1 001 Masalah Di Pasar Awam Batu Pahat


Oleh MOHAMAD FAHD RAHMAT MOHD. Rashid Hasnon (dua dari kiri) bersama wakil MPBP meninjau keadaan Pasar Awam Batu Pahat yang mula bermasalah termasuk tangki kumbahan tersumbat di Jalan BATU PAHAT: Ibarat rumah siap pahat masih berbunyi, ia sesuai untuk menggambarkan projek pembinaan Pasar Awam Batu Pahat, di sini yang kini mula ‘sakit’ dan menyusahkan orang ramai termasuk peniaga di situ.
Seorang peniaga sayur-sayuran, Jamainyah Hussin, 55, berkata, dia kecewa dan sedih dengan keadaan di pasar itu apabila terpaksa melakukan kerja tambahan membuang air sisa basuhan gerai lain serta kehilangan pelanggan.
“Dalam sehari tidak kurang lima enam kali saya dan anak lelaki yang berniaga di sini terpaksa membuang air basuhan gerai-gerai ikan yang memasuki gerai saya.
“Masalah ini mula terjadi selepas pihak berkenaan mengorek lantai dan membuat saluran longkang kecil menghala ke gerai saya,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
Seorang lagi peniaga Bee Eng, 50, berkata, antara masalah yang timbul adalah kebocoran bumbung selain berpendapat tempat pemunggahan barang sepatutnya dibina di sisi jalan.
“Banyak tempat mengalami masalah kebocoran bumbung sehingga menyebabkan keadaan tidak selesa di pasar ini, apatah lagi tempat pemunggahan barang juga tidak sesuai pada lokasi sekarang,” katanya.
Bagi seorang pelanggan, Muhamad Ahmad Ali, 35, berkata, pasar berkenaan berada dalam keadaan elok hanya kira-kira setahun sahaja selepas beroperasi, sebelum beberapa masalah timbul.
“Usia pasar ini sekitar tiga tahun, masalah yang paling ketara adalah keadaan saluran dan tangki kumbahannya yang tersumbat, sekali gus mengakibatkan tandas di pasar berkenaan tidak dapat digunakan.
“Ada kalanya ketika waktu hujan, keadaan pasar ini seolah-olah banjir, ini kerana air yang bertakung ditambah dengan air hujan yang turun,” katanya.
Dalam pada itu, Ahli Parlimen Batu Pahat, Datuk Mohd. Rashid Hasnon berkata, pihaknya telah maklum dengan perkara berkenaan dan telah berbincang dengan Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP) untuk mengatasi masalah itu.
Kata beliau, pihaknya dimaklumkan ada tiga masalah utama di pasar terbabit iaitu tandas, saluran dan tangki kumbahan tersumbat serta masalah perparitan yang mengakibatkan air bertakung selain bahagian bumbung bangunan yang mula mengalami keretakan.
“Setelah berbincang dengan pihak MPBP, kita akan menggunakan wang cagaran daripada kontraktor untuk kerja-kerja baik pulih yang akan dilaksanakan dalam tahun ini juga, di mana anggaran kerja baik pulih ini sekitar RM600,000 hingga RM800,000.
“Kerja baik pulih ini akan dilaksana secara berperingkat bagi memastikan pasar ini masih terus dapat beroperasi dan akan menutup di bahagian yang dibaiki sahaja dari masa ke semasa,” katanya. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/1001-masalah-di-pasar-awam-batu-pahat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peruntukan Rm19 2 Juta Bagi Projek Fenomena Air Pasang Besar Di Batu Pahat

Peruntukan Rm19 2 Juta Bagi Projek Fenomena Air Pasang Besar Di Batu Pahat

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 286 hits
Sebanyak RM19 2 juta diperuntukkan kerajaan persekutuan bagi menaik taraf benteng di pantai sekitar daerah ini dan dijangka siap pada 2023 Ahli Parlimen Batu Pahat Datuk Mohd Rashid Hasnon berkata Projek Fenomena Air Pasang Besar itu akan m...
Shanmugam Bertegas Keputusan Gubal Dasar Awam Tidak Condong Kepada Kumpulan Agama Tertentu

Shanmugam Bertegas Keputusan Gubal Dasar Awam Tidak Condong Kepada Kumpulan Agama Tertentu

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 150 hits
SINGAPURA Meskipun kebebasan beragama terjamin di Singapura keputusan yang diambil semasa menggubal dasar dasar awam tidak dibuat untuk memihak kepada kumpulan agama tertentu menurut Menteri Undang Undang merangkap Ehwal Dalam Negeri K Shan...
Sikap Menindas Dan Ugut Penjawat Awam

Sikap Menindas Dan Ugut Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 262 hits
Penjawat awam jika tidak ditindas Mana mungkin mereka berani mempertikai atau fitnah kepada pihak atasan Penjawat awam keseluruhannya perlu BERSATU dalam hal ini Exco Kesihatan sepatutnya membela penjawat awam KKM bukannya ugut Siapa yang m...
Vaksinasi Swasta Tidak Boleh Korbankan Dos Bagi Orang Awam Kata Badan Pemikir

Vaksinasi Swasta Tidak Boleh Korbankan Dos Bagi Orang Awam Kata Badan Pemikir

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 217 hits
Bekalan vaksin untuk orang awam tidak boleh diberikan kepada sektor swasta untuk dijual kata CEO Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial Azrul Mohd Khalib PETALING JAYA Ketua badan pemikir tempatan menekankan bahawa sebarang rancangan ...
Hiburan Solat Depan Lif Lufya Omar Kesal Surau Awam Masih Ditutup Kepada Orang Ramai

Hiburan Solat Depan Lif Lufya Omar Kesal Surau Awam Masih Ditutup Kepada Orang Ramai

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 281 hits
Pelakon Lufya Omar baru baru ini ada meluahkan perasaan kesal apabila dia terpaksa menunaikan rukun Islam pertama di kawasan lif sebuah pusat membeli belah gara gara surau masih belum dibuka untuk kegunaan orang ramai Sumber Instagram Lufya...
Pm Gesa Penjawat Awam Segerakan Bantuan Rakyat

Pm Gesa Penjawat Awam Segerakan Bantuan Rakyat

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 141 hits
MALAYSIA NOWProses permohonan penyampaian bantuan akan disegerakan bagi membantu rakyat mengatasi masalah kewangan akibat penularan Covid 19 Perdana Menteri Muhyiddin Yassin membaca doa selepas menyampaikan Amanat Perdana Setahun Malaysia P...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis