkan kualiti dalam siasatan pegawai dan anggota polis dengan menjalankan siasatan secara menyeluruh serta terperinci supaya mereka yang terlibat dengan salah laku akan diadili sewajarnya berdasarkan fakta serta pembuktian.
“Bagi elemen pematuhan, kami mengambil pendekatan pencegahan dengan mempertingkatkan pemeriksaan pematuhan untuk menutup ruang dan peluang berlakunya salah laku serta penyelewengan dalam kalangan pegawai dan anggota polis,” katanya.
Beliau berkata, menerusi elemen agama dan kaunseling, integriti warga kerja PDRM akan diperkasa secara inklusif dengan menekankan aspek pembangunan, pencegahan dan pemulihan melalui pendekatan agama serta psikologi dan kaunseling.
Sementara itu, mengulas mengenai tindakan netizen membuat aduan tidak menggunakan saluran yang betul dan menularkan sesuatu isu menerusi media sosial sebelum siasatan dijalankan, Azri berkata, fenomena itu menjadikan netizen sebagai hakim tanpa kesahihan fakta sebenar.
“Saya berpandangan bagi isu sensitif lebih-lebih lagi melibatkan maruah, ia perlu dilakukan mengikut saluran betul dengan membuat laporan kepada pihak berkaitan,” katanya.
Beliau berkata, tindakan secara profesional perlu dilakukan supaya mangsa terlibat tidak terdedah kepada kecaman dan komen-komen negatif yang boleh mempengaruhi emosi selain mengelak masyarakat terus membuat andaian yang tidak benar terhadap pihak terlibat.
“Saya melihat masyarakat kini hanya berani menyuarakan ketidakpuasan hati berhubung sesuatu isu dengan menularkan isu berkenaan menerusi media sosial seperti aplikasi WhatsApp dan Facebook tetapi enggan bertindak dengan betul (membuat laporan),” katanya.
Azri berkata, mereka seharusnya membuat aduan kepada pihak berkuasa supaya tindakan sewajarnya boleh diambil. – Bernama
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Tiada rundingan ambil alih Sapura – Petronas Perak tegas tak akan bekal air mentah kepada Pulau Pinang – Saarani Janji Najib pada orang Cina: ‘Hari bahagia kan kembali’ Janji Najib pada orang Cina: ‘Hari bahagia kan kembali’ Rider Foodpanda digantung kerja Penyanyi nasyid ditahan dalam kes dadah Malaysia Airlines tawar diskaun Minta maaf, padam ‘posting’ atau saya saman – Ahmad Said 5 Cara Cegah Jangkitan, Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih Cuba kebas RM123 juta Doktor Ukraine arah tentera Rusia yang ditangkap supaya dikasi Bakal keluar Bersatu, Zuraida kunci mulut Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini

Pendakwa kemuka 2 tuduhan pindaan terhadap Syed Saddiq

The post 1,571 pegawai, anggota polis dikenakan tindakan tatatertib tahun lepas appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/27/1571-pegawai-anggota-polis-dikenakan-tindakan-tatatertib-tahun-lepas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengubahan Wang Haram Pegawai Kanan Polis Dipenjara 10 Tahun Denda Rm42 Juta

Pengubahan Wang Haram Pegawai Kanan Polis Dipenjara 10 Tahun Denda Rm42 Juta

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 130 hits
PUTRAJAYA 22 Mac Mahkamah Rayuan hari ini menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan denda RM42 juta ke atas seorang pegawai kanan polis atas lapan kesalahan pengubahan wang haram berjumlah RM3 35 juta Tiga hakim Mahkamah Rayuan Datuk Has Zan...
Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 162 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Hiburan Dari Tahun Lepas Aku Diam Je Wanita Ditipu Rakan Rm149k Tekad Tularkan Wajah Untuk Tuntut Hutang

Hiburan Dari Tahun Lepas Aku Diam Je Wanita Ditipu Rakan Rm149k Tekad Tularkan Wajah Untuk Tuntut Hutang

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 120 hits
Tular di laman satu hantaran daripada seorang pengguna dikenali sebagai Scha Alleya yang berkongsi beberapa keping gambar serta tangkap layar perbualan di applikasi Whatsapp telah mendapat perhatian orang ramai Menerusi hantaran tersebut Sc...
Pelajar Terbabit Telah Diberi Laptop Pensyarah Kontrak Akan Dikenakan Tindakan Naib Canselor Uitm

Pelajar Terbabit Telah Diberi Laptop Pensyarah Kontrak Akan Dikenakan Tindakan Naib Canselor Uitm

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 172 hits
Foto MalaysiakiniNaib Canselor UiTM Prof Datuk Dr Roziah Mohd Janor mnegesahkan pihaknya sedang mempertimbangkan tindakan yang akan diambil terhadap pensyarah wanita yang didakwa menghina pelajar dari golongan B40 kerana tidak mempunyai kom...
Pengambilan Terbaru Bakal Pegawai Dan Perajurit Muda Tahun 2022

Pengambilan Terbaru Bakal Pegawai Dan Perajurit Muda Tahun 2022

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 176 hits
Pengambilan Terbaru Bakal Pegawai Dan Perajurit Muda Tahun 2022 Permohonan menjawat Jawatan Kosong di Tentera Laut Diraja Malaysia dialu alukan untuk memohon dan mempelawa kepada Warganegara Malaysia yang berkelayakan dan berumur tidak kura...
Masjid Hagia Sophia Turki Akan Adakan Solat Terawih Lepas 88 Tahun

Masjid Hagia Sophia Turki Akan Adakan Solat Terawih Lepas 88 Tahun

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 263 hits
Masjid Besar Hagia Sophia Turki di Istanbul akan mengadakan solat terawih yang pertama dalam tempoh 88 tahun solat sunat yang dilakukan pada bulan Ramadan lapor Agensi Anadolu Beberapa acara untuk Ramadan juga akan diadakan di masjid itu ya...
Dituduh Rompak Bank Bekas Polis Dakwa Rahim Noor 4 Pegawai Lain Konspirasi

Dituduh Rompak Bank Bekas Polis Dakwa Rahim Noor 4 Pegawai Lain Konspirasi

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 181 hits
PETALING JAYA Bekas pegawai polis Ali Amir Batcha membuat laporan terhadap bekas Ketua Polis Negara Abdul Rahim Noor atas dakwaan penyalahgunaan kuasa Ali mendakwa dia ditahan secara tidak sah bawah Ordinan Darurat selama tiga tahun pada 19...
Saya Dah 35 Tahun Tapi Ibu Ayah Masih Urus Wang Saya Ok Taecyeon

Saya Dah 35 Tahun Tapi Ibu Ayah Masih Urus Wang Saya Ok Taecyeon

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 157 hits
Kasih ibu dan ayah sampai bila bila betul tak Sama juga dengan kisah yang disampaikan oleh Ok Taec yeon menerusi temubual bersama sebuah majalah baru baru ini Katanya dia masih menerima wang belanja daripada kedua orang tuanya sehingga masu...
Maia Estianty Beri Kue Ulang Tahun Untuk Safeea Ahmad Dhani Bereaksi

Maia Estianty Beri Kue Ulang Tahun Untuk Safeea Ahmad Dhani Bereaksi

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 188 hits
Padahal saat itu Safeea terlihat senang dengan kue cantik pemberian Maia Ia bahkan mengucapkan terima kasih
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It

Fitnah Azmin Ali Rosakkan Hari Lahir Saya Deepak Jaikishan

Lori Dipandu Remaja Terbakar Rempuh Treler Penumpang Maut



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Birthday Staycation Pengalaman Menginap Di Tasik Villa International Resort Port Dickson

Indonesia Brand Registration Plays A Pivotal Role In Advancing The Nation S Economic

Effective Email Communication

Akhyar Rashid Kembali Berlatih Hari Ini

Biodata Azizulhasni Awang Raja Pecut Asia

Biodata Aaron Chia Juara Bwf World Championship 2022