Anda Stress Cuba 10 Petua Hilangkan Stress



Bagaimana jika saya memberitahu anda terdapat 10 cara anda boleh mengurangkan tekanan tersebut? Ada beberapa cara mudah dan unik untuk menghilangkan tekanan.

1. MELUKIS MENGGUNAKAN JARI
Ekspresikan diri anda melalui apa jua jenis seni adalah satu bentuk pembebasan. Lebih khusus lagi, lukisan menggunakan jari membolehkan anda untuk menjadi lebih kreatif tanpa apa-apa sekatan dengan harapan supaya anda dapat bereksperimen dengan cat jari dalam apa-apa cara yang anda mahu seperti kanak-kanak lakukan.

Jika tidak, gunakan krayon atau apa-apa sahaja. Lukiskan perasaan anda pada kanvas dan lihatlah hasilnya. Marah? Penat? Terbelenggu? Semuanya ada di depan mata.

2. URUTAN PADA TELINGA
Anda mungkin ketawa mendengar hal ini, tetapi mengurut telinga sebenarnya adalah cara melegakan tekanan yang sangat baik. Ini akan membebaskan endorfin dalam otak dan membuatkan anda berasa lebih tenang.

Cara untuk melakukannya adalah :
Gosok kawasan luar telinga dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, picit kawasan tersebut ke atas dan kemudian kawasan pada belakang telinga.
3. TELEFON IBU ANDA
Jika anda dan ibu anda masih mempunyai hubungan yang baik, anda boleh menghubungi beliau untuk membantu anda mengurangkan tekanan. Selepas memeriksa bagaimana perempuan muda bertindak balas di bawah keadaan tertekan, saintis mendapati bahawa mendengar suara ibu mereka mengurangkan hormon tekanan dan meningkatkan hormon oxytocin yang menyumbang pada rasa tenang.

4. MENGHIDU EPAL
Walaupun berbunyi sangat pelik, menghidu epal atau mana-mana buah-buahan sitrus yang lain boleh mengurangkan sakit kepala dan melegakan tekanan.
Kajian menunjukkan bahawa penghidap migrain kronik yang menghidu aroma epal hijau melaporkan bahawa kesakitan mereka berkurangan.
5. BERI GANJARAN PADA DIRI ANDA
Walaupun anda merasa diri anda tidak melakukan sesuatu perkara yang besar hari ini, jangan lupa berikan ganjaran pada diri anda. Terutamanya apabila anda merasa putus asa atau merasa tekanan yang sangat teruk. Tidak kira betapa kecil mahupun besar pencapaian anda, adalah berbaloi untuk ingatkan diri anda kerja yang hebat yang anda lakukan pada hari ini.

Bukankah makan aiskrim juga satu ganjaran? Sama juga dengan membeli handbag baru?

6. LIHAT KEINDAHAN ALAM
Kajian menunjukkan dengan melihat alam, dapat menenangkan minda. Anda boleh melihat lautan ombak, titisan hujan atau apa sahaja yang akan menyumbang kepada ketenangan minda. Lihatlah alam lebih kurang 20 minit setiap hari dan anda akan mula merasa perbezaannya.

Jika berada di hutan konkrit, lihatlah kawasan hijau di luar pejabat. Keluar sebentar untuk melihat alam semulajadi.

7. LETUPKAN BELON
Apabila anda merasa tertekan, anda cenderung untuk mengambil nafas yang lebih pendek daripada biasa. Dalam usaha untuk membantu anda berehat, cuba meletupkan belon. Ini akan membolehkan anda kembali bernafas pada kadar biasa dan anda boleh menghela nafas yang lebih mendalam dan panjang. Selain itu, ia akan berehat otot anda dan mengurangkan kadar denyutan jantung.

8. LETAKKAN POKOK DI ATAS MEJA ANDA
Tumbuhan boleh menjadi kawan terbaik anda ketika menghadapi krisis. Dengan meletakkan pokok di atas meja anda atau rumah telah terbukti secara saintifik memberi manfaat kepada kesihatan anda. Bukan sahaja menjadikan persekitaran lebih cantik, malah dapat mengurangkan tekanan dan merendahkan tekanan darah.

9. MAKAN MAKANAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN TEKANAN
Mungkin ada dia antara anda yang tidak tahu kewujudan makanan yang dapat menghilangkan tekanan.
Cuba ambil asparagus, avokado, telur, ikan salmon, susu, badam, buah oren, bayam, labu, mangga, dark chocolate dan oatmeal. Kebanyakan makanan ini memberikan anda vitamin yang berguna dan protein, omega-3, vitamin C, B2 dan E dan boleh memberikan kesan yang menenangkan.
10. SOLAT
Semua orang tahu, solat itu menenangkan. Tapi berapa ramai yang betul-betul solat kalau dalam keadaan stress?

Kalau sampai pejabat di pagi hari, cuba solat dhuha dahulu. Selesai solat dhuha, baru sambung buat kerja. Jadikan ia satu kebiasaan.

Jika waktu malam, cuba amalkan solat tahajjud tatkala semua orang sedang tidur. Berkomunikasilah dengan Allah, curahkan apa yang ada dalam hati anda.

AKHIR KATA
Seperti yang dapat anda lihat terdapat pelbagai cara untuk melegakan tekanan. Jika tekanan sering berlaku kepada anda, anda boleh mencuba mana-mana teknik ini untuk memastikan bahawa anda menikmati kehidupan yang ceria serta bebas dari tekanan!


Siraplimau

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blogpetua.blogspot.com/2020/02/anda-stress-cuba-10-petua-hilangkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Fadzillah Kamsah 7 Petua Anak Cemerlang Ibubapa Boleh Cuba

Dr Fadzillah Kamsah 7 Petua Anak Cemerlang Ibubapa Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 329 hits
Dalam mendidik anak anak berbagai cara dan kaedah yang digunakan oleh ibubapa dalam menghasilkan zuriat yang cemerlang Ini kerana setiap seorang anak itu adalah unik dan berbeza beza sifat dan perangainya Oleh yang demikian apa yang diprakt...
7 Petua Penjagaan Kulit Cantik Seperti Gadis Korea Jepun

7 Petua Penjagaan Kulit Cantik Seperti Gadis Korea Jepun

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 1531 hits
Setiap wanita inginkan kulit yang cerah dan bebas dari jerawat seperti gadis Korea dan Jepun Korea terkenal dengan pembedahan plastik dan Jepun pula terkenal dengan teknologi terkini dalam kecantikan Walaupun kedua negara tersebut sangat he...
10 Petua Guna Listerine Memang Sangat Mujarab

10 Petua Guna Listerine Memang Sangat Mujarab

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 378 hits
Listerine adalah antara benda wajib yang kena beli dan letakkan di dalam tandas di rumah Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi Google petua guna listerine ni Bila try mujarab trus nak try pada y...
Petua Senyum Menawan Tanpa Jumpa Doktor

Petua Senyum Menawan Tanpa Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 283 hits
Pergi berjumpa doktor gigi bukanlah sesuatu yang popular di kalangan kanak kanak Tapi kalau kita mahukan gigi kita sihat walafiat dan cantik berseri tersusun rapi haruslah kita pergi bertemujanji dengan doktor gigi dinasihatkan setahun dua ...
Petua Dan Tips Agar Nasi Tak Mudah Basi

Petua Dan Tips Agar Nasi Tak Mudah Basi

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 305 hits
Petua dan tips agar nasi tak mudah basi Assalamualaikum dan salam sejahtera Pernah tak berlaku macam ini nasi yang kita baru sahaja masak tak lama selepas itu jadi basi Basi itu maksudnya dah tak boleh makan Nasi tu dah berair dan berbau Pe...
Petua Awet Muda Doa Kecantikan Wajah Cara Islam

Petua Awet Muda Doa Kecantikan Wajah Cara Islam

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 800 hits
Memang benar ramai wanita yang amat mementingkan penampilan dan kecantikan malahan umur semakin meningkat pun terus jaga badan dan kulit agar selalu kelihatan cantik awet muda dan muka berseri Apatah lagi jika perempuan itu adalah seorang i...
Petua Orang Tua Dulu Yang Semakin Dilupakan

Petua Orang Tua Dulu Yang Semakin Dilupakan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 274 hits
Pernah dengar dan amalkan amalan petua orang tua Mungkin ramai yang tak tahu berkenaan dengan petua orang dulu dulu yang sekarang makin dilupakan Petua orang tua dulu ada juga yang berdasarkan ajaran Islam dan tidak terpesong jauh Dan kaeda...
Amal Petua Ini Sebelum Tidur Untuk Singkirkan Toksin Racun Dalam Badan

Amal Petua Ini Sebelum Tidur Untuk Singkirkan Toksin Racun Dalam Badan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 271 hits
Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian Bawang putih kaya dengan vitamin mineral enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan Antara manfaat ...
Dah Siap Semua Kerja Rasa Lenguh Kaki Bolehlah Cuba Teknik Urutan Mudah Ni

Dah Siap Semua Kerja Rasa Lenguh Kaki Bolehlah Cuba Teknik Urutan Mudah Ni

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 560 hits
Biasalah kalau ibu ibu rasa sakit kaki Waktu sibuk menguruskan hal rumah dan anak anak tak terasa pun Bila dapat rehat malam tu barulah terasa lenguhnya Artikel Menarik Kadang kadang nak harapkan suami dia pun letih juga Baru nak minta tolo...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau