Bolehkah Lelaki Berbohong Sunat Pada Isteri


Apakah tipu sunat itu benar-benar wujud dalam agama? Jawapannya adalah YA! Namun sebelum menggunakan istilah berbohong sunat ini, kita perlu tahu dulu batas-batasnya supaya tidak tersalah membuat penggunaan antara bohong sebenar yang akan mendatangkan dosa dengan bohong sunat.

Meskipun bohong sunat ini dibolehkan namun kita harus faham terlebih dahulu yang berdusta atau berbohong ini merupakan suatu perbuatan yang dibenci dan dikeji oleh Allah SWT Malah dikatakan amalan berdusta atau berbohong merupakan perbuatan yang membawa seseorang itu hampir ke neraka.


Dari Ibnu Mas’ud r.a., ia bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya kebenaran itu membawa kebaikan dan kebaikan itu membawa ke syurga, dan sesungguhnya orang yang membiasakan dirinya benar akan dicatat oleh Allah sebagai siddiq (Yakni orang yang selalu benar); sedang kedustaan itu membawa kepada penyelewengan dan penyelewengan itu membawa ke neraka, dan orang yang membiasakan berdusta itu akan dicatat oleh Allah sebagai pendusta.” [Bukhari dan Muslim].

Bahkan, mereka yang tidak suka berdusta dan gemar berkata benar diberi kedudukan yang tinggi di sisi Allah, ini jelas disebutkan dalam Quran, menerusi firman-Nya:

“….Dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah) dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” [Al-Ahzab, 3: 35]

Walaubagaimanapun, masih juga diselitkan perbuatan berbohong yang turut dibenarkan di dalam Islam ini. Sebagai contoh, pernah pada suatu ketika dulu Nabi Muhammad SAW telah di beri makan oleh seseorang dan tatkala itu Baginda sedang berada bersama beberapa para sahabat yang lain namun Rasulullah SAW sama sekali tidak mempelawa mahupun memberi makanan terbabit pada para sahabat sebaliknya Baginda hanya makan seorang diri dengan wajah penuh senyuman sambil diperhatikan oleh si pemberi tanpa di beri pada sahabat lain di sebelah.
Setelah si pemberi berlalu pergi, para sahabat yang sememangnya sangat suka bertanya demi untuk belajar dan memahami akan situasi tersebut terus bertanyakan soalan. Tambahan pula para sahabat berasa pelik kerana selalunya Baginda sama sekali tidak pernah mengamalkan sikap sebegitu.
Jawapan yang di beri oleh Baginda untuk soalan tersebut adalah.....
"Aku tidak mahu kamu memaparkan wajah hingga si pemberi berasa sakit hati."
Rupa-rupanya Rasulullah SAW makan dengan wajah senyum manis sedangkan makanan tersebut sangat masin demi untuk menjaga hati si pemberi makanan terbabit.

sekadar gambar hiasan

Terdapat 3 Jenis Bohong Yang Dibolehkan Dalam Islam


Sabda Nabi s.a.w.; “Bukanlah dianggap pendusta/pembohong seorang yang berniat untuk memperbaiki di antara manusia dengan ia menyampaikan berita yang baik sahaja (di antara dua orang yang bergaduh/bersengketa) atau melaporkan yang baik-baik sahaja (dengan menyembunyikan yang tidak baik di antara mereka berdua)” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Ummu Kalsum r.a.).

Dalam riwayat Imam Muslim, terdapat tambahan; Ummu Kalsum berkata; “Aku tidak mendengar Nabi s.a.w. memberi sebarang kelonggaran (untuk berbohong/berdusta) dalam percakapan manusia kecuali dalam tiga keadaan :

1) Ketika peperangan2) Untuk mendamaikan di antara manusia3) Percakapan seorang lelaki dengan isterinya dan percakapan seorang perempuan dengan suaminya(HR Imam Muslim)
Contoh-contoh berbohong sunat boleh di lihat melalui video di bawah ini :



 Secara kesimpulannya, kita kena faham yang berterus-terang tentang segala hal itu tidak semestinya boleh digunapakai di dalam segala-gala situasi. Meskipun diri kita sendiri seorang yang sukakan situasi terang dan jelas untuk semua hal namun berbohong itu juga perlu apabila ianya melibatkan hati orang lain yang boleh terluka sehingga menyebabkan kemudaratan ke atas orang lain seperti berkecil hati, pergaduhan dan sebagainya.

Jika dikupas secara lebih tepat, maksud sebenar untuk istilah 'bohong sunat' ini adalah perlu memberitahu perkara yang tidak benar kerana andainya jika berterus-terang maka akan mendatangkan masalah lain yang lebih besar sehingga boleh terputus hubungan dan memecah belahkan.



Semoga dengan perkongsian ini dapat memberi sedikit sebanyak info untuk kita semua dan silalah berhati-hati di dalam penggunaan Bohong Sunat ini. Pastikan juga digunakan pada situasi yang  benar-benar perlu dan tolonglah tahu dasar-dasar tahap 'terlalu berterus-terang' itu supaya situasi perhubungan dengan orang-orang lain di luar sana dapat terjaga.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.abangrock.com/2018/09/Bolehkah-Lelaki-Bohong-Sunat-Pada-Isteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Cari Madu Untuk Suami Berpoligami

Isteri Cari Madu Untuk Suami Berpoligami

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 330 hits
Ku sunting maduku buat suamiku PERKENALANNYA bermula melalui laman sosial namun dengan izin Allah SWT membuatkan hati seorang isteri terbuka untuk melamar kenalan terbabit yang juga ibu tunggal menjadi madunya Khuzatul Atiqah Abu Seman 31 m...
Pemergian Pilu 3 Beranak Sehidup Semati Suami Isteri Bayi 14 Bulan Rentung Kebakaran

Pemergian Pilu 3 Beranak Sehidup Semati Suami Isteri Bayi 14 Bulan Rentung Kebakaran

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 401 hits
Seolah berjanji sehidup semati suami isteri pergi buat selama lamanya bersama sama Lebih menyayatkan hati si kecil buah cinta mereka turut sama terkorban Kejadian kebakaran yang berlaku di Kampung Alah Batu Selangor Slim River mengorbankan ...
Suami Nekad Ceraikan Isteri Kerana Hanya Diberi Makan Ladu

Suami Nekad Ceraikan Isteri Kerana Hanya Diberi Makan Ladu

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 311 hits
The ReporterSeorang lelaki di Daerah Meerut Uttar Pradesh mahu bercerai kerana isterinya hanya memberi dia makan ladu selepas wanita itu dinasihatkan oleh bomoh untuk berbuat demikian Menurut keterangan lelaki itu di mahkamah bomoh terbabit...
6 Sebab Wanita Kasar Adalah Calon Isteri Terbaik

6 Sebab Wanita Kasar Adalah Calon Isteri Terbaik

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 367 hits
Memiliki pasangan yang lemah lembut dan sopan adalah satu impian setiap lelaki yang ingin mendirikan rumahtangga Ini kerana bagi mereka wanita yang lemah lembut dan sopan lebih bersifat mendengar kata berbanding wanita yang agak kasar Mungk...
Kebajikan Rakyat Dijaga Isteri Mangsa Langgar Lari Ditangani

Kebajikan Rakyat Dijaga Isteri Mangsa Langgar Lari Ditangani

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 313 hits
Isteri mangsa langgar lari dapat pencen penakatPASIR MAS Isteri kepada mangsa langgar lari Mahanee Yakaria 21 akan menerima pencen penakat daripada Perkeso sebanyak RM589 05 sebulan Pengarah Perkeso Kelantan Nora Yaacob berkata suami Mahane...
Syurga Tempatmu Sayang Tinggal 5 Amanah Untuk Dijaga Isteri Meninggal Kerana Kanser

Syurga Tempatmu Sayang Tinggal 5 Amanah Untuk Dijaga Isteri Meninggal Kerana Kanser

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 344 hits
Tulusnya kasih seorang isteri bergadai nyawa melahirkan zuriat buat suami Namun puteri kelima mereka tidak sempat merasa kehangatan kasih ibu yang pergi buat selama lamanya kerana kanser Bukan mudah menerima kehilangan insan yang disayangi ...
Odyssey Dari Lembah Ke Puncak Kisah Hidup Sepasang Suami Isteri Menjadi Sumber Inspirasi

Odyssey Dari Lembah Ke Puncak Kisah Hidup Sepasang Suami Isteri Menjadi Sumber Inspirasi

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 445 hits
AssalamualaikumBaru baru ni Lyssa ada terbaca satu buku yang mengisahkan kisah hidup sepasang suami isteri yang sangat unik versatile merendah diri dan penyayang dan juga dua insan ini sangat hebat dalam melalui pelbagai halangan dan rintan...
Pasangan Suami Isteri Bayi Maut Mayat Ditemui Rentung Di Bilik Utama

Pasangan Suami Isteri Bayi Maut Mayat Ditemui Rentung Di Bilik Utama

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 354 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Lirik Lagu Menjaga Jodoh Orang Lain Nyanyian Oleh Ara Johari

Aku Hantar Surat Resign Dekat Bos Sekali Kena Marah Teruk Rupanya Ini Yang Terjadi Sebelum Ni

Sundrop Teh Tarik Kopi Susu

Pnb Sime Darby Hentikan Pro Zionis Laknatullah

Peran Reza Arap Di Balik Kehadiran Youtuber Ishowspeed Di Indonesia

Makan Malam Di Hadramawt Kitchen Datum Jelatek

Pegawai Rendah Polis Ditahan Menyamar Inspektor

Sambutan Hari Malaysia Dan Hari Kebangsaan Jiwa Merdeka Malaysia Madani


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ternyata Sebuah Bahagia Slot Tiara Astro Ria

Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb


Why Steel Building Barndominiums Are The Future Of Modern Living

Children Shelters And Systemic Crimes

Beyond The 3rs A Non Emotive Analysis

Celebrating Diverse Beauty Aeon Malaysia And Izzati Suza S Collection

Hasil Berkebun Mak

Lirik Lagu Taufan Al Aqsa Fetya